Topic: tuinstoel/bank  (gelezen 1712 keer)


Offline Chaplin.be

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 september 2023, 14:30:39 pm »
hallo iedereen,
ik heb net een tuinbakje gemaakt met enkele cubes, cilinders en curves.

nu heb ik 1 probleem als ik de boolean modifier wil gebruiken loopt alles mis.

hier heb je 2 tekeningen hieronder, 1tje met de boolean modifier en eentje zonder.
zoals je kan zien wil ik dat de bovenste cilinder mijn leuning wegsnijd. maar als ik dat doe verdwijnen er enkele delen van mijn leuning..






de file zelf vind je hier
https://ufile.io/qe1mmbin

« Laatst bewerkt op: 03 september 2023, 14:40:21 pm door Chaplin.be »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2023, 18:16:14 pm »
Het is nog niet zo handig om de file te downloden dus heb de file niet.
Maar als ik de foto's bekijk dan zie ik curves maar heb je die curves omgezet naar mesh zodat alle onderdelen een mesh object zijn.

Offline Chaplin.be

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2023, 19:27:23 pm »
oke dat was idd een gedoe om daar te kunnen downloaden..
heb hem opnieuw geupload en deze keer op een iets makkelijkere website.

https://file.io/1NJyO0tA3asG

ik denk niet dat ik die curves in een mesh heb omgezet straks een bekijken.
Dank je wel


na na te kijken merk ik op dat de curves "nurbspath" is dus ik denk dat dit een soort van hulplijn in welke vorm mijn houtstructuur moet lopen.
dus na wat opzoekwerk hoe ik een curve omzet naar een mesh blijkt dit toch helemaal iets anders te zijn dan wat ik gebruikt heb.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2023, 19:44:56 pm door Chaplin.be »

Online Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2023, 10:59:30 am »
Hoi

Het verschil tussen curve/nurbs en mesh kun je het beste vergelijken met het verschil tussen een vector en bitmap. De een geeft waardes aan een punt mee wat de vorm er omheen bepaalt, de andere bestaat uit vlakjes waarmee je de vormen maakt. Ze hebben beide hun voor en nadelen.

Dat Blender ook met curve/nurbs kan werken wil niet zeggen dat het een volwaardige CAD programma is zoals bv FreeCAD. De meeste tools in de kist van blender werken met mesh omdat dat de basis is, vandaar dat je de handel terug brengt naar een mesh.

Dat die functionaliteit van CAD meer en meer verschijnt in Blender ben ik op zich wel blij mee, ze maken het leven wat aangenamer.

De convert functie is overigens makkelijk te vinden. Selecteer het object, dan rechts klikken erop. In het menu 'Object Context Menu' kies 'Convert To', dan verschijnt een submenu waar je kunt kiezen tussen curve, mesh en de rest.

EDIT: typo's
« Laatst bewerkt op: 04 september 2023, 11:05:06 am door Xan »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2023, 17:56:41 pm »
Zoals Xan al zegt maar dan heb je hier de tutorial er van
https://youtu.be/Ve9h7-E8EuM?feature=shared
Aan het einde van de tutorial zie je hoe je een curve object omzet naar Mesh