Topic: Solidify in Blender 2.71  (gelezen 3493 keer)


Offline Rein

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 september 2014, 20:46:17 pm »
Hoi,

Nu ben ik al een tijdje aan het prutsen geweest met de solidify modifier, maar het wil maar niet lukken. Gewoon een simpel plane object. Die roteren (R 90 X). Die met SHIFT-D kopieren in objectmode. De originele en kopie Joinen met CTRL-J. Dan in edit-mode op beide planes 2 vertices selecteren en dan met F een face maken. Vervolgens solidify om het wat volume te geven. Maar dan krijg ik een heel raar resultaat als ik thickness verander naar 1.0. Offset en die andere mogelijkheden maken ook niks uit. Wie wil even meedenken want ik snap het dus echt niet

Rein

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2014, 22:06:07 pm »
Ik heb het zojuist even geprobeerd. Als je het gekopieerde plane eerst 180 o draaid over de x as krijg je een beter resultaat maar nog wel een beetje vreemd.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2014, 22:07:02 pm »
Laat me raden...je krijgt het resultaat zoals links maar je wilt het hebben zoals aan de rechterzijde?



Het probleem zit in de Normals, die staan de verkeerde kant op. (de blauwe lijntjes). Deze kun je zichtbaar maken door in je optionspanel (N) bij Mesh Dispay>Normals op het kubusje te klikken en de normallengte zo in te stellen dat zij goed zichtbaar worden.



De oplossing is als volgt:

- Ga naar Edit Mode en selcteer alle vertices.
- Afnankelijk van de Blenderversie waar je mee werkt ga je naar de tab Shading aan de linkerzijde of naar Mesh onderaan je scherm.
- Kies de optie Recalculate of (onder) Mesh>Normals>Recalculate Outside
- Hierna zou je dit moeten zien:



- Ga nu naar de modifier en vink Even Thickness aan en dan is dit het eindresultaat:



Bij het maken van Meshes is de richting van de Normals zeer belangrijk en zeker bij het gebruik van modifiers. Ook materialen en textures kunnen verkeerd weergegeven worden als de Normals verkeerd georienteerd staan.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2014, 22:13:27 pm door JvL »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2014, 08:11:26 am »
Ha, inderdaad is de richting ban de normalen vaker dan niet belangrijk.

MAAR ik gebruik er een addon voor, omdat ik alleen van geselecteerde 'faces' de normaal kan omdraaien.
Voor alle (in of uitwendig) is de (Shift) Ctrl N natuurlijk het beste.
Doei
       Peter

Offline Rein

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2014, 15:37:09 pm »
Dank voor het meedenken en ook zo'n snelle reactie. Prima forum. Ik ga het gelijk uitproberen; JvL bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg.
Verzin dat zelf maar eens als beginneling.

Rein

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2014, 16:24:09 pm »
Graag gedaan. Dat verzin je inderdaad ook niet direct als beginner. Dat pik je meestal op door tutorials te doen en ervaring op te doen. Of vragen te stellen op een forum natuurlijk.   ;)