Topic: 2 voorwerpen tegelijk animeren  (gelezen 8067 keer)


Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 02 september 2013, 19:12:11 pm »
Hallo allemaal

Ik heb een probleempje(alweer :o ) Stel een poppetje met een stok in zijn hand doen zijn arm omhoog maar die stok moet dan meegaan met die hand. Hoe kan je dat doen want elk voorwerp heeft een aparte timeline. Want bij mij gaat of de alleen de stok naar boven of alleen de hand/arm.

Mvg Rojo
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2013, 20:25:17 pm »
Het hangt er vanaf hoe je het poppetje gemaakt hebt en hoe je het animeert en of het poppetje de stok heel de tijd in zijn hand houdt of dat hij hem op moet pakken en weer neer moet leggen.
Heb je het poppetje gerigd (dus bones er in geplaatst)?
Even een paar opties:
- het poppetje en de stok joinen zodat de stok onderdeel is van het poppetje. Als je nu de arm animeert beweegt de stok mee maar hij kan hem niet meer loslaten.
- je kunt hetzelfde met parenting doen maar dan heb je meer mogelijkheden.
- je kunt ze ook als twee losse objecten animeren door in de graph editor de curves voor de bweeeging van het poppetje naar de stok te  kopieren.

Zoals je ziet is er op jouw vraag niet direct een simpel antwoord te geven omdat het van veel dingen afhangt welke methode je moet kiezen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2013, 21:03:46 pm »
-Het is een rig met bones.
-Momenteel ben ik bezig met een project waar hij niet het object hoeft los te laten.
- Maar het is wel handig dat ik weet hoe je een object ook weer los kan laten. Kan dat met parenting?

mvg Rojo
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2013, 21:49:37 pm »
Nee, met parenting gaat dat ook niet zomaar.
Wat belangrijk is of je het in de game engine wilt doen of is het alleen een animatie? In de game engine kun je het een en ander met behulp van een script oplossen en als het om een animatie gaat dan kun je bv. de stok van een bone voorzien en met de constraint Child of werken. Geen van beide methoden is makkelijk uit te leggen helaas maar je kunt er wel uitleg over vinden op internet.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2013, 22:46:18 pm »
Ze zijn zo handig die tutorials, ik heb in al die tijd dat ik met blender bezig ben er heel wat verzameld en ik heb er een voor jou gevonden.  ;)
Nu zal het zeker lukken.

https://www.youtube.com/watch?v=Lyldkmo0mMk
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2013, 23:00:30 pm »
Dat is precies wat ik bedoelde maar ik had even geen idee hoe ik dat had moeten uitleggen. Top ijp!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2013, 07:10:01 am »
Dat was precies wat ik bedoelde!!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »