Topic: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?  (gelezen 6425 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 21 maart 2022, 16:05:03 pm »
Uiteindelijk bestaat er een eenvoudige oplossing

Men make het venster links onder breed genoeg om het material zichtbaar te maken
En bij blender.chat heeft men (een iemand) vervelende niet begrijpend gereageerd , moet dat toch even kwijt
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 28 maart 2022, 09:50:14 am »
Ha, hier is voor Engels verstaande leden een heel goed tutorial
Overzichtlich en reden vertellend (van Ryan King, hij leert het blijkbaar0)
(tot 25:32 van 1,46.03 zeker de moeite waard)

https://www.youtube.com/watch?v=5UtgJF--UUo




Heb je zin, hiervan een *.blend te kunnen downloaden? (Blender 3.1)
of een tekst-bestand tot  tutorial  13:32 ? Om het zelf na te bouwen?
(eerste frame)

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2022, 08:19:12 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 30 maart 2022, 14:10:11 pm »
Ik ben van plan (en al begonnen) om Tutorials (helaas meestal in het Engels) in  TEXT  ( wel in het Nederlands) met misschien tussendoor Screenshots_ te converteren.
Ik werk dit uit  met Emacs in org-mode (ik gebruik Emacs al sinds ca 1980ers als text-editor) helaas kan ik het (nog niet direct hier naar toe copieeren,
moet misschien via mijn website... ik zal wel zien,)
Wat wel kan via een FOTO , probeer ik binnen kort ...

Daarna graag commentaar.


Even kijken hoe het eruitziet

Na ja , na een klik kan men dit nog vergroten, dan is het leesbaar (maar nog niet optimaal)

Nu een plaatje hoe ik werk (met plaatje IN Emacs)


« Laatst bewerkt op: 31 maart 2022, 08:52:29 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 31 maart 2022, 16:23:12 pm »
Zie de Shoutbox ;-)

Voor commentaar, hier mijn gedachte start:

* Start en daarna alleen Nodes  noteren en verbindingen later (+ ...)
  1. open Blender 3.1
  2. split scherm verticaal (linker boven hoek op het + teken naar links slepen
     of LMB tot  <--> zichtbaar wordt en dan RMB Vertical split
     en naar links slepen}
  3. wijzig rechter deel in Node-Editor zie plaatje
    (in emacs hieronder voor dbc) file://C:\Users\Eigenaar\Pictures\Ashampoo%20Snap%2014\StartNodeEditor.jpg
   

  4. LMB New (rechter deel boven) geeft twee Nodes met groene lijn verbonden       
  5. LMB op rechter Node (Group Output) N  (opent Menu , desnoods daar nog "Node"
     aktiveren en de Label in "N0: group output" wijzigen
      (lokaal) file://C:\Users\Eigenaar\Pictures\Ashampoo%20Snap%2014\N0_groupoutput.jpg




  6. LMB op de linker Node dan  X delete
  7. Save het bestand voor te kunnen starten b.v. 31mrt_startvoorNodes.blend
===============================
omdat ik dit tutorial als voorbeeld wil nemen:
Moet de auteur nog om toestemming vragen ..
Procedural Skin Material (Blender Tutorial)
https://www.youtube.com/watch?v=iDXGPsrO0_M
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2022, 18:52:13 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 02 april 2022, 10:05:42 am »
zo text omschrijving Tut: 19:53

Afbeelding aan bericht toevoegen wil nu niet,  ha, nu wel:



is wel iets anders dan anders ??? Kan ik  niet vergroten???
« Laatst bewerkt op: 02 april 2022, 10:07:28 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 03 april 2022, 14:50:20 pm »
weet niet wanneer ik weer via PC kan komen dit is een smartphone (😊 gelukkig werkt dat nog redelijk normaal)

Toch maar PC.
Heb net het tutoriasl van de Shader-editor part tot en met het einde bekeken:
SUPER (ook alleen kijken is al de moeite waard)

Oh oh, dat moet men vroeger of later wel kunnen,
het is een enorme hoeveelheid  KnofHoff (Know How)

Dat netjes samenvatten, ik denk dat ik maar moet kijken of ik het YouTube bestand local kan krijgen.

Fijne zondag nog
Opa Peter
« Laatst bewerkt op: 03 april 2022, 18:12:41 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 17 april 2022, 15:13:34 pm »


Zo het eerste deel is al gelukt, net begonnen het materiaal aan te maken,
Je ziet al dat de  bergen rechts en links ZWART zijn
gemaakt (moet reflective + ... worden)

Het nummeren, wat ik eerst dacht, heb ik vermoedelijk opgegeven  ;-(  na ja ging anders
ook redelijk snel.

Resteerd een prettige TWEEDE Paasdag ;-)

ben in de Tut bij  42:39 aangekomen (met tussen in een raar Blender - Probleem, zal het aldaar melden)

Nu resteerd de objecten op de straat en de loop animatie maken ... ;-)
« Laatst bewerkt op: 18 april 2022, 09:58:18 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 19 april 2022, 09:26:06 am »


Zo nu de animatie maar nog toevoegen ...

Tot hier heb ik het Nodes gedeelte wel onder de knie.
Valt na een poosje oefenen wel nog mee.

Ha, de achtergrond extra acties met shader nodes
te doen:


« Laatst bewerkt op: 20 april 2022, 08:56:04 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 20 april 2022, 15:44:20 pm »
Het laatste gedeelte is voor opa moeilijk, nog nooit de film editor van blender gebruikt en dan nog een loop animatie.

En klein stukje in gif omgezet (nog niet mooi) maar ja
Uebung macht den Meister



Onderin draait de cubus ... ;-)!!!!
« Laatst bewerkt op: 20 april 2022, 16:42:05 pm door PKHG »
Doei
       Peter