Topic: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?  (gelezen 776 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2021, 09:05:08 am »
Zo nu verder.
Uit mijn notities:* 1845
    1.  Attribute Separate => position, x, y,
       verbind met Group Output -> er verscheijnt boven links : position (3 kolommen)
       en x  y  kolommen (nog alle wijzen 0 uit, nog NIETS aangepast
    file://

    2. Attribute Math => A:y B:x Result: angle(mag ook hoek maar dan ook later hoek)
    bij mij komt boven links angle er bij (heb je hoek gekozen verschijnt hoek)
    3  Attribute Vector Math -> Geomety uit met Geometty in verbinden
    => A:position B: angle   Result: position
   -> het object krijgt rare form, er moet nog het een of ander recht gezet worden!

   file://c:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\Candy\pictures\2021.11.18_001.jpg
 



ca tutorial  15:22

nu net gedaan
 4. angle is Float moet omgezet worden naar Vecror en alleen in Z-richting
      passende Node maken klik op de Attribut Vector en shuif die links ernaast
      ==> verander Add in Multipl, en daaronder 3 keer angle invullen 
      ==> B in Vector wijzigen!
      test: proeer de z waarde maaar te wijzigen -> leuk, het object wordt (flink) aangepast
      op dit moment zeg op 0.5 geeft
   


 5. add twee keer Attribute Math (shift D makkelijkst): Sine (erst)  eerst dan Muliply
     tussenvoegen ..   bij Math ==> A B Result in angle 6 angle bij Sign => angle angle
     09 35 naar 3bc



;-) als je weet wat je moet doen gaat het inmiddels toch tamelijk snel ;-)

Volgende stappen
  6. er ontbreekt mulitplication of the length ...
    Attribute Vector Math -> Length instellen meteen tussenvoegen achter Group Input
    ==> position length    (gekozen naam!)

  7 shift D  op passende Attribute Math ==> Add,  angle length angle voor Sin inschuiven

  8. toevoeging van 7 moet groter dus een Multiply tussen voegen => length 6 length




Hi hi, leuk toch? tutorial ca 1949

tutorial ca 22:53
Nu moet nog de Colour Ramp worden toegevoegd
(helaas is mij dat wel gelukt, maar bij het resultaat ben ik nog niet
tevreden... ik moet er ergens nog een foutje hebben opdat slechts het bovenste gedeelte wordt aangepast  :(

Volgende keer hoop ik ..

« Laatst bewerkt op: 18 november 2021, 10:19:04 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2021, 09:47:13 am »
omschrijving van doen bevalt me niet,
Of ik verbeter straks of nieuw ..  iets later
Doei
       Peter

Offline IJpe

  • *
  • Berichten: 4,188
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2021, 10:56:25 am »
Ik doe er op dit moment weinig mee maar het is wel leerzaam, want ik zie nodes voorbij komen die ik nog nooit heb gebruikt.
En nu weet ik in ieder geval wat ze kunnen doen. ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2021, 11:44:06 am »
Met een iets vereenvoudigde start

Klik boven op Geometry nodes en klik in het midden op New

Dan deze nodes toevoegen
 
1. Node1: Add => Attribute Separate -> laat boven links de titel poistion zien
  en eronder 3 kolommen (met verte) coordinaten dat in de offenen vakken
  invullen
 => Vector: position Result X: x, Result Y: y ResultZ:z invullen
   boven links verschijnen de kolommen met x y en z (kopien)
  Tut-tijd: 13:55/34:13

2. Node2 : Add => Attribute Math , veschijnt een Node Attribute Math
   daar de Add in Arctan wijsigen
   nu Node2 tussen   Attribute Seperate en Group Output schuiven
   nu nog klik in vak A: kies y
   klik in vak B: kies x
   zet als Result: angle (die verschijnt nu boven links!
   Tut-tijd: 14:22

3. Node3: Add: Attribute Vector math Node verschijnt en tussenboegn
   voor Group Output nu nog klik op de zwarte valke en kies:
 A: position, B: angle    Result: position
  Tut-tijd: 15:25


Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2021, 12:17:37 pm »
zelfde werkwijze met een raar aangepaste Cube
gaf dit


Dus men moet kijken wat deze 3 (van de 5) nodes wel kunnen

Was dus nieuwsgierig.  Met een Cube zonder iets kwam er niets.

Volgende test neem maar een ' UV bol' origineel momentje ..


Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2021, 12:42:53 pm »
Zo nu heb ik langzaam begrepen hoe het tutorial in elkaar zit.

Nu dus de volgende stappen (met de bedoelde cylinder) voor mij en jullie
uit elkaar klamuzern  :) tot later

Nu 20 November  14 uur
Heb het nu tot tutorial 23:25 redelijk onder de knie zie mijn
nog niet aangeklede Candy



Toch nog wat werk om het voor Nieuwelingen verstaanbaar op te schrijven
Misschien moet ik het beter via een PythonNotebook uitleggen en laten zien.

Daarna moet het hier eigenlijk onder de Tutorials worden geplaatst ...
na ja, werk voor opa Peter ;-)


Oh en nu gezien hoe men het bij  naar de rechter kant kan verhuizen ..
nog iet studie nodig (doe ik de aller eerste keer)  tutorial rond  2353
tot later
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 13:58:43 pm door PKHG »
Doei
       Peter