Dutch Blender Community

Hulp => Hardware => Topic gestart door: Lidwien op 13 december 2013, 18:05:00 pm

Titel: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: Lidwien op 13 december 2013, 18:05:00 pm
Op Internet heb ik uiteenlopende meningen gelezen over wat voor computereigenschappen vereist zijn om goed met Blender te kunnen werken. Om een simpele lijntekening in 3-D om te zetten en deze 3-D vormen later bij elkaar te zetten, hoeveel RAM werkgeheugen is daar voor nodig, wat voor grafische kaart en wat voor processor? En welk merk computer zouden jullie aanbevelen?
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: wimblen op 13 december 2013, 18:56:03 pm
Hier kun je in elk geval al iets vinden wat op het forum besproken is hierover. Vaak kun je het ook onder de berichten van de mensen zien staan.
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: IJp op 13 december 2013, 19:34:28 pm
Deze tip saat al in dit forum bij Algemeen/over blender/Koop een Computer for Blender.
Daar staat een Tip van Blender Guru :The Ultimate Guide to Buying a Computer for Blender.
De link heb ik maar even hier neer gezet. ;)
http://www.blenderguru.com/the-ultimate (http://www.blenderguru.com/the-ultimate) ... r-blender/
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: RDL op 14 december 2013, 00:39:26 am
niet alleen blender ....3d vraagt power
 wil je vlot werken dan moet je investeren .....

bovenstaand artikel bewijst dat die kerel niet veel afweet van hardware ....kijk maar naar de foto's die hij gebruikt
zijn persoonlike specs zijn ronduit belachelijk


hij kan werken met blender ,maar het pctje dat hij aanraad is een grap .........
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: IJp op 14 december 2013, 13:27:58 pm
RDL,
Wat blender Guru in zijn tekst aangeeft klopt dat ook niet ?
Als dat niet klopt zet hier voor ons dan eens een mooi systeem neer ;)
Moederbord    ?
Processor        ?
Geheugen        ?
Grafischekaart  ?
Hardisk             ?

En wat is van een supersnel Blender systeem dan ongeveer de prijs  :shock:
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: wimblen op 14 december 2013, 13:34:09 pm
Mijn computer is naar mijn idee prima, ik kan er goed op werken. De gegevens van mijn computer staan in mijn onderschrift onder elk bericht.
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: Mark aka Dark op 14 december 2013, 13:45:10 pm
Die foto's zijn inderdaad wel grappig. Een foto van een ATI kaart? haha.
Een grafische kaart moet CUDA cores hebben wil je echt opschieten met Cycles renderen. En dan ben je eigenlijk aangewezen op Nvidia kaarten, niet ATI.

Een Blender pc kun je zo duur maken als je zelf wil.
Als je grote scenes met veel objecten en vertices gaat maken, dan is een snelle processor wel makkelijk. Anders gaat het werken erg traag.
Voor renderen:
Blender render > dikke processor
Cycles render > Nvidia grafische kaart met veel geheugen en CUDA cores.

Qua RAM geheugen is 6 tot 8 voldoende, tenzij je met simulaties aan de gang gaat.
Een SSD als harde schijf is ook niet gek, maar niet noodzakelijk.

MAD
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: RDL op 14 december 2013, 13:49:51 pm
Citaat van: "ijp"
RDL,
Wat blender Guru in zijn tekst aangeeft klopt dat ook niet ?
Als dat niet klopt zet hier voor ons dan eens een mooi systeem neer ;)
Moederbord    ?
Processor        ?
Geheugen        ?
Grafischekaart  ?
Hardisk             ?

En wat is van een supersnel Blender systeem dan ongeveer de prijs  :shock:

mijn systeem:
moederbord :assrock 970 extreme 4
processor: amd fx 8350 8 core black edition ....overclocked momenteel op 4.6 ghz
ram: 32gb hyper x kingston 2133 mhz
koeling: eisberg 240l prestige
grafische kaart : 2 gtx770 nvidea
kast: coolermaster stormtrooper
hd momenteel een ssd 120 gb
wd hd  600 gb

.................................................................................................
prijs die ik ongv betaald heb voor alles zo'n 1800 €

en dit is maar net genoeg om iets te kunnen doen
wil je een echte workstation dan ga je algauw een 2500€ uitgeven
hier is een instap modelletje http://www8.hp.com/us/en/campaigns/workstations/z1.html (http://www8.hp.com/us/en/campaigns/workstations/z1.html)

.....................................................................................................

mvg rdl
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: Mark aka Dark op 14 december 2013, 14:05:10 pm
Ik werk op een laptop: Lenovo G780

6 GB Ram
intel core i5-3210m 4 x 2.5Ghz
Nvidia GeForce GT630M

Gaat op zich redelijk. Alleen moet ik niet met simulaties en grote scenes beginnen. Ik maak er animaties en modellen mee, en games. Maar voor mij is het ook maar een hobby.

MAD
Titel: Re: computervereisten voor Blender
Bericht door: IJp op 14 december 2013, 17:54:27 pm
Citaat van: "Mark aka Dark"
Die foto's zijn inderdaad wel grappig. Een foto van een ATI kaart? haha.
Een grafische kaart moet CUDA cores hebben wil je echt opschieten met Cycles renderen. En dan ben je eigenlijk aangewezen op Nvidia kaarten, niet ATI.

Een Blender pc kun je zo duur maken als je zelf wil.
Als je grote scenes met veel objecten en vertices gaat maken, dan is een snelle processor wel makkelijk. Anders gaat het werken erg traag.
Voor renderen:
Blender render > dikke processor
Cycles render > Nvidia grafische kaart met veel geheugen en CUDA cores.

Qua RAM geheugen is 6 tot 8 voldoende, tenzij je met simulaties aan de gang gaat.
Een SSD als harde schijf is ook niet gek, maar niet noodzakelijk.

MAD

Ik moet toch nog even opkomen voor BlenderGuru.
Met die foto van die ATI kaart wil hij aangeven dat je deze kaart niet moet kopen voor Blender dit schrijft hij er over.

Voordat de Cycles rendering engine ontstond, had een high-end GPU-kaart niet veel voordelen buiten de mogelijkheid om heel, heel hoog poly mazen beeldhouwen.
Maar nu Blender Cycles heeft is de GPU nu de belangrijkste factor bij het kopen van een computer voor Blender.
Cycles gedijt op de GPU maar Cycles werkt ook op de CPU  maar de GPU is enorm sneller.
Het merk ik aanraad is Nvidia  want dat is eigenlijk het enige merk dat momenteel werkt met cycles.
AMD / ATI kaarten zijn dood voor zover Cycles betreft, volgens de ontwikkelaars kan de ontwikkeling niet verder en dat is  te wijten aan de beperkingen van de huidige AMD driver.
Dus bespaar jezelf heel wat hartzeer en koop een Nvidia.
 ;)
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: Jogai op 14 december 2013, 21:30:14 pm
Ik merk iedere keer weer dat er heel wat misverstanden over hardware bestaan. Een van de laatste podcasts van blenderguru gaat er weer over. Met een systeem van 2000 euro ga je echt niet ineens betere blenderprojecten maken hoor. Er zitten wat voordelen aan qua rendertijd en scenegrootte en thats it. Een pc van 500 euro met genoeg ram is vaak al voldoende om aardig te beginnen met blender.
Ik raad iedereen dan ook aan om gewoon blender te gebruiken op de pc die beschikbaar is, en pas te investeren in een systeem als je ergens tegen limieten aanloopt. Is de beperkende factor vooral de rendertijd dan moet je je goed afvragen of je daadwerkelijk 1500+ wil investeren voor een systeem wat sneller kan renderen, of dat een renderfarm iets voor je is.

Overigens vind ik het jammer dat alle bovenstaande antwoorden niet op de vraag van Lidwien ingaan :|

Citaat van: "Lidwien"
Op Internet heb ik uiteenlopende meningen gelezen over wat voor computereigenschappen vereist zijn om goed met Blender te kunnen werken. Om een simpele lijntekening in 3-D om te zetten en deze 3-D vormen later bij elkaar te zetten, hoeveel RAM werkgeheugen is daar voor nodig, wat voor grafische kaart en wat voor processor? En welk merk computer zouden jullie aanbevelen?

De grote onbekende is hierbij natuurlijk wel wat je bedoeld met simpel.

Simpele tekeningen in 3D (ook een 3D model in blender kan je als digitale 'tekening' beschouwen) kunnen ook al op een simpele pc. Dus ongeveer een 2Ghz dual core cpu, 2GB ram en een grafische kaart met 256MB geheugen is dan al voldoende.

Om dan een grote scene te creeren met alle vormen bij elkaar worden de eisen al wat hoger. De honger naar RAM neemt wel harder toe dan naar cpu kracht, daarbij komt dat RAM ook vrij goedkoop is. Dan gaat het dus vlug naar een quad core met 8GB toe, en een grafische kaar met 2GB vRam.
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: IJp op 14 december 2013, 23:39:12 pm
Ik heb nog wat gevonden over de hardware voor Blender bij blender.org  en zij kunnen het weten hoop ik ;)
http://www.blender.org/download/requirements/ (http://www.blender.org/download/requirements/)

Minimum hardware
32-bit dual core 2Ghz  CPU with SSE2 support.•
2 GB RAM•
24 bits 1280×768 display•
Mouse or trackpad•
OpenGL-compatible graphics card with 256 MB RAM•


Recommended hardware
64-bit quad core CPU•
8 GB RAM•
Full HD display with 24 bit color•
Three button mouse•
OpenGL-compatible graphics card with 1 GB RAM•

Optimal (production-grade) hardware
64-bit eight core CPU•
16 GB RAM•
Two full HD displays with 24 bit color•
Three button mouse and graphics tablet•
Dual OpenGL-compatible graphics cards, quality brand with 3 GB RAM•
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: RDL op 14 december 2013, 23:55:20 pm
Citaat van: "Jogai"
Ik merk iedere keer weer dat er heel wat misverstanden over hardware bestaan. Een van de laatste podcasts van blenderguru gaat er weer over. Met een systeem van 2000 euro ga je echt niet ineens betere blenderprojecten maken hoor.


het gaat om vlot te kunnen werken in blender......
.


Citaat van: "Jogai"
Simpele tekeningen in 3D (ook een 3D model in blender kan je als digitale 'tekening' beschouwen) kunnen ook al op een simpele pc. Dus ongeveer een 2Ghz dual core cpu, 2GB ram en een grafische kaart met 256MB geheugen is dan al voldoende.

nu moet ik echt lachen ...begin daar maar eens compositing op te doen .......of een scene met wat polygons in ....

ik ga morgen proberen blender draaien op m'n commodore64 .......


Citaat van: "ijp"
Ik heb nog wat gevonden over de hardware voor Blender bij blender.org en zij kunnen het weten hoop ik

de truuk om software aan de man te brengen ....
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: IJp op 15 december 2013, 00:32:10 am
Volgens mij heeft RDL gelijk.
ik heb namelijk een Systeem Windows 7 met een:
i7 intel core 720QM
6 gb geheugen
Ati Mobilitiy Radeon 1gb        (Dit had een Nvidia kaart moeten zijn.)

Ik stoor me soms mateloos aan dit systeem en zeker als je wat polygons gebruikt in Sculpt mode dan is dit systeem niet vooruit te branden  :(  
Dus volgens mij is de conclusie!!! Beknibbel niet op je systeem.
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: Jogai op 16 december 2013, 09:04:30 am
Citaat van: "RDL"
Citaat van: "Jogai"
Ik merk iedere keer weer dat er heel wat misverstanden over hardware bestaan. Een van de laatste podcasts van blenderguru gaat er weer over. Met een systeem van 2000 euro ga je echt niet ineens betere blenderprojecten maken hoor.

het gaat om vlot te kunnen werken in blender......
.
Citaat van: "Jogai"
Simpele tekeningen in 3D (ook een 3D model in blender kan je als digitale 'tekening' beschouwen) kunnen ook al op een simpele pc. Dus ongeveer een 2Ghz dual core cpu, 2GB ram en een grafische kaart met 256MB geheugen is dan al voldoende.

nu moet ik echt lachen ...begin daar maar eens compositing op te doen .......of een scene met wat polygons in ....

ik ga morgen proberen blender draaien op m'n commodore64 .......

Citaat van: "ijp"
Ik heb nog wat gevonden over de hardware voor Blender bij blender.org en zij kunnen het weten hoop ik

de truuk om software aan de man te brengen ....

Oh, de misverstanden, daar moet ik om lachen.

Ik zeg simpele tekeningen, in antwoord op Lidwien, en jij begint over compositing en polygonen. Ja, in mijn complete verhaal noem ik dat ook en adviseer ik ook een zwaarder uitgeruste pc.

De blender conference en de discussies eromheen heb je ook niet gevolgd zeker. Bij blender is het ze niet te doen om meer gebruikers te krijgen, dus zij zetten echt geen misleidende informatie op de site. De ervaring leert dat begginners gewoon genoeg hebben aan een eenvoudig systeem, als ze maar gewoon bij het begin beginnnen, en niet direct met sculpting of een onhebbelijk aantal polygonen door teveel met de subsurf modifier te spelen.

Citaat van: "ijp"
Volgens mij heeft RDL gelijk.
ik heb namelijk een Systeem Windows 7 met een:
i7 intel core 720QM
6 gb geheugen
Ati Mobilitiy Radeon 1gb        (Dit had een Nvidia kaart moeten zijn.)

Ik stoor me soms mateloos aan dit systeem en zeker als je wat polygons gebruikt in Sculpt mode dan is dit systeem niet vooruit te branden  :(  
Dus volgens mij is de conclusie!!! Beknibbel niet op je systeem.

Het enige probleem hier is je video kaart. In dit geval is de verhouding zo scheef (wie heeft dat verzonnen? Een GTX 6xx/7xx past beter bij je cpu...) omdat je een dikke cpu hebt, maar de grafische kaart niet goed gebruikt kan worden. Een i5 processor icm een nvidia met 1GB zou al beter presteren.

Nog even wat constructiefs voor de originele vragensteller: Volgens mij heb je al redelijk duidelijk wat je wilt bereiken. Kijk op bijvoorbeeld blendswap (http://www.blendswap.com/) of je iets soorgelijks kan vinden, of vergelijkbaar/iets zwaarder wat complexiteit betreft. Test dat op je huidige pc in blender. Grote kans dat je pc dat gewoon aankan, en dan hoef je geen investering te doen.
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: RDL op 16 december 2013, 10:26:33 am
mr jogai even ter informatie .....


ik ben ondertussen zo'n 28 jaar bezig met computers waarvan 15jaar met 3d render engines enz ...

ik zette al pc's in elkaar voor dat windows bestond ..



ik spreek uit ervaring .....
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: Jogai op 16 december 2013, 13:31:09 pm
Citaat van: "Lidwien"
Op Internet heb ik uiteenlopende meningen gelezen over wat voor computereigenschappen vereist zijn om goed met Blender te kunnen werken. Om een simpele lijntekening in 3-D om te zetten en deze 3-D vormen later bij elkaar te zetten, hoeveel RAM werkgeheugen is daar voor nodig, wat voor grafische kaart en wat voor processor? En welk merk computer zouden jullie aanbevelen?

Wat merk betreft: ik denk dat zelfbouw beter is. Ik heb maar weinig ervaring met complete systemen, maar Acer kan ik ieg afraden. Medion is tegenwoordig best ok, maar ik weet niet of die hitte (tijdens het renderen krijg je dat best wat) goed kan afvoeren.

@RDL hierboven: persoonlijk gerichte berichten kunnen beter via de priveberichten module.
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: IJp op 16 december 2013, 14:17:37 pm
Zelf heb ik ondervonden dat een goede Grafische kaart zeer belangrijk is.
Als je van plan bent om een systeem bouwen dan worden hier een paar grafische kaarten aanbevolen voor een nieuwe video-editing of 3D grafische werkstation.
Onze aanbevelingen zijn uitsluitend Nvidia als ze zijn voorzien van CUDA ondersteuning, dat is een GPU-versnelling technologie die veel 3D-modellering en videobewerking applicaties ondersteunen.
• Nvidia Quadro K600 (Entry Level)
• Nvidia Quadro K2000 (middenklasse)
• Nvidia Quadro K4000 of Nvidia Quadro K5000 (High End)

Deze info gevonden op deze website:
http://www.custompcreview.com/pc-comput ... pc-builds/ (http://www.custompcreview.com/pc-computer-builds/recommended-workstation-pc-builds/)
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: Lidwien op 16 december 2013, 16:30:05 pm
Hallo Jogai,

Leuk dat we zoveel reacties en adviezen hebben ontvangen. Onze computer is nog vanuit het 'stenen tijdperk', hij kan Blender niet aan. Medion lijkt ons ook een redelijk alternatief, om met Blender te beginnen. Wij proberen hier enkele afbeeldingen mee te sturen. Vanochtend werd onze poging geblokkeerd door een melding van Java Script, maar misschien lukt het nu wel.

Groeten,

Lidwien

P.S. Nu verschijnt dezelfde melding van Java Script, dus de foto's moeten nog even wachten. We hebben Postimage.org een bericht gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: IJp op 20 december 2013, 00:12:22 am
Sintel in HP Z1 Workstation Video.
RDL heeft dit instap model al eerder onder de aandacht gebracht.
Mooi Workstation en zeker als je weinig plek hebt. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7OAji8R-_jQ
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: blenderbrammetje op 20 december 2013, 00:30:58 am
Hoewel ik onlangs weer op blender.org las dat er een oplossing was voor de ATI kaarten, heb ik nVidia dus dat kan ik niet bevestigen...
Maar als je alleen simpele tekeningen naar 3d om wilt zetten en een flink aantal van die objecten groeperen, evt. animeren en mooi uitlichten ,

Dan heb je aan een redelijk Mid-end systeem meer dan genoeg, mits je een grafisch kaartje hebt met voldoende videogeheugen en geheugen bandbreedte.

Mijn vorige systeempje :   Athlon 7750 BE op 3 Ghz
                                         4 Gb OCZ 1066Mhz geheugen
                                         Geforce 9800GTX+oc 512MB

Nu heeft ie een PhenomII 955 aan boord en 8GB geheugen, vind ik aan te bevelen voor iets grotere scenes , maar bovenstaande werkte altijd heel bevredigend.
Dus mijn tip , zorg voor minimaal een Quad-core met voldoende cache , en een nVidia kaart waarvan het typenummer op 60 of hoger eindigt, dus geen 640GT, maar een GTX660 of hoger...
Met liefst meer dan 1 GB geheugen, maar dat heb je misschien niet eens nodig.
Zorg voor 8 Gb geheugen, dat kost vandaag de dag ook niet veel extra...
Dan kun je echt wel uit de voeten !
Titel: Re: Systeem eisen voor Blender
Bericht door: blenderbrammetje op 09 mei 2014, 23:12:23 pm
Ik zal je geen merk aanbevelen, laat een systeempje bouwen door iemand die dat kan of ga voor eengoedkoop systeem met garantie,
Als je echt voornamelijk met tekeningen gaat werken, en geen geavanceerde technieken of simulaties gaat doen, maar alleen animaties met lijntekeningen,

denk ik dat je genoeg hebt aan een goedkope quadcore, medium Nvidia-kaartje van honderd euro met 1 GB geheugen,
liefst 4 GB geheugen , zulke PC's vind je overal voor niet te veel geld....
Geen enkele reden om een dure PC te kopen....

Ik heb vorig jaar mijn PC geupgrade van een AMD 7750BE , dualcore met 2,7 Ghz, naar een PhenomII 955, kosten 90,- maar hij is weer net zo snel als de veel nieuwere Core i5 650.....
Voor weat jij wil doen kun je net zo goed een computer van de vorige generatie nemen, als dat goedkoper kan.....

Ik ben het dus geheel met JvL eens...  :o