Topic: The way of the samurai  (gelezen 396844 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #795 Gepost op: 05 januari 2015, 23:25:31 pm »
Op het moment heb ik nog even niets te laten zien want ik ben druk bezig met het animeren zelf en tussendoor nog allerlei technische probleempjes aan het oplossen.
Helaas zijn ook niet voor alle probleempjes kant en klare oplossingen te vinden zoals voor het linken van de physics (cloth sim).

De physics zijn niet direct beschikbaar (net als shapekeys) en daar moet dus een workaround voor gevonden worden.
Een andere oplossing is om de characters met append in een andere file binnen te halen maar dat vergroot wel de filesize en dat is ook niet altijd handig.

Uitdagingen, uitdagingen, uitdagingen... ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #796 Gepost op: 06 januari 2015, 00:16:49 am »
Verdiend dat goed dat animeren?
Je komt er vast wel uit met de studie :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #797 Gepost op: 06 januari 2015, 00:34:41 am »
Haha, ik heb geen idee maar voorlopig is het alleen nog maar een uit de hand gelopen hobby.  ;)
Ik ga er ook wel vanuit dat ik alle dingen opgelost krijg maar het blijft raar dat je sommige dingen niet beschikbaar hebt bij het linken en er zijn ook geen tutorials over te vinden.
Je komt hier en daar steeds weer een stukje van de puzzel tegen.

Als je een beetje handig bent met Python kun je wel een hoop dingen voor elkaar krijgen maar dat is niet mijn sterkste punt (zwak uitgedrukt).  ;D

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #798 Gepost op: 06 januari 2015, 08:50:11 am »
Helaas zijn ook niet voor alle probleempjes kant en klare oplossingen te vinden zoals voor het linken van de physics (cloth sim).

is dit iets? Post op blenderartists

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #799 Gepost op: 06 januari 2015, 09:33:34 am »
Dat is zeker wat want dat topic had ik ook gevonden. In een post staat ook nog een link waar ook weer een deel van de oplossing in staat.
Hoewel de omschrijvingen allemaal erg cryptisch zijn heb ik het gisteravond nog voor elkaar gekregen om de physics van een linked file te baken (in dit geval het haar en de rok van Miko).
Wat helaas nog niet helemaal goed ging was de collision met de benen maar daar kijk ik vanavond naar. Waarschijnlijk een verkeerde modifier of een verkeerde volgorde.

Wat ik wel weet inmiddels is dat ik op deze manier alleen de bake optie beschikbaar kan krijgen van de linked file. Andere opties kunnen alleen met behulp van een .py script bereikbaar gemaakt worden indien nodig.

Bedankt voor het meedenken Mark.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #800 Gepost op: 06 januari 2015, 10:10:09 am »
.py begint steeds meer mijn ding te worden.
Baken echter niet, dus als je mij eea uit wil leggen rondom baken (desnoods via de mail ofzo) en uitlegt waar je gevonden hebt dat het via een script kan, dan zou ik misschien zo'n script voor je (en de rest van blender) kunnen maken.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #801 Gepost op: 06 januari 2015, 10:15:42 am »
Dat zou wel mooi zijn als dat lukt. Ik zal vanavond als ik thuis ben even alle info verzamelen en naar je mailen.

Alvast bedankt zover.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #802 Gepost op: 06 januari 2015, 22:10:33 pm »
Even een kleine update voor de mensen die het verloop van de test met een clothsim van een linked character interessant vinden (de werkwijze geldt trouwens voor alle physics en particles in een linked file).

Ik heb net 2 testfiles gemaakt, een testcharacter met clothsim en een bestand met daarin het testcharacter gelinked, en het geheel werkt prima inclusief collisions.
Zoals eerder gezegd is het zo dat als je alles goed doet dat in de file met daarin de gelinkte clothsim de bakefunctie weer beschikbaar is maar de werkwijze wordt niet vanzelf duidelijk omdat het een soort verborgen functionaliteit is in Blender.
Het enige nadeel is dat je de andere instellingen van de clothsim niet kunt aanpassen terwijl je dit natuurlijk wel wilt kunnen doen omdat de instellingen per scene kunnen verschillen in een animatie.
De enige manier hoe je deze instellingen weer beschikbaar kunt krijgen is met behulp van een .py script. Nu is het probleem dat ik daar zelf totaal niet handig mee ben maar gelukkig heeft Mark (MAD) aangeboden om te kijken of hij hier iets mee kan (waarvoor nogmaals dank).

Wat ik nu aan het doen ben is er voor Mark een begrijpbaar verhaal van maken in een Word bestand (inclusief plaatjes) die ik vervolgens met de nodige bestanden naar hem zal verzenden. Hopelijk kan hij een script in elkaar knutselen  waarmee alle instellingen of in ieder geval een aantal weer beschikbaar worden.
De hele workflow zal ik sowieso bschikbaar maken voor de mensen die hier interesse in hebben inclusief de testfiles (ongeacht of het scriptgedeelte lukt of niet).

Mocht je interesse hebben stuur me dan even een mail via het forum.  ;)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #803 Gepost op: 07 januari 2015, 00:48:11 am »
De bestanden die ik in de vorige post noemde heb ik inmiddels verzonden naar Mark dus de bal is aan het rollen gebracht.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #804 Gepost op: 07 januari 2015, 22:51:39 pm »
Crap!!!! Na wat succesvolle tests vandaag met overhalen van de pose libraries van het originele bestand naar de scene file (die neemt hij hij niet vanzelf mee bij het linken van files) begint mijn pc kuren te vertonen.
Ik heb nu 2x achter elkaar een BSOD (Blue Screen Of Death) gehad.  >:( >:( >:(
Het ziet er dus naar uit dat ik een probleempje heb maar ik weet nog niet waar het aan ligt. Het kunnen natuurlijk allerlei dingen zijn dus ik mag op speurtocht.
Ik heb helaas de foutcode niet genoteerd maar ik zag in de tekst wel iets staan dat hij Memory ging dumpen.
Iemand suggesties?  :'(

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #805 Gepost op: 08 januari 2015, 07:28:54 am »
Hmmm, gisteren nog wat onderzoek gedaan naar mijn BSOD maar ik heb niet echt een oorzaak gevonden.
Bij een geheugentest zij hij dat 134 fouten gevonden had maar geen idee of dat veel is in verhouding.
Betekend het dat het geheugen aan vervanging toe is of niet.
Of zou een herinstallatie uitkomst bieden?

Eigenlijk komt het totaal niet uit natuurlijk.......

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #806 Gepost op: 08 januari 2015, 12:27:59 pm »
Dat is balen!!!
Maar ik zou toch even de nieuwe Blender 2.73 Downloden en deze uitproberen.
Dan kun je daarna nog altijd de herinstallatie uitvoeren.
Maar zet wel even je blender bestanden in de cloud en maak een backup op dvd.
Je zou toch ziek worden als die bestanden verloren zouden gaan :(
Succes.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #807 Gepost op: 08 januari 2015, 12:56:39 pm »
Ik ben bang dat de nieuwe Blenderversie niet gaat werken want het is Windows wat er mee ophoud tijdens het werken. Het wordt dus niet door Blender veroorzaakt.

Nu heb ik 3 opties:

- Wachten tot het probleem zich weer voordoet en dan de foutcode noteren en gebruiken om gericht naar het probleem te zoeken (maar hoe lang duurt het voordat het weer gebeurt?).

- Naar het probleem zoeken zonder code en hopen dat ik wat vind. Zo niet dan herinstallatie.

- Direct een herinstallatie doen en als het probleem zich daarna nog voordoet weet ik dat het een hardwareprobleem is.

Zelf denk ik dat ik mijzelf het grootse plezier doe en het kleinste tijdverlies heb als ik de laatste optie kies.
Vooral omdat ik nu in de belangrijkste fase van mijn project zit waarin ik geen pc problemen aan mijn hoofd wil hebben.

En het heeft ook als voordeel dat ik weer op een pc werk die nog helemaal fris is zonder vervuilingen.  ;)
Probleem is alleen dat ik helemaal geen zin heb om alle software weer opnieuw te moeten installeren, dat is altijd zoveel werk...eh...tijd.  ;D

En ik maak al regelmatig backups op een externe harde schijf zoals jij zei.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #808 Gepost op: 08 januari 2015, 13:29:32 pm »
Als ik jou was zou ik niet vertrouwen op een externe harde schijf bij mijn vriend is al 3x een externe harde schijf gecrasht en er was niets meer op terug te halen.
Ik heb zelf ook een externe harde schijf maar ik heb google drive gratis 15 gb en daar zet ik de bestanden op die zeker niet mogen verdwijnen.
Het is misschien ver gezocht van mij maar het hoeft geen gecrashte harde schijf te zijn het kan ook door inbraak in je huis en dat soort spul nemen ze allemaal mee 8)
Ik ben heel voorzichtig ik heb bestanden op google drive en op dvd gebrand plus nog op een externe harddisk :o ??? ::) :-[

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #809 Gepost op: 08 januari 2015, 14:22:49 pm »
Geen zorgen ijp, ik heb meerdere backups achter de hand hoor. Dus de bestanden zijn wel redelijk veilig hoor.  ;)