Dutch Blender Community
Hulp => Belichting en Rendering => Topic gestart door: tomatito op 02 januari 2015, 19:14:22 pm
-
Voor belichting gebruik ik vaak environment lighting nu heb ik geleerd om mutilple importance sampling aan te vinken voor een betere render kwaliteit. Als map resolution (samples) - te vinden onder de world settings, helemaal onderaan - moet je de langste zijde van je Hdri afbeelding gebruiken/invullen.
Probleem: ik gebruik .Hdr bestanden en ik heb geen flauw idee hoe deze te openen om zo het afbeeldingsformaat af te lezen.
Is .Hdr trouwens wel een afbeelding ????
Iemand een tip?
Bedankt :)
-
Ja, een .HDR is wel een image die geopend kan worden met Photoshop (misschien ook wel met GimP maar dat heb ik niet gecontroleerd).
Verdere uitleg is hier te vinden: http://pcsupport.about.com/od/fileextensions/f/hdr-file.htm
-
Oke, dus wel met Photoshop. Ik gebruik alleen Gimp en deze geeft de melding: onbekend bestandstype. Zal even kijken naar een geschikte plugin o.i.d
-
HDR wordt gebruikt voor een 360 graden view en werkt goed in blender.
-
HDR wordt gebruikt voor een 360 graden view en werkt goed in blender.
idee: als je het met Gimp wilt bekijken importeer het HDR in Blender via load imaga as plane en dan maar via Blender als PNG exporteren (saven) ? ;)
-
Slim bedacht :). Maar opslaan als .png kan alleen met F3 en daarvoor moet ik de afbeelding eerst renderen. En dan moet ik de camera weer eerst goed plaatsen (=gedoe).
Ik gebruik Linux (Mint) en ik heb een afbeelding viewer gevonden die .Hdr bestanden kan openen: XnView. Ik hoef alleen maar het formaat te weten ;)
-
http://www.software.akker-huis.nl/hdr-foto-gimp.php
-
Misschien dat het genoemde script niet werkt in mijn versie van Gimp (de nieuwste) ik kan ieder geval geen .Hdr bestanden openen met Gimp. Maar zoals gezegd ben ik al geholpen met: XnView. Best een vette afbeelding viewer met allerlei extra opties :P