Topic: Kersthuis  (gelezen 2480 keer)


Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Gepost op: 18 december 2021, 20:39:04 pm »
Een plaatje waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben: https://motamuis.home.xs4all.nl/magicanimations/kersthuis.png Er zitten nogal wat sneeuwvlokken in (10.000) en onder andere dat maakt het renderen nogal langzaam, ongeveer 8 uur per frame. Gelukkig is het (nog) geen animatie. Tips voor verbeteringen zijn welkom! Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met de kerstlampjes bij het huisje. Naar mijn idee zijn ze nog niet fel genoeg.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2021, 21:17:54 pm »
Mooi en sfeervol.
Maar 10.000 sneeuwvlokken... er zijn slechts een paar vegen te zien...
8 uur renderen is ongeschikt voor animatie...
Misschien moet je de sneeuw anders oplossen.. Succes !  ::)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2021, 21:18:42 pm »
Waar render je mee ? Blender renderer of Cycles ?

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2021, 09:23:28 am »
Bedankt voor je reactie! Ik render met Cycles (ik gebruik Blender 3.1 alpha, en daar zit geen Blender Renderer meer in). Het zijn niet alleen de 10.000 sneeuwvlokken die het zo langzaam maken. Ook de 3200000 grassprieten, veel volumetrics en erg veel light bounces maken het nogal langzaam. Acht uur is voor een animatie inderdaad een beetje lang, hoewel ik toevallig weet dat sommige frames van Blenders nieuwste open movie 40 uur duurde…

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2021, 11:44:40 am »
Misschien , aangezien je de sneeuw verderop toch niet ziet... kun je de sneeuw beperken tot de voorgrond...
En misschien ook alleen het gras dat dichterbij in beeld komt echt hair en furren of partikelen...
De rest op andere manieren oplossen...

Als je er een animatie van wilt maken. Anders kun je net zo goed wat langer renderen voor een mooier plaatje.
Succes ik ben benieuwd.

Mjin enige kritiek is dat de raampjes een mooi kozijn missen. Vooral dat ronde raam.
Dus een ronde rand hout buitenom. En bij de andere ramen een lijst en een vensterbankje , maakt het helemaal af. ::)

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2021, 12:31:30 pm »
Grappig, de sneeuw valt al alleen boven het huisje. Ik zou voor het gras op de achtergrond een texture met bump kunnen gebruiken, maar het wordt waarschijnlijk geen animatie, en zoals je al zei:
Citaat
Anders kun je net zo goed wat langer renderen voor een mooier plaatje.
Ik heb momenteel toch niks anders te renderen. Het is wel handig dat ik een laptop heb waar ik alles op doe, behalve het renderen, daar gebruik ik een pc voor (zonder scherm en toetsenbord, ik gebruik hem via mijn laptop). Hierdoor wordt mijn laptop niet heel langzaam als ik iets aan het renderen ben.
Ik zal eens naar dat kozijn kijken bij dat ronde raampje. Klinkt als een goed idee.
Citaat
En bij de andere ramen een lijst en een vensterbankje , maakt het helemaal af.
Een vensterbank zit meestal aan de binnenkant toch? Of vergis ik me en is .. nou ja, die vensterbank aan de buitenkant ook een vensterbank? Want die heb ik bij de andere ramen al (Maar ik moet toegeven dat ze heel lastig te zien zijn). En de ramen zijn niet doorzichtig, dus aan de binnenkant heb ik er ook geen nodig.
In ieder geval bedankt voor de tips :D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2021, 14:54:29 pm »
Misschien de vallende Sneeuw maken op en doorzichtige plane met procedural sneeuw matriaal en dat voor de camera plaatsen.
En het gras met de nieuwe Geometry nodes proberen te maken.
Dat zou de render tijd aanzienlijk moeten verminderen.
Succes met je Kersthuis.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2021, 12:59:03 pm »
Je hebt gelijk , bij de bovenramen is het vaak alleen een kozijn.
Bij de benedenramen heb ik buiten gewoon een vensterbank. Ook al is die schuin aflopend , en kun je er dus geen bloemen op zetten.
Zal wel zijn om regenwater af te voeren ofzo.

ExLibris

« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2021, 14:14:24 pm »
Leuk idee! Als ik je een kleine tip mag geven om het wat meer realisme te geven is te zorgen dat je geen perfecte 90 graden hoeken gebruikt in je modellen. Afgezien van een scherp mes bijvoorbeeld heeft alles in het dagelijks leven een iets afgeronde hoek. Dit is eenvoudig te bereiken met een bevel. Ook is het aan te raden om egale kleurvlakken (zoals de ramen) te vermijden. Dit kan je doen door een noise map door je color- of roughnessmap te mengen.

Een voorbeeldje met de bevel modifyer en een kleine toevoeging van een noise map aan de roughness ipv een standaard cube.
 


Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2021, 19:00:49 pm »
Misschien de vallende Sneeuw maken op en doorzichtige plane met procedural sneeuw matriaal en dat voor de camera plaatsen.
En het gras met de nieuwe Geometry nodes proberen te maken.
Dat zou de render tijd aanzienlijk moeten verminderen.
Succes met je Kersthuis.
Bedankt voor de ideeën! Ik heb de grassprieten momenteel gemaakt met een particle system, en volgens mij is dat momenteel ongeveer even snel als geometry nodes als het gaat om het distribueren van instances. Een procedural materiaal voor de sneeuw is op zich een goed idee, dat zal ik onthouden voor een volgende keer.

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2021, 19:06:24 pm »
Leuk idee! Als ik je een kleine tip mag geven om het wat meer realisme te geven is te zorgen dat je geen perfecte 90 graden hoeken gebruikt in je modellen. Afgezien van een scherp mes bijvoorbeeld heeft alles in het dagelijks leven een iets afgeronde hoek. Dit is eenvoudig te bereiken met een bevel. Ook is het aan te raden om egale kleurvlakken (zoals de ramen) te vermijden. Dit kan je doen door een noise map door je color- of roughnessmap te mengen.

Een voorbeeldje met de bevel modifyer en een kleine toevoeging van een noise map aan de roughness ipv een standaard cube.
 

Bedankt voor de tips! Grappig, ik heb al zo'n beetje alle objecten in de scene gebeveld, maar misschien moet ik het iets sterker doen zodat het meer "opvalt" (of eigenlijk juist niet opvalt)
Ook hebben de ramen al een noise texture die de gele kleur van de ramen een klein beetje mixt met wat zwart/donkergeel. Dit is misschien niet heel goed te zien.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2021, 19:11:48 pm »
Wat ExLibris zegt over bevelen klopt.
Over het algemeen kom je er met een bevel vanaf.

Sommige stalen objecten zijn wel zo scherp maar dat hangt af van de toepassing en productiemethode.
Verder is vrijwel niets echt scherp , ook andere hoeken dan 90 graden niet.

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2021, 19:44:34 pm »
Ja inderdaad, wat ik ook best vaak zie (in het echt) is dat objecten met een hoek van 90 graden een grote bevel hebben met twee hoeken, en dat die dan natuurlijk ook weer gebeveld zijn, maar dan heel rond...