Topic: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?  (gelezen 14414 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #60 Gepost op: 04 maart 2022, 10:29:51 am »
Ik heb weinig tijd Peter maar toch maar geprobeerd maar het lukt niet ::)
Name/password not recognized.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 04 maart 2022, 16:28:40 pm »
IJpe inloggen gaat zo:

in een webbrouwser regel blendernodeswike.pkhg.nl  invullen en enter
geeft dit:


Dan klik je op Startpagina



nu op login klikken


Dan opent het login-menu (met lege velden) in het eerste hoor een naam te staan (zoals gezegd) deze keer dbc  daaronder het wachtwoord: tijdelijk (nog niet te zien in het plaatje) en teslotte op "OK" klikken




Dan is dbc wel aangemeld, maar heeft geen automatische rechten gekregen,
dat kan de administrator (dus opa Peter) wel (op verzoek) aanpassen

Helaas had ik tot voor 10 min (Nu 17 uur)  de rechten niet goed ingesteld

Nu zou dit moeten werken

Nadat je op de Startpagina bent aangekomen klik je op RunningSpider en het verschijnt het aanmeldmenu
dus  dbc  en tijdelijk en OK .... tenslotte daarna op Edit 

dat opent de pagina in Edit-Mode



Klaar met wijzigen dan moet men nog de Save opdracht (helemaal onderaan) klikken.

hopelijk was ik nu duidelijk genoeg  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2022, 17:07:16 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #62 Gepost op: 04 maart 2022, 17:56:19 pm »
Werkt niet Peter ???

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 05 maart 2022, 08:09:51 am »
Beste IJpe, je hebt helmaal gelijk, dikke : sorry.

Ik stel voor (als je nog geduld met mij hebt) dat ik jou als IJpe met edit rechten op de wiki aanmeld, dan zou voor jou privee aanmelden (een keer) genoeg zijn om alle paginas te bekijken en evtl. aan te passen, verwijderen van  of toevoegen van tekst , en wat de pmwiki nog instelbaar maakt.

nog eens so sorry,
Maar  de aanrader link  via YoutubeTutorials is wel voor 'de hele' wereld te openen om de link maar uitteproberen ...

Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 05 maart 2022, 08:35:34 am »
Over de T toets in de nodes-editor venster
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

ik check nog even . link opende netjes 5.mrt 8:35 uur

toegevoegd een plaatje waar je o.a. kunt instellen hoe 'gekrommd = curviness' verbindingslijnen tussen nodes aangepast kunnen worden

Ach dit moet ook nog even vermeld worden: Ik gebruik een muis, heb een touchpad dan kan ook alles maar LMB en RMB zouden verwisseld kunnen zijn,
dus NIET muis-gebruikers eventjes opltten hoe het bij jouw moet ...
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2022, 09:16:12 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #65 Gepost op: 05 maart 2022, 10:11:54 am »
Ik stop er mee ik zou kunnen inloggen met IJpe of dbc maar dat gaat gewoon niet.  ??? ::)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 05 maart 2022, 17:52:11 pm »
snap je teleurstelling (voor de gedane moeite)

Ik had een PM naar jou gestuurd om voor jezelf mij een te willen wachtwoord te sturen (naam: IJpe   wachtwoord:  von jou via PM naar mij)

PM dus niet gezien???

maar in mijn vorige bijdrage staat deze link die voor de hele wereld leesbaar  is
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet 

geen aamelden nodig  (is iets uit de tutorial)

Ik voel me in dit geval niet schuldig van de mislukking, jammer,
maar snap ik wel ...

groetjes
  Peter

In de wiki dit plaatje toegevoegd  (onder WatJeWetenMoet)


« Laatst bewerkt op: 07 maart 2022, 10:46:47 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 07 maart 2022, 15:55:47 pm »
wie al Blender 3.1.0 beta heeft kan alvast dit bijzonder leuke, duidelijke tutorial maar uit voeren

https://www.youtube.com/watch?v=HFK5MEwodZI

En ik heb een aantal bladzijden (alle maal zonder aanmelden te bekijken) aan mijn wiki toegeveogd
b.v. https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesSteno

Poging om leuke maar te snelle Tutorials via text te omschrijven.
(en zo zinvol m.b.v. een plaatje) Kijk maar.

Wil je ideen toevoegen, onduidellijkheiden van mij, foutjes  verbetern in de wiki, dan stel ik voor dat je je een naam  met wachtwoord van mij laat geven
(hulp voor het gebruik vanzelfsprekend van mij )
hopelijk werkt de PM hier in het forum nog anders laat
zal ik (wij) een andere safe manier moeten vinden, bedenken.



Groetjes
       Peter
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2022, 15:58:02 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 07 maart 2022, 18:05:04 pm »
Bedankt Blenderbrammetje voor je PM

Dus wie het wil proberen kan mij zo te zeggen een geheim bericht sturen ...

Dat is goed,  :D

vandaag geen tijd meer (sinds lange tijd weer een Bridge-avond)




Van af vandaag ;-)

Wat men weten moet over nodes probeer ik uit de tutorial te vertalen
naar text met plaatjes
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesEnNoodles
wordt vandaag 10 maart begonnen  .. ik maak het inlog-vrij


Mijn eerste poging om de nodes&noodles tutorial te volgen (nu met W10 Version 3.1) gaat fantastisch. 
DeBSD node is via een klik en dan H zo 'rond' gemaakt (H is een toggle net als de T toets) Toggle betekent: of aan of uit zetten , zelfde aktie .


« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 12:48:57 pm door PKHG »
Doei
       Peter

E

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 11 maart 2022, 08:35:30 am »
Herhaling: Deze tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

is inderdaad super! Wel Engels verstaan of kunnen lezen nodig.

In mijn wiki moet dat maar worden verbeterd ... na ja , werk voor later


Bouncing tutorial Engels is ook PERFECT bruikbaar (meer later)




Oh oh, heb net weer naar de tut gekeken, er is zooo veeel info , na de 2 3 basis nodes, hoe je met frames en groeps kunt maken en hoe men die kan gebruiken...  ziet er zo EENVOUDIG uit, maar men moet toch een voor een in kleine stukken hakken en toelichten/ uitproberen.
Daarvoor is denk ik voor elk een *.blend bestand ter oefening het beste.
Ik zal zien ...
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2022, 10:22:26 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 11 maart 2022, 13:23:48 pm »
! wat men zeker zou moeten weten, een soort samenvatting nu
  in mijn wiki (zonder inloggen)
  https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

Bouncing tutorial bijna af, werken doet het al ;-)




Kan men niet goed zien in het plaatje (verkleind...) maar de nodes zijn netjes genummerd (dat laat ik straks hier en op mijn wikie) zien ...
In de tekst ontbreekt nog het einde en ik moet het ook nog een tweede keer netjes nalopen ... moet in deze week nog af komen ...

Nog lang niet perfect maar wel een blije opa Peter
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/IMG-7419.mov
Ik denk dat een klik de *.mov voor downloaden aanbiedt, thuis was dat wel zo

Ik kon het van hier ook gewoon openen om het in mijn mov viewer te zien  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2022, 17:48:50 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2022, 15:27:16 pm »
Een Bridge avond zonder Edge loops...
Alhoewel , te volle glazen ?  ;D


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 15 maart 2022, 15:41:22 pm »
heb nu blend files met opa Peter in voronoi patroon, en bouncing netjes

Maar ben vergeten hoe ik daarvan een blender mp4 of zo kan maken
(ooit gedaan met een veel lagerer Blender versie)

Samenvatting van de tutorial zie

https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/ForFridayLAB
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 16 maart 2022, 13:20:02 pm »


Wie probeert uit, wat ik in het plaatje heb omschreven (ach er ontbreekt waar je de tekst (moet) invullen. ) na ja, snel een plaatje ==> daar dus, zie je het?




hoe de nodes aan elkaar moeten zitten:
bovenste Rij



onderste Rij

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2022, 15:48:12 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 20 maart 2022, 13:52:50 pm »
heb een shader tutorial voor (95 %) kunnen namaken.



Er is 2 keer een 3Dview met dezelfde objecten te zien,
Bewegen van objecten (boven) beweegt die aan de zijkant ook (dat dacht ik wel) maar waarom hebben'dezelfde'objecten NIET hetzelfde materiaal (met shader -nodes nagebouwd)???  Heb dezw vraag al bij blender.chat gedeponeerd inclusief de obige screenshot.

Doei
       Peter