Dutch Blender Community
Hulp => Animatie en Rigging => Topic gestart door: TheArfMan op 19 april 2017, 10:59:55 am
-
Hoi, als ik aan een robotarm (gelijk een boven- en onderarm van een mens) een armature toevoeg van 2 bones en daar een inverse kinematics op zet dan gaat het goed totdat de armen over elkaar heen vallen. Dan gaan de bones alle kanten op zwaaien. In onderstaande plaatje staat de 'elleboog' helemaal omhoog terwijl die gewoon een haakse hoek zou moeten maken (armen zijn even lang).
(https://s27.postimg.org/iw5js22mn/robot_arm_singulariteit.jpg) (https://postimg.org/image/iw5js22mn/)
Heb het geprobeerd op te vangen met een pole target en ook met een Rz restrictie maar beide helpen niet. Lijkt op een singulariteit in de IK. Wie heeft er een tip?
-
Heb je apply scale rotation al toegepast op het model, ik dacht dat het een reden kan zijn. Je foto kan ik niet zien ik had net ook dit probleem met post image bij de 2de keer ging het goed.
-
bedankt voor je reactie.
Het model heeft geen scale en/of rotation. Je krijgt het ook als je gewoon een armature met 2 bones maakt. Op moment dat de bones over elkaar (of in de buurt daarvan) komen, dan gaan de hoeken alle kanten ipv dat het een continue beweging blijft ...
-
Een toewijzing van de target op een aparte bone zetten kan het ook verhelpen of de chain lengte er zijn meerdere mogelijkheden die fouten kunnen maken het is soms lastig om de oorzaak te achterhalen. is er geen oplossing te vinden op youtube met een tutorial.
-
Zorg dat je de parent hebt verwijderd bij de IK bone hier werkt het.
(https://s4.postimg.org/u5dvod57d/IK2.png) (https://postimg.org/image/u5dvod57d/)
-
Hoi Ruud, begrijp ik niet helemaal: parent hebt verwijderd van de IK bone?
de 'IK bone' is bij mij de laatste in chain van 2 die onderdeel zijn van een armature. Welke parent zou ik dan moeten verwijderen?
-
De IK mag niet connect zijn, Als je shift D doet is die connect en dit kun je weghalen in de tab bone/ relations daar staat het veld parent en verwijder de parent. . Het mag geen stippellijn hebben is dit wel dan is het een child.
(https://s12.postimg.org/4cy160621/ik3.png) (https://postimg.org/image/4cy160621/)
-
Zojuist even de meest basale ik gemaakt die ik kan verzinnen. Twee bones boven elkaar. Was eerst een bone, toen subdive dan heb je er 2. Daarna de bovenste een IK constraint gegeven, zonder target of pole en de chain length op 2. Dan werkt het prima.Ik begrijp dat je meer wilt, maar je kunt van hier uit beginnen en dan verder werken en kijken na welke veranderingen het probleem zich voor doet.