Topic: Vanaf een Step file via Blender naar een Fbx file  (gelezen 1614 keer)


Offline Dennis CADshape

  • Member
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 02 september 2021, 20:57:34 pm »
Hoi allemaal!

Mijn naam is Dennis, 24 jaar en woonachtig in Twente. Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik een productconfigurator aan het inrichten. Hier loop ik tegen het probleem aan dat de oppervlakken van producten hoekig weergegeven worden.

Ik heb een Step file van een bloempot welke ik in Blender bewerk qua uv-mapping en hierarchy. Dit doe ik door eerst een .stl file te genereren in SolidWorks of een .obj file in Freecad. Vanuit SolidWorks is de mesh telkens te grof en kan ik er niet veel aan tunen. In FreeCad kan ik wel een hele fijne mesh creƫren maar dan wordt het bestand mega zwaar.

Hoe kan ik vanuit een .step file via Blender een model geschikt maken (UV & hierarchy) en deze als .fbx exporteren met gladde surfaces en een bestand dat niet te zwaar is?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden, alvast bedankt!



Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2021, 22:51:59 pm »
Welkom aan boord :) Blender heeft de optie smooth shading en werkt eigenlijk al heel goed met 32 vlakken op een cirkel.
Zoals ik op je afbeelding zie gebruik je er 256 gok ik?
Wil je verder zonder het model aan te tasten dan is de subdivide modifier een oplossing zonder het te inplanteren.
Met het exporteren terug naar je programma heb ik geen idee hoe je dit kan overbruggen, ik denk dat het programma wat je gebruikt tekort schiet.
Met blender kan je strakke renders maken zonder al te veel polygons in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2021, 22:54:54 pm door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2021, 11:45:38 am »
Dennis welkom op het Blender forum.
zoals Ruud al zei de optie smooth shading maar je moet wel weten hoe dat werkt, dus loop hier maar even snel doorheen.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=5ZTIqoLfOcE