Topic: Eerste keer Blender Panel  (gelezen 502 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 26 juli 2021, 10:31:22 am »
Hallo,
Word je aan de hand genomen, dan is Blender naar eigen wensen wel niet zoo moeilijk ;-)


Had iemand (deze keer goed leesvaar) op Youtube ter beschikking gesteld. In de code hieronder met een # gecamoefleerd
import bpy #needed to get the results done in Blender e.g. in 3DViewPort

#https://www.youtube.com/watch?v=cyt0O7saU4Q
# https://darkfallblender.blogspot.com/2020/01/an-introduction-to-scripting-blender.html

class TestPanel(bpy.types.Panel):
    bl_label = "Test Panel"
    bl_idname = "PT_TestPanel"
    bl_space_type = 'VIEW_3D'
    bl_region_type = 'UI'
    bl_category = 'MyTest'
   
    def draw(self, context):
        layout = self.layout
        row = layout.row()
        row.label(text = "= Shift A mesh Cube", icon = 'CUBE')
        row = layout.row()
        row.operator("mesh.primitive_cube_add")



def register():
    bpy.utils.register_class(TestPanel)

def unregister():
    bpy.utils.unregister_class(TestPanel)

if __name__  == "__main__":
    register()
[\code]

Mini toelichting van tekst en plaatje voor Blender versie 2.39 en ik denk ook voor 2.38 of zo:
Je opent Blender, je klikt op scripting, daar plak je de tekst (hierboven de code) in en dan op het witte driehoek laten uitvoeren.
Nu maak je het kleine venster de View3D groot en typt een N (ken je toch!)
Dan moet onderaan staan "MyTest", activeren en dan  is er een Kubus met een klik op de plaats van de cursor te zetten.
Maar misschien bekijk je ook de video.

Veel plezier met je allereerste Blender aanpassing ;-)

Sorry Wil (dat ik het hier ook voor anderen nog rrnd anders probeer) om duidelijk te maken hoe leuk SPELEN met Python in Blender is.
[url=https://postimg.cc/HJw34sB9][img]https://i.postimg.cc/HJw34sB9/My-Test-Panel.jpg[/img][/url]
Doei
       Peter

Offline IJpe

  • *
  • Berichten: 4,188
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2021, 10:52:16 am »
Weer geprobeerd maar werkt weer niet en er komt geen tab met Mytest ::)

Python script failed, check the message in the system console.

Python:   File "\Text", line 30
SyntaxError: unexpected character after line continuation character

location: <unknown location>:-1



« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 10:56:44 am door IJpe »

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2021, 23:55:23 pm »
Weer geprobeerd maar werkt weer niet en er komt geen tab met Mytest ::)

Python script failed, check the message in the system console.

Python:   File "\Text", line 30
SyntaxError: unexpected character after line continuation character

location: <unknown location>:-1

Als je in de afbeelding kijkt dan is er geen regelnummer 30.
Ik denk dat je een beetje te veel code hebt geplakt.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2021, 14:20:32 pm »
Eddy , jij was beter dan ik
Wil heeft vermoedelijk
ook meegenomen
Bedankt ...
Idee ik maak er iets wat iets uitgebreider maar zinvoller is ...

Peter
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2021, 09:19:33 am »
Nadat ik begonnen ben met iets in het Nederlands leesbars te maken (HTML) heb ik (uiteindelijk) het goede idee gehad om by blender.org te gaan zoeken en ja . men zou hier
https://docs.blender.org/manual/en/latest/advanced/scripting/addon_tutorial.html
kunnen beginnen. Aldaar staat eigenlijk alles wat men een eerste keer zou moeten weten (en dan onthouden).

Ik denk dat ik maar een op mijn manier Nederlands alternatief moet aanmaken ...

Wordt voortgezet  ;)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2021, 10:40:39 am »
Stap 1 voorbereidingem met Blend
er voor het echte werk  :)

https://blender29.pkhg.nl/EersteAddonVoorbereoding.html
Doei
       Peter

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2021, 22:06:23 pm »
Goed idee om de voorbeelden van blender.org in het Nederlands te zetten.
Ook gaaf dat je lekker aan het scripten gaat met Python.

Enige is dat is dat ik niet echt snap wat je in het
 voorbeeld op je site gemaakt hebt.
Er is toch een tab voor scripting?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:08:22 pm »
Eddy,
De voorbeelden op mijn wiki (de eerst die je ziet van een klik boven) is bedoeld een eigen indeling van de verschillende editoren te maken ...
Doei
       Peter

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2021, 17:03:33 pm »
Oh! Dan heb ik niets gezegd. :-X
Wel goed bezig...