Topic: Hoe vouw je een oud manuscript?  (gelezen 5341 keer)


ExLibris

« Gepost op: 24 mei 2020, 20:43:27 pm »
Ik ben voor mezelf een beetje onderzoek aan het doen naar een manuscript uit mijn oud papier verzameling. Het is een zogenaamde pauselijke bul (officieel document van het Vaticaan) uit 1596. Ik zat te bekijken hoe het document ooit gevouwen was en het leek me leuk om dit in Blender te laten zien.

Ik heb verschillende methoden uitgeprobeerd, maar met de modifier "Simple Deform" > Fold kwam ik het verste. Toch gaat het bij de laatste twee vouwen (van de 4) niet meer goed.  Vooral de materialen lijken niet meer goed weergegeven te worden. Weten jullie hier een oplossing voor? Of weten jullie andere methodes hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

https://www.youtube.com/watch?v=orb8qqetmsg






« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 20:46:20 pm door ExLibris »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2020, 00:00:16 am »
Ik wilde laatst een envelop open laten vouwen maar dat was al gezeik omdat de vouwlijn al gebogen was.
Ik heb het geprobeerd met bones , dat was een goede oplossing alleen in mijn ontwerp zat alles bij de punt te dicht op elkaar. Daar kwamen kleine foutjes.
Dat had ik kunnen verhelpen maar daar was ik te lui voor op dat moment.
Maar met bones werkt voor één vouw wel goed. Echter de vouwlijn moet een beetje recht zijn.

Je kunt natuurlijk je object na iedere vouw klonen zodat je nooit meer dan één vouw tegelijk hoeft te doen...
Leuk project.  ::)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2020, 08:12:02 am »
Ik zal ook voor de bones gaan. Ik heb een tijd geleden ook met dit probleem geworsteld, het valt niet mee, zeker niet als de vouw onder een hoek staat, dus niet 90 graden is. De topologie is ook erg belangrijk, dat moet natuurlijk met de vouwen meelopen. Daarnaast is dan nog het probleem dat je er een subsdivision opzet, waardoor de rechte vorm van de buitenkant afgerond wordt. Kortom, het wordt even puzzelen. Succes er mee en laat het ons ajb zien.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2020, 19:20:25 pm »
En gewoon animeren :-\ laten buigen op een loop cut.
Ik heb geen idee of het werkt :o

Maar zoals al eerder is aangehaald zal het het beste gaan met bones zoals bij deze doos.
Ik zag wel dat de Armature modifier boven aan moet staan, dus let daar even op.
https://youtu.be/qh2fhnQlJqU

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 19:35:38 pm door ijp »