Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - PKHG

Pagina's: [1] 2 3 ... 6
1
Leuterhoek / heel komisch website will niet bij een buurman
« Gepost op: 10 oktober 2021, 17:28:17 pm »
Hallo,
Ik ben al meer dan 20 jaar gebruiker van wiki's  (denk aan de mediawiki)
Een wiki is in princiepe en website waar je naar toekenning van schrijfrechten
een pagina kunt aanvullen, aanmaken, etc.
Ik heb ook een internetbedrijf in de arm genomen en een naam (.. gekocht)

Ben een PeterKarlHermannGragert en daarom staat er pkhg in mijn web adressen.

Jaren geleden heb ik voor mijn buren een wiki aangemaakt met als idee dat elk huis zo te zeggen
een eigen pagina kreeg om aldaar wel of niet openbaar iets te vragen, zeggen, laten zien.
Een buurman heeft toen inderdaad een plaatje van een eijkhoorntje laten zien ...

Jongstleden een nieuwe poging gedaan (wegen covid-19 ...) met een verzoek toch even een keer te kijken hoe en wat ik nu er had staan... Ik kreeg (hoeraa) twee antwoorden van 17 huizen (in een shoutbox, vergelijkbaar met wat er hier aan de linker kant te zien is.)
Teleurgesteld had ik de naam van mijn wiki voor de buren maar een andere naam (dus niet vindbaar) gegeven.
En nu naar wat leuke ideen en wijzigingen is de wiki weer zo als toen op een blad papier uitgelegd
actief ...

Nu mijn vraag: thuis op iphone, ipad w10 laptop , Mac-- book, mijn zoon in het westen kunnen
de inlogpagina gewoon zien (email met https  wiki adres) en werkte ...
Maar bij een buurman wijgert de laptop mijn startpagina (inloggen via naam en wachtwoord) te le laten zien. ?????

Als iemand het voor mij zou willen uitproberen sture men mijn een persoonlijk bericht.

Het zijn overigens alles wiki's van het pmwiki   (pmwiki     punt  org) kijk maar!
pmwiki's hebben GEEN database nodig, alleen tekstfiles met php code ...

In de 90ers heb ik ermee de eerste website van 55plus   Enschede in het leven geroepen (is nu een wordpress geworden) als ook
voor de senioren van de UT (is nu helaas van de UT niet meer gewenst, maar MOET via de UT via het UT website gebeuren)

Fijne zondag nog beste lezer
Peter

2
Leuterhoek / nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 26 september 2021, 16:34:11 pm »
Hallo,
Heb een tutorial ontdekt over hoe je met 'nodes' zoiets als dit
kunt maken (en als newbie, is het begin wel gelukt, wat er daarna komt
is nog experimenteren en snappen.



het is hieruit
https://www.youtube.com/watch?v=O9qqWfxxoCM

Na ja het start deel als beginner was al, na ja, tussen slechts een beetje lastig en leuk te moeten leren hoe je met dat node-gedoe moet werken (het een of ander kan in ondertussen wel begrepen)

Tot hier is de tutorial te doen (en ik zou kunnen helpen met hoe doe je dat)
Er wordt wel iets aan meetkunde gebruikt , maar is voor het nadoen wel duidelijk genoeg. (Je hoeft de wiskunde hiervoor niet echt te leren)




Dit onderdeel gaat wel, MAAR daana moet men de nodes min of meer nabouwen in niet shader-mode maar in geometry-mode

Dat wordt mijn volgende stap ....
(werken doe ik op een 'W10' laptop met Blender (3.0 maar lager zal ook wel werken, 2.93 b.v.)

Fijne zondag nog
(opa) Peter

Hi hi, het begin lijkt op de tutorial 290 punten



Grrr heb met ctrl-space het venster boven links groot gemaakt
en dan iets (???) in elk beval niet ervoor opgeslaan met als gevolg
mijn geometry nodes zijn er niet meer -> dus herhalen (maar dat doe ik morgen)

Salut
Peter

Nieuw: Als men b.v. een subsurf modifier toevoegt,  krijgt men een lege nieuw geometry Node 001 , maar de active kan men terug krijgen (is dus NIET helemaal weg, tja, vanochtend ontdekt)

3
Leuterhoek / Tutorials voor beginners
« Gepost op: 10 september 2021, 11:35:04 am »
Hi, rare vraag,
Ik ben van plan om (vroeger of later) mijn kleinkinderen van Blender laten genieten. Het een of ander kan men o.a. als opa, wel  direct  te laten zien aan, op de eigen PC.
Maar hoe zouden zij het thuis op een PC (van papa) ook kunnen leren?
Dan heb je een redelijk nieuwe tutorial in het Nederlands!!! voor nodig, en liefst een, die ook begrijpelijk voor de kleintjes is.
Ik heb er bij toeval deze https://www.youtube.com/watch?v=TCKh149xnD4 gevonden en ben onder de indruk . Het wordt een Kasteel met heel veel er omheen , daarvoor zijn wel
5 onderdelen nodig   een beginstuk van deel 1 met 2.934 gemaakt:


Mini opmerking , het is een vrij nieuw Blender maar in die van mij moet men (helaas) toch ook al in deel 1 hulp bieden om zo ver te komen als het plaatje laat zien.

Wie kijkt mee?


Deze bedoelde ik: remove double vertices is vervangen door merge verices bij distance ...


4
Onderhanden werk / Experimentatoren voor 2DAnimation in Blender 2.3*
« Gepost op: 08 augustus 2021, 11:51:33 am »
He he, het lijkt er op om 2DAnimations te leren.
Doe met met W10 en Blender 2.39.2

Nog helaas zonder graphic tablet , na ja, moet dan maar ...

Aller eerste stappen lijken nu al te lukken (zie andere thread)




Dit heb ik ook al laten zien ...  voorzetting nodig ... (inkleuren)

5
Scripts / Warom is Python voor Blender misschien zinvol?
« Gepost op: 07 augustus 2021, 18:22:19 pm »
Ik ben deze tutorial tegen gekomen, (heb ik inmiddels werkende) maar de reden van dit is: Ik heb vrijwel nooit Blender voor een project ingericht opdat dat wat je wel in Blender kunt doen maar toch elke keer weer tijd vreet wat je met Python voor je doel kunt inrichten. Ik zal hier straks met plaatjes laten zien wat men bijvoorbeeld kan doen om de Panel die je met N kunt openen misschien voor een project kunt uitbreiden ... dit is de beginphase voor wat ik eigenlijk wil doen: de 2DAnimation snappen en gebruiken en dan sommige dingen gewoon voor mij via een panel (aangepast misschien, dat gaat namelijk ook , zonde ECHTE Python kennis) klikbaar te maken. We zien wel wat het wordt ...
Prettige dag nog (Wil dit is nog niet voor jou, er moet nog te veel worden begrepen)


6
Experimenten / Eerste keer Blender Panel
« Gepost op: 26 juli 2021, 10:31:22 am »
Hallo,
Word je aan de hand genomen, dan is Blender naar eigen wensen wel niet zoo moeilijk ;-)


Had iemand (deze keer goed leesvaar) op Youtube ter beschikking gesteld. In de code hieronder met een # gecamoefleerd
import bpy #needed to get the results done in Blender e.g. in 3DViewPort

#https://www.youtube.com/watch?v=cyt0O7saU4Q
# https://darkfallblender.blogspot.com/2020/01/an-introduction-to-scripting-blender.html

class TestPanel(bpy.types.Panel):
    bl_label = "Test Panel"
    bl_idname = "PT_TestPanel"
    bl_space_type = 'VIEW_3D'
    bl_region_type = 'UI'
    bl_category = 'MyTest'
   
    def draw(self, context):
        layout = self.layout
        row = layout.row()
        row.label(text = "= Shift A mesh Cube", icon = 'CUBE')
        row = layout.row()
        row.operator("mesh.primitive_cube_add")



def register():
    bpy.utils.register_class(TestPanel)

def unregister():
    bpy.utils.unregister_class(TestPanel)

if __name__  == "__main__":
    register()
[\code]

Mini toelichting van tekst en plaatje voor Blender versie 2.39 en ik denk ook voor 2.38 of zo:
Je opent Blender, je klikt op scripting, daar plak je de tekst (hierboven de code) in en dan op het witte driehoek laten uitvoeren.
Nu maak je het kleine venster de View3D groot en typt een N (ken je toch!)
Dan moet onderaan staan "MyTest", activeren en dan  is er een Kubus met een klik op de plaats van de cursor te zetten.
Maar misschien bekijk je ook de video.

Veel plezier met je allereerste Blender aanpassing ;-)

Sorry Wil (dat ik het hier ook voor anderen nog rrnd anders probeer) om duidelijk te maken hoe leuk SPELEN met Python in Blender is.
[url=https://postimg.cc/HJw34sB9][img]https://i.postimg.cc/HJw34sB9/My-Test-Panel.jpg[/img][/url]

7
Community suggesties / Jammer, geen baas meer
« Gepost op: 21 juli 2021, 15:09:36 pm »
Hallo, lid of bezoeker van dbc  ???
Ben sinds jongsleden weer bezig met Blender, versie 2.93 en heb zelfs 3alpha al geprobeerd.
De makers zullen alle nieuwe Versies een jaar of twee blijven verbeteren.

Vergeleken met oudere versies (ook niet slecht ;-) ) zijn de 2.9 versies iets waar men weer flink moet leren en studeren.

Helaas zijn, zeker voor mij, de video tutorial via YouTube niet echt leuk, men gaat er meestal van uit dat men al alles min of meer weet. De films zijn bij mij vaak veel te onduidelijk het gaat te snel

Zo nu over dit Forum, helaas is Mark niet meer bereikbaar , heel erg jammer, je hebt gewoon een ADMIN nodig.

De  Simple Machines Forum software, zie dit forum, is wel lekker uitgebreid, ik denk 'Te uitgebreid'. Zelf heb ik voor 55plus (Enschede) de eerste website als admin beheerd maar met een pmwiki , en ook dito voor de senioren van de UT.
Beide zijn op andere systemen (Wordpress en ... van de UT) overgestapt. leuk en niet leuk gelijktijdig.
Een WIKI is naar mijn mening gewoon VEEL leuker.

Als men zin heeft, zou men hier kunnen antwoorden, dan kan ik laten zien welk soort tutorial ik voor (o.a. Blender) mij voor ogen staat.

En het nieuwste plan is een oud Blender idee weer te activeren, via Python stapsgewijs objecten met ... te kunnen aanmaken en omdat het Python code zal zijn , gamakkelijk (na ja ...) aan te passen aan andere wensen ...

Misschien hoor ik van jullie.
Fijne dat nog ... (gazon maaien staat nu op het programma ;-) )

8
Over Blender / Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 13 oktober 2020, 10:05:53 am »
Hallo,
als lid van blender.cloud.org heb ik net het tutorial open voor
Grease Pencil Fundamentals. (Blender 2.9 !!!!)

Dat lijkt mij zoooo leuk om met elkaar ervaringen etc. uit te wisselen.

Big boss, hoe doe ik dat hier het beste (WAAR bedoel ik)




Voorstel: omdat niet iedereen lid zal zijn (kost 10 euro per maand) heb ik
het idee de in Engels gesproken teksten in een HTML page (met soms plaatjes) in het Nederlands (met mijn opmerkingen erbij)

Overigens dat zal ik doen met Python-notebooks (die dan als HTML geƫxporteerd kan, kunnen worden).
Binnen kort zal ik er eentje laten zien ...

Een screenshot uit het tutorial net als alles andere zijn stroken (stroaks) een nieuw type of Blender-data ...

Tja , een hele boel om te zien en na te maken (en te onthouden hoe ;-) )

9
Over Blender / Knutselen an Blender 2.32 (of 2.9 (alfa)) met python
« Gepost op: 22 april 2020, 14:26:26 pm »
Jullie weten nog dat ik dol ben om met python aan en in Blender te programmeren,
Dus ik heb wel zin in een hele serie posts te plaatsen erover.
Het zou zoiets zijn:

1. Aanname dat je Blender2.32 op je PC hebt (misschien al Blender2.9 (alfa)
2. Start Blender maar
3. Boven rechts  de Scripting tab klikken

dus  een klik  :)
4. dit zal voor min of meer de rest het uitganspunt zijn van als de webmaster het goed vindt
dit een cursus van mij (andere mogen zeker het een of ander bijdragen, opmerking, vragen etc.) ne niet worden herhaald, maar verondersteld of vervangen door haal je *.blend maar op
(van de vorige keer, dat je hiermee bezig was)

5. Configureren zou men ook zonder Python moeten gaan leren ik zal aanenmen
dat
dat je de "3dVie ..." hebt gezocht, gevonden en met een
klik heb geactiveerd.
De Indices laten zien van een object wordt namelijk mijn eerste leuke script natuurlijk met een toelichting en wat voorbereidende stappen EERST ;)

10
Leuterhoek / PDF tutorials
« Gepost op: 12 maart 2016, 14:56:56 pm »
Hi via GsoC heb ik deze link ontdekt:
http://gryllus.net/Blender/PDFTutorials/AllPDFTutorials.html
Ik ga maar aan slag en laat horen hoe dat zo is ...

Ui ui, de zip maar ophalen, dan heb je de PDF en het eindresultaat als *.blend
Net 5 minuten 'gespeeld' en een heleboel dingen moeten doen, die ik daarvoor
(bijna) nooit heb gebruikt ....

11
Scripts / Menu's aanpassen, zoo gemakkelijk ;-)
« Gepost op: 23 februari 2016, 11:33:55 am »
Vechten met de layout van menu's en hoe men de operatoren er in zet, was ooit in 2.65 ok en nu in 2.7* is het iets anders.
Da heb ik in mijn herinnering een tutorial van VscopianC gezocht, zij had dus toch zoiets gedaan.
Teruggevonden : #t=3134.008831

Een uurtje besteed ... en het werkt inderdaad voortreffelijk!
Dus, wil je je menu's  b.v. de het standaard menu in View_3D naar je eigen wensen aanpassen is dat inderdaad zo gedaan!
Ik vat het tutorial kort samen:

1. open Blender en laat het standard menu zien!
2. schuif een tweede View_3D venster open (boven rechts de muis op dat driehoekige streepjesgedeelte zetten en slepen maar)
3. maak van View_3D een Tekst (beneden links klikken en juist kiezen)
4. nu b.v. met de rechter muis op Translate klikken en Edit Source kiezen! Dat levert het python script op in het tekstvenster dat je nu naar eigen wensen kunt aanpassen!
5. Voorbeeld: Translate gebruik je nooit, dan maar niet meer laten zien
5.1 met Ctrl-T open je in Tekst het Tekstmenu (aan de linker kant bij mij) en activeer je  Line Numbers (boven)
5.2 je gaat nu naar regel 62, aldaar staat: col.operator("transform.translate")
5.3 wijzig het zo: #col.operator("transform.translate") , oppassen dat de # op de zelfde kolom als daaronder de col van de 'rotate'! Dus gewoon cursor op de c en # invoegen!
5.4 laten werken (of via de button , onderste regel naar rechts schuiven) Run Script of gemakkelijk met Alt-P!

alles goed gegaan, dan is Translate button verdwenen!

Zolang je het bestand space... in D:\blender-2.76b-windows64\2.76\scripts\startup\bl_ui\ bij mij
niet overschrijft , is de wijziging slechts in DEZE Blender sessie aanwezig.
Voor de lol : ongedaan maken (dus # wissen en Alt-P) ....

Zij legt in het tutorial dicht bij het einde uit, hoe je met icons kunt 'knutselen'. Naar mijn weten zijn nieuwe icons alleen via Blender nieuw compileren moglijk, dus men zou aanezige moeten "misbruiken", zoals in de tutorial wordt voorgedaan.

De moeite waard om het te proberen!
En de tutorial ook, is wel een beetje lang en in het Engels. Maar ja, dat zou in Nederland toch niet meer moelijk zijn? ;-).

Groetjes

12
Scripts / Python leren?!
« Gepost op: 20 februari 2016, 15:13:19 pm »
Wil je scripten in Blender heb je EERST ook Python knoffhoff (= know how)  nodig en hoe doet men dat hedendaags zeker goed?
Dat doe ik sinds kort o.a. een Python Notebook! Dat is gewoon fantastisch!
Zoek naar winpython en ga naar de bijbehorende download site en installeer de juiste
versie! Mac, Linux, Windows (32 of 64) ...

Dan de Python notebooks voor beginners maar ophalen en op je PC draaien!
Gewoon hartstikke goed!

Algemene info:
een  eerste algemenerre link: http://opentechschool.github.io/python-data-intro/core/notebook.html
een andere
http://www.pythonforbeginners.com/basics/ipython-a-short-introduction

En een Python beginners notebook wat ik bedoel boven:

https://nbviewer.jupyter.org/github/jupyter/notebook/blob/master/docs/source/examples/Notebook/Running%20Code.ipynb

En nu uitproberen ZONDER alles geinstalleerd te moeten hebben!

 Ga naar http://jupyter.org/
en beneden klik op Try ....
end aldaar de python versie klikken!

Succes!

 

13
Experimenten / Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 11 februari 2016, 13:31:19 pm »
Hi, als je, zoals ondergetekende, ook gek is met Origami, figuren uit een stuk papier vouwen zonder schaar , kan b.v. bij youtube veel leuke voorbeelden vinden.
Voorbeeld
Maar DAT wil ik nu eigenlijk in Blender doen!
Ben er ooit mee begonnen maar alles vergeten ...

Idee is: i.p.v een film een animatie met Blender maken over hoe men ... moet vouwen.
Misschien later met Gimp bewerken om nog tekst toe te voegen (onderaan of ...)

Op het eerste gezicht lijkt het heel eenvoudig, maar men moet flink Blender-werkwijzen (leren) gebruiken om concurrerend met een film te zijn.

Eerste echte project (waar men graag aan mee zou mogen werken) is een 'schwaluw' te vouwen
het BESTE vliegtuigje uit een A4- papier. Waarom BESTE? Ooit, in de vorige eeuw gooide ik een dergelijke zwaluw de lucht in, er was veel thermiek, dus het werd de hoogte in, iets boven het dak van mijn huis, meegenomen, toen kwam er zijwartse wind en toevallig was het zo gevouwen dat het rondjes ging vliegen. Het werd ca.  200 meter meegenomen voordat het weer de grond bereikte, vliegtijd geschat meer dan 30 seconden!
Dit was de ENIGE keer dat me zoiets overkwam.
Nu vliegen ze zoals altijd gewoon een tijdje ... een heel erg leuk speelgoed voor mijn kleinkinderen!

Goed, ik hoor het wel, en in het weekeinde zal ik er met Blender iets laten zien hoe mijn super-vlieger gevouwen moet worden!

Groetjes
Opa Peter

Dit is hem dan ;-) ==>


14
Leuterhoek / Wiskunde ...
« Gepost op: 11 januari 2016, 10:22:49 am »
Ik heb bijna geen Blender meer gedaan de laatste tijd maar super hulpmiddelen voor (meestal wiskunde) ontdekt en maar uitgeporbeerd.
Hier een link: http://www.learner.org/interactives/geometry/euler.html
Leuk is het om de animaties te zien!
Die zou men ook met Blender moeten kunen maken.
B.v. een dobbelsteen uitklappen op het vlak, dus b.v. 6 (gelijke) vierkanten (vlakken) in een soor T vorm aanmaken en dan animeren opdat het een dobbelsteen wordt.
Kijken jullie maar ...

Groetjes
      Peter

15
Leuterhoek / een aantal stappen betreffende mijn beginners challenge
« Gepost op: 17 augustus 2015, 09:59:37 am »
Zo, vandaag een beetje verder geknutseld ...




en




via mijn voorstel is er een link naar mij notities over het maken (in HTML!) en de links zien er nu zo uit:




Wie doet mee?
De tutorial link is er ook te vinden, wat er tezien is is ca rond 25 min tut (van de 2 uur!)
Ook zonder challenge ;-)

Groetjes
         Peter

Pagina's: [1] 2 3 ... 6