Dutch Blender Community

Creaties => Experimenten => Topic gestart door: Ruud op 21 augustus 2021, 22:43:00 pm

Titel: smoke
Bericht door: Ruud op 21 augustus 2021, 22:43:00 pm
De nieuwe 2.93 lts is gebruikt , Ik moet zeggen weer een vooruitgang en vrij snel met bakken.
2.8 gaf me vierkante blokken en balen als een stekker,
 een videokaart van 35 euro geeft een beter resultaat als mijn rtx2060, gelukkig is dit station gepasseerd.

Het bakken is gedaan op een resolutie van 300 en de noise baking is met een factor 3 gedaan en vrij snel met bakken 15 20 min op 300 frames.
Ik ben wat testjes aan het maken met de noise reductie met transparante achtergrond.
Hoewel ik me afvraag of het noise is of zijn het kleine gloei puntjes aangezien een hoge sample rate geen verbetering geeft en ik in een hoge resolutie werk.
128 samples gebruikt  1990x1020.

Standaard zonder denoise.
(https://i.postimg.cc/ZWz0hVBb/rook.png) (https://postimg.cc/ZWz0hVBb)

Hier is optix denoise gebruikt
Het haalt het wel op en geeft iets blur het smeert wel uit maar te overzien, ik kon de instelling niet vinden om het af te regelen geen idee of het bestaat in 2.93.
(https://i.postimg.cc/Xpd7xd2T/rookoptix.png) (https://postimg.cc/Xpd7xd2T)

openimage denoise, ik zag eigenlijk niets van een denoise aan het werk met deze instelling tijdens het maken van de render, geen idee of het met een rtx kaart werkt.
(https://i.postimg.cc/nscFH5HJ/rookopenimage.png) (https://postimg.cc/nscFH5HJ)

1.000 samples zonder denoise. Lang wachten en nauwelijks verbetering in verhouding tot de 128 samples
Met rook en vuur telt het dus niet hoe hoger de samples hoe minder noise, misschien nog hoger maar dan ben ik bejaard als de foto klaar is  :)
Render tijd 45 minuten de anderen 5,5 minuut
(https://i.postimg.cc/jCGkt7sq/rook1k.png) (https://postimg.cc/jCGkt7sq)




De node settings voor rook en vuur.
(https://i.postimg.cc/WF9L5brF/Screenshot-2021-08-21-224834.png) (https://postimg.cc/WF9L5brF)


20 samples render tijd 55 seconden je ziet nu wat blokken ontstaan hoewel niet slecht voor het aantal sampels.
(https://i.postimg.cc/SJkC6Sd7/rook20.png) (https://postimg.cc/SJkC6Sd7)
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 22 augustus 2021, 03:36:09 am
Zo ziet het er saai uit ,dezelfde sequence is in het onderste filmpje gebruikt.
20 samples gebruikt voor de render.
 https://www.youtube.com/watch?v=oKhTIZufjM8
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 22 augustus 2021, 04:19:27 am
Na een zware smoke render kun je het plaatsen in een scene als image(video) as plane.
Als een scene zelf al zwaar is en je moet de smoke er bij renderen dan ontploft je pc snel :) en zo kun je dit voorkomen.
Zomaar een probeersel in viewport render.
2 planes gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=eYI68ZtB-ZI
Titel: Re: smoke
Bericht door: IJpe op 22 augustus 2021, 11:18:35 am
Ik zie dat je er niet van kon slapen  ;) 04.19:27 ;)
Het is al een lekker fikkie Ruud ik zou dat ook wel willen proberen maar ik hoef er niet aan te beginnen ik kan nog maar net Blender 2.93 draaien op mijn laptop :o
Dus kijk ik maar naar jullie Blender testen en als het wereld tekort aan computerchips is opgelost en wat goedkoper zijn geworden dan zal ik eens gaan kijken naar een RTX kaart 3090   8)

Succes met het testen.
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 23 augustus 2021, 08:49:24 am
Om die tijd is meestal de koffie al op ik slaap maar 3 of 4 uur.
Verder met testen met een gebroken systeem, het is een vreselijk iets om in te stellen.
Elke stap die je zet met een  flow of obstakel of forcefield moet je weer terug naar het domein en daar een instelling veranderen
om de boel te updaten, deze bug is er al meer als een jaar.
Ik wijzig de resolutie dan even en dan weer terug naar waar je gebleven bent.

De smoke zelf werkt dan was ook een drama.
En weer niet gefixt in 2.93 lts.
Het haalt je plezier wel onderuit jammer.

https://developer.blender.org/T77170
In T77170#1092635, @Sebastián Barschkis (sebbas) wrote:
This bug will be a target for the 2.93 release (i.e. cache invalidation needs to be improved). Unfortunately there is no time to get this ready for 2.92.

Hi, we're now on 2.93.1 LTS and this isn't fixed. Also I would like to add that modifying the domain object doesn't produce accurate results either as seen here (It seems to half-bake the effect or only work on the first frame?):
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 27 augustus 2021, 15:14:32 pm
Deel 1 van het maken van een atoombom.
Aan het testen met 3 cirkels als emitter
Nog geen forcefield in gebruik en alleen rook gebruikt , een beetje aan het zoeken wat een mooi resultaat geeft nog vele testjes te gaan :)
Het bovenste gedeelte daar komt later een sphere voor het immense vuur.
Ik had een paar tutorials bekeken en zinde me niet helemaal nu probeer ik t op eigen houtje.
Wat je ziet is ongeveer schaal 1 :100 aangezien een kleine atoombom al een radius heeft van 7 km en een snelheid van de blast een 260km per uur.
Om dat na te maken op schaal is een hele uitdaging ,we zien waar het schip strand
https://www.youtube.com/watch?v=9Rxc0_NHt1k
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 03 september 2021, 09:36:04 am
Een moeizaam proces om er wat van te maken ,zoals hier op de foto zie je de smoke dichtheid ,veel te veel.
Lastig om alles in te regelen en bij opnieuw opstarten van de file kan het zich anders gedragen ondanks bakken .
Het maakt jezelf verward op een gegeven moment, nee ik zie het licht nog lang niet met smoke en vuur :)
(https://i.postimg.cc/3yqVHm5W/3.png) (https://postimg.cc/3yqVHm5W)
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 06 september 2021, 23:38:41 pm
Wat testjes met het materiaal.
Op foto 2 de shader voor smoke en vuur gewoon standaard.
Op alle andere foto's heb ik de density en de vlammen omgedraaid om het rook gedeelte
als vuur te hebben.
Een beetje aan het spelen met een halve donut en smoke.


(https://i.postimg.cc/4Kh39536/Screenshot-2021-09-06-231000.png) (https://postimg.cc/4Kh39536)
(https://i.postimg.cc/DSnQ5SG4/5-9-1.png) (https://postimg.cc/DSnQ5SG4)
En hier standaard.
(https://i.postimg.cc/dhgd7nFF/5-9-2.png) (https://postimg.cc/dhgd7nFF)

(https://i.postimg.cc/cgB8bSn1/5-9-3.png) (https://postimg.cc/cgB8bSn1)

(https://i.postimg.cc/gLc69TVV/5-9-4.png) (https://postimg.cc/gLc69TVV)
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 09 september 2021, 16:46:28 pm
Nog een lange weg te gaan :)
(https://i.postimg.cc/MXBWTWfp/scen1.png) (https://postimg.cc/MXBWTWfp)

https://www.youtube.com/watch?v=F-NnvkBye3c
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 12 september 2021, 23:36:24 pm
ring smoke aan het maken testen met een particle systeem en de nuke zelf ,nog heel wat werk voor het wat wordt :)
Er moet een schok golf komen en een smoke golf op de grond in de lucht een paar ringen en vederwolken.
Wat ik probeer is het apart renderen van alle onderdelen en later in video editen in elkaar zetten.

De grond is gemaakt met een displacement systeem en een bump map en wat settings er op los gelaten  met een hdri achtergrond
hier een voorbeeldje van wat testwerk
ook 1920x1920   voor nu :) Alles met de ringen heeft nog een lage resolutie en materiaal nog niets aan gedaan.
(https://i.postimg.cc/qhD1GnfW/ring-part.png) (https://postimg.cc/qhD1GnfW)

De nuke(weer een andere ) is gemaakt met 60 samples en 1920x1920 camera setting.
Dit koste me toch een dag renderen een 14 uur voor 300 frames.
(https://i.postimg.cc/y3zktpzR/0263.png) (https://postimg.cc/y3zktpzR)
De scene raakt me limiet al met het geheugen 16GB beschikbaar wel goed werkbaar.
Na wat research met video's van echte nukes het beeld is schitterend de realiteit is zeer triest, Alleen al aan Amerikaans kanonnenvoer zijn er naar schatting tussen de 350.000 -750.000 gedood door de straling met oefenen.
(https://i.postimg.cc/62Rb0q00/nukescene.png) (https://postimg.cc/62Rb0q00)
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 13 september 2021, 00:49:51 am
Nu ziet die er kort dik uit, later in gebruik met een video as plane schaalt ik het wat op over de Z.
Dit is te manipuleren zonder al te veel kwaliteit verlies.
https://www.youtube.com/watch?v=E4psd7pY1fA
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 13 september 2021, 16:28:20 pm
Een beetje aan het spelen met de video as plane.
https://www.youtube.com/watch?v=66fO3Rz_7DU
Titel: Re: smoke
Bericht door: IJpe op 14 september 2021, 16:08:51 pm
Nou dat knalt goed en het wordt steeds beter.
Vooral doorgaan zo dan heb je zo een korte film gemaakt.  8)
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 15 september 2021, 14:41:40 pm
Met dank aan de maker https://sketchfab.com/3d-models/tupolev-tu-95-bear-c0f87ce4c461451a96e9d0a0990831b3
Een beetje aan het spelen met de bommenwerper.
https://www.youtube.com/watch?v=5CELvzN_doM
Titel: Re: smoke
Bericht door: Ruud op 18 september 2021, 23:44:41 pm
MAD( Mutual assured destruction) van me pc zeker :)
Deze foto heeft een piek in de render van een 6 gig ,ik had wat uit gezoomd met een lens op 170mm dan kom ik over de 20 gig en dat kan bruintje niet trekken jammer binnenkort maar het geheugen uitbreiden.

Op de grond is er ook een ring gebruikt plus een cirkel met de effector optie van manta flow.
Alles is een moeizaam proces en gecompliceerd maar we geven de moet niet op :)
60 samples met denoise filter
(https://i.postimg.cc/3y8WZ9FK/met-ring.png) (https://postimg.cc/3y8WZ9FK)
De ondergrond had ik met nodes gemaakt was te zwaar voor de pc en heb deze map gebakken zodat  het materiaal kan vervallen en terug als een texture, Het resultaat geeft een vernietigde grond weer was meer toeval als wijsheid :)
Als je de map schoon wil bakken moet er niets in de weg staan komt later.


(https://i.postimg.cc/4m1g1GL9/bakken.png) (https://postimg.cc/4m1g1GL9)

(https://i.postimg.cc/Ny04y6Vn/met-ring3.png) (https://postimg.cc/Ny04y6Vn)
Met wat compositie nodes in gebruik.
(https://i.postimg.cc/K3hB5Bqx/met-ring5.png) (https://postimg.cc/K3hB5Bqx)
Titel: Re: smoke
Bericht door: blenderbrammetje op 03 oktober 2021, 17:41:48 pm
Bruud !  ;) ::)