Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 48
46
Leuterhoek / Re: Bitcoin inflatie.
« Gepost op: 29 januari 2022, 19:21:17 pm »
hihi, BICOIN moest worden verboden!
Meegaan , nee niet met zon monstergebeuren .

Groetjes  IJpe ;-)

47
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 28 januari 2022, 07:30:40 am »
geinteresseerd in  *.bend? ik heb van meerdere stappen een copie gemaakt,

Zeg het maar: via email? of via mijn website toegangkelijk maken?

of de tut genoeg? en vraagjes erover?
of een webpagina met de stappen (incl. tussen door plaatjes) ?

Oh en dan nog dit: ik heb via blendernotions een prachtige ca 49 blz Pdf, die het nodes gebeuren netjes toelicht wel in het Engels ...

48
Leuterhoek / Re: Bitcoin inflatie.
« Gepost op: 27 januari 2022, 10:06:19 am »
Hi Admin, kun te de titel van deze bijdrage aanpassen?
Graag a.u.b.

Heb een hekel aan dat kunstmatige gedoe met Geld, afschuwelijk.

opa (inmiddels 80) Peter

49
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 27 januari 2022, 09:58:48 am »
Hallo allemaal,
Heb vanochtend een bewijs gevonden dat mijn PC niet (helaas) voor alle Nodes operaties geschikt is, GPU te zwak (en kan daardoor een "Blue Screen of Despair veroorzaken en krap 10 minuten duurt herstarten  >:(

Ik heb dus deze Tutorial met en voor Nodes toch zo ver kunnen krijgen
om de 'Kaas-tart' te kunnen produceren.


gemaakt via:



Waarschuwing: kijk vie Edit in Preferences: System of je wel of niet een PC hebt die voor de Tab "Cuda" geschikt is. Dat geeft mij mij namelijk connecties met de aanwezige GPU van mijn Hp laptop.
 Cuda uitgeschakeld  , dan gaat met soms enige wachttijden het tutorial tot vrijwel het einde na te doen.

50
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 06 januari 2022, 11:24:28 am »
Wat  leuk IJpe,
Mijn zoon kan de  Rubiks Cube blind in minder dan 1 minute oplossen

Dus de Cube in Blender is misschien een leuk cadeau voor mij vor hem ;-)

Zo de Gifts node lijkt en de buurt van OK te kommen:


nadat het Strikje naar boven is verplaatst zal zijn wacht het shader
gedeelte van het tutorial ...

Ha. dat was een makkie:



51
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 02 januari 2022, 18:36:44 pm »


de 'ribbons' liggen wel IETS over elkaar, nu het strilke. Als het er redelijk
gelukt is  stel ik mijn  blend file (gezipped) ter beschikking ;-)

Strikjes maken was al gelukt, dus herhalen en alleen nog boven op plaatsen,
Heb dit project prioriteit gegeven , zal dus morgen (ma 3.1) lukken.


Ui ui weer een stapje:



52
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 02 januari 2022, 10:16:09 am »
Oproep, mijn nieuwste poging een Tutorial in plaats van een film met (veel) gesproken Tekst te maken
Alleen de nodige acties om een Kerst pakket met Blender te maken
Nog een keer naar het youtube filmpje
Wat hieronder geschreven staat is 12:18

 https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

Mijn vertaling, Wie probeert het??


start maar zo: Blender Version 3 gebruiken!
 0. start maar zo:
   Blender neu starten en klik op "Geometry Nodes" dan klik op "New" (in de Geometry Nodes Editor)
   Ga de tekst aldaar "Geometry Nodes" in Gifts wijzigen.
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_001.jpg
   Ik veronderstel voor het gemak dat je via de Preferences addons het "Node Wrangler" addon al hebt
   geactiveerd (dat maakt het verbinden van Nodes makkelijker, een nieuwe Node gewoon naar de
   plaats schuiven waartussen die moet).
   In de Node Editor de "T" typen (een toggle) om de Schaar te kunnen gebruiken en snij de Verbinding
   tussen Input en Output door, De Cube zal door een Node Cube worden vervangen, die in een
   Kerstpakket omgetoverd zal worden.

   

   Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"  klikken en dan met klik op "Search"
   de naam van de gewenste Node  zoeken.

Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"
  klikken en dan met klik op "Search"de naam van de gewenste Node
  zoeken.Ik zal dat zo aangeven: N: Cube -> Output Node
  dus maak de Cube Node en verbind deze met de OutputNode N:Group Output. (Input Node al los geknipt of via klik X verwijdert (kan mentoch weer aanmaken)
tussen [ en ]  schrijf ik voorstellen om te zien wat er gebuert als men ...


 1. Cube -> Group Outputs [speel maar met Size waaren om het te zien]
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_002.jpg

 2. N: Radom Value  -> 1. de Cube Node  Value naar Size:  levert  RODE gestippeld daarom,
    een teken dat het niet echt goed is, doorknippen niet nodig volgende stap lost dat op.
    In de tutorial komt er en verhaal wat en waarom ID's zijn en waarvoor nodig en gebruikt worden
    file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_003.jpg
 3. N: Value -> ID van 'Random Value' for looping  ID . [speel met seed of met de waarde  van de N: Value
   Tutorial zet  de  Min in N: Random Value  van 2 op 0.3
 4. N: Set Position -> tussen N:Cube en N: Group Output  [speel met X,Y,Z]
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_004.jpg
   such that the cube is not altime IN the floor
   Tut: verhaal waarom volgende stap zinvol (nodig) is.
 5. N: Separate XYZ , van N: Random Value, Value -> Vector van N: Separate XYZ
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_005.jpg
 6. N: Combine XYZ , Z van Separate ->  Z van Combine -> Z an Z van Set Position
 
 7. N: Math (Multiply 0.5 of Divede 2) om halve hoogte te gebruiken
     altijd net boven de grond , schuif tussen N: Separate XYZ en N: Combine XYZ
q   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_007.jpg

  om straks de ribbons (met kleine stappen) te kunnen maken zet de volgende nodes
  tussen N: Set Position en N: Group Output
 8. N: Subdivide Mesh, tussenvoegen net voor N: Group Output
 9. N: Subdivide Surfac, tussenvoegen net voor N: Group Output
 10. N: Set Shade Smooth, tussenvoegen net voor N: Group Output
  beide mogelijkheden  Levels (Mesh en Surface) op 2 (nodig voor Ribbons!)
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_011.jpg




Als het bevalt  worden  de andern tussenstandjes ook hier na toe getoond

53
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 30 december 2021, 06:39:14 am »
Van Geometry nodes weet k nog zo goed als niets.
Zodra de twee filmpjes af zijn waar ik nu aan bezig benin 2.79 , stap ik over naar Blender 3.0 die ik op de andere PC ook al geinstalleerd heb.
Ik wil meteen profiteren van snellere render tijden en Optix.

Maar dan zal ik me ook eens in Geometry nodes verdiepen...
Succes Peter !


Dank je, ik ben op de weg naar de top ;-)
ribbons maken, leuk princiep, en dan kleuren op loslaten (dankzij tutorial ook heel eenvoudig)
er ontbreekt nog de versiering ... maar in een vorig probeersel is er al iets
ontstaan wat gebruikt zal worden , dus ik heb goede hoop  ;)



Oh oh, the rest of the tutorial is lastiger dan het eruit ziet  :-[
De versiering boven op, is voor mijn pakket (blend file) heel erg vreemd en lijkt er helemaal [nog] niet op. jammer. Doorgaan is twijfel achtig.
Ik ga maar eerst kijken op men het bouwerk niet in Python file kan opvangen ... dat probeer ik dus EERST maar uit.
Tot lezens ....

Eerste poging totale mislukking dus  voorlopig stop ik tot later ...
Volgend jaar verder ...

Hi hi kon het niet laten toch nog een stuk verder gekomen,
nog iets opknappen en shader gedeelte uitvoeren
dan zal ik er zijn (dat wel volgend jaar)




Het nieuwe jaar begint goed: de "Bow (strik)": ziet er nu zu uit als het voorgedaan is:



zo nu samen plakken en omhoog schuiven ... moet ook kunnen

54
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 29 december 2021, 15:51:56 pm »
Als je het gesnapt hebt wordt het toch wel vrij eenvoudig

De Ribbons niet zo ver naar buiten is gewoon met een
Math node (multiply) te doen, komt in de volgende versie met
een grote Cube voor  de breedte maar twee keuzes te hebben 0 (niets) of 0.1 zoals hier te zien.



55
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 29 december 2021, 11:49:34 am »
Dankje blenderbrammetje, ik zal zien hoe ik dat voor elkaar krijg



Gebeurt automtisch, omdat alleen x en y verwisseld wordt en de Cube
ja symmetrisch is t.a.v. x en y (en z)
Deze Ribbons moeten noch iets naar buiten (normals! ) geschoven worden
en ik heb nog een breedte probleem. Vermoedelijk met een te kleine
cube begonnen. Dus eigen text met een grotere cube doen. Peter!
Of een andere truc (wekrwijze)??? Mogelijk???



Maar nu eerst mijn vertaling om voor Blender 3 en Newbies toch gifts pakketten te maken (de tussendoor verklaringen moet er [ later ] nog toegevoegd worden

************************** met opdrachten ************
Als iets niet  duidelijk genoeg is graag reageren
****************************************************

* Nieuwe notatie voor de nodes in een klap goed maken
 Aanname Blender gestart met EEN object en dan Geometry Nodes geactiveerd en
 de naam in b.v. Gifts gewijzigd  ..  Voor het Gifts voorbeeld is de Groep Input niet nodig: klik - X.
 Verbindingen worden met -> aangeduid, acties met ; (punt-komma) gescheiden (a la Python)
 voor de Gifts zijn twee rijen onder elkaar ; Node te maken, tutorial tot ca 9:23
hoogte van nodes worden met HOOFD letters  Ax, By, ...  x en y indices per rij 1 2 3 etc
 Nodes aanmaken , gebruik Shift-A  og(vis Add) en in Search de goede Naam
Voorgestelde parameter achter af per node uitleggen

** Nodes in rij A en rij B:
  min of meer verbind node met zelfde hoofdlette horizontaal
   A1: Value;  A2: Random Value;  A3 Cube;  A4: Set Position; A5: Subdivie Mesh;
   A6:. Subdiviede Surface;  A7: Set Shade Smooth;  A8: GroupOutput (zal er al zijn).

Dus onder de A's  de B's                         

  B1:  Separate XYZ;  B2:Math (in Mulitply met Value 0.5):  B3 Combine XYZ.

 De twee  lijnen om Gift-Dozen te maken, de verbingen met -> aabgeduidt.

 A2 value -> A3 size;  rest vanzelfspreken Mesh en of Geometry naar hetzelfde

 A2 Value -> B1 Vector; B1 Z -> B2 Value; B2 Value -> B3 Z; B3 Value -> A4 Offset;

Parameter waarden (voorstel, mee spelen!)
 A2 Min: 0.3 (en naar beneden ook Shift-LMB sleep naar beneden)
B2 Value: 0.5

Soms tussen door beslissen
Levels van de A4 en A5 (redelijk een 2)

Zien of het goed is: wijzig de Seed van A2 en zie de Cube in verschillende mooie pakket wijzigen

Maak er een tweede doos (of meer) voor later , moeten NIET identiek zijn

Volgende : Ribbons maken


********** later laat ik nog plaatjes ervan zien hoe het bij mij er uitzag  :)

56
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 28 december 2021, 10:59:51 am »
Zo weer een stuk verder,
Van de Cube delen zichtbaar maken (ribbons)

Ergens is er iets nog niet goed de y richting lijkt goed in het midden
te zijn

de x richting heb ik nog niet in het midden

Maar weer een stukje begrepen  groter en kleiner als gebruiken en met een vorige samenknopen


Ergens heb ik dus een kijk (hoor) fout gemaakt, de ribbons moeten op de een of andere manier onafhankelijk gemaakt zijn door de auteur.
Dus overnieuw goed kijken en luisteren! PKHG!!!

57
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 27 december 2021, 17:33:50 pm »
De beste Node tutorial I have discovered,

A pity that it is already AFTER christmas  ;)
Wat jammer, anders had ik HEEL veel Keerst kado's gemaakt ...


https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

The author does a superb job ,  this is what tutorials should look like.

Het is wel lang, en Engels nodig ...

Maar kijken is ook al leuk  :)

O oh Engels getypt (net zoveel Engels gehoord en gelezen


Ha toch maar een lokkertje:




Helaas nog niet door mij maar door de auteur gemaakt  :D

58
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 26 december 2021, 08:47:30 am »
blenderbrammetje en IJpe

Als jullie het over het Ellie filmpje hebben,
dan helaas op alle vragen: nee heb ik niet zelfs gemaakt, behalve de animatie uiteindelijk in eem mp4 omgezet.

Het is uit een ellie*.zip en in assets library gezet (en het meeste nog lang niet begrepen) de annimatie is dan gewoon om op te roepen.


ellie ... en ... via de asset-manager  zichtbaar gemaakt.
Maar al die moie dinge zijn gewoon 'verboden' om te gebruiken.
Men moet de ellie dingen executeren = laden  , dan verschijnt er een niew window, waar je in de  Timeline Ellie een aantal bewegingen kunt laten doen
Boven rechts is dan deze toelichting (nog niet begrepen hoe dat gaat, er is slechts EEN keer iets gelukt: de linker arm te selecteren en aan de bones een ander stelling te laten doen, maar NOCH geen tweede keer ondanks meerdere pogingen het succes te herhalen, grrrr)




Zo te lezen ziet het gemakkelijk uit, maar doen??? Geen echt idee tot nu toel

Bijna zo moelijk als de AIVD kerstpuzzels ;-)

Men heeft asset-demo-bundle-3.0-ellie-animation.zip nodig, uitpakken en in een (eigen) asset  (locale directory = map) zetten en in blender via Edit Asset library de gekozen directory aangeven en ervoor een eigen naam(opaTest b.v.)  (automatisch opslaan activeert, bij mij)
een nieuwe Blender starten: dan ga je de timeline hoger trekken en boven links dan via een klik de  Asset-Browsert oproepen
Daar kan men dan (current file eigen gekozen herinnerings naam kiezen) dan zie je een stuk van het bovenste plaatje. Klikken op ellie en laten 'laden'

Was al een heel gezoek.  hoop dat jullie met deze post de zoek en doe tocht niet meer nodig hebben.


Nog iets: het afsluiten van Blender met Assets gebruikt te hebben lijkt niet meer te lukken (W10 ) maar er is gewoon iets geduld nodig, er iets aan het excecuteren en pas als dat klaar is verdwijnt het Blender met Assets gebruikte venster ... Heb ik gewoon moeten ontdekken, naar gezocht op het WWW maar niet gevonden ook niet bij blender.org  manual over Assets.

59
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 25 december 2021, 11:26:02 am »
Ellie film
https://pkhg.nl/berichten/IMG_7179kopie.mp4

desnoods kan men mij via een privaat bericht ook om de zip-file vragen  als 1 MB via email kan (je email adres mij voor sturen aangeven , zou ik via gmail proberen)

de film is ca 1 MB dik

Jippie, de eerste Asset 4 met (primiieve) objecten en de erbijhorende kleuren kleuren werkt. Eindelijk.


Dit is pas half begrepen, bij toeval heb de armen kunnen verdraaien, maar nog geen tweede keer, dus hoe dat kon, moet nog begrepen worden ...

Nu eerst Kerst bij mijn familie ...   :D

60
Leuterhoek / Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
« Gepost op: 25 december 2021, 10:05:55 am »
Hi hi, mijn ervaringen met Blenders demo's voor Assets.

Er zijn twee *.zip: asset-domo ...
voor cube-diorama en  ellie-animation (met moete van het www gehaald)

Beide bevatten een blend en bijbehorende(!!!) txt  die men in een directory samen of niet moet plakken om ze dan vie Edit Preferences Assets aan Blender bekend moet maken voor de Asset-editor (Blender 3 !)
De cube diorama werkt, kan men in een nieuw vieuw-3D  slepen (gebruiken). Dat is dus inderdaad een fijne DEMO!

Ellie is een stuk moeilijker: men kan de inhoud wel zien maar bij gebruik komt er een "verbods-schild" te zien.
Men moet het zaakje eerst (via klik mogelijk) 'doenloaden'. Dan verschijnt er rechts boven dat men het een of ander kan activeren (Is mij nog niet gelukt) maar nu Ellie halen in de 3D viewport lukt en men kan het meisje laten bewegen door in de time... op spelen te klikken.
Ik wilde de daarbij horende movie laten zien maar is als *.MOV tamelijk dik. Ik zal proberen het naar een mp4 te converteren, indien 'veel' kleiner
maak het via mijn website toegankelijk.

Prettige Kest nog , beste lezer(s?)
opa Peter

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 48