Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Ruud op 21 januari 2016, 13:02:29 pm

Titel: Hair
Bericht door: Ruud op 21 januari 2016, 13:02:29 pm
Na een anderhalf jaar weer eens aan de opleiding kapper begonnen het valt nog niet mee.
1 particle system gebruikt. en de eerste poging tot zover.
(http://s22.postimg.org/8x2bqq7i5/RAT1.jpg) (http://postimg.org/image/8x2bqq7i5/)



(http://s8.postimg.org/g0qirumtd/rat2.jpg) (http://postimg.org/image/g0qirumtd/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 21 januari 2016, 15:05:05 pm
Ziet er niet slecht uit. Heb zelf nooit cycles gewerkt dus ik kan er verder niets van zeggen, maar volgens mij kun je dmv texture map er nog wat kleur variaties in aanbrengen, dat maakt het geheel levendiger. Nu is het wat eentonig van kleur.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 21 januari 2016, 21:45:22 pm
Dank je, ik heb een color ramp gebruikt maar express eigenlijk de kleuren donker gehouden voor te experimenteren met een glossy vacht. met een color ramp kun je de twee uiteinden van een haar mixen.

Cycles valt heel erg mee Koos je kleur opzetten met een glossy is eenvoudig een mix shader er in, en klaar nog een mixshader voor transparantie en zo door, je moet er is induiken maar inderdaad bomen en bos er is zo veel mogelijk en dit hield mij ook altijd tegen toch valt het mee.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 22 januari 2016, 16:31:56 pm
Het tweede resultaat, wat ik deze ronde leer is dat je gewoon de tijd moet nemen met kammen.
Nog niet af er moeten nog 2 partikel systems toegevoegd worden en dan het materiaal bewerken, het valt me op dat glossy best lastig is op haar.
(http://s7.postimg.org/6xtht843r/rat2png.jpg) (http://postimg.org/image/6xtht843r/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: blenderbrammetje op 22 januari 2016, 20:29:42 pm
Nice !
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 29 januari 2016, 10:37:15 am
Ziet er goed uit.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 12 februari 2016, 09:55:43 am
Bezig met de volgende haarbal :)
Een lastig model hij lijkt zo rond dat is een koala absoluut niet, we zien wel waar t schip strand.
En mannetje of vrouwtje is ook anders in bouw, onderweg naar wat studie leer je een hoop over deze beestjes, conclusie ik vind ze zielig ze leven onder de mensen nu veel te dichtbij wat geen optie is,ze sterven er door uit..
(http://s14.postimg.org/kwscvrwvx/koala2.jpg) (http://postimg.org/image/kwscvrwvx/)

(http://s30.postimg.org/5mh77277h/koala3.jpg) (http://postimg.org/image/5mh77277h/)

(http://s28.postimg.org/cdzsma3o9/koala4.jpg) (http://postimg.org/image/cdzsma3o9/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 12 februari 2016, 10:03:55 am
Jij gaat er tenminste 1tje vereeuwigen....
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 12 februari 2016, 10:14:59 am
Dit is de eerste opzet veel loopcuts moeten nog weg, ik heb het model zover dat het een texture past hierdoor kun je makkelijker werken met verfijnen zodat de texture nog beter past.
Dit is ook een manier om te modeleren dit kan ook met standaard kleuren en met meerdere materialen werken en assign vlakken om je retopology makkelijker te zien.
Bewust heb ik de achterkant nog niet gemodelleerd zodat je veel makkelijker werkt aan de mond en ogen alles is goed te bereiken, die vlakken aan de achterkant zijn zo dicht, eerst het moeilijke gedeelte maar zodat je met doorzichten niet te veel loopcuts ziet.
Ik gebruik meerdere foto's  ook beelden van video's waar je vele foto's uit kunt halen, het is lastig om kant en klare recepten te vinden voor background picture's voor een koala je moet ze zelf maken.
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 12 februari 2016, 10:28:10 am
Ziet er veel belovend uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat. So-far-so-good.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 12 februari 2016, 10:48:47 am
Het eind doel is een realistische foto of animatie lol en dat is een uitdaging, ik weet dat blender het kan nu ik nog.
Met de informatie die ik nu bezit kom ik een beetje in de richting, blender is een machtige tool die ook de mindere artiest met modelleren helpt omdat het gewoon een stappenplan is.
Naarmate je blender beter begrijpt wordt je werk beter zonder artiest te zijn het is namelijk een vak waarbij je een klein beetje een artistieke aanleg voor nodig hebt het is niet het hoofdbestands deel, tenminste zo denk ik er over.
In ieder geval een uitdaging :P
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 12 februari 2016, 11:31:11 am
Zoals je misschien weetben ik nu met een hond bezich. Ik ga hem niet voor zien van een hair particle systeem. Het wordt gewoon ingekleurd. Ik heb ook wel een muisje van haar voorzien en vond het resultaat wel leuk geworden. Later ga ik me er weer verder in verdiepen. Een probleem bij het hair systeem bij mij is dat ik het ook zou willen kunnen animeren. Bij een hond heb je natuurlijk dat als het boos is de haren overeind komen te staan. Volgens mij kun je dit niet met blender animeren. Dus haren van rustpositie naar overeind positie.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 12 februari 2016, 12:51:48 pm
Dat kun je animeren door je normals te animeren een face draaien van van het model  dus niet de particles  van haar.
 , in edit mode.
Als een hond kwaad wordt krijgt die rimpels en dit moet je modelleren met shape key of keyframe  dan moet het toch mogelijk zijn. dit is een optie :) je ziet het toch niet omdat het haar er voor zit op een foto.
Of handmatig kammen in particle mode en gebruik maken van keyframes zonder bake te gebruiken ik weet niet of dit mogelijk is.
Misschien is er wel een andere optie, zover ben ik ook nog niet, vandaar dat ik me richt op het haar gedeelte :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 12 februari 2016, 13:30:50 pm
Als ik mijn animatie af heb ga ik eens kijken of ik iets kan animeren met de hair normals. Bedankt.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 13:20:04 pm
Weer een stukje verder met de koala, door dat er weinig geschikt materiaal is voor een background als hulp is het lastig, tenminste voor mij.
(http://s22.postimg.org/k8pfj7tbh/KOALA5.jpg) (http://postimg.org/image/k8pfj7tbh/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 13:50:00 pm
Het dichtbouwen is makkelijk.
Hier is de retopology nog niet aangepast.
(http://s7.postimg.org/y1nquifc7/koala6.jpg) (http://postimg.org/image/y1nquifc7/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 14:36:02 pm
Door het dichtbouwen kom je het teveel aan loopcuts vanzelf tegen(zie vorige foto) en dit betekent dat je de retopology moet aanpassen, ik had teveel lijnen over de y as in de kop van het beest en die moesten worden omgezet naar de z as, zodat je veel lijnen weg kunt halen over de ij as.

Retoplogy is soms lastig door merge en deleten van loopcuts kom je een heel eind en je moet het licht zien waar je mee bezig bent.
(http://s21.postimg.org/ibeidf1pv/koala7.jpg) (http://postimg.org/image/ibeidf1pv/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 14 februari 2016, 18:09:35 pm
Goed bezig Ruud.
Ruud volgens mij ben je nu bezig met modelleren en niet met retopology.
Volgens mij is retopology een lowpoly object over een highpoly object heen maken maar als ik het mis heb moet je het maar zeggen. ;-)

retopology
https://www.youtube.com/watch?v=iB7rUN1XGu8
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 19:30:35 pm
Retopology is het stuur van de looplijn welke kant hij uit gaat of besturing hoe je het noemen wilt., tijdens het modeleren had ik gewoon een start gemaakt wel retopology toegepast maar naar de verkeerde kant laten lopen , je kunt werken met beidde tegelijkertijd met modeleren.
Rond de ogen mond of wat je ook neemt is het makkelijker dat de looplijnen synchroon lopen met dit zodat je makkelijk kunt wijzigen.
Low poly is gewoon zo min mogelijk looplijnen gebruiken, Tenminste zo ervaar ik het.
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 14 februari 2016, 22:28:24 pm
Zover ik weet is dat Topology. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=im9XZf2C1s0

Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 22:55:50 pm
Ja dat is het, ik snap topology nu eindelijk een beetje we praten over het zelfde.
Het aansturen van hoe je loopcuts lopen.
Dit beest heeft een ander topology nodig als een mens waar je de kin mee moet nemen en de boven lip, bij de koala zit het te ver weg van elkaar dus niet nodig de rest heb ik vanmiddag bewerkt om minder loopcuts over de y as te verkrijgen.
(http://s10.postimg.org/81pbpff9h/koala8.jpg) (http://postimg.org/image/81pbpff9h/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 14 februari 2016, 23:19:36 pm
De topology ziet er goed uit Ruud.
Ik zelf maak ok wel eens een model in highres waar ik daarna zoveel mogelijk Loopcuts waar het kan verwijder.
Dit zal wel niet de juiste manier zijn maar dat werkt voor mij op dit moment goed.
Bij jou beest zie ik dat er zeker nog een loopcut bij zijn snoet en nek weg kan.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 februari 2016, 23:29:27 pm
Ja klopt ik had hem opgezet en geen idee hoe ik het moest modeleren meestal als je bouwende heen gaat zie je plots het licht en wat je zegt wees niet bang om veel loopcuts te gebruiken ze zijn met x edge loops weer zo te verwijderen.
Je moet het wel handmatig toevoegen zodat je overzicht blijft houden en niet aan de gang gaan met subdivide :P.
Als het beest helemaal dicht is loop ik alles nog een keer na.
Ik wilde het ook een rig geven zodat het geanimeerd kan worden.
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 15 februari 2016, 08:22:27 am
Topology, een heerlijk puzzel.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 15 februari 2016, 17:33:30 pm
De poten zijn gedaan , de voorpoten waren lastig dit beestje zit raar in elkaar, nu nog in de juiste vorm maken ,blij dat de aansluiting is gelukt.
(http://s7.postimg.org/nm7daocaf/koala9.jpg) (http://postimg.org/image/nm7daocaf/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 15 februari 2016, 21:40:20 pm
Nog even over de retopolgy als ik het had laten staanzoals het gemodeleerd was  had het lichaam nu onwerkbaar veel loopcuts gehad om mee te werken (en verwijderen gaat dan ten koste van de kop), zo is repotology een uitkomst om de loop cuts van een ingewikkeld gedeelte om te zetten naar een simpele mesh.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 16 februari 2016, 14:21:39 pm
Nu de tenen nog en het is dicht en dan nog flink in model brengen.
(http://s8.postimg.org/ym2hzyar5/KOALA11.jpg) (http://postimg.org/image/ym2hzyar5/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 16 februari 2016, 16:56:09 pm
gaat helemaal de goede kant op.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 17 februari 2016, 14:48:10 pm
Het model zonder subsurf.
De poten bevatten veel looplijnen , komt mooi uit met tenen maken het beestje is nu redelijk in model op de tenen klauw na en het oog gedeelte en binnen kant mond.
 De voorpoten hebben meer looplijnen en mazzel de Koala heeft 1 teen meer voor :)
De oogkassen  beschikken voldoende loops om het ooglid naar beneden te trekken , met animatie als het lukt.
Eerst de poten maar.
(http://s28.postimg.org/ewrf55lex/koala12.jpg) (http://postimg.org/image/ewrf55lex/)

Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 17 februari 2016, 18:53:13 pm
Ziet er al goed uit maar ik zie wel een topology probleem tussen de voor en achterpoot.
Het is de vertex waar de 6 edge op uitkomen, dit wil je niet in je topology, je ontkomt niet aan de vertex met 5 edge dit noemen ze poles.
Deze 5 edge poles ook zo min mogelijk gebruiken je kunt ze plaatsen in je model waar zo min mogelijk beweging plaats vind.

Is het een model wat niet wordt geanimeerd en het ziet er met die 6 poles niet gek uit dan is het geen probleem dan kun je lekker doorgaan.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 08 maart 2016, 15:12:43 pm
De 6 edge pole was over het hoofd gezien en inmiddels opgelost, ik ben niet erg actief geweest de laatste weken.
Weer eens gestart de achter poten moeten nog worden afgemaakt.

1.000 samples.
(http://s7.postimg.org/4xg6pcfpz/koala_test.jpg) (http://postimg.org/image/4xg6pcfpz/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 08 maart 2016, 16:53:15 pm
looking awesome...
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 09 maart 2016, 00:22:56 am
Top.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 09 maart 2016, 10:55:03 am
Bezig met de texture aan te brengen en dan kan het haar er op.
Een gevilde koala als texture gebruikt wat uitstekend geschikt is voor texturing, tussen 1908 en 1927 zijn er meer als een miljoen uitgemoord slechts een paar duizend bestaan er nog op dit moment er zijn bontjes genoeg triest maar waar .

(http://s12.postimg.org/4eplvnxp5/koala_fur.jpg) (http://postimg.org/image/4eplvnxp5/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: JvL op 09 maart 2016, 11:08:48 am
Zo wordt dat Blenderen wel een heel aparte hobby.... ;D

Extra dimensies enzo.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 09 maart 2016, 11:22:11 am
Ja dat is zeker, blenderen vereist toch ook enige studie van het object en aldoende leert men meer als de bedoeling was :P
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 09 maart 2016, 12:35:44 pm
Een kleine test de camera en een spot verbonden aan een empty geplaatst in het midden van de koala en een 360 draai gegeven over 240 frames met slechts 40 samples.
De camera instelling gezet op Fstop met een 0.1 nummer waardoor de achtergrond vervaagd met de plane.
Volgens mij is de texture klaar voor haar, het is niet perfect toch voldoende omdat het haar alles verbergt.
https://youtu.be/wI-e97gQ8Tw
Titel: Re: Hair
Bericht door: blenderbrammetje op 09 maart 2016, 15:34:03 pm
Mooi man !
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 09 maart 2016, 16:32:20 pm
Een professional zou het beter kunnen maar als ik dat al voor elkaar zou krijgen dan was ik al heel blij.
Ruud top gemaakt.
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 09 maart 2016, 16:55:43 pm
Een professional zou het beter kunnen maar als ik dat al voor elkaar zou krijgen dan was ik al heel blij.
Ruud top gemaakt.

Zo dacht ik er ook over...mooi man.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 09 maart 2016, 23:14:16 pm
Nog even over de 5 pole het partikel systeem plakt er geen haar op merkte ik en met een triangel wel, ik moet de topology weer nakijken lol ik dacht dat ik er was.
Weer een lesje geleerd.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 10 maart 2016, 10:12:16 am
De eerste foto met haar nog onbewerkt.
Inmiddels is de koala goed de 5 poles zijn veranderd.
De texture en het haar zijn nu aan de beurt, dit was een test met 120.000 haren en children interpolated op 20 ingesteld hoger gaat niet anders klapt mijn systeem.
(http://s30.postimg.org/mtot3fail/KOALA_HAIR_1.jpg) (http://postimg.org/image/mtot3fail/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 10 maart 2016, 10:42:24 am
Is dat je model voor de koala die je maakt... ;D

Ziet er heel goed uit...echt super.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 10 maart 2016, 10:57:38 am
Haar verbergt ook een hoop Rozz ,zoals je bij de witte rat kunt zien elke bobbel komt natuurlijker over door het haar. :P
Wat Koos al eerder aanhaalde met een texture kun je kleur variatie geven , nadat je een texture hebt geplakt  op je model kun je dit material verbinden met je particle system door in de particle tab bij de optie render het materiaal te kiezen en je hebt dan gemêleerd haar, het werkt eenvoudig met een mooi resultaat.
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 10 maart 2016, 14:07:21 pm
Alleen ff zijn nagels harsen... ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 10 maart 2016, 15:13:49 pm
Heel mooi.
Nu nog een uitgang aan de achterkant maken dan is hij of zij perfect.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 10 maart 2016, 16:22:35 pm
Volgens mij is het een hij, er bestaan 2 soorten Koala's 1 met een dikke vacht in de koude gebieden en 1 met een zomer vacht.
Ik het de achterkant expres dichtgelaten i.v.m. Co2 uitstoot. :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 10 maart 2016, 21:48:06 pm
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 10 maart 2016, 22:08:19 pm
Volgens mij komen panda`s vooral voor in Azië...en ik geloof niet dat ze daar heel erg met Co2 uitstoot bezig zijn...dus Ruud....show us the star.... 8)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 10 maart 2016, 23:14:48 pm
Inmiddels de weight paint gebruikt om de haren een beetje op zijn plaats te krijgen en de haren op 12.000 gezet de pc draait makkelijk en de render tijd met 60 children is goed te doen.
Als je in de kam modus gaat kun je dit getal (12.000)en de lengte van het haar niet meer aanpassen maar met de children kun je de hoeveelheid haar wel opvoeren.

In de object edit mode een groep aangemaakt voor het haar zie foto.

(http://s27.postimg.org/5af23ortb/koala_weight_paint.jpg) (http://postimg.org/image/5af23ortb/)
Het beestje is klaar om gekamd te worden.


(http://s10.postimg.org/nkad39qgl/koalahair_test_2png.jpg) (http://postimg.org/image/nkad39qgl/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 11 maart 2016, 07:31:29 am
Of geknuffeld.... ;) mooi man...
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 11 maart 2016, 10:46:28 am
Begonnen met het haar mijn gevoel zegt dat ik terug reis in de tijd van de 486 xd, wat een langzaam proces om haren te knippen, geduld is de zaak.
Voor ik er mee begon heb ik een kopie gemaakt van de blenderfile om het werk tot nu toe veilig te stellen.
De children zijn lastig om te knippen en hebben een sterk eigen willetje om zich niet te laten knippen net als in de echte wereld.

(http://s10.postimg.org/koyu4of91/KOALA_HAIR_3.jpg) (http://postimg.org/image/koyu4of91/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 11 maart 2016, 19:11:46 pm
De eerste fase van het haar is gedaan, nu de texture nog aanpassen en die grote dopneus.
https://www.youtube.com/watch?v=gckgntwOV90&feature=youtu.be
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 11 maart 2016, 19:51:58 pm
over de poten en oren ziet het er realistisch uit maar over de rug lijkt het wel een texture....of zie/zeg ik nou iets geks?
Of komt dat door de dof...weet niet maar iets klopt niet...ziet er geweldig uit ruud, ik kan het niet beter maar is wat ik zie...
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 11 maart 2016, 19:58:15 pm
Ja klopt ross er is niet zoveel materiaal beschikbaar als texture en ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed, het mooie is je kunt de texture altijd wijzigen wat ik ook doe zonder dat het haar wordt aangetast.
Het haar is in ieder geval gelukt en heeft nog wat kleine aanpassingen nodig bij de oren wat langere haren, aangezien het beestje 1 kleur haar heeft kan hetzelfde partikel systeem gebruikt worden.
ik ga me nu richten op de texture en de neus mond.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 11 maart 2016, 21:15:05 pm

(http://s29.postimg.org/pvbjtxrab/lol_2.jpg) (http://postimg.org/image/pvbjtxrab/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 11 maart 2016, 23:56:26 pm
Lekker bezig Ruud.
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 12 maart 2016, 10:36:36 am

(http://s29.postimg.org/pvbjtxrab/lol_2.jpg) (http://postimg.org/image/pvbjtxrab/)

HAHAHAHA papa koala kijkt te veel naar de dames onder het plaatje....
Titel: Re: Hair
Bericht door: JvL op 12 maart 2016, 12:09:32 pm
Op deze manier zullen ze in ieder geval niet uitsterven.  ;D

Ze zien er goed uit Ruud.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 13 maart 2016, 08:48:41 am
Lol ik was bezig met de camera met wat instellingen en om snel effe een scene te maken wat in elkaar geflanst.
Met de camera kun je ook veel en deze achtergrond leent zich hier voor .
(http://s14.postimg.org/62f8xx4gt/lol3.jpg) (http://postimg.org/image/62f8xx4gt/)

Ik ben nu bezig met de armature de eerste opzet.


(http://s12.postimg.org/h2jlwxq15/koala_armature.jpg) (http://postimg.org/image/h2jlwxq15/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 13 maart 2016, 15:48:23 pm
De armature is gelukt er zat een foutje waardoor het haar niet mee ging met de mesh ik zocht me blauw.
Het was uiteindelijk simpel opgelost door het particle system onder de armature te zetten in de modifier tab.
De texture wat aangepast met glossy and een hair node.
(http://s12.postimg.org/uhebvc6bt/koala_rig.jpg) (http://postimg.org/image/uhebvc6bt/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: JvL op 13 maart 2016, 16:00:25 pm
Mooi gedaan Ruud! Ik had hetzelfde probleempje met de raaf die ik gemaakt heb. Was inderdaad even zoeken voordat ik het vond.  ;D
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 13 maart 2016, 16:29:57 pm
haha, we doorlopen allemaal de zelfde weg. Ik had het zelfde probleem. ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 13 maart 2016, 17:35:28 pm
Lol ja die fouten maken we allemaal.
Inmiddels heb ik een render op 300 children gedaan de vorige was 60 children op 12.000 haar wel een verschil en aan het spelen met de nodes voor het haar.

Hier de nodes en de texture is nog steeds dat bontje.

(http://s17.postimg.org/nsj9vlzm3/koala_node_setup.jpg) (http://postimg.org/image/nsj9vlzm3/)

1.000 samples vergt toch 2.771 mb aan geheugen maar met renderen wel smooth.

Op de foto heb ik de haarlengte van de children veranderd van 0.6 naar 0,9.
Het beestje word nu fluffy pluizig, daarom zat ik te denken om er toch een tweede particle system in te gooien
en te mengen.
Dan kan ik deze pluizige instelling ook gebruiken bij de oren die erg pluizig zijn. ik maak eerst wat foto's met de haar lengte

Ik ben nu een 450 children foto aan het renderen mijn max 4.017mb en als dit gedaan is de kop bewerken het model is niet goed nu het aangekleed is het tijd om het te verfijnen als het lukt en tijd om de binnenkant mond te bewerken met een nieuw object.
Nu het haar is aan gebracht en alles goed is er 1 regel, BREEK nooit je mesh open om wat te veranderen of je bent je haar kwijt.
Daarom wordt de binnen kant mond een nieuw object, in mijn enthousiasme ben ik al te ver om het weer overnieuw te doen. .
Eerst een aantal test renders met de lengte haar en het nieuwe particle system, de instellingen (nodes)van de texture zijn voorlopig goed.

60children. 634 Mb
(http://s18.postimg.org/cb00xdoj9/koala_rig1.jpg) (http://postimg.org/image/cb00xdoj9/)
 
300 children. 2.771Mb
(http://s8.postimg.org/au7bqd941/koala_rig2.jpg) (http://postimg.org/image/au7bqd941/)

450 children. 4.017 Mb

(http://s21.postimg.org/7iqnyxqxv/koala_rig3png.jpg) (http://postimg.org/image/7iqnyxqxv/)




Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 13 maart 2016, 21:39:24 pm
Jammer dat bij het particle Syteem de hair particles wordt verwoest na aanpassingen van het object :-(
Maar bij jou is het toch goed gelukt.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 14 maart 2016, 15:05:27 pm
Inmiddels een tweede particle system toegevoegd nog niet bewerkt de Koala zelf heb ik bewerkt de kop en de schouders.

System 1 153 children
(http://s12.postimg.org/sbh4tvkl5/partclesystem_1.jpg) (http://postimg.org/image/sbh4tvkl5/)

System 2 90 children
(http://s13.postimg.org/xppsm7our/partclesystem_2.jpg) (http://postimg.org/image/xppsm7our/)

System 1&2.


(http://s21.postimg.org/feij1b6sj/partclesystem_1_2.jpg) (http://postimg.org/image/feij1b6sj/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 15 maart 2016, 08:19:10 am
Inmiddels het oog bewerkt en klaar voor animatie shape of bone om het ooglid op te trekken.
Het tweede partikel system een beetje bewerkt bij de oren nog niet klaar.
En het materiaal gebruikt van particle system 2 voor beide systemen dus het rode eruit.
Ik ben blij met het resultaat van de vacht weer een onderdeel bijna klaar.

Het haar zelf is nog niets aan gedaan met de instellingen binnen het particle system, ik ga het wel even testen maar later pas.
Er is nog genoeg werk aan dit model  :P

Hoe lelijker een texture is hoe mooier de vacht.
(http://s15.postimg.org/kqpd53dqf/koala_finalhair.jpg) (http://postimg.org/image/kqpd53dqf/)


(http://s13.postimg.org/4qb0gto3n/KOALA_HAIR_FINAL.jpg) (http://postimg.org/image/4qb0gto3n/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 15 maart 2016, 08:22:04 am
Het wordt hoe langer hoe mooier.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 15 maart 2016, 08:29:47 am
Dank je wel Koos maar ik ben het niet die dat doet de instellingen doen dit  :P
Als je het procede volgt met weight paint en groepen maken en materialen veranderen met wat nodes kom je een heel eind.
Nu door lekker te kunnen prutsen merk ik wel dat ik bijna zelfstandig kan werken met veel dingen en werkt wel lekker moet ik zeggen, af en toe wat info opzoeken maar geen dagen tutorials kijken :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 15 maart 2016, 08:35:37 am
Het werken met de zelfde texture en meerdere materialen aan te maken met verschillende node zettingen is prachtig om je haar kleur te veranderen.
Zo kun je bijvoorbeeld een witte bef maken onder zijn kin simpel door in edit mode dat gedeelte het materiaal toe te wijzen.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 17 maart 2016, 13:05:40 pm
De ogen zijn klaar nu de neus voorzien van texture en haar nog in progres.
(http://s21.postimg.org/6m18sw12b/koala_nosetestpng.jpg) (http://postimg.org/image/6m18sw12b/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: blenderbrammetje op 17 maart 2016, 13:07:11 pm
Mooi zeg , je moet de foto wel even aanklikken om het te zien , hoe mooi die vacht is... :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 17 maart 2016, 13:14:51 pm
Dat gaat een mooie worden. 8)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 18 maart 2016, 00:37:49 am
2.511Mb 1.000 samples (1920 x1080)1 uur rendertijd.

Werk aan de neus, morgen de linkerkant bewerken en een vierde particle system er in voor de voelharen.
(http://s18.postimg.org/5qk6wl3yt/koala_nose.jpg) (http://postimg.org/image/5qk6wl3yt/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 18 maart 2016, 10:28:40 am
Knap staaltje werk Ruud, mooie ogen, vacht, die neus gaat ook wel goed komen.
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 18 maart 2016, 13:45:57 pm
Je hebt er een neus voor.
Blenderen.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 18 maart 2016, 14:57:01 pm
Aan tijd genomen een 2 weken denk ik en een 2 weken zeer weinig gedaan de koala is 12 februari gestart, de pest met haar is je moet zoveel proef renders maken om je resultaat te zien :P
Vandaag de texture (een lap leer)van de neus meer roze gemaakt in gimp, voelharen aangebracht en de kop gekamd en bewerkt nu nog 2 poten kammen en het is klaar.

Dan de juiste instelling zien te vinden voor het glans gedeelte van het haar met de hair node bij overdaad zie je een soort diamantjes terug in beeld en dit moet worden terug gebracht.
Ik wil een witte bef maken en dan is die klaar morgen denk ik dat de proef render klaar is voor het eind resultaat, de PC begint sloom te worden ik red de eindstreep net met deze capaciteit het vergt toch veel Mb"s.

Al met al was haar een studie object van de 2de ronde de eerste sneakpeak met haar was 1,5 jaar terug en veel geleerd over weight paint en materiaal toewijzen, nog 1 ronde te gaan volgend jaar of zo:P
Nu ben ik een 2 maanden bezig geweest met haar, tevens ook wel gemodelleerd natuurlijk.

Het gebruik van de Hair BSDF shader.

(http://s28.postimg.org/nk1vanq3t/koala_hair_shader.jpg) (http://postimg.org/image/nk1vanq3t/)

(http://s13.postimg.org/dosjdl5oj/hairshader.jpg) (http://postimg.org/image/dosjdl5oj/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 18 maart 2016, 15:15:34 pm
Het volgende project wordt een eucalyptus boom om er een paar Koala's in te hangen :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 18 maart 2016, 16:57:54 pm
Ruud kun je de haren niet met een blend textuur maken dit wordt ook toegepast bij het maken van gras.
Dan kun je de glans verwijderen van je Koala dat ziet er een beetje raar uit en het zit ook nog onder het haar?
Misschien kun je de glans nabootsen met de Blend textuur.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 18 maart 2016, 19:20:37 pm
Dat zou kunnen IJp maar ik had de glans node nog niet juist ingesteld ik moet er een tutorial voor kijken ze hebben deze node juist gemaakt voor deze eigenschap, alles is nu zonder tutorial gedaan of tenminste het meeste :)
De rode Koala is een texture zonder haar afgedrukt om het effect te laten zien.
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 18 maart 2016, 20:27:06 pm

(http://s29.postimg.org/rf60u9jeb/LOL5.jpg) (http://postimg.org/image/rf60u9jeb/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 19 maart 2016, 14:30:25 pm
Even een tegenslag mijn particle systeem was een zooitje geworden , het lijkt af en toe of het een eigen leven lijd .
De Koala met armature in een nieuwe file geplaatst met append, en totaal alles opnieuw aan het opzetten.
De haren van diverse toewijzingen met weight paint zaten plots overal ik weet niet wat er gebeurd is, herstellen ging zeer moeizaam, uithuilen en opnieuw beginnen met een schone grond de info van hoe en wat heb ik gelukkig zelf.
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 19 maart 2016, 19:10:54 pm
Dat is knap balen maar je hebt gelijk gewoon een lekker nieuw begin dan komt het zeker goed.
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 20 maart 2016, 09:40:06 am
Waar is de niet leuk knop... :-\
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 30 maart 2016, 23:09:34 pm
Vandaag bezig geweest met rek en strek oefeningen hoe de body zich beweegt :P
Let niet op de oren die hebben een permanentje gehad.
(http://s18.postimg.org/lwf9dpfth/Koala10.jpg) (http://postimg.org/image/lwf9dpfth/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 30 maart 2016, 23:13:32 pm
Yes, he's still allive... :D
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 01 april 2016, 13:55:18 pm
Een klein loophouding testje nog veel te gebeuren net gestart om de eerste indrukken te krijgen.
Het filmpje is gerenderd met slechts 11 samples dat renderd vlot en gunstig voor de vele testen die er aan komen , met het haar is het nu gelukt om alles weer op zijn plaats te krijgen haar kost ook veel tijd met foto's tot een uur render tijd.

Nu dit een beetje is ingesteld kun je een add on plaatsen die de looplengte automatisch berekend met gebruik van een bezier van een stap of je doet het handmatig  door het armature te verplaatsen en te keyframen, een mooie uitdaging om het goed te krijgen en beidde technieken weer eens op te pakken .
Een tijd geleden voor me animatie.

Deze 11 sample animatie testen gaan sneller :p.
https://www.youtube.com/watch?v=ztIJs3dvXQc&feature=youtu.be
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 01 april 2016, 15:13:17 pm
Tot zover het haar na alles weer op zijn plaats te hebben met totaal een nieuwe start op weight paint na, En vacht is niet zoveel kam werk.
Nog wat werk aan de oren en de snorharen wenkbrauwen kammen en het haar is klaar op de texture na , nu eerst animatie.

2 foto's van het zelfde frame nummer 1 met vacht en zonder, als je de texture ziet of de vacht (het resultaat) een wereld van verschil.
Nu is deze texture express zo extreem neer gezet om dit te testen, in mijn zoek tocht ben ik toch tegen gekomen dat je een grillige rare texture uitstekend kun gebruiken voor  de vacht te mêleren op een leuke manier.


(http://s24.postimg.org/4ndupu835/final_hair2.jpg) (http://postimg.org/image/4ndupu835/)

(http://s15.postimg.org/6ccxkl9if/final_hair1.jpg) (http://postimg.org/image/6ccxkl9if/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 01 april 2016, 19:25:21 pm
Geinig hoor.
De donkere vacht vindt ik tot nu toe het mooist.

Aan de animatie moet nog veel gebeuren het is net een robot   :o
Maar het is al een heel mooi begin.
Titel: Re: Hair
Bericht door: JvL op 01 april 2016, 21:17:22 pm
Ik vind ook de donkere vacht het mooist. Ziet er ook overtuigend uit.
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 02 april 2016, 12:46:49 pm
Breakdancing koala...cool...vindt het iedere keer weer knap die animaties, hoe de huid/vacht mooi vervormd...top
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 05 april 2016, 15:46:54 pm
Bezig met een compositie foto, nog veel werk de eerste opzet.

De foto is wat donker
(http://s28.postimg.org/3uoygdecp/5april.jpg) (http://postimg.org/image/3uoygdecp/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 05 april 2016, 20:18:04 pm
Dat ziet er goed uit.
Snel nog even een groen achtergrondje er achter  ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 06 april 2016, 13:41:45 pm
De bedoeling is om takken te maken met eucalyptus bladeren en inderdaad een background.

Eindelijk heb ik mijn probleem gevonden waarom er problemen waren met het haar en alle kanten op ging, Sub surf was het probleem soms zoek je je scheel in blender en maakt het minder leuk gelukkig gevonden.
Sub surf geeft veel invloed op de stand van het haar als je in level 3 kamt en je rendert bijvoorbeeld op 1 klopt er niets meer van, een gouden regel om te onthouden.
Het model zit toch onder het haar dus geen subsurf scheelt weer met render tijd, omdat het tijdsverloop met modeleren soms lang is ga je dingen over het hoofd zien.
Inmiddels is weightpaint haar en al duidelijk, door bepaald gedrag van het programma leid het soms een eigen leven mits je het niet weet.

Zo heb ik ook een probleempje met de weight paint naar de bones toe, in deze compositie dekt ik het af met bladeren dus je ziet het niet ook dit had in eens een probleem dat het model de bone niet volgt, wordt weer een zoektocht :P)


De oren ben ik langzaam aan het opbouwen met de pluizen



Nu bezig met het haar na deze ontdekking ik had best veel badhair days de laatste tijd ,nu kan ik weer verder en dan de takken maken.
(http://s15.postimg.org/eetsjv6pz/6april.jpg) (http://postimg.org/image/eetsjv6pz/)

(http://s17.postimg.org/c3r03bxe3/6april2.jpg) (http://postimg.org/image/c3r03bxe3/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: koos2 op 06 april 2016, 15:51:15 pm
https://youtu.be/ADNbtAID5wM (https://youtu.be/ADNbtAID5wM)
Wat zou er achter deze link schuilgaan? ::)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 07 april 2016, 12:59:03 pm
WOW koala on LSD....cool... ;D
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 07 april 2016, 14:37:37 pm
Aan het unwrappen.
(http://s30.postimg.org/um09gm0hp/UNWRAP.jpg) (http://postimg.org/image/um09gm0hp/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 07 april 2016, 17:32:50 pm
Blij met het resultaat van de takken.
Het unwrappen is slechts met 1 foto van het blad gedaan repeat naar alle bladeren toe valt niet echt op, wel wat werk maar het resultaat geeft voldoening.
En voor de takken een andere foto gebruikt.
50 samples.
(http://s9.postimg.org/n2dc69tkr/Eucalyptis2.jpg) (http://postimg.org/image/n2dc69tkr/)

(http://s23.postimg.org/lnia5x63r/Eucalyptis3.jpg) (http://postimg.org/image/lnia5x63r/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: rozz op 07 april 2016, 19:03:57 pm
Mag ik als leek zeggen dat het lijkt alsof er particles door de blaadjes heenkomen en de takken op het 2de plaatje er niet goed getextured uitzien...zie hier en daar wat stretching van de texture...
Is opbouwende kritiek, wou dat ik al zo`n plaatje kon maken... ;D
En wordt bijna verliefd op die mooie blauwe ogen.... ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 07 april 2016, 20:20:42 pm
Tuurlijk mag dat (en moet :P) nog een hoop onderdelen wat ik moet aanpakken de boomschors de koala zelf met het haar de achtergrond, en ik ben ook nog een leek met vele dingen elke dag een beetje blender en je leert het vanzlf mits je geduld hebt dit is het 3de jaar.
Jammer dat ik weer net niks weet van photo shop of gimp ,komt nog wel ergens in 2027.

De 2de foto was eigenlijk om de zijkant te laten zien de eerste foto wordt de compositie en daar moet het prefect zijn :)
Titel: Re: Hair
Bericht door: JvL op 07 april 2016, 21:01:31 pm
Die image begint er erg goed uit te zien. Je harde werk is niet voor niets geweest.  ;)
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 07 april 2016, 21:35:08 pm
Dank je wel , het gaat buiten verwachting dit resultaat had ik op gehoopt maar het blijkt nog verder te kunnen met de opties die ik nog heb.
Tenminste wat ik tot zover weet van de blender mogelijkheden, eerst die opties maar afwerken zoals bumpmapping en nog wat dingen daarna ga ik toch op zoek naar wat tutorials of zo dit projectje loopt nu weer lekker zonder te lange rendertijd of langzaam in de editor dus heel mooi om het heel ver naar realisme te proberen te maken, ik heb hier weer schik in vorige week baalde ik met die fouten in het haar.
Zoals je op foto 1 ziet aan de rechter kant zit er een fout bij de arm is het blokkerig doordat weightpaint de bone niet goed pakt of het model de bones niet ,daar moet aan gewerkt worden en dat ben ik aan het bedenken na al geprobeerd te hebben, blender heeft een oplossing maar waar lol.
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 08 april 2016, 17:07:37 pm
Dat is al heel wat beter even nog een tip over je eucalyptus takken, laat ook wat takken naar voren komen voor wat diepte.
De diepte mis je omdat alle takken naar beneden hangen.
Verder top gemaakt. 
Titel: Re: Hair
Bericht door: Ruud op 09 april 2016, 20:58:04 pm
Bezig in de tuin, nu heb de diepte er in gebracht, renders maken gaat prima na de bladeren aanpassing.

Een beetje aan het spelen leuk om te doen.
(http://s22.postimg.org/p6pinh44t/9april.jpg) (http://postimg.org/image/p6pinh44t/)

(http://s9.postimg.org/fpctvqszf/9april2.jpg) (http://postimg.org/image/fpctvqszf/)

En de scene.
(http://s17.postimg.org/5s9zg70fv/9apriledit.jpg) (http://postimg.org/image/5s9zg70fv/)
Titel: Re: Hair
Bericht door: IJp op 10 april 2016, 11:50:57 am
Mooi hoor de takken op de voorgrond nu zit hij er echt tussen in.
Top.