Topic: The way of the samurai  (gelezen 392249 keer)


Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #285 Gepost op: 22 juni 2014, 19:55:55 pm »
Dat ziet er allemaal veelbelovend uit zeg.
Ooit... ooit maak ik ook zo iets... hoop ik.

Je moet wel een hele hoop geleerd hebben inmiddels, en vast nog veel leren. Ik zie allemaal dingen voorbij komen waar ik nog nooit mee gespeeld heb binnen blender.

Succes ermee en ik hoop dat dit project gauw af is!

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #286 Gepost op: 22 juni 2014, 20:12:13 pm »
Dank je Mark.

Daar heb je helemaal gelijk ik dat ik door het werken aan dit project gigantisch veel bijgeleerd heb en daar komen bijna dagelijks nog dingen bij. Nou ja, misschien niet letterlijk maar elke keer als er weer een week voorbij is dan heb ik wel weer iets gedaan dat ik nog niet eerder geprobeerd had.

Ik kan ook niet anders dan tegen iedereen zeggen dat als je Blender graag door en door wilt leren kennen dat je gewoon een project moet beginnen waarvan je niet zeker weet of je het allemaal wel kunt. Gaandeweg leer je steeds meer truukjes om te maken wat je wilt of je ontdekt slimmere manieren om dingen te doen die je al dacht te kunnen. Als je lang genoeg volhoudt dan haal je je einddoel zeker.

Gelukkig heb ik geen deadline op dit project dus ik heb gelukkig geen haast maar ik zou het het liefst wel rond oktober willen afronden (maar het zou ook zomaar kunnen uitlopen tot december als ik nog andere klusjes tussendoor krijg ;)).

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #287 Gepost op: 24 juni 2014, 12:53:10 pm »
Soms heb je van die dagen.... :(

Gisteravond nog bezig geweest met een enegiebol die er redelijk uit zag zoals ik wilde. Helaas heb ik iets verkeerd gedaan wat ik zelf niet door had en een paar keer gesaved. Vervolgens liep Blender even vast en toen kwam ik er achter dat ik geen autosave van voor mijn fout meer had die ik terug kon halen.

Normaal sla ik tussendoor altijd bestanden op onder een volgnummer na elke grote wijziging maar gisteren dus even niet omdat ik te gehaast zat te werken en regelmatig afgeleid werd...... >:(

Vanavond maar weer even overnieuw beginnen. Gelukkig weet ik nog wel exact hoe ik het gedaan heb dus dat komt wel goed maar het is toch altijd zonde als je een tijdje voor niets heb zitten knutselen. (Legt knoop in zakdoek > regelmatig saven, niet overschrijven)  ::)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #288 Gepost op: 24 juni 2014, 20:10:22 pm »
Het verloren testje van giseren weer opnieuw gemaakt. Het gaat eigenlijk om het uiterlijk van de energiebol en de vonkenregen wanneer iets geraakt wordt.
Ik heb dus weer niet al teveel aandacht besteed aan de verdere aankleding en de animatie zelf. De bol stopt ook na het raken van het object maar de bedoeling is denk ik wel duidelijk.  ;)

http://youtu.be/DDOlAKti9eM

P.S. Ik vergat er even bij te vertellen dat de energiebol opgebouwd is uit verschillende particle systems voor golvende/daraaiende beweging, de vonkenregen en om te zorgen dat de bolvorm goed zichtbaar blijft tijdens het vliegen. Tijdens het vliegen blijven de uitgestoten particles achter in de lucht (staart) en verdwijnt de bolvorm. Daarom wordt op dat moment een particle system actief die ingesteld staat op "no physics" waardoor de particles op het oppervlak van de bol blijven liggen en dus zichtbaar blijft. De emitter (de sphere) zelf wordt niet gerendered om een open structuur te krijgen.
De rest van het uiterlijk wordt bepaald door materiaal (halo) en textuur (blend met color ramp).
De rest van de scene is heb ik in vorige tests al uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2014, 20:28:08 pm door JvL »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #289 Gepost op: 25 juni 2014, 09:39:15 am »
handig gedaan! vooral de breakdown is interessant.
zo leren wij ook nog eens wat.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #290 Gepost op: 25 juni 2014, 09:45:24 am »
Ik zal weer wat vaker breakdowns bij de verschillende dingen zetten want dat heb ik de laatste tijd een beetje achterwege gelaten vanwege het chronische tijdgebrek waar ik mee stoei.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #291 Gepost op: 25 juni 2014, 20:23:57 pm »
Tijd voor het volgende project(je). Ik heb dus een gerigged model van een raaf nodig voor mijn animatie maar omdat ik er niet teveel tijd aan wil besteden heb ik gezocht naar een model en dat heb ik gevonden.
Helaas is het model niet af en de rig die er in zit is op zijn zachtst gezegd niet zo heel erg goed.  :o
Het model is ook nog niet in orde want de veren van de vleugels en de staart zijn nergens mee verbonden en bewegen dus niet mee. De materialen en textures zijn ook bagger want als ik hem render krijg ik een witte raaf en hij moet toch echt zwart zijn.

Met andere woorden: Deze raaf krijgt een totale make over!!!

 






Van de make over zal ik zoveel mogelijk met uitleg laten zien.
Daarbij heb ik in ieder geval nog 2 VFX die ikwil testen maar die zal ik wel tussendoor doen waarschijnlijk.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #292 Gepost op: 25 juni 2014, 20:59:26 pm »
Als ik eerlijk moet zijn lijkt de vogel net een meeuw ;)
Maar dat zal nog wel goed komen met de make over.

Dit zal je al wel weten maar hier toch een tip, als de vogels op een afstand een beetje rond zwermen kun je ze ook met de modifier wave maken.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #293 Gepost op: 25 juni 2014, 21:23:16 pm »
Dat zal deels ook wel door de kleuren komen dat het nu nog meer op een meeuw lijkt maar die heb ik inmiddels aangepast. De rig heb ik verwijdert en die ga ik helemaal opnieuw maken want die was echt hopeloos. De vorm van de mesh zal ik hier en daar ook nog wel wat aanpassen denk ik aan de hand van referentieplaatjes.

Bedankt voor de tip ijp maar voor het rondzwermen gebruik ik boids particles zoals een paar posts naar beneden te zien is. Die wave modifier had jij voor je meeuwen animatie gebruikt toch?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #294 Gepost op: 26 juni 2014, 01:59:52 am »
De eerste werkzaamheden aan de mesh, materialen en textures zit er op. Ik ga ze nog wel verder aanpassen maar voor nu is het even genoeg want ik wil morgen aan het riggen gaan beginnen.
Wat ik nu gedaan heb is het aanpassen van de vorm borst, rug/schouders, vorm van de kop en snavel. Het zijn redelijk subtiele wijzigingen maar wel zichtbaar.
Verder heb ik gezorgd dat de veren zwart zijn en ze voorzien van een toonshader. Deze zijn met uitzondering van de vleugels en de staart gemaakt met hair particles die ik na het aanpassen van de mesh netjes gekamd heb  ;D omdat ze van richting veranderden en dus een pluizebol effect gaven.
De gemodelleerde veren waren 1 object en die heb ik los gemaakt zodat ze aan de rig geparent kunnen worden.


« Laatst bewerkt op: 26 juni 2014, 02:01:47 am door JvL »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #295 Gepost op: 26 juni 2014, 11:48:33 am »
Dat heb je heel mooi aangepast, dit is nou echt een kraai. 8)
Het ziet er weer heel gaaf uit.
Nog even terugkomend op vogels die op een afstand een beetje rond zwermen, die had ik gemaakt met de wave modifier en die meeuw heb ik in een Boids particles geplaatst en dan lijkt het net echt.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #296 Gepost op: 26 juni 2014, 12:07:11 pm »
Dank je ijp!

Ik heb zelf juist de zwerm met behulp van boids gedaan en de raaf waar ik nu aan bezig ben gaat waarschijnlijk niet eens vliegen maar die is bedoelt voor close ups terwijl hij ergens zit en beweegt. Beiden zitten ook in andere delen van de animatie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: 26 juni 2014, 12:10:48 pm »
Het ziet er goed uit.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #298 Gepost op: 27 juni 2014, 01:47:22 am »
Naast het bouwen van de rig heb ik nog wat kleine dingen aangepast aan de raaf zelf. De vorm van de kop is aan de bovenkant nog wat platter geworden, er is nog wat vacht op de snavel toegevoegd en de vorm van de staart is aangepast.
Allemaal kenmerkende dingen voor een raaf.



Plaatjes en uitleg over de rig volgen zo snel mogelik.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #299 Gepost op: 01 juli 2014, 17:12:45 pm »
Vanavond heb ik eindelijk tijd om aan de rig van de raaf te beginnen.  :P
Ik was even druk met allerlei andere dingen waardoor het er even bij inschoot maar vanavond volgen de eerste plaatjes.