Dutch Blender Community
Hulp => Belichting en Rendering => Topic gestart door: Ellajiw op 25 november 2014, 12:04:25 pm
-
Soms heb ik in mijn render een object dat ik iets meer uit wil lichten zonder dat er een lamp of mesh in de ruimte staat op de render. Met deze node instelling kun je een mesh in de render wel licht laten uitstralen op je objecten, zonder dat je de mesh zelf ziet in de render. Super handig!!
http://www.blender3darchitect.com/2012/12/how-to-hide-mesh-based-lights-on-blender-cycles/
Tip: mijn meshlight zat achter een glazen winkelraam in het model. De meshlight was niet te zien zonder het raam. Maar als ik de layer met het raam aanzette zag ik ineens de meshlight wel. Dat komt denk ik doordat je door een ander materiaal naar de meshlight kijkt en Cycles daarom andere regels volgt (?). Maar dat kun je ook uitzetten door in de properties panel > object > ray visibility > transmission uit vinken. :D
-
Dit wist ik ook nog niet en dat zal ook wel schelen in de fireflies.
Heel handig Ellajiw ik heb hem gelijk opgeslagen in mijn favorieten ;)
http://www.youtube.com/watch?v=0QU_3wjSwIw#t=164
-
Bekijk deze maar eens. ::)
Zo te zien hoef je geen node editor te gebruiken bekijk deze tutorial maar eens op de tijd 0:55
https://www.youtube.com/watch?v=FgIYoxVC1uM
-
aha, er zijn altijd meerder wegen in Blender
-
Waarom niet gewoon een lamp (point)) gebruiken die zie je ook niet!!!
-
Je kan natuurlijk de hele tutorial bekijken maar wil je meer weten waarom er planes met een emission worden gebruikt kijk dan op de tijd lijn 24:40 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=m-N149FMlWk&list=UUOKHwx1VCdgnxwbjyb9Iu1g
-
Bedankt voor de tip. Heb de hele tutorial gevolgd.
Die BlenderGuru is een echte BlenderArtiest.
-
Ja die Blender Guru kletst veel maar hij maakt wel overal een studie van. ;)