Hulp > Modelleren

Rounded edges?

<< < (2/3) > >>

Rezzy777:
O ja, die was ik nog vergeten te noemen  ;D

Ik probeer altijd alles editable te houden, dus deze tool gebruik ik weinig.
Toch (weer) bedankt voor jullie input!  :) :)

koos2:
Render bevel? Wat bedoel je daar mee? Is dat bij de tranfer menu, onder de "N'-toets of bedoel je ng iets anders?

Rezzy777:
Met de addon 'Render Bevel' kun je een rounded edge faken. Zie deze link:

https://bartoszstyperek.wordpress.com/2017/12/07/render-bevel-new-blender-addon/

Let op: het blijft faken. Het is in principe hetzelfde als bump: als je naar het silhouette van je object kijkt zul je zien dat de randen en hoeken ervan nog steeds scherp zijn. In tegenstelling tot Displacement verandert Bump de geometry van een object namelijk niet. Het effect van Render Bevel lijkt in dat opzicht op Bump, maar is bij objecten op afstand goed genoeg om veel werk met een bevel (modifier) te voorkomen ;)

Probeer maar eens met een cube!

IJp:
Ziet er veelbelovend uit maar wel jammer dat hij bij mij niet werkt ik krijg geen bevel.
ik heb wel de bevel node maar in het T menu niets waar ik de bevel grote kan instellen.  ::)

Rezzy777:
Ik zoek alles altijd maar één keer uit, en hou zodoende uitgebreide notities bij van hoe iedere (relevante) addon en handeling in Blender werkt ;)

Deze stappen heb ik opgeschreven bij de Render Bevel-addon, wie weet heb je er wat aan:


* Hiermee kun je op material-niveau een bevel toepassen op je object en dus 'rounded edges' toepassen.
* In de linker toolbar vind je onder tab 'Tools' twee opties: 'Set render bevel' en 'Add bevel node'. Met de eerste pas je de bevel toe op je object, en met de tweede wordt een Node Group aangemaakt in het material van het object genaamd 'BevelGroup'. Je kunt deze Group binnengaan door hem aan te klikken in de Node Editor en 'Tab' te toetsen. Hiermee ga je ook weer uit de Group.
* Koppel de BevelGroup-node aan een Principled BSDF-node via zowel de Normal- als de Clearcoat Normal- input.
* In de BevelGroup-node kun je via de waarde bij 'Multiply' instellen hoeveel bevel je wil hebben.
* Je ziet dit effect alleen in de Rendered Viewport Shading en natuurlijk in de render zelf.
* Zorg wel voor voldoende lights via bijvoorbeeld een HDRI.
* Soms lijkt de addon niet goed te werken, maar dit lijk je op te kunnen lossen door nogmaals op 'Set render bevel' aan te klikken.
* Hou het subtiel; grote bevels kun je beter met de hand maken. Dit is echt bedoeld voor verre tafelranden etc., niet voor close-ups van ronde objecten.
PS: ik kreeg ook een foutmelding bij het gebruik ervan, maar na het installeren van de nieuwste versie van Blender lijkt dit verholpen te zijn...
https://builder.blender.org/download/

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie