Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: swets op 30 oktober 2015, 00:22:49 am

Titel: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 oktober 2015, 00:22:49 am
Rara wat word het?  ;D

(https://www.dropbox.com/s/2izk4zssruym32g/Knipsel1.PNG)

tja... zo maar...  om te oefenen...
kijken of we deze straks ook kunnen laten lopen....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 30 oktober 2015, 07:29:45 am
Smurf?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 30 oktober 2015, 07:32:23 am
Iets wat door de waterkraan past... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 oktober 2015, 07:41:15 am
gelukkig... hij word herkend    ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 30 oktober 2015, 09:26:30 am
Dit kan nooit een smurf worden. Een smurf is smurf blauw deze kleur gaat veel te veel naar paars. Het wordt een Dinges. ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 30 oktober 2015, 11:37:38 am
Een blauwe Arjan. ;-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Maria op 30 oktober 2015, 14:43:26 pm
Deze kan misschien wel vliegen, met wat aanpassingen.
Leuk! Benieuwd naar de rest
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 oktober 2015, 02:26:54 am
Dit kan nooit een smurf worden. Een smurf is smurf blauw deze kleur gaat veel te veel naar paars. Het wordt een Dinges. ;)

ik heb hem al wat minder blauw gemaakt....

kan hem ook groen maken.... dan wordt het een slurf...
https://www.youtube.com/watch?v=kxCX8riHd0A
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 november 2015, 00:14:06 am
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel1.PNG) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel2.PNG)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel3.PNG)

raar koppie he?  zonder muts... :-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 02 november 2015, 09:07:21 am
Ik heb in het stripmuseum in Brussel ooit de "eerste"schetsen/ontwerpen van de smurfen gezien. Wie had toen ooit kunnen denken dat ze het zo ver zouden schoppen.

Nu is er geen twijfel meer mogelijk dit is een Smurf. Ik heb nog wel wat opmerkingen, maar het is nog een werk in aanbouw dus ik wacht verder nog even. Gaat de goede kant op.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 02 november 2015, 23:02:47 pm
Ziet er zo goed uit en ik ben benieuwt hoe de topologie van deze smurf er uit ziet.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 november 2015, 22:30:58 pm
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel4.PNG)

best lastig...   er zijn zoveel plaatjes te vinden.... maar de tekenfilm smurven? smurfen?    zijn anders dan de stripboek versie.... vooral een goed plaatje van bijvoorbeeld de oren, liefst uit een paar hoeken...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 03 november 2015, 22:57:50 pm
Topologie ziet er goed uit dat heb je al goed onder de knie.
Die oren zijn inderdaad bijna bij allemaal uit de zelfde hoek getekend dus ik denk dat je die oren maar op gevoel moet gaan maken.
Succes.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 04 november 2015, 10:30:17 am
Ziet er goed uit, alleen is het kopje en het lijfje als je het in horizontale plakjes zou doorsnijden niet rond genoeg. Misschien krijg je dit goed door Smooth toe te passen, anders wordt het vertexen verslepen. :)

Verder zie ik een face met 5 vertexen, terwijl dit hier niet echt nodig is. Bij de buitenste ring om het oog stopt die loop 3 faces voor de neus. die loop kan gewoon doorlopen naar de middenlijn, dan is die polygoon verdwenen.

Voor beter 3D-inzicht, zou je een poppetje kunnen aanschaffen. Er zijn er genoeg van grote kwaliteit.

P.s. Niet echt in horizontale plakjes snijden, dat is meer iets voor Gargamel. ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 04 november 2015, 15:16:23 pm

Verder zie ik een face met 5 vertexen, terwijl dit hier niet echt nodig is. Bij de buitenste ring om het oog stopt die loop 3 faces voor de neus. die loop kan gewoon doorlopen naar de middenlijn, dan is die polygoon verdwenen.


waarom is het eigenlijk "erg" meer dan 4?

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 04 november 2015, 16:20:11 pm
Het is niet zo heel erg, maar met animeren kan het wat problemen opleveren, het oppervlak is dan niet meer zo mooi vlak. ook bij het vervormen voor shape key animaties kan het soms wat lastiger zijn. Verder stopt de face loop op die plek waardoor je moeilijker de cirkel van faces, die om de mond staan, kunt selecteren.

Bij hard surface modeling is dit minder erg omdat de mesh toch niet vervormd wordt bij bewegen. Als je de smurf wilt laten praten zal je wat shape keys moeten maken bij de mond en dan kan het zijn dat je op die plek wat vreemde schaduwtjes krijgt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 04 november 2015, 21:44:12 pm
Ziet er goed uit, alleen is het kopje en het lijfje als je het in horizontale plakjes zou doorsnijden niet rond genoeg. Misschien krijg je dit goed door Smooth toe te passen, anders wordt het vertexen verslepen. :)

hij past wel precies op me plaatjes:

(http://preview.turbosquid.com/Preview/2014/07/04__07_06_33/front_wire_high.jpg9170a5b2-0ad4-4565-adaa-8194e830a540Original.jpg)

maarja  het plaatje wat ik gebruik is het bovenstaande, en dat is dus ook al eens door iemand gemaakt....  maar kon eigenlijk nergens 2 of 3 plaatjes vinden van een smurf....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 05 november 2015, 00:11:50 am
bezig met zijn muts....

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel5.PNG)

ik heb de ogen gemaakt met de volgende tutorial:
 https://www.youtube.com/watch?v=b8UH_WU23Io

maar waarom blijven mijn ogen zo stipperig?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 05 november 2015, 09:14:38 am
Heb je misschien twee ogen op de zelfde plek staan?

Toen ik de je smurfen net zag ging mijn hart sneller kloppen. Wat is het goed gelukt. Er zijn details waarover te zeuren valt, maar de eerste indruk is goed.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 05 november 2015, 10:16:19 am
Probleem met de ogen is zoals Koos zegt misschien een dubbele mesh of je normals staan niet goed.

https://www.youtube.com/watch?v=p9Q5c-4AeRA
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 05 november 2015, 13:10:25 pm
Volgens mij heeft ie gewoon te diep in het glaasje gekeken gisteravond... Flesje rooie smurf op...of 2... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 05 november 2015, 13:14:33 pm
hET KAN KOMEN DOOR DE MIRROR MODIFIER, ALS DE ORIGIN IN HET MIDDEN VAN DE OOGBAL ZIT heb je 2 meshes op een plek. (Sorry caps lock stond aan)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 05 november 2015, 22:49:10 pm
hET KAN KOMEN DOOR DE MIRROR MODIFIER, ALS DE ORIGIN IN HET MIDDEN VAN DE OOGBAL ZIT heb je 2 meshes op een plek. (Sorry caps lock stond aan)

dat oog bestaat wel uit 2 objecten op de zelfde plek... een doorzichtige buiten bol, en een bol waar de oog texturen op ligt... maar zo doet hij het ook in het voorbeeld.....  ?!?

het heeft wat met licht te maken....
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel6.PNG)

nu heb ik een zon gemaakt, en ziet het er al beter uit....  alleen een beetje donker misschien? de ogen bedoel ik?  nog ff kijken of ik dat bete krijg...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 06 november 2015, 08:46:44 am
Misschien is bij hem het enen bolletje net iets groter als het andere bolletje.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 06 november 2015, 10:09:44 am
Maak even een blendfile met alleen de ogen en zet die op dropbox dan kunnen we er even naar kijken.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 06 november 2015, 23:26:17 pm
Maak even een blendfile met alleen de ogen en zet die op dropbox dan kunnen we er even naar kijken.

hmmm snap er niet veel meer van....
ben ik dus bezig een file te maken met alleen de ogen er in.... en ik denk voor ik hem online zet ff kijken hoe die er uit zien....

Huh?  gewoon goed...   nog zitten rommelen met allerlei lampen  enz... steeds goed....

dus toen weer terug naar me smurf... en daar is nu ook alles goed...?!?

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel7.PNG)

dus nou ja.. laat maar dus... :-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 07 november 2015, 01:39:48 am
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel8.PNG)

ff gras er bij gemaakt....  maar nu krijg ik toch weer puntjes in de ogen.... 
heeft echt iets met licht, en de hoeveelheid er van te maken....
nog eens mee rommelen...   eerst ze muts af maken... en nog een poosje aan de vertexen trekken tot alles een beetje klopt....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 07 november 2015, 17:58:01 pm
Zet eens bij de instellingen van je lamp Multiple importance aan.
Ook bij World/settings Multiple importance aan zetten.
Bij Render/sampling clamp indirect op 0.50

Render nu nog maar eens een keer nu moeten die vuurvliegjes weg zijn.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 08 november 2015, 00:01:36 am
Zet eens bij de instellingen van je lamp Multiple importance aan.
Ook bij World/settings Multiple importance aan zetten.
Bij Render/sampling clamp indirect op 0.50

Render nu nog maar eens een keer nu moeten die vuurvliegjes weg zijn.

kijk dat heeft geholpen... :

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/Knipsel9.PNG)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 08 november 2015, 11:21:37 am
Het heeft bij mij even geduurd tot ik er achter kwam dat je last had van Fireflies (Render Noise) Waar Cycles render last van kan hebben.

Je werkt nu in Cycles wat ik overigens ook bijna altijd doe maar als je een Cartoon figuur maakt kan dat heel goed in Blender render daar heb je geen last van Fireflies.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 08 november 2015, 12:08:54 pm
Zoo..die muliple importence bij lamp en world settings aanzetten zijn echt een geweldige vinding....thnx ijp...en die ogen van die smurf...helemaal top zo...

Moet zeggen dat ik de smurf van die smurf iets meer naar smurf zou doen maar jij smurft het wel op je smurf... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 08 november 2015, 13:32:28 pm
Hier nog een tip:
Vanaf Blender 2.75 heeft Blender Portal dit is voor interieur licht en dat verminderd aanzienlijk ruis in je render.
Dus doe er je voordeel mee.

https://www.youtube.com/watch?v=uJl8mP-HtQs
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 09 november 2015, 16:25:43 pm
bedankt,

ik ga het allemaal weer eens bekijken!!
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 13 november 2015, 00:44:09 am
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/smuf_tandjes.bmp)

hij heeft nu ook tandjes, een tong....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 13 november 2015, 09:16:00 am
Een hele goede oefening voor het maken van karaktertjes. Wel heb ik het idee dat het karakter van de smurf niet helemaal meer wordt bereikt. Bloeddoorlopen ogen is niet helemaal des Smurfen. Ook deze tandjes vind ik niet echt bij een smurf passen. Ik moet hierbij vertellen dat de smurfen in de smurfenfilm ook niet echt voldeden aan mijn idee hoe een smurf er precies uitziet. Dus je mag mij als zeur typeren.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 13 november 2015, 12:29:47 pm
Ik heb zitten google-en.... en de film smurfen hebben wel gewone ogen.... de strip zwart stippen...
...  dus ja... maar tis zomaar een smurf...   

nu zie je hem van heel dicht bij...  van verderaf zie je die tanden niet...  dus een smurf heeft geen tanden?
wel een tong....

(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKOMdFMxu68MTFJscDEUqC36DGms9VAQ9MtVPxUEv7GP88j7MR) (https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7qP0EKTWiryZDaflO7LyxGFpPkHL8HCOO_QLtKBPiQDXfXoQtfU_MLg)

maar tanden ben ik nog nergens tegen gekomen geloof ik...

(http://t10.deviantart.net/uvWGs8NzTfIOi0AtOXfzsJe0R5g=/300x200/filters:fixed_height(100,100):origin()/pre07/5c96/th/pre/f/2012/146/b/3/i_told_you_this_was_a_good_idea_by_shini_smurf-d517oxg.jpg)

toch heeft die op de grond tanden? maar aan de houding te zien vraag ik me af of het een "echte" smurf is?  :D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 13 november 2015, 14:34:42 pm
In de strip heeft de smurf alleen tanden als die in het verhaal nodig zijn. Als hij bijvoorbeeld een worteltje knaagd of een overdreven lach heeft. Ogen heeft hij ook, maar niet met adertjes erin dat is te realistisch en bij een smurf zou ik dit als vampier smurf gaan zien.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 15 november 2015, 10:12:32 am
zeursmurf... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 17 november 2015, 00:51:39 am
zeursmurf... ;D

 :D  ja moeten het allemaal niet te serieus nemen.... het is een fantasie smurf....  tis ook gelijk weer een beetje studie....  en er zijn zoveel verschillende smurfen te vinden .....

had beter wat anders kunnen kiezen.... wat duidelijker is....   tis meer om (aan me dochter) te laten zien hoe je zelf poppetjes kan maken voor bijvoorbeeld in spelen of filmpjes....

ik zit ook te denken aan camera tracking... en die smurf ergens rond te laten rennen....   en dan houd ik hem klein... dan zie je ze tanden niet....  ;)

hij staat er nu zo bij... met een texture, bumpmap en shine map....

 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/smurf_render_klein.png)  (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/smurf_render.png)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 17 november 2015, 10:08:11 am
Ziet er goed uit en dat camera tracking lijkt me heel geinig.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 17 november 2015, 12:23:31 pm
Laat ik duidelijk zijn, ik vind het goed gelukt. Maar we publiceren hier niet om alleen maar complimentjes te krijgen. Van goed gefundeerde kritiek leren we.
Als je iemand alleen maar complimenten geeft neem je hem niet serieus.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 17 november 2015, 18:14:38 pm
zeker niet zo bedoeld koos.....maar ook de zeursmurf heeft zeker een deel in de smurfenmaatschappij....kritiek wordt vaak als zeuren gezien....maar moet juist als opbouwend gezien worden...dus....vooral doorgaan zeursmurf.... ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 17 november 2015, 21:27:32 pm
nee ik vind ook dat hij gelijk heeft.... en dat het minder met de originele smurf te maken heeft....   tis ook maar weer een soort van studie...  en omdat ik eigenlijk nooit weet wat ik maken moet had ik zomaar een smurf gekozen..  denk dat ik hem een ander kleur geef, dan is het geen smurf meer....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 18 november 2015, 23:45:15 pm
toch weer een vraagje ..

https://www.youtube.com/watch?v=k8CGr0aXfhc

ik heb de ondertanden aan dat kaak bone gekoppeld.... maar als ik het kaak bone beweeg, komen de tandjes door de huid heen naar buiten....
wat doe ik fout?

kan trouwens toch opnieuw beginnen.... had dit filmpje gemaakt, wilde alleen dat video programma afsluiten, klik ik ook blender dicht...

die zei nog dat niet alles gesaved was... maar toch klik ik op afsluiten....  stom he...    ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Zaph op 19 november 2015, 05:04:38 am
http://www.blenderguru.com/tutorials/3-ways-recover-lost-work/  ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 19 november 2015, 07:44:20 am
hmmm  had ik gistere avond moeten weten....  ik heb het meeste alweer opnieuw gedaan....  toestand...  maar voor het oefenen is het niet zo erg... alles dubbel doen.. :-)

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 19 november 2015, 10:11:35 am
Waarschijnlijk heb je de tanden gekoppeld aan de armature en dan voor bone gekozen en bij de mond is de koppeling met dit bot ontstaan door automatic weights, of door weightpaint. Wat er gebeurd is dat de tandjes voor 100% meegaan met het bot en de blauwe onderkaak voor minder procent. Dit kan komen omdat het daar niet voor 100% weight aan de bone gekoppeld is, of het is ook nog voor enkele procenten gekoppeld aan een andere bone waardoor het niet voor 100% mee gaat.

Oplossing het gebied van de smurf dat gelijk met de onderkaak mee moet een weigth van 100% geven aan de onderkaak en kcontroleren of er ook een andere bone een weigth geeft aan dit gebied en als dit het geval is weghalen.

Hopelijk is dit zo duidelijk genoeg verteld.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 19 november 2015, 12:33:18 pm
ik snap je.....

ik heb eerst het hele hoofd aan het headbone gekoppeld en daarna de kaak aan het kaak bot....
dus eerst maar eens de kaak los halen van de headbone... 

stom zeg.....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 19 november 2015, 19:44:52 pm
Helemaal niet stom. Hoe denk je dan dat ik weet wat het probleem is?!
Die fout maken we allemaal in het begin denk ik.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 21 november 2015, 02:40:34 am
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/freak_smurf.PNG)

oke... ik geef toe... heeft nog weinig met een echte smurf te maken... ... beetje freaky smurf dit...

best veel werk, om zoiets te riggen..   moet het hier en daar nog een beetje oppoetsen...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 21 november 2015, 09:50:54 am
Mooie oefening hoor. Ben benieuwd om hem in actie te zien.  ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 21 november 2015, 11:08:14 am
smurf of geen smurf...ik vindt het nu al smurftastisch... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 21 november 2015, 15:09:39 pm
Mooi gebit in zijn mond zover ben ik nog niet dus ik vindt het top.
Maar zoals je zegt is hij wel een beetje freaky ik zou hem daarom mooie scherpe hoektanden geven en rode ogen en er is een nieuwe smurf opgestaan. ;-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 21 november 2015, 19:25:35 pm
Een goede oefening. Je komt op deze manier alle problemen van het vormgeven-topologie-riggen tegen.
Ik ben jaloers op het gebit van de smurf.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 21 november 2015, 22:22:25 pm
Dit is de serie moordenaar uit het smurfendorp....  die zie je nooit in de tekenfilm... :-)

kijken of ik hem dit weekend nog bewegend krijg....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Zaph op 21 november 2015, 23:33:15 pm
Heb je wel de subsmurf modifier gebruikt?  :)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 22 november 2015, 15:22:24 pm
laten bewegen op muziek/geluid....  bestaat daar ook nog iets voor binnen blender?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 22 november 2015, 15:44:16 pm
Ja, bake sound to curve maar het is niet dat je de smurf daar gelijk een compleet dansje mee kunt laten doen. Je kunt wel bv. zijn mond open en dicht laten gaan op het geluid.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 22 november 2015, 23:55:34 pm
https://www.youtube.com/watch?v=dzyJp_j7jhY

Ik begin op te schieten.....  alleen de handen nog... en ik wil de ogen nog open en dicht kunnen doen... en de wenkbrouwen op en neer.... maar het begin op te schieten....

Ja, bake sound to curve maar het is niet dat je de smurf daar gelijk een compleet dansje mee kunt laten doen. Je kunt wel bv. zijn mond open en dicht laten gaan op het geluid.

ja, ik had die tutorial gevonden met dat lipsync verhaal....
maar ik bedoel... stel je wil animeren op de maat van muziek....  is het wel fijn dat je weet waar de beat in de muziek zit.... kan je dat ergens zien dan?

kan toch nog wat worden.... dat animeren met zulke handen en voeten.....   we zien wel wat het wordt.....

voor een half jaartje blender... vin ik hem best mooi... :-)  ( als je je eigen niet kietelt.....)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 26 november 2015, 23:37:31 pm
Toch weer een vraag....

ik heb shape keys gemaakt, en deze wil ik dmv driver aan een bone koppelen....  voor wenkbrauw op werkt het....  wenkbrauw neer wil maar niet lukken?
en volgens mij doe ik het zelfde als deze tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=r6HXF-fWonk


dit blijft bij mij ook rood (althans bij wenkbrauw neer)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/shapeKey_k.png)    (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/shapeKey_g.png)

iemand enig idee wat ik fout doe..
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 27 november 2015, 14:05:14 pm
hmm  niemand... das jammer....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 14:12:14 pm
Zou je graag helpen, maar dit gaat me een brug te ver.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 27 november 2015, 15:17:06 pm
Ik denk dat de animators nog aan het werk zijn en ik heb er nog niet z'n kaas van gegeten.
Dus vanavond zal je wel meer kans hebben. ;-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 27 november 2015, 15:52:35 pm
Heb je de tutorial helemaal bekeken? Rond 4.58 minuten komt het probleem tersprake. Heb je het gecorrigeerd volgens die manier? Volgens mij niet.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 27 november 2015, 16:25:27 pm
Sorry, hier kan ik ook niet echt helpen. Drivers zijn er bij mij nog niet ingegaan en wat dat betreft riggen ook niet. Ik zou zo zeggen: probeer zeker eens op die refresh drivers knopje er vlak boven te drukken, maar verder weet ik het ook niet.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 27 november 2015, 17:21:33 pm
Aan de hand van de je screenshot kan ik niet genoeg zien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar zoals Nick al zegt eerst even op Update Dependencies en anders even de driver opnieuw proberen te maken.

Als je er niet uitkomt kun je je bestand op Dropbox zetten en dan wil ik er wel naar kijken hoor. Het is waarschijnlijk iets heel simpels maar ik heb nu te weinig informatie.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 28 november 2015, 01:29:28 am
https://www.youtube.com/watch?v=SIify5ZyT4Y&feature=youtu.be

wel lastig, die grote voeten...

als ik nu een stukje lopen wil renderen... moet ik dan de frames 1 t/m 32 meer keer achter elkaar zetten?  of kan dat ook anders?

die Shapkeys ga ik nog eens bekijken...  maar volgens mij gaat het fout met het omkeren van de waarde.... want alleen die doen het niet?
dus wenkbrauw op... die hangt ook aan botje op.... wenkbrauw neer, hangt aan het zelfde botje, maar dan als ik heb botje omlaag schuif... maar dat wil om een of andere rede (zal zelf wel wat fout doen)......
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 28 november 2015, 10:12:27 am
Het probleem wat jij aanroort dat het met het zefde botje gebeurd, dat wordt toch besproken rond het tijdstip 4.58 van de video!?

Het loopje ziet er goed uit. ik krijg het smurf gevoel als ik hem zie lopen. Om dit lopen te automatiseren moet je je verdiepen in de action editor en de NLA editor. Kost wel even wat leertijd. ;)

Goed bezig. Ik volg het met plezier.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 12:03:13 pm
Wauw Swets dat heb je mooi voor elkaar dat loopje ziet er Smurfs uit.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 12:14:09 pm
Ja ziet er gaaf uit Swets. Als ik er straks met mijn poppetjes niet uit kom dan meld ik me wel bij je.

groetjes wim.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 28 november 2015, 14:10:33 pm

Het loopje ziet er goed uit. ik krijg het smurf gevoel als ik hem zie lopen. Om dit lopen te automatiseren moet je je verdiepen in de action editor en de NLA editor. Kost wel even wat leertijd. ;)

Goed bezig. Ik volg het met plezier.

ja daar was ik al mee bezig...  maar ook hier is het weer zoeken...

https://www.youtube.com/watch?v=8g4JOFP8nGo

gaat nog niet helemaal goed...   ik heb een curve getekend, en de smurf zou die curve uit moeten lopen, en de walk animatie zou in een lus herhaald moeten worden....

maar hij doet de walk cycle maar 1x?  en ook volgt de smurf de hele curve nog niet? .....  dus ik rommel nu ff door...

edit: ik moet er eigenlijk een slippend geluid bij zetten....  ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 16:02:24 pm
Misschien heb je hier wat aan.

https://www.youtube.com/watch?v=j24Gzg8qrfo
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 28 november 2015, 17:06:46 pm
bedankt,  het begint al wat meer te lukken....

alleen nu wilde ik hier en daar het lopen nog wat tweaken...  maar nu als ik op de play-knop druk, gaat hij altijd die curve volgen.... en dat wil ik eigenlijk (even) niet..... maar weet echt (nog) niet hoe ik dat weer even uit zet.....

dus het gaat wel, maar nog niet vanzelf moet ik zeggen....   tis wel leuk om te doen, maar wel pittig....

ik vraag me ook nog steeds af, hoe ik nu meerder animatie maakt, deze opslaat,  en bijvoorbeeld later in een ander project weer kan gebruiken....   maar we zoeken verder.... :)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 17:09:03 pm
Er staat me nog heel wat te wachten als ik dit zo allemaal lees. Nu ja de uitdaging is er in ieder geval wel.

Knap werk hoor.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 28 november 2015, 23:05:08 pm
https://www.youtube.com/watch?v=C78rw29MaZA

beetje te snel....   nog een beetje tweaken....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 29 november 2015, 07:55:00 am
Beetje te snel zeg je. Veel te snel denk ik. Maar dat tweaken zal je ook wel lukken, wat het dan ook mag zijn.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 29 november 2015, 13:35:38 pm
Ik vindt het wel grappig moet ik zeggen...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 november 2015, 14:29:24 pm
Beetje te snel zeg je. Veel te snel denk ik. Maar dat tweaken zal je ook wel lukken, wat het dan ook mag zijn.

groetjes wim

ja vond ik ook..... heb hem nu zo....  en ik ben er nog eentje aan het renderen, nog een stapje langzamer....

https://www.youtube.com/watch?v=uASjuR147E0&feature=youtu.be
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 29 november 2015, 17:51:16 pm
Het smurfenloopje wordt nu echt goed zichtbaar. Mooi hoor.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 29 november 2015, 21:23:49 pm
Gaaf hoor.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 01 december 2015, 00:25:39 am
https://www.youtube.com/watch?v=jMakCoIDfMk&feature=youtu.be

Ik heb nu dit...   iemand enig idee hoe ik hier nu de smurf op krijg?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 01 december 2015, 00:45:51 am
Aan de hand van de je screenshot kan ik niet genoeg zien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar zoals Nick al zegt eerst even op Update Dependencies en anders even de driver opnieuw proberen te maken.

Als je er niet uitkomt kun je je bestand op Dropbox zetten en dan wil ik er wel naar kijken hoor. Het is waarschijnlijk iets heel simpels maar ik heb nu te weinig informatie.

ik wil weer te snel... morgen eers nog eens kijken naar die shape-keys, en de drivers....  en als het dan nog niet lukken wil zet ik het ff te download....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ellajiw op 01 december 2015, 20:11:51 pm
Hoe heb je uberhaupt die kubus in dat filmpje gekregen?  :o
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ellajiw op 01 december 2015, 20:15:02 pm
Of is dat filmpje gewoon een achtergrond?  :-[  nou aan mij heb je niets in ieder geval. Ben nog niet aan het riggen en al die fancy stuff  ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 01 december 2015, 22:45:36 pm
Hoe heb je uberhaupt die kubus in dat filmpje gekregen?  :o

dat doe je met camera tracking..
https://www.youtube.com/watch?v=CVPcT0dJmoY

maar niemand dus ervaring, om zoiets als die smurf( met animatie's) in een ander project te krijgen?

?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 01 december 2015, 23:07:45 pm
maar niemand dus ervaring, om zoiets als die smurf( met animatie's) in een ander project te krijgen?

?
File -> append
naar de goede blend file navigeren, openen, objects? map openen, smurf selecteren, append from library klikken, en wie weet.
Het is mij ooit (ongewild) gelukt op deze manier.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 00:40:18 am
maar niemand dus ervaring, om zoiets als die smurf( met animatie's) in een ander project te krijgen?

?
File -> append
naar de goede blend file navigeren, openen, objects? map openen, smurf selecteren, append from library klikken, en wie weet.
Het is mij ooit (ongewild) gelukt op deze manier.

mijn nu ook...    eerst miste ik de ogen en de wenkbrauwen...  en er kwam veel zooi mee wat ik niet wilde..... maar nu is het geloof ik gelukt...
hij staat nu te renderen....  dus ben benieuwd....  eerst maar even een wat mindere kwaliteit render,....  alleen even kijken wat ik nu heb....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 02 december 2015, 09:43:41 am
https://www.behance.net/gallery/24302081/Pencil-missing (https://www.behance.net/gallery/24302081/Pencil-missing)
Ongeveer een jaar geleden heb ik met camera tracking geëxperimenteerd. Het tesultaat kun je zien als je op bovenstaande link klikt.
Helaas weet ik niet precies meer uit mijn hoofd hoe ik het gedaan heb. Je zult wat tutorials moeten doornemen. Er zijn er genoeg. Het is ook niet zomaar even te vertellen in dit kader.Belangrijk is dat je een goede film hebt. Mijn filmpje was met een mobiel gemaakt en de scherpte wisselde nogal dus ik kon maar een klein deel gebruiken.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 02 december 2015, 10:50:11 am
Sebastien König (iets in die richting) heeft een tutorial serie gemaakt genaamd "track, match blend" (of een daarop lijkende naam). Je kunt een oude versie van deze serie terugvinden op youtube. Ik raad je heel erg aan die serie te bekijken.

edit - hier:
https://www.youtube.com/watch?v=1v-Bf9XOXIg&list=PLtuvwW4VAp5tu2RdbRHThM6FVFfvFur1g
(dit is het eerste deel, de andere delen staan op hetzelfde kanaal)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 11:59:44 am
https://www.youtube.com/watch?v=4I6GFEtMIYM&feature=youtu.be

oke...bijna...  loopt alleen nog achteruit....  en ik moet nog ff kijken hoe het gaat met licht, schaduw enzo....  maar wel grappig toch.....

hoe groot is een smurf eigenlijk?  denk dat ik um wat groter maakt....?

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 12:24:36 pm
Mooi gedaan!  8)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 02 december 2015, 13:28:14 pm
Hartstikke leuk. Hij kan inderdaad wel wat groter. Ze zijn bijna net zo groot als de hand van Gargamel.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 02 december 2015, 13:29:06 pm
Ja dat ziet er weer heel goed uit. Knap werk.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 02 december 2015, 14:22:16 pm
hoe groot is een smurf eigenlijk?  denk dat ik um wat groter maakt....?
Ik heb ooit in een smurfenkinderboek gelezen (hoewel, toen werd ik nog voorgelezen) dat ze zo groot zijn als 3 appels op elkaar gestapeld.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 02 december 2015, 16:25:10 pm
Ondanks het achteruitlopen heel geinig gemaakt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Maria op 02 december 2015, 19:28:35 pm
Top :)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 20:36:11 pm
https://www.youtube.com/watch?v=hTZlTeeheIA&feature=youtu.be

beetje groter, met voetjes vooruit.... en schaduw ( gaat nog niet helemaal goed.... )

ik heb een beetje ruzie met Blender....  ben me bovenste menu balk kwijt...  toestand... ;D

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 02 december 2015, 21:59:08 pm
Wat een ijver. Hard aan gewerkt, goed resultaat. Hij zou wat sneller moeten verplaatsen als je kijkt naar de stapgrootte en de verplaatsing per stap.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 22:04:53 pm
Het word steeds beter. Nu nog de footsliding oplossen om het helemaal top te maken.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 22:17:48 pm
ik heb nog steeds oorlog met me topbalk...   weet echt niet hoe ik die weer goed krijg.....   maar het dropdownmenuutje, met noormaal default,animation enz enz erin...is weg...   en daar staat nu een knop Previous ....  maar hoe ik het nu weer normaal krijg?  iemand/????


zelfs als ik afsluit, en weer open... is nog alles raar... 

en natuurlijk weer teweinig ge saved...  ;D

maar snap er ff nix meer van.... bovenbalk is anders.... ik mis ook die hoekjes waarmee je er een beeld naast kan schuiven?
 
Ik heb 1 beeld, en daar kan ik dan wel in kiezen tussen 3d view enz...  ik word gek...   ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 22:32:56 pm
Het word steeds beter. Nu nog de footsliding oplossen om het helemaal top te maken.

ja daarom had ik hem ook al niet helemaal af ge renderd....
hij loopt nu nog te veel te slippen.....

maar dat verlichten, en de schaduw enzo  is ook best wel een aardig pittig verhaal....   maar komt goed....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 22:44:53 pm
Moet je niet gewoon in de linkerbovenhoek op het icoontje klikken en dan "Info"selecteren?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 22:49:03 pm
Moet je niet gewoon in de linkerbovenhoek op het icoontje klikken en dan "Info"selecteren?

heb ik gedaan, maar het word niet zo als het hoort?

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/fout.PNG)
het blijft er zo uit zien....  en als ik op back to previus druk, werkt er daar niets meer....

wat moet ik te download zetten ?  alleen de blend file? is dat genoeg? zit daar alles in?

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 23:18:07 pm
Dat is wel apart. Dit heb ik zelf nog niet meegemaakt eigenlijk.

Als het gaat om die driver die niet mee wil werken dan is de .blend voldoende. Textures en dergelijke zijn niet belangrijk in dat geval.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 23:23:32 pm
Als je verder geen speciale custom settings hebt kun je ook gewoon onder file "Load Factory Settings"kiezen en dan is alles weer bij het oude. Je zult dan wel weer je Theme en dat soort dingen goed moeten zetten.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 23:34:08 pm
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/smurf.rar (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/smurf.rar)

ik heb ff een.Rar gemaakt van de hele map... dan zitten ook alle textures en zo erin...   tis wel 77mb.... weet eigenlijk niet of dat veel is.. tegenwoordig... :-) ?

maar het gaat om de blend file camara_smurf01.blend   ik snap niet wat er met die aan de hand is?   alle menu's doen raar... ik heb die hoekjes niet meer, zodat je er een beeld naast kan slepen....    zit de hele avond al te k#tten... maar krijg het niet goed....   en ik heb te weinig gesaved... zou het zo zonde vinden als ik nu het kwijt was....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 december 2015, 23:41:51 pm
Als je verder geen speciale custom settings hebt kun je ook gewoon onder file "Load Factory Settings"kiezen en dan is alles weer bij het oude. Je zult dan wel weer je Theme en dat soort dingen goed moeten zetten.

ook dat heb ik gedaan... veranderde ook niets....  denk dat die blend file niet meer goed is ofzo..... ik heb volgens mij alles gedaan....?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 december 2015, 23:51:17 pm
Ik heb er net even naar gekeken maar ik zie ook zo snel niet wat er mis is. Misschien dat iemand anders de oplossing weet maar je .blend gedraagt zich wel vreemd.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 02 december 2015, 23:59:58 pm
Dit topic doet me er aan herinneren dat ik een tijd terug iets soortgelijks heb gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=9ik49ysl7CQ
Wie spot de grote fout?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 00:00:17 am
jammer....    hoopte dat het nog te redden was.....   ;D ik was zo ver....   nou ja....  tis jammer....   gelijk weer een goede les... vaker save!!

tis zo jammer, want alles zit er nog gewoon...  alleen de menu doen raar....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 00:01:34 am
Dit topic doet me er aan herinneren dat ik een tijd terug iets soortgelijks heb gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=9ik49ysl7CQ
Wie spot de grote fout?

ook grappig...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 00:10:49 am
ik heb nu dit...:

 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/foutscherm_klein.png)    (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/foutscherm_groot.png)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 00:19:00 am
heeeee....  ik heb hem geloof ik weer terug.....  maar vraag me niet waarom  en hoe....  maar ik heb hem een keer gesave ondere een andere naam... en toe terug naar factory settings, toen weer geladen, en opeens had ik me hoekjes weer....?!?...onee  shit...  niet dus... ik had een andere blendfile geopend....

dan is alles gewoon goed.... het zit dus echt in die ene file....     nou ik kap er mee... begine wel opnieuw....  de tracking heb ik nog, de smurf heb ik ook nog... dus moet er weer 1 file van maken.....   helaas... pindakaas...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 03 december 2015, 08:11:54 am
Is dit niet ontstaan door "ctrl arrow up"? Met "ctrl arrow up" krijg je dit weer goed. Niet de pijltjes van de numpad.

Maar dan zou back to previous ook moeten werken.

Met "alt f10" gebeurd er ook iets dergelijks met het scherm, maar dat heb ik niet aangedurft want ik weet niet of ik dan in een zelfde situatie als jou beland en ik het niet meer terug kan zetten.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 03 december 2015, 12:01:04 pm
Hey swets,

ik heb een tijdje deze thread niet gevolgd, maar zo te zien heb je een probleem dat niet opgelost raakt. Kan je nog eens kort uitleggen wat er juist mis gaat?
Ook de dropbox link van enkele posts geleden werkt niet meer. Je mag gerust nog eens je Blend file doorsturen en dan kijk ik er eens naar, misschien krijgen we het met vereende krachten opgelost.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 16:06:47 pm
Hey swets,

ik heb een tijdje deze thread niet gevolgd, maar zo te zien heb je een probleem dat niet opgelost raakt. Kan je nog eens kort uitleggen wat er juist mis gaat?
Ook de dropbox link van enkele posts geleden werkt niet meer. Je mag gerust nog eens je Blend file doorsturen en dan kijk ik er eens naar, misschien krijgen we het met vereende krachten opgelost.

tijdje niet gevolgd???   schande....  ;D

ik zal hem vannavond weer ff online zetten....   ik denk dat ik hem gewist heb uit me dropbox (ook omdat die een beetje vol begint te raken)....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 03 december 2015, 21:46:06 pm
hij staat weer online : https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/smurf.rar

het gaat dus om de blend file :camara_smurf01.blend   

onder tussen ben ik weer bezig,,, ben weer net zover....
wel jammer dat dat renderen steeds zo lang duurt.... wil dan toch steeds zien hoe het er in het echt uit zie.....  ;D , hebben jullie dat niet?

was nu weer zover: https://www.youtube.com/watch?v=W319a_sOHo8&feature=youtu.be

heb hem al weer op de vloer geplaatst... hij hing nu in de lucht...
ben nu bezig om te kijken hoe ik er voor zorgt dat hij in het begin achter de hoek van de monitor zit....
maar ook dat node verhaal is met dit niet echt makkelijk....


Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 03 december 2015, 23:34:54 pm
Hmm, sorry, ik krijg het niet opgelost. Ik vermoed dat er ergens iets heel corrupt is geslopen in de blendfile. Dat ga je waarschijnlijk niet zomaar opgelost krijgen. Best zoveel mogelijk als .obj exporteren of zo en dan in een nieuwe file inladen.
Je kan trouwens in de instellingen het aantal backups dat blender bijhoud (de .blend1 .blend2 enz. files) verhogen. Dan zou je bij zulke problemen kunnen proberen om enkele van de vorige versie terug te zetten.

Omtrent het op de vloer plaatsen: het is in Blender ook mogelijk om 3 punten van de tracking te gebruiken om de vloer te bepalen. Dan kan je zo de smurf op de vloer laten blijven.

Voor het scherm kan je eventueel een extra paar punten op het scherm tracken en zo een plane in de 3d ruimte zetten. Dit plane kan dan dienen om de smurf gedeeltelijk te maskeren als hij erachter is. Je kan ook de manuele toer op gaan door zelf een mask te maken.
Geen zorgen, lukt je wel :)

Wel nog een tip: om de wandelende smurf iets minder vreemd te laten lijken moet je de loopcyclus nog wat aanpassen. Die is al heel goed (alles is eigenlijk al heel goed), maar je moet ervoor zorgen dat de voeten niet schuiven over de vloer. Zorg ervoor dat je in de animatie telkens de voeten op een vaste positie houdt. Nadien moet je de snelheid van wandelen aanpassen zodat de afstand klopt met de tredlengte.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 04 december 2015, 00:02:23 am
bestaat er ook ergens auto save?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 04 december 2015, 13:11:59 pm
Ongeveer,

In de user preferences, onder de File tab staat 'auto save temporary files'.
Het punt is wel dat hij dan in de temporary directory dingen oplsaat. Die wordt natuurlijk af en toe vanzelf geleegd.

Kortom, Blender heeft 2 systemen:

1) versies, waarin hij telkens je op save drukt een de vorige versie .blend1 noemt. Op diezelfde file tab kan je instellen hoeveel van die oude versies hij bijhoud

2) de autosave die om de x minuten (standaard 2 bij mij) een bestand opslaat in de temporary directory. Maar je kan wel de Temp directory veranderen en bijvoorbeeld een mapje met 'autosaves' maken. Wel af en toe zelf opruimen dan.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 04 december 2015, 17:43:17 pm
Dat is toch wel gaaf je opject in een filmpje laten rondlopen.
Ik zou wel de lamp voor de schaduw wat hoger zetten en een lamp die het licht van het beeldscherm weergeeft plaatsen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 04 december 2015, 21:00:18 pm
https://www.youtube.com/watch?v=wZ2BAxiZClw&feature=youtu.be

nu heb ik dit....

ff beetje schuiven met de lamp net zo lang de schaduw kloppen....   

ik snap niet waarom you tube bij mij er opeens 144p van maakt?

link naar beter kwaliteit film: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/tracking04smurf0001-0643.mp4 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/tracking04smurf0001-0643.mp4)

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 04 december 2015, 21:03:22 pm
Ongeveer,

In de user preferences, onder de File tab staat 'auto save temporary files'.
Het punt is wel dat hij dan in de temporary directory dingen oplsaat. Die wordt natuurlijk af en toe vanzelf geleegd.

Kortom, Blender heeft 2 systemen:

1) versies, waarin hij telkens je op save drukt een de vorige versie .blend1 noemt. Op diezelfde file tab kan je instellen hoeveel van die oude versies hij bijhoud

2) de autosave die om de x minuten (standaard 2 bij mij) een bestand opslaat in de temporary directory. Maar je kan wel de Temp directory veranderen en bijvoorbeeld een mapje met 'autosaves' maken. Wel af en toe zelf opruimen dan.

bedankt,  gevonden....!
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 05 december 2015, 00:42:39 am
hoe maak je een plane onzichtbaar?   ik heb een plane op het beeld van de monitor gelegd, die een beetje blauwig licht geef....  maar ik wil alleen het licht, niet dat ik in de render de plane zie?

ik weet dat het kan....   maar weet ff niet waar?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Ezra op 05 december 2015, 08:08:46 am
hoe maak je een plane onzichtbaar?   ik heb een plane op het beeld van de monitor gelegd, die een beetje blauwig licht geef....  maar ik wil alleen het licht, niet dat ik in de render de plane zie?

ik weet dat het kan....   maar weet ff niet waar?
Zo:
(https://snapr.pw/i/3f6e9bee8b.png)
Voor nog beter resultaat kun je een screenshot van je beeldscherm als texture gebruiken voor de emission color.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 05 december 2015, 11:19:51 am
Je kunt onder Ray Visibility Camera uitvinken voor de plane.

(http://s16.postimg.org/6k2hrcy7l/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/6k2hrcy7l/)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 05 december 2015, 23:38:00 pm
https://www.youtube.com/watch?v=1-HBv7u4NfI&feature=youtu.be

als ik nu wil dat hij iets sneller loopt...  moet ik dan het aantal herhalingen minder zetten?

ik wil eigenlijk in dat hoekje (daar waar die start ) dat hij donkerder is...   kijken of dat wil lukken....

dan zal ik ook  beeldscherm  image als texture gebruiken ooke eens bekijken.....

ik had veel over de verlichting uit deze tutorial gehaald:
https://www.youtube.com/watch?v=C_NSHDKoPXg

vooral hoe ik een plane maar aan 1 kant licht kon laten geven....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 06 december 2015, 02:42:24 am
Ik denk dat het een mooi effect zou geven als je ook een plane zet om de schaduw van de boxen te simuleren.

Het lopen heb je vast als een actie of zo gedefinieerd, dus dan moet je enkel die actie korter maken (of inderdaad meer herhalingen in dezelfde tijdspanne afspelen).
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 07 december 2015, 15:02:37 pm
https://www.youtube.com/watch?v=g32PxaK3y7I&feature=youtu.be

bellichting begint aardig te lukken.....
dit is een wat mindere render....om het wat sneller te doen...

maar het begint er op te lijken....  ik zou hem wat sneller willen hebben.... kijken of dat ook lukt...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 07 december 2015, 15:16:25 pm
De aanhouder wint, hij wordt steeds beter.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 07 december 2015, 15:47:31 pm
Lekker bezig Arjan. Er komt heel wat bij kijken voordat iets dergelijks goed is. Maar je gaat er wel komen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 07 december 2015, 16:19:15 pm
Het gaat je zeker lukken en je kan al trots zijn dat je dit al voor elkaar krijgt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 07 december 2015, 21:34:34 pm
ik had een solve error van 0,25  en volgens die tutorial was alles onder de 1 of zo een heel goede tracking....   
maar waarom?   ik heb het filmpje gemaakt met me telefoon.....   en ik heb in het lijstje met camera's  ge kozen van samsung...

maar verder weet ik eigenlijk ook niet ...  ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 08 december 2015, 00:55:20 am
Ja dat was bij mij het probleem. Ik had dus een camera die niet in het lijstje voorkwam.  Een solve error van 0.25 lijkt me heel netjes.  Lastig vond ik ook als het filmpje soms veel blur had op verschillende plekken. 
Zou je het ook zo kunnen maken dat als de smurf een pas zet, dan ie dan niet glijd, maar evenredig vooruitgaat? Dat zou helemaal mooi zijn.

Ik weet het niet zeker, maar dat een afstandbediening met de schaduw erbij  op de tafel?  Ik zat die schaduw te vergelijken met de schaduw van de smurf. Die zou dan in theorie hetzelfde moeten zijn.

ja dat glijden van de voeten is echt een moeilijk stukje....  vooral omdat je dat eigenlijk pas goed kan zien als je het gerenderd heb..   en das ff wachten....

en ja... ook die schaduwen valt niet mee...  ik had een bureau lamp op dat tekenblad laten schijnen.... maar het is best lastig om de blender lamp op de zelfde plek te krijgen als de echte lamp.... ben ook de hele tijd aan het schuiven enzo om alles zoveel mogelijk op zijn plek te krijgen....

ik heb ook een box staat waar de USB harde schijf staat , omdat de smurf daar achter vandaan komt....  en een box op de monitor liggen... omdat hij ook daar achter  vandaan, en onder door komt.....

moet ook zeggen dat ik van nature altijd de moeilijkste weg neem...  ;D  ik bedoel... ik had hem ook ff recht langs kunnen laten rennen... ipv overal tussen door en onderdoor...  :P :-\

maar zo leer ik er wel lekker veel van.....   blijft alleen jammer met dit soort software dat het renderen nog altijd te lang duurt eigenlijk....

ik denk ook als van te voren iets beter na gedacht zou hebben.  Zou die lamp uit kunnen meten uit bijvoorbeeld het tekenvel...  maar ondertussen staat die lamp al niet meer op de plek van het filmpje...  of ergens iets neer zetten met een duidelijk harde schaduw.... dan is het misschien makkelijker het op elkaar te krijgen....  maarja ... dat zijn van die leer momenten...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 08 december 2015, 10:16:39 am
https://www.youtube.com/watch?v=0zNb0KI-BWQ&feature=youtu.be

moeten de beentjes nu sneller of langzamer?
langzamer toch?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: wimblen op 08 december 2015, 10:21:22 am
Hij loopt lekker te wandelen, dus ik denk dat de snelheid zo prima is.

groetjes wim
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 08 december 2015, 14:41:45 pm
Betreft het sliden. JvL en ik hebben er even over gesproken bij het topic the way of the Samuray. Het staat zo rond pagina 68 en 71. Misschien dat dit je iets verder helpt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 08 december 2015, 15:27:34 pm
Betreft het sliden. JvL en ik hebben er even over gesproken bij het topic the way of the Samuray. Het staat zo rond pagina 68 en 71. Misschien dat dit je iets verder helpt.

ik wist dat ik ergens eens een keer iets gelezen had....   ik ga ff kijken....  bedankt!!!

nou doorgelezen... snap er nog niet veel van....  nog maar een paar keer lezen....  ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 08 december 2015, 16:26:58 pm
Het is inderdaad nogal droge, theoretische stof maar het klopt wel. Als je eenmaal begrijpt wat er bedoelt wordt dan zal het nooit meer misgaan.  ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 09 december 2015, 00:30:09 am
vandaag even niets aan de smurf gedaan.... althans ik heb hem op me homepage gezet....

ff stukje over blender bij gemaakt.... ook gelijk een link naar dit forum......  dus nu zullen we er wel duizenden nieuwe leden bij krijgen  ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 09 december 2015, 22:46:49 pm
Betreft het sliden. JvL en ik hebben er even over gesproken bij het topic the way of the Samuray. Het staat zo rond pagina 68 en 71. Misschien dat dit je iets verder helpt.

heb het tig keer gelezen.... en sorry snap er nog niet veel van?   ik zou niet weten wat ik moet doen?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 10 december 2015, 10:29:10 am
Het is lastig. Ik zal je bekennen dat ik er werkelijk slapeloze nachten van heb gehad om uit te vogelen hoe ik het moest doen. Het is niet eenvoudig en helaas heb ik nu geen tijd om het beter uit te leggen. Ik zal me er weer helemaal in moeten verdiepen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 10 december 2015, 10:36:29 am
Ik heb nog wel deze link voor je gevonden.
http://www.crystalspace3d.org/main/Forward_Animation_for_Characters (http://www.crystalspace3d.org/main/Forward_Animation_for_Characters)
Zelf ben ik nog niet met deze guide aan de slag geweest dus ik weet niet of het handig is. Als jij dit wel hebt kunnen onderzoeken wil ik graag weten hoe het je bevalt. Misschien is het eenvoudiger als de methode waar JvL en ik het over hadden.

Ik vond ook deze link. Weet niet hoe ik dit moet interpreteren.
http://www.crystalspace3d.org/main/Image:Animguide.blend (http://www.crystalspace3d.org/main/Image:Animguide.blend)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 10 december 2015, 10:49:38 am
Hiermee zou het zeker moeten lukken. De eerste methode is meer op game characters gericht maar de tweede methode is de standaard aanpak voor een animatie met constante snelheid dus die zou ik als eerste proberen.

De echte uitdaging komt als er ook nog overgangen plaatsvinden van lopen naar rennen en weer terug.  ;)

Eigenlijk is de oplossing voor je probleem niets anders dan meten en rekenen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 10 december 2015, 22:24:33 pm
Hiermee zou het zeker moeten lukken. De eerste methode is meer op game characters gericht maar de tweede methode is de standaard aanpak voor een animatie met constante snelheid dus die zou ik als eerste proberen.

De echte uitdaging komt als er ook nog overgangen plaatsvinden van lopen naar rennen en weer terug.  ;)

Eigenlijk is de oplossing voor je probleem niets anders dan meten en rekenen.

ik ga het volgende week eens bekijken, ik moet eerst een paar dagen naar het Engeland voor me werk....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 17 december 2015, 23:54:00 pm
zo weer terug....

en toen ik een week geleden weg ging heb ik gelijk ff een goede render gestart....   met dit als resultaat...
moet zeggen dat ik de schaduw en licht niet verkeerd vind.... alleen toch nog eens goed kijken naar dat foot sliding verhaal.... kijken of ik het deze week wel snap....
https://youtu.be/K1E6DqkuuxY
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 18 december 2015, 17:41:34 pm
en hoe doe ik dat....  sneller vooruit, is minder herhalingen over het totale pad... toch?
en ik zal nog eens kijken of ik wat kan doen met de loop animatie....  hij loopt ook nog steeds een beetje alsof die poepen moet...  ;D

verder geloof ik nu dat de belichting en de schaduw wel aardig zijn, toch?

maar voor dat lopen te veranderen, moet ik weer opnieuw beginnen?

of kan iemand me vertellen waar ik de basis animatie (lopen) dus terug kan vinden en een beetje kan veranderen...???

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 19 december 2015, 13:38:47 pm
In de action editor. Eerst naar dopesheet en die dan op action editor zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=Gb152Qncn2s (https://www.youtube.com/watch?v=Gb152Qncn2s) Dit is een een onderdeel van een serie die je kunt bekijken.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 19 december 2015, 23:52:36 pm
Het is inderdaad nogal droge, theoretische stof maar het klopt wel. Als je eenmaal begrijpt wat er bedoelt wordt dan zal het nooit meer misgaan.  ;)

is het echt niet uit te leggen in Jip en Janneke taal?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 20 december 2015, 08:56:31 am
Niet op dit moment. Toen ik enige maanden hierna weer een loopje moest maken vond ik het ook nog moeilijk om het weer goed te herhalen. In deze drukke maand heb ik helaas geen tijd om dit eenvoudiger te zeggen. De truc van JvL met de graph-editor is een slimme truc die op het oog ook goed werkt en eenvoudig is uit te voeren. De gedachten uitwisseling begint daar mee.

De basisgedachte is af te leggen afstand gedeeld door stapgrootte is aantal stappen. Daarna komt een compensatie voor het fijt dat  een voet even stilstaat. Met af te leggen afstand gedeeld door stapgrootte en dan rommelen met de graph editor kom je heel ver.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 20 december 2015, 10:39:18 am
Zoals Koos al zegt is het principe niet zo simpel uit te leggen wat ook voor een deel veroorzaakt wordt doordat vrijwel geen enkele walkcycle hetzelfde is. Jouw smurf heeft natuurlijk ook een zeer specifiek loopje dat moeilijk te vergelijken is met die van mijn characters.

Je kunt wel een aantal basisprincipes gebruiken om het wat makkelijker te maken voor je zelf.

- Zorg voor een gelijkmatig tempo in de stappen.
- Zorg dat de achterste voet niet los komt van de grond voordat de voorste voet met de hiel de grond raakt.
- De achterste voet moet ook niet te lang aan de grond blijven nadat de voorste voet contact heeft gemaakt. Dit geeft zeker in bochten een naar effect.
- Meet de exacte stapgrootte in een sideview op het moment dat zowel de voorste als de achterste voet contact hebben met de grond voor het berekenen van de loopsnelheid.
- En als laatste zou ik zeggen laat een character niet langs een curve of een path lopen want dit is bijna niet goed te krijgen. Voor een rechte lijn werkt dit goed maar bij bochten gaat het mis omdat je character niet om het standbeen draait maar om de origin van je rig/armature. Beter kun je de verplaatsing (het looppad) handmatig animeren.

Er zijn zat andere trucjes die je kunt gebruiken gebruiken om kleine foutjes in een walkcycle te verbergen maar die zijn nogal afhankelijk van wat jij wel en niet beeld wilt brengen. In animaties woorden heel vaak de voeten niet te lang in beeld gehouden door in te zoomen op het character.
Zo gauw de voeten uit beeld zijn hebben je ogen geen referentie meer om footsliding op te merken. Dit is in jouw video nogal lastig omdat hij constant volledig in beeld is. Je zult dus goed moeten meten en rekenen en daarna nog het nodige corrigeren.

Let maar eens op in de grote animatie producties (Pixar, Disney, etc.) hoe vaak het voorkomt dat een character volledig in beeld is tijdens lopen of rennen en het betere bochtenwerk. Let dan vooral ook eens op het camerawerk.

P.S. Als ik goed naar je video kijk is het eerste dat opvalt dat de voorste voet over de grond naar achter veegt en dus de voorwaartse beweging van de smurf te laag is. Hij legt dus te weinig afstand af voor zijn stapgrootte. Probeer eerst dat goed te krijgen en dat zal al enorm schelen. Daarna kun je aan het probleem werken dat hij in de bochten ook zijwaarst schuift.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 20 december 2015, 22:41:30 pm
maar hoe doe ik dat....   met die scale en repeat? (playback settings?)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 21 december 2015, 08:54:11 am
Het hangt er vanaf wat er precies mankeert aan de walkcycle maar dat is wel het eerste waar je mee kunt experimenteren. Of je nu met repeat of scale (of beide) aan de slag gaat maakt niet zo heel veel uit, maar ik zou zelf eerst de repeats proberen.
Als je het met deze opties niet 100% goed krijgt zul je waarschijnlijk aanpassingen in de walkcycle zelf moeten maken qua timing in de Graph Editor.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 21 december 2015, 12:23:16 pm
nog een paar vragen...

als ik hem nu halverwege het lopen iets anders zo willen laten doen...  zwaaien ... of zij tanden laten zien of zo...

hoe doe ik dat dan?  moet ik er dan 3 aparte animatie's van maken...  of kan ik hen langs 1 curve een stuk laten lopen... dan stoppen, en dan een 2de curve de rest laten lopen.... zo iets?  weet iemand daar een duidelijke tutorial over?

of voeg je alles pas samen in het gedeelte waar je de film maakt?

stel dat ik hem een t-shirt aan wil doen...   kan dat nu nog?  als los object?    of als hij bijvoorbeeld een bordje met tekst omhoog moet houden?    (dat is net zoiets als een wapen denk ik...)

kortom dit zijn meer wat animatie vervolg vragen....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 21 december 2015, 13:12:46 pm
Heel zinnige vragen. De ideale manier weet ik ook nog niet. Het wordt veel tutorials doornemen voor jou. Zelf denk ik dat heel veel is op te lossen met actions en de NLa editor. Zo pak ik het op dit moment aan. Dus probeer daar veel over te leren. De NLA editor is ook van belang bij het maken van characters voor games. Heb je de serie bekenen over de action editor waar ik er een van hier geplaatst heb? Ik vind dit een eenvoudige heldere serie.

Verder oppakken van een bord met de child of constraint.

t-shirt aandoen lijkt me een geweldige uitdaging waar ik voorlopig niet aan begin. 
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 21 december 2015, 23:02:56 pm
laat ik het t-shirt even zitten , en de rest ga ik door lezen....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 22 december 2015, 11:45:18 am
Ik denk dat die t-shirt nog wel meevalt.

Als het een strakke is kan je die gewoon modelleren en dan via parenting vastzetten aan de smurf zodat de t-shirt overal volgt. Nadeel is dan dat die niet de beweging van de armen en zo volgt (tenzij je ook die animeert).

Wil je een losse t-shirt en heb je nog wat rekenkracht van de pc over, dan kan je gebruik maken van een cloth simulation die dan mooie de bewegingen van de smurf volgt. Die volgt dan ook automatisch de smurf, want dat doet de simulatie.

Denk ik toch, want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 22 december 2015, 12:59:21 pm
Een tijdje terug heb ik de oplossing voor het T-shirt al eens uitgelegd aan iemand in onderstaand topic.

http://dbc-3d.nl/index.php?topic=861.msg6559#msg6559 (http://dbc-3d.nl/index.php?topic=861.msg6559#msg6559)

De clothsim is ook een optie maar niet de makkelijkste. Je krijgt dan te maken met lastige plekken te maken waar de sim "bekneld" komt te zitten en voor ongewenste resultaten zorgt. Ook dat is wel weer op te lossen maar dat neemt wel aardig wat tijd in beslag.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 22 december 2015, 17:09:18 pm
Ik dacht dat hij bedoelde dat je in de animatie ziet dat het figuur een t-shirt aan trekt. Dus hoofd en armen onder insteken en dan de shirt over het hoofd trekken. Dat lijkt mij een hele klus om te animeren. ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 22 december 2015, 18:17:22 pm
Haha, dat is inderdaad een lastige met al die verschillende bewegingen.  ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 december 2015, 00:01:26 am
ben ff een paar stapjes terug gegaan... wil eerst de smurf helemaal goed maken...

ook wil ik zijn muts los....  maar nu weet ik toch niet meer hoe je dat doe....
ik weet weer niet hoe er een apart object van maak....

stom he... dat ik dat steeds kwijt ben...

Edit:gelukt!!

Ik heb alles nog eens te download gezet : https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/smurf.rar

ik heb shape keys gemaakt, en deze wil ik dmv driver aan een bone koppelen....  voor wenkbrauw op werkt het....  wenkbrauw neer wil maar niet lukken?

nu wilde ik vragen of iemand eens wil kijken waarom ik die wenkbrouwen niet goed krijg... ??
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 29 december 2015, 08:52:16 am
Ik heb het gedownload. als ik tijd heb kijk ik er naar. De muts verbind je met de child of constraint.
Dat is nog wel even een "dingetje".

Op de shape key BrownDown_R en BrownDown_L zit helemaal geen driver. Dus kan het ook niet reageren. Dus de betreffende shape key selecteren en vervolgens bij het schuifje er onder rechts klikken en dan add driver. Dan in degraph editor bij drivers de waarden invullen die je wilt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 december 2015, 13:01:45 pm
Ik heb het gedownload. als ik tijd heb kijk ik er naar. De muts verbind je met de child of constraint.
Dat is nog wel even een "dingetje".

Op de shape key BrownDown_R en BrownDown_L zit helemaal geen driver. Dus kan het ook niet reageren. Dus de betreffende shape key selecteren en vervolgens bij het schuifje er onder rechts klikken en dan add driver. Dan in degraph editor bij drivers de waarden invullen die je wilt.

daar heeft wel een driver opgezeten.... maar die kreeg ik maar niet goed?
ook snap ik niet waarom me ene wenkbrauw er anders uitziet?

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 29 december 2015, 19:30:28 pm
Ik heb naar je bestand gekeken en als je bedoelt waarom de wenkbrauw er anders uitziet in solid dan komt dat doordat de normals de verkeerde kant op staan.
Edit Mode: Ctrl+N. Daarna is het weer in orde.

De reden waarom de drivers voor de wenkbrauwen niet werken is omdat je geen modifier aan de driver toegevoegd hebt om de afzonderlijke bewegingen te regelen.
(http://s21.postimg.org/qcb4xtzub/modifier.jpg) (http://postimg.org/image/qcb4xtzub/)

Doe dit ook voor de driver voor BrowDown maar verander daar de onderste waarde 1 in -1.
Als je nu de bone naar boven beweegt gaat de wenkbrauw omhoog en als je de bone naar beneden beweegt gaat de wenkbrauw naar beneden.

Wil je de mate waarin je de bone moet bewegen om de om de maximale waarde van de shapekey te bereiken dan kun je de waarde 1 en -1 veranderen om de beweging groter of kleiner in te stellen.

Als je de shapekeys wilt kunnen mixen verander dan bijvoorbeeld de Y location in X location. Nu kun je combinaties maken van de shapekeys BrowUp en BrowDown.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 december 2015, 21:51:52 pm
ik ga het weer proberen......   wordt vervolgt...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 december 2015, 22:09:49 pm
ik ben ook nog ff bezig met texture painting....   maar nu heb ik opeens bij me brush een stippelijn.... en kleurt hij niet direct meer?   hoe zet ik dit uit?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 29 december 2015, 22:43:05 pm
Onder Stroke "Smooth Stroke" uitvinken.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 december 2015, 22:49:18 pm
Onder Stroke "Smooth Stroke" uitvinken.

hehe... eindelijk... Bedankt....

nog een vraag....

ik ben een shirt aan het maken.... maar snap er ff nix van...  in de Edit mode zie ik de kraag wel, in de texture paint of object mode is de kraag opeens weg?
 In me uv/image editor zie ik hem wel?

snap er ff nix van?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 29 december 2015, 23:00:01 pm
Weet het niet zeker maar ik zou even kijken of het helpt om de normals aan te passen net als bij de wenkbrauw.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 december 2015, 11:59:52 am
ik denk dat ik het gevonden heb...  ik had het smurvenlijf gekopieert, om daar de juiste vertexen te selecteren voor het shirt....  maar in het shirt zitten dan ook alle shape keys enzo...   toen ik die allemaal gewist had , werkte het allemaal beter.....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 december 2015, 13:43:10 pm
https://youtu.be/4D8DwbegZXQ

beetje kort... maar begint ergens op te lijken....  jammer dat het allemaal we een stuk trager word....

moet alleen iets aan de kraag doen... kijken wat dat pin doet...

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 30 december 2015, 14:01:14 pm
Als je de clothsim wilt gebruiken voor dit character dan kun je beter de kraag door middel van weightpaint minder laten beinvloeden door de clothsim of helemaal uitsluiten want anders zal hij waarschijnlijk problemen blijven geven of op zijn minst zenuwachtig blijven bewegen door de colissions.

Met pin kun je een clotsim aan een vertexgroup "ophangen" zodat deze ergens aan bevestigd is (bv. een vlag aan een mast). In jouw geval is het niet echt nodig omdat het shirt op de schouders hangt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 december 2015, 14:38:21 pm
oke... ga ik bestuderen...

als je nu gaat animeren, gaat het dan met het shirt vanzelf goed?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 30 december 2015, 16:39:43 pm
In principe wel. Tijdens het animeren doet het shirt niets natuurlijk maar na het animeren bake je de sim waarbij alle bewegingen van het shirt berekend worden.
Daarna kun je renderen en krijg je het eindresultaat dat je wilde.

Maar houd er wel rekening mee dat de clothsim nu misschien goed werkt omdat de smurf met gespreide armen staat maar dat het reultaat tijdens het lopen niet goed is.
Dit gebeurt bv. als de armemn te dicht langs het lichaam bewegen en/of de smurfmesh misschien wel kleine doorkruisingen heeft. Dan raakt de sim in de war en gaat het helemaal mis.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 december 2015, 18:43:45 pm
In principe wel. Tijdens het animeren doet het shirt niets natuurlijk maar na het animeren bake je de sim waarbij alle bewegingen van het shirt berekend worden.
Daarna kun je renderen en krijg je het eindresultaat dat je wilde.

Maar houd er wel rekening mee dat de clothsim nu misschien goed werkt omdat de smurf met gespreide armen staat maar dat het reultaat tijdens het lopen niet goed is.
Dit gebeurt bv. als de armemn te dicht langs het lichaam bewegen en/of de smurfmesh misschien wel kleine doorkruisingen heeft. Dan raakt de sim in de war en gaat het helemaal mis.

het gaat ook nooit helemaal vanzelf he?   er is altijd wel een maar....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 30 december 2015, 18:50:20 pm
Als je de clothsim wilt gebruiken voor dit character dan kun je beter de kraag door middel van weightpaint minder laten beinvloeden door de clothsim of helemaal uitsluiten want anders zal hij waarschijnlijk problemen blijven geven of op zijn minst zenuwachtig blijven bewegen door de colissions.

Met pin kun je een clotsim aan een vertexgroup "ophangen" zodat deze ergens aan bevestigd is (bv. een vlag aan een mast). In jouw geval is het niet echt nodig omdat het shirt op de schouders hangt.

ik heb de kraag helemaal rood gemaak... maar nu doet hij super gek... lol...
wat zijn een beetje normale waarde voor Structural en Bending stiffness?

nog een vraag...  zodra ik iets verander, gaat in de tijd balk die paarse lijn weer beginnen....   maar alles word super traag....  maar kan ik dat uit zetten, en dat die paarse lijn pas begin als ik het wil?   

ik heb hier een daar een paar waarde veel te hoog gezet denk ik....:-)  alles is super traag.....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 30 december 2015, 19:02:01 pm
Misschien dat je de waarde een beetje in het midden moet houden (groen) maar daar zul je gewoon een beetje mee moeten experimenteren.

Er zijn geen "standaard" waarden want dat is ook afhankelijk van de grootte of schaal van het object maar de beginwaarden zijn altijd een goed startpunt voor testen.

Als je de animatie wilt laten lopen zonder de sim dan kun je op de tab met het steeksleuteltje aan de rechterzijde het oogje uitklikken om je sim tijdelijk uit te schakelen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 december 2015, 13:45:43 pm
https://youtu.be/yaY5frFM2_s

wel geinig.... om mee te rommelen..... jammer dat het allemaal we steeds trager word.....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 december 2015, 14:52:41 pm
ben weer bezig met die drivers, voor die wenkbrauwen ... maar krijg het maar niet voor elkaar...

omhoog wel...  dus als ik het bone omhoog beweeg gaat de wenkbrauw mee omhoog....

ik zie dan ook in de GraphEditor een rode lijn, welke van 0.0 naar 1.1 loopt...  dus dat gaat goed....

maar nu wil ik bij wenkbrauw down het omgekeerde krijgen... dus bone omlaag, wenkbrauw omlaag....
moet hij dan bij frame 0 een 1 geven, en bij frame 1 een 0?   of bij frame 0 een -1 en bij frame 1 een 0? iemand die daar iets over kan zeggen??

edit: gelukt geloof ik...  ik heb nu voor brauw_op  een rode lijn 45 graden om hoog,  en voor brauw_down een lijn 45 graden naar beneden .... maar hoe ik het gedaan heb????

edit2: hehe...ik heb um door geloof ik.... althans het gaat nu achter elkaar goed... :-)

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 31 december 2015, 15:16:56 pm
Als het goed is heb je gedaan wat JvL heeft gezegd. Een modifier op de driver van BrowDown en de aangegeven 1 in een -1 verandert.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 december 2015, 15:53:57 pm
Als het goed is heb je gedaan wat JvL heeft gezegd. Een modifier op de driver van BrowDown en de aangegeven 1 in een -1 verandert.

ja maar dat lukte maar niet....  maar ik snapte die Graph editor niet helemaal... althans  snapte niet hoe ik een frame moest selecteren... drukte ik op frame 1, zat ik opeens weer in brauw_up, ipv brauw_down...  maar als je dan nog een keer klik komt je weer in down... hehe... en dan kan je de value van 1 naar min 1 veranderen....

en als ik gewoon bij key frame 1 in vulde, met value -1, wordt het geen lijn van 45 graden... dan is die bij frame 0,value 0, en dan bij frame 1 springt hij opeens naar -1   , daar zat ik dus maar mee te k#tten...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 31 december 2015, 15:57:32 pm
Je moet juist niet met die frames rommelen zoals in de tutorial. De modifier toevoegen aan je driver werkt makkelijker en sneller.
Ik heb het gedaan bij de smurf en toen werkte het gewoon.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 december 2015, 17:04:51 pm
Je moet juist niet met die frames rommelen zoals in de tutorial. De modifier toevoegen aan je driver werkt makkelijker en sneller.
Ik heb het gedaan bij de smurf en toen werkte het gewoon.

en dan daar  x-1 invullen?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 01 januari 2016, 02:30:27 am
 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/smurf_render2small.png)  (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/smurf/smurf_render2.png)

ff 1 plaatje....  vinnum wel geinig...
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 01 januari 2016, 12:14:44 pm
Een Feijenoord smurfigan....hij is leuk... ;D
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: IJp op 01 januari 2016, 12:58:31 pm
Gelukkig Nieuwjaar hooligan smurf.
Ik kan dit niet dus ik vindt het zowiezo mooi gemaakt.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 januari 2016, 00:02:10 am
In principe wel. Tijdens het animeren doet het shirt niets natuurlijk maar na het animeren bake je de sim waarbij alle bewegingen van het shirt berekend worden.
Daarna kun je renderen en krijg je het eindresultaat dat je wilde.

Maar houd er wel rekening mee dat de clothsim nu misschien goed werkt omdat de smurf met gespreide armen staat maar dat het reultaat tijdens het lopen niet goed is.
Dit gebeurt bv. als de armemn te dicht langs het lichaam bewegen en/of de smurfmesh misschien wel kleine doorkruisingen heeft. Dan raakt de sim in de war en gaat het helemaal mis.

Hoe kan ik dat shirt anders doen dan?
want ik geloof niet dat dit echt een succes word....
want bij een heel klein stukje deden de mouwen als raar....
hoe doe jij het dan met bijvoorbeeld haar rok?

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 januari 2016, 11:10:01 am
Bij Miko maken zowel het haar en de rok gebruik van een clothsim maar daar heb ik heel veel voor moeten experimenteren met instellingen. Ik moet tijdens het animeren ook constant testen om te zien hoe het bij alle stukjes animatie reageert en eventueel correcties toepassen.

De correcties (kunnen) worden uitgevoerd met behulp van shapekeys om te zorgen dat het haar/rok een andere (start)positie hebben aan het begin van de sim maar dit is gewoon heel erg veel werk en dat raad ik alleen aan als het echt nodig is voor je eindresultaat of als studie naar dit soort dingen.

Voor je smurf zou ik gewoon weight paint gebruiken zoals in de meeste gevallen gedaan wordt. Je kunt gewoon de weight paint van het lichaam naar het shirt kopieren om het in grote lijnen overeen te laten komen.
Je kunt dan ook een deel van de onderliggende mesh verbergen/verwijderen om te voorkomen dat het lichaam tijdens bewegingen door het shirt heen steekt. Hierdoor blijft je polycount ook lager waardoor er ook geen of minder vertraging optreed tijdens het animeren.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 02 januari 2016, 12:43:35 pm
@JvL:Dan bedoel je zeker zonder clothsim. Een T-shirt zit strak om het lichaam en kun je gewoon als mesh behandelen.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: JvL op 02 januari 2016, 13:45:41 pm
@Koos: Klopt, Ik zie nu dat mijn antwoord niet helemaal volledig was. Inderdaad weight paint i.p.v. de clothsim. Maar omdat hij nu het shirt als losse mesh heeft kun je het beste de weight paint van het lichaam kopieren naar het shirt om het werk wat sneller te laten verlopen.

Het probleem hiermee is is dat het shirt waarschijnlijk meer of minder vertices heeft waardoor de weightpaint niet 1 op 1 overgenomen wordt maar meer een benadering is. Hierdoor is de kans op doorkruisingen van de 2 meshes groter en dan kan het handig zijn om de onderliggende mesh te verbergen of te verwijderen.
Dit werkt natuurlijk niet als hij zijn shirt aan en uit moet trekken.  ;)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 02 januari 2016, 15:34:47 pm
bedankt heren....  ik ga het weer bekijken.....

Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 10 januari 2016, 23:49:25 pm
buurmeisje (18) kwam kijken naar de smurf... die dacht dat hij echt over tafel liep....  ;D 

proberen uit te leggen....  maar ik geloof niet of ze het al echt begrijp.... :-)
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 29 mei 2017, 23:17:13 pm
This video has been removed for violating YouTube's Terms of Service.

smurf is van you tube verwijderd?  snap alleen niet waarom?

zag ook dat alle plaatjes weg zijn uit dit topic.... maar dat komt omdat dropbox veranderd is...   lullig is dat....
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 31 mei 2017, 09:18:16 am
Zou het ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat de smurfen beschermd zijn?!
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: swets op 31 mei 2017, 14:22:31 pm
ja maar die smurf in feyenoord shirt staat er nog wel?   of zullen ze die nog niet ontdekt hebben/?
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: koos2 op 01 juni 2017, 09:43:01 am
Dan moeten we helaas tot de conclusie komen dat Gargamel zijn slag heeft geslagen. Hopelijk biedt de grote smurf uitkomst.
Titel: Re: Ook weer eens begonnen
Bericht door: rozz op 01 juni 2017, 16:17:09 pm
ik haat het beleid van Yousmurf