Dutch Blender Community

Hulp => Belichting en Rendering => Topic gestart door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 21:04:36 pm

Titel: GPU geheugen benutten
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 21:04:36 pm
Met Cycles duurt het maken van een render op mijn computer een paar minuten (behoorlijk snel), maar het piekgebruik is altijd 'maar' rond de 250 MB. Nu heb ik een GPU van 4 GB, dus die wil ik dan ook gebruiken. Waar kun je instellen dat Cycles meer piekgeheugen van de GPU gebruikt om sneller te renderen? Of werkt dit niet zo?
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: P D op 30 oktober 2014, 21:24:48 pm
Ik heb niet zo veel verstand van computers maar ik weet dat de onderstaande instellingen ook veel invloed heeft op de snelheid.

(http://s15.postimg.org/smdpokhfr/Schermafbeelding_2014_10_30_om_21_19_10.jpg) (http://postimg.org/image/smdpokhfr/)
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: JvL op 30 oktober 2014, 22:20:10 pm
Misschien zit er wat voor je bij:

http://www.blenderguru.com/articles/4-easy-ways-to-speed-up-cycles/#.VFKqM_mG9HU

http://www.blenderguru.com/articles/13-ways-to-reduce-render-times/#.VFKqlfmG9HU

Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: Ellajiw op 31 oktober 2014, 10:29:18 am
Bedankt voor het meedenken!
Die 256x256 is de tile-size (de grootte van vierkantjes die per keer worden gerenderd) waarbij een GPU het snelst rendert (de CPU heeft een ander optimum, die rendert sneller met kleine tile-sizes; omgekeerd evenredig aan de maximalisatie van de GPU).
In die tutorials heb ik het antwoord ook niet gevonden. Hmmmm, ik zal er nog wat verder erin duiken dan  ;)
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: P D op 31 oktober 2014, 12:14:54 pm
Laat even weten als je iets gevonden hebt.
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: IJp op 31 oktober 2014, 12:21:02 pm
Hier nog een tutorial Improve Blender Speed.
http://www.youtube.com/watch?v=LVe5aQUgqsw
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: Mark aka Dark op 31 oktober 2014, 12:57:04 pm
Met Cycles duurt het maken van een render op mijn computer een paar minuten (behoorlijk snel), maar het piekgebruik is altijd 'maar' rond de 250 MB. Nu heb ik een GPU van 4 GB, dus die wil ik dan ook gebruiken. Waar kun je instellen dat Cycles meer piekgeheugen van de GPU gebruikt om sneller te renderen? Of werkt dit niet zo?

Het gebruik van het geheugen hangt volgens mij af van de hoeveelheid data die aanwezig is in een scene. Een complexe scene (met bijvoorbeeld een simulatie erin) kost veel geheugen. Ook al zou je meer data inladen in je geheugen, dan nog zullen de grafische processoren niet sneller kunnen werken. Die bepalen namelijk hoe snel een kaart is.

Dus: wil je die 4 gig gebruiken? zorg dan voor complexere scene's :-)

MAD
Titel: Re: GPU geheugen benutten
Bericht door: Ellajiw op 31 oktober 2014, 19:35:49 pm
Ah, ja, dat klinkt wel logisch. Bedankt Mark!!!