Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Rezzy777

Pagina's: [1] 2 3
1
Post Processing en Compositie / Stitching camera tiles?
« Gepost op: 31 oktober 2019, 11:06:46 am »
Ik heb voor een doek met behulp van camera tiles een enorme hires render gemaakt in Blender.
Iemand een idee hoe ik deze 100 gerenderde tiles weer aan elkaar kan plakken? Ik heb ook Photoshop.

2
Belichting en Rendering / Camera tiling in Blender 2.8?
« Gepost op: 24 oktober 2019, 12:30:54 pm »
Heeft iemand een idee hoe je de camera kunt laten tilen voor het renderen?

Ik moet namelijk een hoge resolutie render maken voor een enorm doek aan ons pand,
en wil Blender in stukken (tiles) laten renderen zodat de hoge resolutie behaald kan worden
en tegelijkertijd de rendertijden niet meteen door het dak knallen ;)

Iemand hier ervaring mee?

PS: ik gebruik Blender 2.8.

3
Belichting en Rendering / EEVEE vs. AMD Radeon Prorender (OSX)
« Gepost op: 06 september 2019, 09:27:17 am »
Voor een huisbeurs op de zaak had ik een korte tekstanimatie gemaakt die ik voor het eerst eens met EEVEE wilde renderen.

EEVEE is inderdaad enorm snel qua rendertijd (ongeveer 3 seconden per frame), alleen blijkt deze renderer toch wel veel opties te missen.
Bekende renderpasses als Object Index of Cryptomatte kent EEVEE (nog) niet, waardoor je deze voor post-processing nog eens moet renderen met Cycles. Hierdoor werd de totale rendertijd opeens zo'n 30 seconden per frame, wat alsnog erg snel is maar wel wat anders dan de 3 seconden die ik eerst had. En daar komt nog bij dat je na die 30 seconden uiteindelijk alsnog geen fysiek realistisch resultaat krijgt met EEVEE.

Wat een verschil met AMD Radeon Prorender! :)
Ik weet niet of je net als ik in OSX werkt, maar dit is de eerste (gratis) render die uitstekend werkt met de AMD-videokaart in mijn iMac. Je kunt ervoor kiezen om ook een deel van de render op te laten vangen door de CPU, maar alleen GPU werkt bij mij verreweg het snelst. De rendertijd van dezelfde scene duurt ook 30 seconden, maar hierbij zijn Motion Blur EN Depth Of Field al meegerenderd (!). Normaliter wilde ik deze effecten altijd per sé in post-processing toepassen zodat ik ze later altijd nog kon wijzigen, maar meteen mee laten renderen geeft een zoveel realistischer effect! Prorender mist momenteel de Cryptomatte-pass nog, maar alle andere passes zijn volgens mij gewoon aanwezig. En het belangrijkste: altijd een fysiek realistisch resultaat! Aanrader!

4
Modelleren / Smooth subdivision
« Gepost op: 23 april 2019, 14:44:20 pm »
Ik wil graag een bestaande Cylinder subdividen in Blender 2.8, maar krijg dan steeds scherpe Edges te zien terwijl de Cylinder er natuurlijk 'smooth' uit zou moeten zien.
Ik weet dat ik hiervoor de optie 'Smoothness' op '1' moet zetten onder 'Subdivide', maar hierdoor krijg ik een raar bulge-effect rond de boven- en onderkant. Lijkt wel een bug. Ik heb de nieuwste versie van 2.8.

Zou iemand die ook met 2.8 werkt dit testje eens voor me willen doen:

- Maak een Cylinder aan.
- Maak een aantal knife cuts in het hoge (verticale) deel zodat je daar mooie, vierkante faces te zien krijgt.
- Selecteer nu alle Faces van de Cylinder en probeer dit smooth te subdividen (zodat je niet de Edges te zien krijgt).

Alvast bedankt, ben benieuwd wat er bij jullie uitkomt ;)

5
Materialen en Texturing / Glossy BSDF = Specular channel van Principled BSDF?
« Gepost op: 11 april 2019, 13:54:55 pm »
Iemand een idee?

Blender Guru heeft me altijd geleerd van het Specular-channel van de Principled BSDF-node af te blijven en in plaats daarvan het Roughness-channel te wijzigen.

Nu wil ik aan de slag met een Glossy BSDF-node, maar werkt dat dan hetzelfde? Moet ik dus van het Color-channel afblijven en in plaats daarvan de Roughness wijzigen?

6
Modelleren / Instances tegelijkertijd unlinken
« Gepost op: 03 april 2019, 16:03:37 pm »
Iemand een idee hoe je meerdere instances (bijvoorbeeld 2000) eenvoudig kunt unlinken in Blender 2.8?
Ik kan wel in 'Properties > Object Data' op het nummertje klikken, maar dan heb ik er nog maar eentje ge-unlinkt. Iemand een idee hoe je dit voor alle instances in één keer kan doen?

7
Belichting en Rendering / Blenders voorkeur
« Gepost op: 29 maart 2019, 15:40:13 pm »
Weet iemand wat Blenders voorkeur is: liever 1 object met veel Faces of liever veel objecten met allemaal 1 Face? De meeste 3D programma's hebben hier een voorkeur in  8)

8
Materialen en Texturing / Translucency in herfstbladeren?
« Gepost op: 29 maart 2019, 08:51:02 am »
Ik heb een stel herfstbladeren op een tafel liggen, waar 'verse' (groene) en 'oude' (dode) tussen zitten. Het is me wel duidelijk dat ik translucency moet gebruiken voor de verse om een realistisch effect te krijgen. Maar moet ik dat ook doen bij de dode? Die lijken dan opeens zo licht van kleur...

Krijg op Google ook geen goede voorbeelden gevonden, helaas

9
Materialen en Texturing / Texture baking
« Gepost op: 26 maart 2019, 09:27:26 am »
Ik heb een animatie met erg veel (verschillende) objecten en textures. Nu wil ik alle textures graag baken om rendertijd te besparen. Ik las overal dat passes als Specular, Transmission etc. niet ingebakken moeten worden: als je met je camera draait zouden zulke passes namelijk niet langer meedraaien, wat het realisme natuurlijk niet ten goede komt. Die specifieke passes zullen dus nog steeds per frame gerenderd moeten worden.

Nu zijn er genoeg beginner-tutorials te vinden over texture baking, maar ik weet niet goed welke passes ik nu moet renderen. Ik weet dat ik de 'bake' na afloop via een Emission-node moet laten zien, maar hoe doe ik dat dan met die passes die ik heb overgeslagen (Specular, Transmission, etc.)? Hoe voeg ik die passes dan toe aan de Emission-node met de gebakete textures? Via een Add Shader-node?

Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel ;)

10
Over Blender / Betaalde addons
« Gepost op: 20 februari 2019, 11:43:43 am »
Hoe zit dat eigenlijk als je een betaalde addon koopt zoals HardOps?
Wordt die addon dan aan je computer gekoppeld of bijvoorbeeld aan je account?

Ik maak zowel op het werk als thuis gebruik van Blender en ben onder beide met dezelfde gebruikersnaam ingelogd. Maar krijg ik dan na aanschaf ook bij beide de addon te zien? Of alleen bij de computer waar ik hem op heb aangeschaft?

11
Particles en Simulaties / Volume particles naar After Effects
« Gepost op: 11 februari 2019, 10:57:30 am »
Ik heb knalrode particles als Halo gerenderd via Volume en opgeslagen als OpenEXR.
Nu heb ik natuurlijk EXtractoR gebruikt om de particles-data uit de OpenEXR te trekken,
waarbij ik de 'Alpha' heb ingesteld op '(copy)' om de particles zichtbaar te krijgen.
Ze worden dan keurig getoond op een zwarte achtergrond (logisch, zonder alpha).

Zodra ik deze particles-layer echter op bijvoorbeeld 'Screen' zet, krijg ik niks te zien van de particles.

Iemand een idee hoe ik de Volume Particles toch zichtbaar kan krijgen in After Effects?
Pre-compose heb ik ook al geprobeerd, maar zonder resultaat.

12
Belichting en Rendering / Infinite floor
« Gepost op: 30 januari 2019, 11:38:35 am »
Hoe maak je een infinite floor in Blender?

Hiermee doel ik op een object waarvan de shadows + reflections zichtbaar zijn op bijvoorbeeld een ground plane, zonder dat je de ground plane zelf ziet.
Natuurlijk is er de 'shadow catcher', maar dat helpt me niet aan reflections ;)

Ik maak ook gebruik van een HDRI voor mooie reflections op het object, maar de reflections van de HDRI mogen niet op de ground plane getoond worden.

De bedoeling is dat ik uiteindelijk in post de gewenste achtergrondkleur kan kiezen.

13
Particles en Simulaties / Kleinere particles in volume
« Gepost op: 30 januari 2019, 08:47:35 am »
Ik heb eindelijk een eenvoudige manier gevonden om de particles als halo te renderen: door ze als volume te renderen. Dit werkt op zich super, maar ik ben iets op schaal aan het maken waardoor de particles erg klein moeten zijn. Ik heb de particlegrootte al op 0.001 gezet, maar nog zijn ze aan de grote kant. Iemand een idee hoe ik ze kleiner kan maken dan 0.001?

14
Particles en Simulaties / Particles cache verdwijnt bij opslaan
« Gepost op: 25 januari 2019, 18:25:44 pm »
Ik heb mijn particles eindelijk zoals ik ze wil, en heb ze laten cachen.
Zodra ik mijn .blend-bestand echter opsla als nieuw bestand (ter back-up) is de cache opeens verdwenen.
Zodra ik het originele .blend-bestand heropen, is de cache daar weer aanwezig.
Betekent dit dat ik altijd in dat originele .blend-bestand zal moeten blijven werken?

Ik snap er niks van.

15
Particles en Simulaties / "Cache is outdated!"?
« Gepost op: 24 januari 2019, 21:38:33 pm »
Ik ben druk bezig met particles, en krijg tijdens het baken deze melding: "Cache is outdated!".
Via Google ben ik er al achter dat dit blijkbaar te maken heeft met wijzigingen die ik gedaan heb
waar mijn oude 'cache' nog niet van op de hoogte was, maar wat doe ik hieraan?

Ik heb het startframe van de scene op '1' gezet, en ook de particles mogen renderen vanaf frame 1.

Pagina's: [1] 2 3