Topic: nog meer ( maar nu nieuw) domme vragen  (gelezen 61031 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #45 Gepost op: 11 juni 2015, 15:49:20 pm »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #46 Gepost op: 11 juni 2015, 22:33:01 pm »
duidelijk.... geloof ik... :-)
maar ik durf niet meer op die apply knop te drukken bij die modifiers... :-)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #47 Gepost op: 11 juni 2015, 22:55:25 pm »
Dan heb ik een tip Save voor je op de apply knop drukt en Save daarna nog een keer maar dan met apply.
Zo heb altijd je low poly opject nog.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #48 Gepost op: 11 juni 2015, 23:51:59 pm »
ja.. ik begrijp nog niet helemaal wanneer wel en wanneer niet... ... als je eenmaal apply heb gedrukt, dan kan je niet meer terug?

en nu vind ik me poppetje met zo'n subdivision Surface modifier een stuk mooier... maar ik moet hem dus ook zonder opslaan?
zelfde als die Mirror Modifier,  wanneer mag/moet je die dan apply?

misschien domme vragen, maar ik weet het dus echt (nog) niet daar mee om te gaan... ik heb vrij veel tutorials bekeken... maar daar wordt het ook niet echt duidelijk in...

bijvoorbeeld bij deze tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=v_X9v29i-Iw

rond de 3 minuten, maakt hij nagels op de vingers.... dat ziet er gewoon niet uit, maar met zo,n sub surface modifier aan, worden het opeens nagels... maar (misschien heb ik het gemist) , maar moet je daarna apply doen... of doe je dat pas net voor je echt ga renderen?

ook (morgen) eens kijken hoe het nu met die layers werkt....   want ook in die zelfde tutorial serie... maakt hij een keer een jasje...maar die zet die op een andee layer... maar daar ben ik ook nog niet uit....  gaat vaak zo snel in zo video tutorial....
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2015, 23:55:42 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #49 Gepost op: 12 juni 2015, 00:02:21 am »
Wanneer wel en wanneer niet is lastig te beantwoorden, Soms doe je nooit apply in het geval van een subsurf want je kunt gewoon renderen met modifiers.
En bedenk ook dat na apply de modifier omgezet wordt in echte vertices en dan kan het weer ten koste gaan van de snelheid in de de viewport.

Ook voor het aanpassen van je mesh kan het knap lastig zijn om zoveel vertices te hebben dus apply doe je meestal als je zzeker weet dat de mesh niet meer wijzigt.

Voor een subsurf is er nog wel een weg terug hoor want je kunt Ctrl+E > Unsubdivide doen om het aantal vertices weer te verlagen maar je kunt beter voorkomen dat je dit moet doen.

Voor Mirror geldt ook dat je pas apply doet als je zeker weet dat je klaar bent met modelleren.

Wat betreft het opslaan kun je bv. ook een kopie maken van je mesh (voor Apply) en deze met M naar een andere laag verplaatsen als reserve.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #50 Gepost op: 12 juni 2015, 00:21:14 am »


ff snel een t-shirt geprobeerd...  vinnum wel geinig....

maar als dat t-shirt af is, kan ik alles er onder wissen?  (wel zonde... :-)  )
en je kan de armen en hoofd ergens los laten stoppen in het shirtje?

@JvL: ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen..... dus als ik me poppetje goed vin, dan kan ik bijvoorbeeld die mirror apply-en , maar daarna is de andere helft eigen vertexen geworden....en zullen niet meer mee bewegen met de andere kant....?
wel als ik hem aan 1 kant een blind oog wil geven , kan ik dat doen nadat ik apply gedaan heb....

en die subsurf, hoef ik eigenlijk nooit te apply-en... das meer nu om te kijken hoe het er uit gaat zien?  en straks bij het renderen kan ik dat ook gewoon weer aanzetten?   dus straks kan ik bij die modifier ook gewoon op het kruisje drukken?
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 00:24:04 am door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #51 Gepost op: 12 juni 2015, 00:39:02 am »
ff snel een t-shirt geprobeerd...  vinnum wel geinig....

maar als dat t-shirt af is, kan ik alles er onder wissen?  (wel zonde... :-)  )
en je kan de armen en hoofd ergens los laten stoppen in het shirtje?

Ja dat inderdaad maar het hoeft niet natuurlijk. Het voordeel is wel dat het lichaam niet door de kleding naar buiten komt bij het vervormen. Je kunt nu ook weer een kopie van de originele mesh op een aparte laag zetten.

Citaat
@JvL: ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen..... dus als ik me poppetje goed vin, dan kan ik bijvoorbeeld die mirror apply-en , maar daarna is de andere helft eigen vertexen geworden....en zullen niet meer mee bewegen met de andere kant....?
wel als ik hem aan 1 kant een blind oog wil geven , kan ik dat doen nadat ik apply gedaan heb....

en die subsurf, hoef ik eigenlijk nooit te apply-en... das meer nu om te kijken hoe het er uit gaat zien?  en straks bij het renderen kan ik dat ook gewoon weer aanzetten?   dus straks kan ik bij die modifier ook gewoon op het kruisje drukken?

Dat van die mirror klopt helemaal. Als je een subsurf gebruikt kun je die ook verbergen door op het oogje te klikken bij de modifier. Als je op het camera symbool klikt dan wordt de subsurf weggelaten bij het renderen.
Als je op het kruisje klikt verwijder je de subsurf maar die kan je ook weer opnieuw toepassen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #52 Gepost op: 12 juni 2015, 08:05:14 am »
Swets dit ziet er geinig uit mooi gemaakt.

Tip voor het T-shirt
In sculpt mode kun je mooie vouwen in je shirt maken gebruik daar de Multiresolution modifier voor, deze modifier lijkt een beetje op de subdivision surface  modifier
De Multiresolution modifier word voor sculpting gebruikt.
Nu je toch bezig bent probeer dat ook eens maar doe dit natuurlijk met een kopie van je originele blend file.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #53 Gepost op: 12 juni 2015, 09:35:23 am »
bedankt, ik ga het allemaal weer bekijken....

ik heb nog een vraag...

stel ik heb een kubus , maar ik wil er een gat doorheen hebben....   

in solidworks is het makelijk,  teken een rondje, en Extruded Cut, en je heb een gat...

vroeger in moray en 3dmax had je ook booleaans... kon je 2 figuren van elkaar aftrekken... of optellen...

bestaat er in blender ook iets voor dat...
dus om een gat door een kubus, of sphere te maken?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #54 Gepost op: 12 juni 2015, 09:38:42 am »
De boolean modifier kun je in blender ook gebruiken maar die kan bij complexe geometrie nog weleens fout gaan.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #55 Gepost op: 12 juni 2015, 09:59:41 am »
maar hoe anders is dan de manier?  of moet je beginnen met het gat, en dan de kubus er omheen bouwen?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #56 Gepost op: 12 juni 2015, 10:19:47 am »
Hoeveel manieren wil je weten....?  ;)

https://vimeo.com/68844586

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #57 Gepost op: 12 juni 2015, 10:28:37 am »
zat me net (in de eetpauze) al zelf 1 te bedenken...  dacht een cilinder door de sphere heen tekenen, en dan met ALt M de juiste vertexen verbinden...  maar zo filmpje is nooit weg...  :-)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 12 juni 2015, 13:00:20 pm »
zat me net (in de eetpauze) al zelf 1 te bedenken...  dacht een cilinder door de sphere heen tekenen, en dan met ALt M de juiste vertexen verbinden...  maar zo filmpje is nooit weg...  :-)

Mocht je sharp edges willen hebben met een gat erin:

Insert face -> Subdivide (alleen je insert face)  -> LoopTools Circle -> Delete faces
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 13:02:25 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #59 Gepost op: 12 juni 2015, 13:54:58 pm »