Topic: Scherpe randjes verzachten  (gelezen 3668 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 augustus 2014, 14:02:03 pm »
Enken dagen geleden heb ik deze foto van de begonia's laten zien.

Mijn vraag is de volgende: wat mij mateloos stoort aan deze foto zijn de scherpe randen van de groene bladeren, de gele blaadjes vallen wel mee.
ik heb geprobeerd met een blur filter dit te corrigeren maar dan wordt alles wazig.
Ik weet dat het ook kan met Bit Mapping maar dat is niet mijn bedoeling.

Mijn vraag:
Is er een mogelijkheid in Blender, om de randjes van de groene blaadjes te blurren en de gele bloemen niet ???

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:31:05 pm »
Dag Peter,

wat ik zou proberen is om een blur toe te passen op het alfa kanaal van de texture van de bladeren.

Een manier om dit te doen: je neemt je blad texture in bvb photoshop en maak er een zwart-witte mask van. Dus zwart waar het transparant moet zijn en wit elders. Dan pas je de gewenste hoeveelheid blur toe. Doordat heel de interne kant wit is zal de blur enkel effect hebben op de rand die een beetje zacht wordt.

Je gaat dan nadien deze nieuwe mask gebruiken als alfa kanaal. Het is perfect mogelijk dit te doen als twee verschillende textures (eentje voor kleur en eentje voor alfa) en dat is misschien nog het makkelijkst. Alternatief is de node editor te gebruiken voor textures en via een 'combine RGBA' node de twee afbeeldingen (dus kleur en mask) te combineren. In dit laatste geval kan het wel is zijn dat je 'pre-multiply' nodig hebt, maar als dat zo is, dan vraag je het nog maar eens en dan leg ik dat wel uit.

Zo zou ik het doen.

Trouwens, probeer eerst eens met de anti-aliasing te spelen? Die dient juist om gekartelde randen tegen te gaan. Dat kan misschien al veel helpen. Die optie vind je in de renders tab voor blender internal en onder sampling in de renderstab voor cycles. Standaard staat die op 8 voor BI, maar daar kan je misschien 16 eens proberen. Of probeer de 1px width eens wat te verhogen. Pas op, dit kan wel je rendertijd drastisch beïnvloeden.

Groetjes Nick

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:51:12 pm »
Een andere oplossing zou kunnen zijn om met maskers te werken zodat je de door jou gekozen gebieden met blurnode of een defocusnode kunt aanpassen terwijl de andere delen intact blijven. Mocht je hier meer over willen weten laat het dan maar weten.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:19:33 pm »

Hallo Nick en JvL,

Het is me gelukt om de randjes zachter te maken. Niet precies helemaal zoals jullie beschreven dat begreep ik niet helemaal (ik ben nog maar een leek).
wat ik gedaan heb is enigszins wat jullie bedoelden. Ik heb de foto in photoshop een zacht randje gegeven en de achtergrond weggehaald. (zo'n achtergrond met van die vierkante blokjes)
Ben toen een beetje met die nodes aan het schuiven gegaan met dit resultaat. misschien is dit wel ongeveer wat jullie bedoelden. in ieder geval de randjes zijn zacht.






Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:42:48 pm »
Ik kan je geen ongelijk geven dat je het in photoshop hebt gedaan hoor. Uiteindelijk telt het eindresultaat en dat is geslaagd. De kennis om het in Blender te doen komt vanzelf.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2014, 18:58:02 pm »
Mijn probleem is dat ik pas iets kan maken als ik het eerst op een plaatje of filmpje gezien heb. Het is niet zo, dat ik het niet in Blender wil maken of eigenwijs ben maar veel van de termen die jullie gebruiken zijn voor mij nog niet te begrijpen dus zoek ik dan iets wat in mijn macht ligt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2014, 19:08:53 pm »
Precies, daarom geef je groot gelijk. Soms kun je gewoon beter even terugvallen op vertrouwd gereedschap totdat je de vaardigheden hebt opgedaan om het op een andere manier te doen.
Excuses voor de soms wat lastige termen maar vaak is het ook niet echt op een makkelijkere manier uit te leggen. Daarom is het wel eens jammer dat er zo weinig studiemateriaal in het Nedelands beschikbaar is.

Maar aan de twee afbeeldingen te zien die je tot nu toe op het forum gepost hebt gaat het helemaal goed komen.