Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
Berichten - PKHG
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 48
91
« Gepost op: 08 november 2021, 17:31:44 pm »
Leuk ExLibris Na ja, Nodes en Python? Lijkt meer op een speciale manier van Scratch programmeren of ook Microbit in beide talen zijn de comandos min of meer klaar, je slept ze van links naar rechts etc. en DIE werkwijze zit er ook in de Nodes-editor. Het probleem is waar vind je de Nodes die je wilt/ moet gebruiken en hoe gaat dat dan nog verder in Blender. Tutorial Videos gaan daarvan uit dat je al 'veel' over Nodes gebruiken weet en gaat voor mij meestal VEEL te snel. Een probleem is ook dat de NODES in de verschillende Blender versies ALLEEN in princiepe eender zijn maar op andere plaatsen moeten worden opgehaald! Het Shaders gedeelte uit de tutorial (ook in de link boven aan van mijn deel1) heb al min of meer aan geknutseld in een Notebook . Dat zal, denk ik, deel2 (voorbeeld hoe ik voor bloedige beginners het een of ander uitgelegd heb (moet???!!!) worden. Deel 3 zal wel de voortzetting na deel2 worden: het object (zie deel1) nu met de kennis van deel2 in de juiste vorm (aanpasbaar! de truc van Nodes) maken. Deel 4 het object nu mooi met ... aanpassen uit de tutorial heb ik nog niet begrepen ... na ja, komt hopelijk nog. Maar ik den meer aan zoiets: https://blender29.pkhg.nl/Candy_object_deel1.html Ben liefhebber van Python Notebooks , de inhoud van de link is ermee gemaakt ;-)
92
« Gepost op: 08 november 2021, 07:39:02 am »
Ui ui wat leuk ExLibris. Jou overzicht, leuk (maar toch ook lastig voor mij)
Heb gisteren weer naar nodes videos gekeken, lastig lastig , Klopt alles wijzigt heel gauw, en in de videos wordt er al van uitgegaan dat je een halve meester bent en meteen snapt wat er voorgedaan wordt, heel erg vervelend.
Moet maar naar mijn poging terug gaan, en als het (nog) werkt zal ik proberen het 'leesbaar' via mijn website te laten zien.
Heb de laatste twee weken meer met microbit en morse-code geknutseld.. In Javascript redelijk gelukt maar ik wil het in Python hebben, Normale programma's kun in op 3 manieren bewerken : met Blokken (commando's van links naar rechts slepen ) in dan naar Python of Javascript (en omgekeerd) laten transformern. maar dit terzijde ;-)
93
« Gepost op: 15 oktober 2021, 13:35:14 pm »
Ui ui, heb een blend bestand van blender.org (over Nodes) maar uitgeprobeerd Huizen maken ... Het Blend laat 3 verschillend grote huizen zien, waar van ik 2 met x delete verwijderd heb den dan maar via Procedural Building aan de getallen gedraaid. EN het werkte. Het wordt met Eevee gemaakt (blender 3 alpha, W10) Vreemd In Blender het bestand als png laten opslaan, maar al mijn 'picture' programmas kunnen de png niet laten zien (nog niet??) 833 KB zou toch moeten kunnen?!(bug in 3 alpha?) Er is dus nog heel veel experimenteren nodig om te snappen waarmee je wat kunt laten ontstaan moet maar gaan zoeken of er iets 'begrijpelijks' totorial of toelichting te vinden is , desnoods maar proberen de 'maker' via email bereiken?! Zo en nu het tutorial maar weer aanpakken ... Alhoewel dat nog zal duren (Bridge is weer begonnen en RadouwdUMC staat op het programma en Youtube met P.. Omtzigt ..)
94
« Gepost op: 13 oktober 2021, 09:50:24 am »
Ik heb ondertussen de website met meer dan 7 verschillende PC( smartphon, ipad, macbook) mijn wiki kunnen openen. Dus de wiki is (gelukkig) ok.
Deze Thread kan zeg na zaterdag. a.s. worden verwijderd.
Peter
95
« Gepost op: 10 oktober 2021, 17:28:17 pm »
Hallo, Ik ben al meer dan 20 jaar gebruiker van wiki's (denk aan de mediawiki) Een wiki is in princiepe en website waar je naar toekenning van schrijfrechten een pagina kunt aanvullen, aanmaken, etc. Ik heb ook een internetbedrijf in de arm genomen en een naam (.. gekocht) Ben een PeterKarlHermannGragert en daarom staat er pkhg in mijn web adressen. Jaren geleden heb ik voor mijn buren een wiki aangemaakt met als idee dat elk huis zo te zeggen een eigen pagina kreeg om aldaar wel of niet openbaar iets te vragen, zeggen, laten zien. Een buurman heeft toen inderdaad een plaatje van een eijkhoorntje laten zien ... Jongstleden een nieuwe poging gedaan (wegen covid-19 ...) met een verzoek toch even een keer te kijken hoe en wat ik nu er had staan... Ik kreeg (hoeraa) twee antwoorden van 17 huizen (in een shoutbox, vergelijkbaar met wat er hier aan de linker kant te zien is.) Teleurgesteld had ik de naam van mijn wiki voor de buren maar een andere naam (dus niet vindbaar) gegeven. En nu naar wat leuke ideen en wijzigingen is de wiki weer zo als toen op een blad papier uitgelegd actief ... Nu mijn vraag: thuis op iphone, ipad w10 laptop , Mac-- book, mijn zoon in het westen kunnen de inlogpagina gewoon zien (email met https wiki adres) en werkte ... Maar bij een buurman wijgert de laptop mijn startpagina (inloggen via naam en wachtwoord) te le laten zien. ?? Als iemand het voor mij zou willen uitproberen sture men mijn een persoonlijk bericht. Het zijn overigens alles wiki's van het pmwiki (pmwiki punt org) kijk maar! pmwiki's hebben GEEN database nodig, alleen tekstfiles met php code ... In de 90ers heb ik ermee de eerste website van 55plus Enschede in het leven geroepen (is nu een wordpress geworden) als ook voor de senioren van de UT (is nu helaas van de UT niet meer gewenst, maar MOET via de UT via het UT website gebeuren) Fijne zondag nog beste lezer Peter
96
« Gepost op: 07 oktober 2021, 07:16:54 am »
dbc was er een tijdje niet te berijken, Langzaam maar zeker wordt het nodes-tutorial begrepen. er zijn 4 ondedelen: 1. geschikt basisobject maken (peulenschil) geschikte Cylinder aanmaken 2. deel twee legt netjes uit hoe men met arctan2 kan (moet) werken, 't is wiskunde maar wordt via annotations goed uitgelegd. 3. geometry nodes gebruiken om wat er in shader-mode is uitgelegd nu te realizeren (gelukt, zie plaatje boven). 4. resterende uitdaging: de schokolade boven op (en de randen spikkelen) , dat moet nog ... Houw me aanbevolen voor eenvoudige tutorials die geometry nodes (voor beginners van GM ) stapsgewijs toelichten. Vroeger of later zal ik op mijn website 3. (op mijn manier) uitleggen Peter
97
« Gepost op: 28 september 2021, 09:19:59 am »
Zo samenvatting van wat ik tot nu toe heb gedaan: Het tutorial heeft zo te zeggen 3 wezenlijke onderdelen. 1. maak een Cylinder (basis object) klik benden links en verwijder de deksels (Nothing gebruiken) , dan in edit mode de bovenste vertices uitkiezen en face add grid, en benden ook. Hierna splitst de auteur het geheel in TWEE delen 2.a via de shaders mode laten zien welke wiskunde onderdelen je nodig hebt om het bovenste gedeelte : spiraal achtig te laten worden 2.b 1 nu in geometry mode de 'cylinder' object maar vormen , via verwijzingen naar wat er in shader-mode is voorgedaan Ik voeg nu een plaatje toe, dat je zo te zeggen de eerste stappen laat zien die ik net vanochtend nagemaakt heb. Je moet du zelf (de nodes toevoegen leren , de zoek opdracht gebruiken, dan de goede 'waarden' aangeven, davoor het Plaatje) Heb je prolemen, vraag het mij, en ik zal passende plaatjes over hoe gaat dat toevoegen ...
98
« Gepost op: 26 september 2021, 16:34:11 pm »
NIEUW, NIEUW Voor blender met version >= 3 eindelijk een tutorial dat je in enkele minuten kunt volgen https://www.blendernation.com/2021/11/20/blender-3-geometry-nodes-beginner-tutorial/Later iets meer commentaar Hallo, Heb een tutorial ontdekt over hoe je met 'nodes' zoiets als dit kunt maken (en als newbie, is het begin wel gelukt, wat er daarna komt is nog experimenteren en snappen. Maar er zijn te veel wijzigingen van Nodes in de nieuwste versies, men is het , zo lijkt mij, het niet eens wat en hoe. Heb vandaag meerdere uren voor niets voor en met het tutorial gekuntseld ==> ik geef het maar op De nieuwste 2.93.6 doet b.v. niet wat men wil. In ieder geval op W10 het is hieruit https://www.youtube.com/watch?v=O9qqWfxxoCM Na ja het start deel als beginner was al, na ja, tussen slechts een beetje lastig en leuk te moeten leren hoe je met dat node-gedoe moet werken (het een of ander kan in ondertussen wel begrepen) Tot hier is de tutorial te doen (en ik zou kunnen helpen met hoe doe je dat) Er wordt wel iets aan meetkunde gebruikt , maar is voor het nadoen wel duidelijk genoeg. (Je hoeft de wiskunde hiervoor niet echt te leren) Dit onderdeel gaat wel, MAAR daana moet men de nodes min of meer nabouwen in niet shader-mode maar in geometry-mode Dat wordt mijn volgende stap .... (werken doe ik op een 'W10' laptop met Blender (3.0 maar lager zal ook wel werken, 2.93 b.v.) Fijne zondag nog (opa) Peter Hi hi, het begin lijkt op de tutorial 290 punten Grrr heb met ctrl-space het venster boven links groot gemaakt en dan iets ( ) in elk beval niet ervoor opgeslaan met als gevolg mijn geometry nodes zijn er niet meer -> dus herhalen (maar dat doe ik morgen) Salut Peter Nieuw: Als men b.v. een subsurf modifier toevoegt, krijgt men een lege nieuw geometry Node 001 , maar de active kan men terug krijgen (is dus NIET helemaal weg, tja, vanochtend ontdekt)
99
« Gepost op: 15 september 2021, 12:56:10 pm »
Zo na het een of ander is dag 1 van de tutorial is bij mij dit geworden. Alle links naar de 5 videos kan men via een klik in de tekst gezet aan de zijkant laten verschijnen. Dus nr 2 Opa doen , hi hi. Het een of ander gaat door een andere versie een beetje anders. Maar voor 2.83 vrijwel zeker heel leuk. Ik had het leuk gevonden, dat een klein aantal wezenlijke dingen niet alleen in de tekst van de video aan de orde kwamen maar onderaan als tekst in de toelichting, na ja, wel ook leuk om naar te kijken en luisteren. Eerst alles een keer bekijken en dan maar zelf proberen (is wel voor veel tutorials een goede werkwijze.) Eigenlijk zouden hier de scherpe hoeken 'gebeveld' moeten zijn, maar bevel lijkt totaal anders geïmplementeerd te zijn: Het werkte eerst helemaal niet. Tot ik vanochtend het blender. Manual over bevel ging raadplegen. Ctrl-B en en met de muis 'wijzigen' ,...
100
« Gepost op: 10 september 2021, 15:08:51 pm »
Ja leuk Wil, Deze hebben ook een dik voordeel: Vele eenvoudige stappen! Heel erg bedankt voor je tips Peter Het meeste zal wel ook in 2.93.4 werken, als mijn schatjes zich laten overhalen om met Blender in zee te gaan. De oudste net enkele dagen op het VWO: heb een 10 in latijn gehaald (aller eerste proefwerk denk ik) en de meid heeft een prachtige Notebook voor de school! Hopen maar ;-)
101
« Gepost op: 10 september 2021, 11:35:04 am »
Hi, rare vraag, Ik ben van plan om (vroeger of later) mijn kleinkinderen van Blender laten genieten. Het een of ander kan men o.a. als opa, wel direct te laten zien aan, op de eigen PC. Maar hoe zouden zij het thuis op een PC (van papa) ook kunnen leren? Dan heb je een redelijk nieuwe tutorial in het Nederlands!!! voor nodig, en liefst een, die ook begrijpelijk voor de kleintjes is. Ik heb er bij toeval deze https://www.youtube.com/watch?v=TCKh149xnD4 gevonden en ben onder de indruk . Het wordt een Kasteel met heel veel er omheen , daarvoor zijn wel 5 onderdelen nodig een beginstuk van deel 1 met 2.934 gemaakt: Mini opmerking , het is een vrij nieuw Blender maar in die van mij moet men (helaas) toch ook al in deel 1 hulp bieden om zo ver te komen als het plaatje laat zien. Wie kijkt mee? Deze bedoelde ik: remove double vertices is vervangen door merge verices bij distance ...
102
« Gepost op: 07 september 2021, 10:08:46 am »
Gelukt, langzaam (maar zeker) snap ik het een of ander Je kunt mijn primitieve avi ophalen via: https://blender29.pkhg.nl/primitief10001-0070.aviHoop dat het lukt. Als men zegt: gezien, leg maar uit hoe je dat deed ... Denk ik dat er een Tutorial : hoe maak ik eenvoudige 2D Animaties met Blender (2.93.4 release candidate of daar omtrent , W10, maar zou ook op Mac en Linux, hetzelfde moeten zijn ...) Happy Peter ;-) Het is een filmpje met dit rare figuur geanimeerd en KLEUREN gewijzigd, kan ik ook inmiddels
103
« Gepost op: 02 september 2021, 08:22:36 am »
hi Wil, goedemorgen ... Na ja, het begin ging wel ... van je link naar de tut ;-) Heb jij de bouncing ball animation volgens de tutorial voor elkaar gekregen. De tutor gaat naar mijn smaak toch over een aantal dingen te snel, Ook , zoals (te) veel tutorial is de 'beeldqualiteit' (van vol screen youtube op mijn laptop) zeer matig om te zien wat de bedoeling is.
De bouncing ball in Blender in mp4 is wel duidelijker, maar gaat over de benodigde stappen voor een starter ook te snel. Een voorbeeld: er wordt een timeline van 17 frames aangemaakt, en op eens wordt die 'breder'gemaakt en er werd niet gezegd, dat men dat met draaien aan het muisrad moet doen, en ook veel andere dingen hebben het muisrad nodig en nergens met klem op gewezen, gebeurt gewoon, dus voor mij lastig lastig, maar het gaat (langzaam) vooruit (en schrijf het op) ...
zo nu heb ik tot zondag weinig tijd Moet meerdere keren naar het UMC Nijmegen met dit en dat ...
11:27 bouncing ball (2DA) het begin is gelukt. misschien een GIF maken en hier laten zien?
Groetjes Peter
104
« Gepost op: 01 september 2021, 16:52:22 pm »
Bedankt Wil, heb wel Krita (misschien even proberen: Net gedaan: dat is nog erger dan Blender, alles overnieuw moeten leren, heb wat lijntjes voor een animatie willen teken: DIK niets gezien??! DUS Echt VEEL later maar bekijken) Ben net een hele stap verder gekomenl Kleuren in EEN Stroke aangepast , Wat nog ontbreekt meerder circles (of zo) maken met verschillende kleuren ( vroeger of later, ik geef het niet op) opa zegt jippie ;-)
105
« Gepost op: 01 september 2021, 11:21:36 am »
Eerste voorbeeld van een eigen inleiding over 2D Animation Het plaatje laat twee begin mogelijkheden zien en helmaal rechts is een plaatje wat bij het starten van 2D Animation al aangemaakt is. (dat zal ik later verder moeten toelichten) Als lid van .. heb ik 6 mp4's , maar het valt niet mee (alhoewel voor iemand zonder info over de nieuwe 2D Animation mode gemaakt) het Nederlands ook voor beginners duidelijk te maken. Doe ik in een Python-notebook en laat ik als het redelijk en af is op mijn wiki zien , nog iets geduld aub. Met de muis kan men wel beginnen Dit plaatje wordt laater gebruikt om 'bouncing ball' te animeren (kan ik nog niet)
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 48
|