Dutch Blender Community
Hulp => Modelleren => Topic gestart door: Maria op 13 oktober 2015, 23:28:11 pm
-
Bij het 'halveren' van een icosphere en vervolgens glad effenen van de 'breuklijn' (eerst punten geselecteerd, vervolgens 'afgerond' s (scale) y), daarna diverse vertices gedeleted en sommige 'faces' weer compleet gemaakt met 'f'), zie ik vervolgens de door mij gewenste 'halve bol' in edit mode, terwijl diezelfde bol niet compleet is in object mode. Hoe kan dit en hoe te verhelpen?
(http://s21.postimg.org/maj2cn003/faces_complete_in_edit_mode.jpg) (http://postimg.org/image/maj2cn003/)
(http://s12.postimg.org/yohwpnl7d/faces_lost_in_object_mode_where_are_they.jpg) (http://postimg.org/image/yohwpnl7d/)
-
Dag Maria,
die faces zijn uiteraard niet verdwenen. Kijk in 'object mode' maar eens met een 'solid' als viewport render type (shortcut z). Dan zal de bol wel volledig zijn.
Voor zover ik weet toont Blender in wireframe in object mode niet alle edges, maar enkel edges als ze een hoek maken.
Laat me dit verduidelijken: neem een vlak en subdivide dit (via w -> subdivide in edit mode). Je ziet in edit mode al de toegevoegde verteces. Ga je dan terug naar object mode, dan heb je enkel een vierkant. Dat is hetzelfde principe als bij jouw sfeer.
De 'wireframe' toont dus niet exact je mesh, maar enkel edges die een hoek definiƫren (en er zit ergens een heel kleine treshold op, ik heb niet direct gevonden waar je deze kan aanpassen).
Kortom, de reden dat die edges schijnbaar verdwenen zijn is omdat de omgeving te vlak is. Waarschijnlijk heb je bij het terug plaatsen van de verteces en zo je sferische vorm wat verloren en heb je nu een afgevlakte top.
-
In aanvulling op Nick: Ergens bij de weergave opties (weet even niet precies waar uit mijn hoofd) kun je kiezen voor "Show All Edges" en dan krijg je ze wel te zien.
-
merci, daar was ik zelf ook achter op zoek. Ik dacht 'er moet een methode zijn'. Maar ik was bij de user preferences aan het zoeken.
-
Dankjewel JVL, dan ga ik op zoek naar Show all edges. Momenteel ben ik niet thuis, ben nieuwsgierig, zal hopelijk morgen eens op zoek kunnen gaan.
Hoi Nick, de solid view was compleet. Echter merk ik bij maken van een logo, zoals met bezier curve, dan de mesh en bevel bewerken, ook met modifiers, loop ik tegen afwijkingen tegen, waarvan ik voorzie, dat ik naarmate ik een beter fundament heb, er minder afwijkingen te verwachten zijn. Zodoende zoek ik door overschakelen naar andere modes, of ik mezelf dan kan betrappen op mogelijk te verbeteren afwijkingen, zeg maar.
Okee, elk stapje is er een, bedankt voor de feed-back
-
Heb net even gekeken waar het precies zit.
Object data (kubusje) en dan Display > "Draw al Edges".
-
(http://s9.postimg.org/bnf0k7usr/zoekend_naar_obj_data_display_draw_all_edges.jpg) (http://postimg.org/image/bnf0k7usr/)
Hallo JvL,
Heb het object in object mode geselecteerd, zoekend naar display-draw al edges. Kan het niet vinden.
Heb een printscreen gemaakt.
Heb alle menu's dan maar doorlopen. Wat zie ik over het hoofd?
Dat ik 'display' en vervolgens 'draw al edges' niet kan vinden?
-
Als je het eenmaal weet te vinden is het makkelijk. ;)
(http://s3.postimg.org/epqd3oi8f/123.jpg) (http://postimg.org/image/epqd3oi8f/)
-
(http://s16.postimg.org/fqt58sn2p/faces_now_complete_in_obj_mode.jpg) (http://postimg.org/image/fqt58sn2p/)
Thnx!!
Gelukt. Had in de menu's linksonder en links van het scherm gezocht.
Zoo simpel eigenlijk idd!
Mooie werkomgeving heb je er trouwens van gemaakt in de User Preferences.