Topic: weergave van objecten in solid-, material- en render-preview  (gelezen 1884 keer)


Offline Magnolia

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 mei 2022, 11:48:57 am »
Als ik objecten in solid-, material- en render-preview bekijk, dan is de weergave daarvan bij inzoomen perfect, maar op afstand vlekkerig zoals in de afbeeldingen te zien (afb.1 solid preview, afb.2 material preview en afb.3 in render preview. Ook bij animaties doet zich dit voor. Metalen voorwerpen gaan dan schitteren (flikkeren) wat erg onrealistisch uitziet. Iemand enig idee waaraan dat kan liggen?








En nog 2 gerenderde afbeeldingen in closeup en veraf…






« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 12:16:06 pm door Magnolia »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2022, 14:55:56 pm »
Dat had ik je aal eerder gemaild, metaal daar moet je Subsurface uit zetten op 0.000.
Specular wat lager dit is de hoeveelheid weerspiegeling van glans.
Roughness wat hoger zetten.
En speel maar wat met de instellingen.


Voor de vlekken is je object niet goed gemodelleerd er zijn vertex die niet aan elkaar vast zitten en misschien los zwevende vertex en edges in je object.
Een tip zorg dan dat alle vertex aan elkaar vast zitten en gebruik bij het modeleren regelmatig Merg by distance
en Mesh/Normals/Recalculate outside.

En probeer eens  mesh/ normals/ reset vectors.

hier kun je ook nog kijken bij mesh/cleanUp/delete loose om zeker te zijn dat alles weg is.
Verder je oblect controleren en alles handmatigaan elkaar maken.

En probeer eens  mesh/ normals/ reset vectors.

Offline Magnolia

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2022, 17:41:51 pm »
Alle suggesties zoals eerder genoemd geven geen beter resultaat. Op de Artist Community had ik dit probleem ook ingebracht. Kwamen met dezelfde voorstellen. Eentje suggereerde echter dat het mogelijkerwijs aan mijn hardware zou kunnen liggen (voornamelijk mbt grafische kaart). Ik gebruik een MacMini met M1 chip. Als jij een andere configuratie hebt (Windowsversie of een bijv. een Mac Pro), zou je dan het bestand willen bekijken om te zien of de configuratie inderdaad de beeldkwaliteit bepaalt. Zo ja, dan graag mailadres om het bestand te sturen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2022, 19:41:11 pm »
ik zal je hier op het forum een mail sturen met mijn email adres.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2022, 16:07:58 pm »
Cleanup in Blender en Addons
https://youtu.be/gyKD9jUoISk

En hier nog een gratis textures en hdri site
https://polyhaven.com/textures

Succes met je project.