Dutch Blender Community

Hulp => Animatie en Rigging => Topic gestart door: rozz op 08 oktober 2014, 10:40:07 am

Titel: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 10:40:07 am
Beste,

is het mogelijk om een path 90 graden te laten `knikken`...
Ik wil voor een animatie een kant van de cube(bijv. de linkse face) extruden en dan 10 blender units verder 90 graden naar links verder laten groeien en dan een x aantal units weer 90 graden naar rechts....als een soort vierkante snake....en dit dan animeren....of moet ik dit anders doen?
 ???
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 11:22:30 am
Nee, dat is volgens mij niet mogelijk. Ook niet met een bezier curve.
Waarom animeer je niet gewoon de face of de vertices van de face met behulp van Animall of shapekeys?
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: IJp op 08 oktober 2014, 12:11:18 pm
Je kunt het proberen met je cube op frame 1 druk i en kies Location.
Op frame 20 scale je de cube op de x as en schuif hem daarna naar links en druk i en kies LocRotScale.
Op frame 30 scale je de cube weer kleiner en schuif hen op zijn plaats druk i en kies LocRotScale.
Ga zo verder in de de as richtingen van jou keus.
Hopelijk lijkt dit een er beetje op wat jij voor ogen hebt Succes.
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 12:40:20 pm
Die ga ik straks proberen wil.....en met shape keys morpht blender direct naar de gefinshte shape I.p.v. te 'groeien', JvL....In ieder geval bedankt voor jullie reacties...
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 12:52:37 pm
Hoeft niet, je kunt de shapekey zelf animeren of er een driver op zetten.
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 12:54:48 pm
Excuse my unknowing....driver?...google... :P
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 12:57:32 pm
dat is zeker de moeite waard om je in te verdiepen want met drivers in blender krijg je nog meer mogelijkheden tot je beschikking.  ;)
Of je kunt er moeilijke dingen makkelijker mee maken.
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: Nick Van den Broeck op 08 oktober 2014, 13:21:05 pm
Hmm, ik dacht dat je in een Bezier curve wel degelijk een rechte hoek ik kon krijgen. In edit mode kan je immers de vector handles veranderen. Neem de twee uiteinden vast en schaal naar 0 om een scherpe hoek te krijgen.

Anders kan je ook het hoekpunt omringen door twee extra punten die heel dicht op het hoekpunt zitten. Hoe dichterbij, hoe scherper de hoek. Bij modelleren passen we ook zo'n trucken toe en daar heet dat support loops.

hoe dat geheel zich in animaties gaat gedragen weet ik niet.

Ik denk trouwens dat je in dit geval niet echt drivers nodig hebt als je met de shapekeys wilt werken. Gewoon twee keyframes en dan via de graph editor tweeken.
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 13:44:01 pm
Je hebt inderdaad gelijk. Bij een bezier kun je de hoek wel recht krijgen. Ik had wel de vector geprobeerd maar daarna iets verkeerds aangklikt. Daardoor kreeg ik de hoek niet scherp maar nu wel.

Ik zei ook niet dat hij drivers nodig had maar dat het 1 van de mogelijkheden is.
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 16:22:33 pm
Tof forum hiero...bedankt voor de snelle reacties.
Als ik uitgewerkt ben ga ik weer lekker ff stoeien met blender.... 8)
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 16:26:13 pm
En je eindresultaat hier showen natuurlijk!  8)
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 17:06:06 pm
Hier is wat een absolute newbie gemaakt heeft......
Stelt voor de pro niks voor waarschijnlijk maar ben er best trots op... 8)

http://youtu.be/HyBSD891kXk
http://youtu.be/NrrgWP-88ZQ
http://youtu.be/4nCbBoX2cA0
http://youtu.be/bxNdpjvzO5A
http://youtu.be/ZT_odRuwC5Q
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: JvL op 08 oktober 2014, 18:46:58 pm
Haha, ik denk dat hier alleen maar hobbyisten zitten hoor.

Goed gelukt voor wat eerste testjes. Hoe heb je het nu met de kubus opgelost?
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 08 oktober 2014, 19:56:20 pm
Work under construction. ..moest nog ff koken... :P
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: IJp op 08 oktober 2014, 22:42:16 pm
Goed bezig Rozz,
Maar ik ben ook zeker geen pro en ik heb ook nog nooit z'n mooie geanimeerde strik gemaakt ;)
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: blenderbrammetje op 09 oktober 2014, 17:33:44 pm
Ik heb nog nooit zon strik gebprobeerd te maken, maar leuk.....
Wat betreft je "path" 90 graden laten knikken, ja hoor, zorg ervoor dat het eigenlijk rond is maar dan heel klein.... een heel klein 90 bochtje i.p.v. een haakse hoek.
 8)
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: rozz op 10 oktober 2014, 11:43:19 am
Thnxx allemaal,het is me nog niet gelukt...
Krijg wel de 90 graden hoek maar dan gedraagt de kubus zich heel raar ``vervormd` als ie de bocht om gaat..
Moet toch echt iets met subdivion en/of extruden van faces worden en dat proberen te animeren...
To be continued...... :P
Titel: Re: Path 90 graden laten knikken
Bericht door: IJp op 10 oktober 2014, 19:16:09 pm
Met subdivion gaat het niet dan krijg je een raar effect doordat de edges in elkaar worden gedrukt.
Maar als je de kubussen verticaal met 2 loop cuts (Ctrl R) voorziet dan vervormt het wel maar dat is volgens mij niet storend en het is een haakse hoek.