Dutch Blender Community
Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: JvL op 23 januari 2015, 23:50:51 pm
-
Ter ontspanning ben ik naast het animeren met een oefenproject begonnen om af en toe wat afleiding te hebben. Ik weet ook niet hoe vaak ik hier aan zal werken maar het is een beetje bedoelt als het maken van een kruiswoordpuzzel als je even een paar minuten over hebt.
Het is een wordt een soort van dino-achtig monster waarvoor ik eerst een base mesh aan het maken ben die bedoelt is om te sculpten. Daarna gaat er een retopology overheen, textures en vervolgens riggen. Gewoon om wat meer routine te krijgen in het ontwerpen van characters.
Hier in ieder geval de basemesh die bijna klaar is.
(http://s24.postimg.org/5x5lbx0rl/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/5x5lbx0rl/)
-
Lekker beestje :D ziet er al gaaf uit.
-
Inmiddels aan het sculpten in multires. Hierna met dyno.
(http://s22.postimg.org/o1tgwhmyl/Knipsel2.jpg) (http://postimg.org/image/o1tgwhmyl/)
-
Mijn voorspelling is dat dit weer erg mooi gaat worden.
-
Dat word weer mooi !!!
Leuk werk zomaar wat spelen met Blender. ;D
-
Ik denk ook wel dat het heel mooi wordt. ;)
-
Bedankt heren! Ik ben wel benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien en of het een beetje op het plaatje in mijn hoofd gaat lijken. Nou ja, rustig aan....
-
;D
Persbericht: "Een levend dinosaurus,2 bij 2 bij 2, terroriseert de blender forums. Wees bedacht, jij kan de volgende prooi zijn. Het is nog niet bekend of het een familie is van Godzilla."
;D
-
Vanavond de multires sculpt afgemaakt. Nu de details toevoegen met dynatopo.
Leuk om eens met sculpting bezig te zijn. Het is wel lekker ontspannend. ;)
http://youtu.be/Uzv3RguC-_c
-
Nice...
-
Hij komt goed uit, in deze omgeving :D
-
Ja met kleien kun je lekker tot rust komen en je komt zeker tot rust als het er ook nog goed uitziet.
Het beeld staat stil maar ik denk dat deze Dino zeker in beweging gaat komen ;)
-
Dank u heren! ;)
De achtergrond heb ik zomaar even een plaatje gepakt en verder geen tijd aan besteed vandaar dat er ook een naad in zit maar het leek mij wel leuk. ;D
Klopt ijp, dit projectje is een oefening in het ontwerpen van characters van boxmodeling tot aan het animeren. Dit zijn de verschillende stappen:
- Box modeling voor het maken van een basis mesh
- Multires sculpting om het model verder uit te werken
- Dyntopo sculpting voor de details
- Retopology voor het herstellen van de mesh zodat deze gechikt wordt voor texturing en animatie
- Texturing
- Rigging
- Animeren (bv. een walkcycle of iets dergelijks)
-
Onlangs ben ik ook met retopo bezig geweest als vingeroefening. Ik had zelf het meest aan de F2 addon. Is deze jou bekend?
-
Ja, die gebruik ik ook al een hele tijd. Dat is een hele fijne addon voor dit soort dingen.
-
Zo, vandaag de dyntopo sculpt afgemaakt zodat ik het weer even uit mijn hoofd kan zetten en weer verder kan werken aan mijn animatie de komende week.
Jammer genoeg kijk ik ook weer tegen een berg overwerk aan op mijn werk dus ik zal mijn tijd goed moeten indelen.
Maar weer even terug naar de sculpt. Er zouden nog meer details in kunnen maar omdat het meer een oefening is in de hele workflow van character design laat ik dat achterwege zodat ik door kan naar de volgende fase, de retopology. Deze is al lastig genoeg dus met deze mate van detaillering dus de uitdaging is al groot genoeg denk ik. ;)
(http://s30.postimg.org/b6hfq8te5/image.jpg) (http://postimg.org/image/b6hfq8te5/)
-
Zo, na de hoofdpijn van de runcycle van Miko even wat ontspanning. ;)
De retopo van mijn monster is begonnen en hier even een korte beschrijving van de aanpak.
Na het afronden van de dyntopo sculpt neem je de multires sculpt er weer bij (gooi nooit een oude schoen weg) en zet de de 2 lagen aan waar de meshes op staan.
Verlaag de multires en apply.
(http://s12.postimg.org/8en9vaes9/image.jpg) (http://postimg.org/image/8en9vaes9/)
Daarna pas je een shrinkwrap modifier op de multires sculpt toe in de project mode. Daarna volgt een subsurf modifier maar zet deze niet te hoog (1).
(http://s8.postimg.org/49zkrm1kx/image.jpg) (http://postimg.org/image/49zkrm1kx/)
Apply de shrinkwrap modifier en dan ziet je mesh er uit als in onderstaande afbeelding.
(http://s24.postimg.org/bppibel29/image.jpg) (http://postimg.org/image/bppibel29/)
Selecteer nu in een loop met faceselect precies naast het midden en verwijder de faces.
(http://s23.postimg.org/ks4c7hhd3/image.jpg) (http://postimg.org/image/ks4c7hhd3/)
beweeg nu je muis over het linkerdeel en druk L om de hele linkerkant te selecteren en verwijder deze.
(http://s23.postimg.org/yxeqn1fs7/image.jpg) (http://postimg.org/image/yxeqn1fs7/)
Pas nu een mirror modifier toe om weer een complete mesh te krijgen.
(http://s12.postimg.org/lh9pn2q8p/image.jpg) (http://postimg.org/image/lh9pn2q8p/)
Dit is in grote lijnen de voorbereiding van de hele retopo. Door de multires sculpt te hergebruiken bespaar je jezelf een hoop werk.
En nu is het tijd om te gaan slapen..... ;)
-
Wat een goed idee om het zo aan te pakken. Ga ik zeker ook een keer doen.
-
Ik heb dit ook niet zelf bedacht hoor Koos maar je pikt hier en daar wel eens wat op. ;)
Maar ik post het hier zo dat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.
-
Hij lijkt beetje op het monster van creature factory...klopt dat?
Lijkt me een interessante tutorial
-
Yup, klopt. Ik vond het monster er best wel gaaf uit zien en aangezien ik nog nooit zoiets had geprobeerd als een alien/dino-achtig iets wilde ik die uitdaging wel aangaan. Vooral omdat alle aspecten van gevorderd charachter design uitgebreid aan bod komen.
-
Heel goed uitgelegd JvL dat dyntopo sculpt en multires sculpt en de foto's maken het helemaal af.
-
Graag gedaan, het leek mij wel nuttig om dat hier te delen omdat er steeds meer mensen met sculpting aan de slag gaan.
-
Vanavond pas om 22:30 thuis door overwerk dus maar even bezig met mijn monster in plaats van mijn animatie want anders wordt het weer nachtwerk. ;)
Na de voorbereidingen in de vorige post nu dan de begonnen met de echte retopo. Het hoofd heeft het meeste werk nodig omdat daar het meest met dyntopo is gewerkt. De details die daarmee zijn gemaakt zitten dus ook niet in de multires sculpt die als basis wordt gebruikt voor de retopo en moeten nog toegevoegd worden.
Dyntopo vernacheld je mesh behoorlijk dus dat is nog een reden waarom daar het meeste aandacht aan besteed moet worden.
(http://s17.postimg.org/7as1hlwjv/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/7as1hlwjv/)
Voor de retopo gebruik ik onderstaande instellingen omdat je hiermee vertices op de onderliggende mesh kunt snappen. Daarnaast maak ik natuurlijk dankbaar gebruik van de F2 addon.
(http://s2.postimg.org/4hngfuavp/Knipsel2.jpg) (http://postimg.org/image/4hngfuavp/)
-
Even een quick tip die ik zelf toevallig ergens tegen kwam terwijl ik er niet naar zocht maar ik vind hem wel handig dus deel ik hem gelijk even. ;)
Om een retopo uit te voeren op een gesculpte mesh is best veel werk maar er is dus een soort van shortcut.
Hier de gesculpte mesh die een retopo nodig heeft om er een bruikbare mesh van te maken voor texturing en animatie.
(http://s4.postimg.org/c50mipyih/image.jpg) (http://postimg.org/image/c50mipyih/)
Maak nu een cylinder die om een lichaamsdeel heen past.
(http://s9.postimg.org/rgstvdiln/image.jpg) (http://postimg.org/image/rgstvdiln/)
Pas daar een subsurf modifier op toe (subdivisions niet te hoog, 2 of 3)
(http://s2.postimg.org/9manox5dh/image.jpg) (http://postimg.org/image/9manox5dh/)
Pas daarna een shrinkwrap modifier toe.
(http://s27.postimg.org/4s8evux1r/image.jpg) (http://postimg.org/image/4s8evux1r/)
En je retopo schiet al lekker op! ;)
Gebruik deze instellingen voor de schrinkwrap:
(http://s3.postimg.org/dnx1uzay7/Knipsel_PNG4.jpg) (http://postimg.org/image/dnx1uzay7/)
Het is natuurlijk geen wondermiddel en je zult het moeten combineren met traditionele retopo technieken maar als je dit handig toepast dan kun je toch aardig wat tijd besparen.
-
De schrinkwrap modifier kon ik al en is inderdaad heel handig.
-
JvL, denk dat het volgende filmpje ook heel nuttig kan zijn voor degene die met retopo aan de slag willen.... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=9j2a56HtN0g
-
Ja, die is zeker handig, en niet alleen voor retopo maar ook voor het modelleren van complexe en vloeiende vormen.
Zelf gebruik ik hem al langere tijd en ik zou deze addon ook echt willen aanraden voor de mensen die hem nog niet kennen (of gebruiken). Is echt een onmisbaar stukje gereedschap.
Bedankt voor het posten.
-
Vanavond even een avondje retoplogy en wat andere losse dingetjes ter ontspanning. Voor zover retopology ontspannend kan zijn dan. ;D
Ik ben nu bezig met de kop van het monster en dat is nog behoorlijk bewerkelijk omdat je hier geen shortcuts kunt toepassen zoals bij het lichaam i.v.m. de lastige vorm.
(http://s22.postimg.org/xhzucrha5/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/xhzucrha5/)
-
Heel leuk gedaan!
-
Dank je!
-
is het een werkproject?
(even de eerste en tweede paginas lezen ;D )
-
Ja, het is een tussendoor projectje om mijn workflow in characterdesign te oefenen voor toekomstige animatieprojecten. Hierbij komt alles aan bod van de eerste schets, sculpting, retopo, texturing tot aan het animatiegereed maken.
-
ow, oefenproject? :)
retopology, neemt wel wat tijd :) ik hoop het eindresultaat binnenkort te zien :)
-
Komt goed. Wanneer het klaar is weet ik nog niet want ik doe het als "ontspanning" tussen mijn animatieproject "Way of the Samurai" door. ;)