Coding > Hulp

Blender en Python

(1/13) > >>

PKHG:
Zo hier nu mijn eerste medeling, toegelicht met een gif-plaatje.

De eerste bedoeling is het, om te laten zien hoe Blender eigenlijk (bijna) alles wat men met de muis en toetsen doet, onderwater (wel/ of niet?) via Python commando's doet!

Start Blender maar op en kijk dan naar het gif!


Er zijn 2 dingen te leren:
1) Een extra window van Blender te voorschijn halen waar men de Python commando's kan zien
2)Hoe het verwijderen van objecten, hier de Cubus, die er toch meestal na het opstarten van blender is met een Python commando zou kunnen verwijderen!

Alle 3 plaatjes in de gif blijven elk 2 sec staan (te kort of te lang?)
Het eerste laat zien waar je de muis kunt neerzetten om een extra venster, waar we later de commando's vandaan halen kunnen zien. Precies op de rand zodat de dubbele pijl te voorschijn komt en dan maar naar beneden slepen.
Het tweede, daar heb ik de standard Cube geactiveerd en met X en dan op Delete gebruiken verwijdert
Het derde plaatje laat zien hoe dat met Python er uit ziet!

Daarover MEER in het volgende deel.

Algemeen: voeg hier of in de shout-box commentaar toe, over wat beter kann, onduidelijk is ...OK?
Moeten we nog gaan leren of een forum geschikt is ...
(Mark hoe doet men dat?)
 



Edit1
Oh, het gif moet men downlaoden??? Nee slechter, werd als jpg geupload, gRRRRRRRRRR
Mark hoe kan dat beter????

JvL:
Peter,

Ik krijg maar 1 plaatje te zien en dat ziet er beschadigd uit.



Klopt dit of doet hij het bij jou wel?

PKHG:
Ja, deugd niet, het forum heeft het gif naar jpg geconverteerd .... ik zal het gif anders laten zien (en misschien zelfs later een wiki)

Kijk maar http://pkhg.nl/pictures/Nr1.gif

JvL:
Dit werkt inderdaad wel. Bedankt.

PKHG:
Twee dingen nu:
Ik ga er van uit, dat men weet hoe men 'Windows' in Blender kan aanmaken door via de rechter bovenhoek een window in tweeën te splitsen respectievelijk samen kan voegen (als het passt) door op de scheiding van twee Windows een dubbel pijl met de muis te laten ontstaan en dan met der RMB (rechter muisknop) voor in de ene of andere richting samenvoegen te kiezen?!

Tweede: Python kan men in Blender op 3 manieren gebruiken:
1) als addon, iets dat kant en klaar is gaan gebruiken, (Ctrl Alt U ==> addons en kiezen maar)
2) een window in een python-console wijzigen (Klik in de linker benedenhoek op en kies dan helemaal boven voor Python Console en aldaar (vooraan beginnen!) Python commando's te typen. Probeer het maar: [el for el in range(4)]  en dan Enter, dat levert dan dit: [0, 1, 2, 3] , en wat dit is komt zo aan de orde
3) een window in een Text Editor wijzigen, aldaar kan men Python commando's typen (heel veel mogelijk!) en dan via de knop Run Script of RMB en ook Run Script of de afkorting Alt P te laten uitvoeren. Probeer maar: print([el for el in range(4)]) in een text window (met New evt. aan te maken!) ... werkt maar waar is het te zien? In de Window Console  (op window boven klikken, misschien twee keer ...) en dan zou je hetzelfde moeten zien als onder 2) als resultaat te zien was.

Deze twee onderdelen zijn basis weten en zou men moeten kunnen dromen  :).

Dus: uitproberen en vragen als iets (nog) niet duidelijk genoeg, te nieuw voor je is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie