Dutch Blender Community
Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Mark aka Dark op 02 juni 2012, 19:42:16 pm
-
Ik ben vandaag begonnen met het nieuw te bouwen kerkgebouw in Terschuur. Heb de tekeningen hiervan weten te bemachtigen en hoop er mooie dingen mee te doen. Ik ga deze in 3D showen zodat de kerkleden zich een beeld kunnen vormen over hoe de kerk eruit komt te zien. Ik ga de 3D tekening ook gebruiken om uiteindelijk houtmodellen van de kerk te maken, of deze door een 3D printer te laten printen. Ben vooralsnog bezig met de muren dmv een plattegrond als achtergrond, over te trekken. Ik hoop vanavond en anders morgen de eerste screenshots te plaatsen.
MAD
-
Na een paar uur klooien en bijna overnieuw kunnen beginnen hier mijn resultaten tot nu toe!
(http://dl.dropbox.com/u/43534527/Blender_Kerk3D.png)
(http://dl.dropbox.com/u/43534527/Blender_KerkFront.png)
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/Blender_KerkTop.png)
-
De muren van de begane grond staan er. Leg ik em net over de tekening heen van de eerste verdieping. Steekt de toren (helemaal vooraan) ineens 25 cm uit naar voren. Leuk vraag je voor de architect denk ik. ben benieuwd wat daar de verklaring van is.
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/Blender_Kerk3D_2.png)
-
De muren zijn af, nu de deuren, ramen en andere gaten gaan maken. Ow ja, de muren op de eerste verdieping achterin moeten nog.
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/walls.png)
-
Van't weekend weer bezig geweest: duren en ramen en andere uitsparingen toegevoegd. Bij de boolean difference crashed blender telkens. Dubbele vertices zitten er niet meer in, maar misschien komt het doordat sommige vlakken elkaar snijden?
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/wallwindowsdoors.png)
-
Boolean difference is niet echt super om te gebruiken. De implementatie is buggy, en er zijn ook weinig gebruikers die dit inzetten. Daarom zullen de bugs waarschijnlijk ook niet zo snel opgelost worden.
-
Goed, zijn weer wat verder. Vorig weekend van scratch op nieuw begonnen, er waren toch nieuwe tekeningen binnen. Nu de muren stukje bij beetje opgetrokken, dat werkte een stuk beter er sneller.
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/Image.png)
-
En je hebt natuurlijk al ervaring opgedaan met die eerste poging, die benut je nu waarschijnlijk volop.
-
Mark,
Mooi kerk gebouw mooi gemaakt maar is ook nog niet af er zijn nu textures zat te vinden :D
-
ben inmiddels iets verder gekomen. Textures moet geen probleem zijn. alleen moet ik nog even uitvinden hoe het werkt. :lol:
-
Mark,
Bekijk deze tutorial dan weet je weer hoe het werkt.
http://www.youtube.com/watch?v=1nCJfC2p ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=1nCJfC2pXZ4&feature=related)
-
(Ook omdat wil dit vroeg in een ander topic)
Als engels geen probleem is zijn hier nog een aantal tutorials te vinden die nuttig zijn als je met architectuur bezig bent:
http://yorik.uncreated.net/tutorials/architecture-blender.html
http://yorik.uncreated.net/tutorials/precisionmodelling-blender.html
http://blendermama.com/precision-work-in-blender.html
En een script voor het geval dat je de maten belangrijk vind: http://www.macouno.com/2012/05/08/caliper-for-blender-26x/
-
allen bedankt voor de hulp! :D
-
Nou ik heb toch nog wat gevonden op internet omdat volgens mij het overtrekken van een tekening op de achtergrond niet precies is volgens tekening.
Dus nu weet ik pas dat blender bijna net zo goed met maten om kan gaan als AutoCad.
Nu nog op zoek naar een bouw tekening die bij mij intressen kan opwekken. :P
http://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8 (http://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8)
-
Ik heb dat wel zo gedaan. alle aanzichten blender in als achtergrond en overtrekken maar. Works like a charm. Schalen doe ik later wel. Dr staan nog heel wat tut's klaar om doorgenomen te worden door mij, maar ik heb simpelweg de tijd er niet voor.
MAD
-
Als je niet wilt overtrekken dan moet je deze tutorial toch even bekijken hij duurt niet zo lang 8 minuten.
Voordeel volgens mij is dat je dan precies volgens tekening kunt werken.
http://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8 (http://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8)
Blender kan meer dan ik dacht. :P
-
Plaatje van een paar textures:
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/beetje%20textures.jpg)
-
Ik heb ook een model gemaakt voor shapeways.
Rond 16 november hoop ik het model geprint en wel te verwachten.
Ik zal foto's plaatsen van he resultaat.
Hier het model. Het bestaat uit 4 delen. De muren en 3 losse daken.
Link naar shapeways met het 3d model (http://www.shapeways.com/model/762708/6b3739f97284bfdd5b88dd2fdba65269?li=)
-
Ziet er goed uit :shock: ga zo door.
Ben zeer benieuwd naar de print.
-
De 3d print is binnen! Het dak van de toren zou echt een punt moeten zijn. Maar kennelijk is die of afgebroken of lukt het ze niet die punt te printen.
Hij is van zandsteen, voelt ook een beetje korrelig aan. heb ook het idee dat als je hem laten vallen dat ie in duizend stukjes breekt.
Maar voorlopig issie nog heel...
(https://dl.dropbox.com/u/43534527/P1010968.JPG)
-
Ziet er gaaf uit!! maar ik zou wel uitkijken met het strijkijzer ;)
Als ik het goed begijp kan je dus alles laten printen wat je maakt in Blender, ook een figuur zoals mangazus.
-
theoretisch gezien zou je alles kunnen printen, als het maar dik genoeg is en niet te groot voor de printers. Afhankelijk van je model kun je die in verschillende materialen laten printen.
-
Dat word UV unwrappen ! Ctrl 2x pijltje naar rechts als ik me goed herinner.In een venster waar je je unwrapper hebben wilt.
Dan kun je met een material/texture heel je muren gelijkmatig texturen...
En lopen je stenen patronen mooi door ook al zit er een raam of uitsparing tussen etc...