Dutch Blender Community

Algemeen => Leuterhoek => Topic gestart door: PKHG op 18 december 2021, 10:18:14 am

Titel: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 18 december 2021, 10:18:14 am
Hallo, heb net voor het eerst 'asset' in Blender 3 gebruikt met behulp
van deze tutorial : wat er in het eerste deel (helft ca) beschreven wordt
om 4 kleuren als material  als assets te gebruiken is gelukt.
Dus als de je niet uitkomt met de tutoral link hieronder, kun je mij vragen
over hoe ik het voor elkaar heb gekregen ;-)

https://www.blendernation.com/2021/12/18/how-to-use-the-new-asset-browser-in-blender-3-0/ (https://www.blendernation.com/2021/12/18/how-to-use-the-new-asset-browser-in-blender-3-0/)


Oh het tweede deel is ook te begrijpen ;-) 

Ha opa snapt het langzaam



(https://i.postimg.cc/hf50Lhpz/succe-Cube-Apies.jpg) (https://postimg.cc/hf50Lhpz)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 19 december 2021, 10:37:20 am
Raar, ik heb minstens EEN belangrijke stap nog niet gezien/begrepen.
Ik probeer het op te schrijven:

1. je hebt een folder nodig voor de assets file:///C:/Users/Eigenaar/AssetsDirBlender3
2. en maak een sub folder voor materials (meervoud?!) file:///C:/Users/Eigenaar/AssetsDirBlender3/materials/
3. in materials komen *.blend bestanden met de assets er in
4. maak voorbeeld met 4 ballen in verschillende kleuren
5. save de blend in de (nu bestaande) (sub) folder voor assets
6. open asset browser , de tijdlijn maar wijzigen (of new aanmaken)
7. klik op de material namen : make asset
8. In de asset browser klik op All
9. je kunt de assets slepen naar ... wat onder All staat, All denk ik ook
10. File saven nieuwe View3D openen timeline in Assetbrowser omzetten
11. open maar All, in View3D objecten maken en de assets kan men dan op het oject slepen en het kleurt dan
12.

Als ik de *.blend in 'materials' start dan moet ik (alle 4) materials weer als asset markeren, kan dan de objecten verwijderen, b.v.  de aap als object
kiezen en b.v. helemaal met slepen vanuit de asset-browser  rood laten worden.

Er ontbreekt dus EEN stap maar waar en welke.

Een nieuw Blender starten dan staan in de preferences WEL goede namen voor Asset path  en bestand in b.v. materials ???
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 19 december 2021, 14:29:50 pm
Zou je dan een Catalog moeten aan maken voor de kleuren die je er in wilt hebben dus zonder aap?
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 22 december 2021, 13:27:59 pm
Sorry IJpe , je antwoord niet begrepen
 
Wie heeft er zelf een asset kunnen maken
(via Edit => Prefenrences aan Blender medegedeeld)

En dan via een Asset editor kunnen activeren?

heb DE website van blender.org we gevonden en aangewezen gekregen,
lijkt duidelijk, MAAR het echt zelf maken ???

Van een blender medewerker deze link gekregen

]https://docs.blender.org/manual/en/3.0/files/asset_libraries/index.html ] (https://docs.blender.org/manual/en/3.0/files/asset_libraries/index.html)

Maar ik lijk te dom te zijn om er ECHT gebruik van te kunnen maken  :-\

Wie oh wie van de jongelui is er in geslaagd????
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 22 december 2021, 13:59:56 pm
Deze bekijken ;)
https://youtu.be/NMpjb7kl94s
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: ExLibris op 22 december 2021, 14:01:14 pm
Het is mij wel gelukt, althans met een aantal materialen die ik gedownload heb (o.a. van https://polyhaven.com/textures (https://polyhaven.com/textures))

Allereerst moet je een folder toewijzen in Preferences>File Paths>Asset Libraries.

In deze folder moeten 1 of meerdere .blend files staan waar zich objecten in bevinden die aangemerkt zijn als Asset. Dit kan je doen door er met je rechter muisknop op te klikken en "Mark as Asset" te kiezen. Voor objecten kan dat in de Outliner (venster rechtsboven) en voor een materiaal op de naam van het materiaal.

Op deze manier heb ik een kleine verzameling van materialen gemaakt die ik eenvoudig op een object kan slepen.


(https://i.postimg.cc/kV5fHThv/Screenshot-2021-12-22-134255.jpg) (https://postimg.cc/kV5fHThv)

(https://i.postimg.cc/34s1dYrt/Screenshot-2021-12-22-135955.jpg) (https://postimg.cc/34s1dYrt)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 22 december 2021, 15:02:19 pm
Hi Exlibris,
Ik heb min of meer precies dat gedan wat je omschrijft

Maar stel je begint NIEUW met Blender hoe krijg je het voor elkaar
om je eigen werk in de Asset Editor (zonder veel extra) te zien om  object in de 3DVieuw een kleurte geven.

Zo nu eerst EIpe s link maar bekijken
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 22 december 2021, 15:38:49 pm
Deze bekijken ;)
https://youtu.be/NMpjb7kl94s

IJpe,
Dit is inderdaad vermoedelijk DE tutorial die men nodig heeft
De grootste truc, die ik NIET wist is dat je
via blender.org/downloads.
https://www.blender.org/download/demo-files/ 
het voorbeeld een zip file asset-demo-bundle-3.0-cube-diorama.zip nodig hebt , ra ra, nu maar kijken of ik daarmee de tutorial na kan bouwen, tenminste gedeeltelijk

Indien het werkt , vermeld ik het natuurlijk
Alvast (in het vooruit) bedankt.
Behalve een vraagje : hoe ben je erachter gekomen?
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 22 december 2021, 16:16:16 pm
Op Google zoeken Blender 3.0 blender asset browser Peter ;) :)

En het werkt zoals ExLibris het goed heeft uitgelegd.
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 22 december 2021, 17:32:23 pm
Ha , stap 1 lijk gelukt,
ben een kamer aan het bouwen ... met alleen assets


(https://i.postimg.cc/dLfkf208/asset-HUIS-0.jpg) (https://postimg.cc/dLfkf208)


tafe van de ... l mooie versiert   :D

Maar mijn eigen 4 kleuren moet ik nog zien verschijnen de tutorial helpt misschien en de kamer aldaar??? Hoe krijg ik die te pakken?
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 22 december 2021, 18:26:03 pm
Heb je de Blend.file met je kleuren in je folder zitten en de kleuren apart aangemerkt als Asset?
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 23 december 2021, 18:27:09 pm
Ja. IJpe  (demo in  voordbc , moet nog duidelijker)
Maar vermoedelijk is er nog een geschikt *.txt in de asset ,map nodig.
Morgen misschien meer info ..
https://pkhg.nl/voordbc/index.html (https://pkhg.nl/voordbc/index.html) er moet nog meer tekst bij
later kan er ook misschien mijn *.blend voor downloaden zichtbaar worden

24.12 . iets beter de content (niet meer bestaand youtubelink in eerste plaatje verwijderd)
Heb vervelende probleme met FILEZILLA uploads nog geenidee warom soms pas vrij laat de website zich zo gedraagd als eigenlijk is ingesteld
Zo moet de link bij mij naar pkhg.nl/voordbc  al moeten werken maar regelmatig zie ik het oude en niet de wijziging. GRRRRR.
zo gehoorzaamd Chrome browser b.v. nu niet ???!!!
terwijl edge NU wel doet wat ik beoog ???
Als je mij een plezier wilt doen klik je niet op de bovenstaande link maar gebruik je slecjts pkhg.nl/voordbc/index.html  met of zonder https:// ervoor? Ik kan hier in edge zelfs zoals het zou moeten index.html OOK nog weglaten.
Sorry, dit is HTML gedoe en geen Blender stuff ;-)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 25 december 2021, 10:05:55 am
Hi hi, mijn ervaringen met Blenders demo's voor Assets.

Er zijn twee *.zip: asset-domo ...
voor cube-diorama en  ellie-animation (met moete van het www gehaald)

Beide bevatten een blend en bijbehorende(!!!) txt  die men in een directory samen of niet moet plakken om ze dan vie Edit Preferences Assets aan Blender bekend moet maken voor de Asset-editor (Blender 3 !)
De cube diorama werkt, kan men in een nieuw vieuw-3D  slepen (gebruiken). Dat is dus inderdaad een fijne DEMO!

Ellie is een stuk moeilijker: men kan de inhoud wel zien maar bij gebruik komt er een "verbods-schild" te zien.
Men moet het zaakje eerst (via klik mogelijk) 'doenloaden'. Dan verschijnt er rechts boven dat men het een of ander kan activeren (Is mij nog niet gelukt) maar nu Ellie halen in de 3D viewport lukt en men kan het meisje laten bewegen door in de time... op spelen te klikken.
Ik wilde de daarbij horende movie laten zien maar is als *.MOV tamelijk dik. Ik zal proberen het naar een mp4 te converteren, indien 'veel' kleiner
maak het via mijn website toegankelijk.

Prettige Kest nog , beste lezer(s?)
opa Peter
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 25 december 2021, 11:26:02 am
Ellie film
https://pkhg.nl/berichten/IMG_7179kopie.mp4 (https://pkhg.nl/berichten/IMG_7179kopie.mp4)

desnoods kan men mij via een privaat bericht ook om de zip-file vragen  als 1 MB via email kan (je email adres mij voor sturen aangeven , zou ik via gmail proberen)

de film is ca 1 MB dik

Jippie, de eerste Asset 4 met (primiieve) objecten en de erbijhorende kleuren kleuren werkt. Eindelijk.
(https://i.postimg.cc/B8LF1FB3/2021-12-25-001.jpg) (https://postimg.cc/B8LF1FB3)

Dit is pas half begrepen, bij toeval heb de armen kunnen verdraaien, maar nog geen tweede keer, dus hoe dat kon, moet nog begrepen worden ...

Nu eerst Kerst bij mijn familie ...   :D
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: blenderbrammetje op 25 december 2021, 17:49:36 pm
Lollig.  ;D

Ellie is wat simpel maar wel goed gerigged blijkbaar.
Handen om hun as draaien enzo... mijn rigges zijn vaak niet met handige handles... Animatie objecten...

Toch is een leuke animatie maken vaak niet zo moeilijk , als je een videootje of filmpje van bv. jezelf gebruikt om tempo van te jatten...
Zo doe ik ook mijn praat animatie tegenwoordig.
Jatten van video voor de timing...

Update : ik dacht dat dit van een site kwam maar als je dat zelf gemaakt hebt... Klasse !
Soft body voor de staart ?
En heb je een filmpje gebruikt voor de timing ?
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 25 december 2021, 22:06:56 pm
Heb jij die gemaakt Peter ik vindt hem mooi en de bewegingen zijn voor mij herkenbaar van mijn kleinkinderen.
Top.
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 26 december 2021, 08:47:30 am
blenderbrammetje en IJpe

Als jullie het over het Ellie filmpje hebben,
dan helaas op alle vragen: nee heb ik niet zelfs gemaakt, behalve de animatie uiteindelijk in eem mp4 omgezet.

Het is uit een ellie*.zip en in assets library gezet (en het meeste nog lang niet begrepen) de annimatie is dan gewoon om op te roepen.
(https://i.postimg.cc/Hr381sYq/dbc-info.jpg) (https://postimg.cc/Hr381sYq)

ellie ... en ... via de asset-manager  zichtbaar gemaakt.
Maar al die moie dinge zijn gewoon 'verboden' om te gebruiken.
Men moet de ellie dingen executeren = laden  , dan verschijnt er een niew window, waar je in de  Timeline Ellie een aantal bewegingen kunt laten doen
Boven rechts is dan deze toelichting (nog niet begrepen hoe dat gaat, er is slechts EEN keer iets gelukt: de linker arm te selecteren en aan de bones een ander stelling te laten doen, maar NOCH geen tweede keer ondanks meerdere pogingen het succes te herhalen, grrrr)


(https://i.postimg.cc/HcWgDdLh/nognietbegrepen-Info.jpg) (https://postimg.cc/HcWgDdLh)

Zo te lezen ziet het gemakkelijk uit, maar doen??? Geen echt idee tot nu toel

Bijna zo moelijk als de AIVD kerstpuzzels ;-)

Men heeft asset-demo-bundle-3.0-ellie-animation.zip nodig, uitpakken en in een (eigen) asset  (locale directory = map) zetten en in blender via Edit Asset library de gekozen directory aangeven en ervoor een eigen naam(opaTest b.v.)  (automatisch opslaan activeert, bij mij)
een nieuwe Blender starten: dan ga je de timeline hoger trekken en boven links dan via een klik de  Asset-Browsert oproepen
Daar kan men dan (current file eigen gekozen herinnerings naam kiezen) dan zie je een stuk van het bovenste plaatje. Klikken op ellie en laten 'laden'

Was al een heel gezoek.  hoop dat jullie met deze post de zoek en doe tocht niet meer nodig hebben.


Nog iets: het afsluiten van Blender met Assets gebruikt te hebben lijkt niet meer te lukken (W10 ) maar er is gewoon iets geduld nodig, er iets aan het excecuteren en pas als dat klaar is verdwijnt het Blender met Assets gebruikte venster ... Heb ik gewoon moeten ontdekken, naar gezocht op het WWW maar niet gevonden ook niet bij blender.org  manual over Assets.
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: IJp op 26 december 2021, 12:29:27 pm
Volgens mij mag je het gewoon gebruiken het is CC is licentie
Met de CC BY-licentie kan iedereen: werk kopiƫren, distribueren en verzenden. werk aanpassen. commercieel gebruik maken van het werk onder de voorwaarde dat de gebruiker het werk moet toeschrijven op de door de auteur of licentiegever aangegeven wijze.
Dus Peter lekker verder knutselen met de animatie deze dagen. ;)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 27 december 2021, 17:33:50 pm
De beste Node tutorial I have discovered,

A pity that it is already AFTER christmas  ;)
Wat jammer, anders had ik HEEL veel Keerst kado's gemaakt ...


https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

The author does a superb job ,  this is what tutorials should look like.

Het is wel lang, en Engels nodig ...

Maar kijken is ook al leuk  :)

O oh Engels getypt (net zoveel Engels gehoord en gelezen


Ha toch maar een lokkertje:

(https://i.postimg.cc/GTd0F9KM/Tutorial-Kerst-Kados.jpg) (https://postimg.cc/GTd0F9KM)


Helaas nog niet door mij maar door de auteur gemaakt  :D
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 28 december 2021, 10:59:51 am
Zo weer een stuk verder,
Van de Cube delen zichtbaar maken (ribbons)

Ergens is er iets nog niet goed de y richting lijkt goed in het midden
te zijn(https://i.postimg.cc/Wqsz1bMc/Gaat-Vooruit-2021-12-28-005.jpg) (https://postimg.cc/Wqsz1bMc)

de x richting heb ik nog niet in het midden

Maar weer een stukje begrepen  groter en kleiner als gebruiken en met een vorige samenknopen


Ergens heb ik dus een kijk (hoor) fout gemaakt, de ribbons moeten op de een of andere manier onafhankelijk gemaakt zijn door de auteur.
Dus overnieuw goed kijken en luisteren! PKHG!!!
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: blenderbrammetje op 28 december 2021, 17:05:28 pm
Om de ribbons onafhankelijk te maken moet je in edit mode alle vertexen ervan selecteren en dan met "separate" voor selection kiezen.
Dat is de gangbare methode.
Ik kan met niet voorstellen dat het op een andere manier gedaan is.
Maar kijk inderdaad goed naar de tutorial.
Succes !
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 29 december 2021, 11:49:34 am
Dankje blenderbrammetje, ik zal zien hoe ik dat voor elkaar krijg

(https://i.postimg.cc/2LhXsFBY/symribbons-v0.jpg) (https://postimg.cc/2LhXsFBY)

Gebeurt automtisch, omdat alleen x en y verwisseld wordt en de Cube
ja symmetrisch is t.a.v. x en y (en z)
Deze Ribbons moeten noch iets naar buiten (normals! ) geschoven worden
en ik heb nog een breedte probleem. Vermoedelijk met een te kleine
cube begonnen. Dus eigen text met een grotere cube doen. Peter!
Of een andere truc (wekrwijze)??? Mogelijk???



Maar nu eerst mijn vertaling om voor Blender 3 en Newbies toch gifts pakketten te maken (de tussendoor verklaringen moet er [ later ] nog toegevoegd worden

************************** met opdrachten ************
Als iets niet  duidelijk genoeg is graag reageren
****************************************************

* Nieuwe notatie voor de nodes in een klap goed maken
 Aanname Blender gestart met EEN object en dan Geometry Nodes geactiveerd en
 de naam in b.v. Gifts gewijzigd  ..  Voor het Gifts voorbeeld is de Groep Input niet nodig: klik - X.
 Verbindingen worden met -> aangeduid, acties met ; (punt-komma) gescheiden (a la Python)
 voor de Gifts zijn twee rijen onder elkaar ; Node te maken, tutorial tot ca 9:23
hoogte van nodes worden met HOOFD letters  Ax, By, ...  x en y indices per rij 1 2 3 etc
 Nodes aanmaken , gebruik Shift-A  og(vis Add) en in Search de goede Naam
Voorgestelde parameter achter af per node uitleggen

** Nodes in rij A en rij B:
  min of meer verbind node met zelfde hoofdlette horizontaal
   A1: Value;  A2: Random Value;  A3 Cube;  A4: Set Position; A5: Subdivie Mesh;
   A6:. Subdiviede Surface;  A7: Set Shade Smooth;  A8: GroupOutput (zal er al zijn).

Dus onder de A's  de B's                         

  B1:  Separate XYZ;  B2:Math (in Mulitply met Value 0.5):  B3 Combine XYZ.

 De twee  lijnen om Gift-Dozen te maken, de verbingen met -> aabgeduidt.

 A2 value -> A3 size;  rest vanzelfspreken Mesh en of Geometry naar hetzelfde

 A2 Value -> B1 Vector; B1 Z -> B2 Value; B2 Value -> B3 Z; B3 Value -> A4 Offset;

Parameter waarden (voorstel, mee spelen!)
 A2 Min: 0.3 (en naar beneden ook Shift-LMB sleep naar beneden)
B2 Value: 0.5

Soms tussen door beslissen
Levels van de A4 en A5 (redelijk een 2)

Zien of het goed is: wijzig de Seed van A2 en zie de Cube in verschillende mooie pakket wijzigen

Maak er een tweede doos (of meer) voor later , moeten NIET identiek zijn

Volgende : Ribbons maken


********** later laat ik nog plaatjes ervan zien hoe het bij mij er uitzag  :)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 29 december 2021, 15:51:56 pm
Als je het gesnapt hebt wordt het toch wel vrij eenvoudig

De Ribbons niet zo ver naar buiten is gewoon met een
Math node (multiply) te doen, komt in de volgende versie met
een grote Cube voor  de breedte maar twee keuzes te hebben 0 (niets) of 0.1 zoals hier te zien.

(https://i.postimg.cc/vcVsykVr/R9-BB0-NWIDE.jpg) (https://postimg.cc/vcVsykVr)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: blenderbrammetje op 29 december 2021, 21:14:05 pm
Van Geometry nodes weet k nog zo goed als niets.
Zodra de twee filmpjes af zijn waar ik nu aan bezig benin 2.79 , stap ik over naar Blender 3.0 die ik op de andere PC ook al geinstalleerd heb.
Ik wil meteen profiteren van snellere render tijden en Optix.

Maar dan zal ik me ook eens in Geometry nodes verdiepen...
Succes Peter !
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: PKHG op 30 december 2021, 06:39:14 am
Van Geometry nodes weet k nog zo goed als niets.
Zodra de twee filmpjes af zijn waar ik nu aan bezig benin 2.79 , stap ik over naar Blender 3.0 die ik op de andere PC ook al geinstalleerd heb.
Ik wil meteen profiteren van snellere render tijden en Optix.

Maar dan zal ik me ook eens in Geometry nodes verdiepen...
Succes Peter !


Dank je, ik ben op de weg naar de top ;-)
ribbons maken, leuk princiep, en dan kleuren op loslaten (dankzij tutorial ook heel eenvoudig)
er ontbreekt nog de versiering ... maar in een vorig probeersel is er al iets
ontstaan wat gebruikt zal worden , dus ik heb goede hoop  ;)

(https://i.postimg.cc/ppR1jh66/bijnageodpakket.jpg) (https://postimg.cc/ppR1jh66)

Oh oh, the rest of the tutorial is lastiger dan het eruit ziet  :-[
De versiering boven op, is voor mijn pakket (blend file) heel erg vreemd en lijkt er helemaal [nog] niet op. jammer. Doorgaan is twijfel achtig.
Ik ga maar eerst kijken op men het bouwerk niet in Python file kan opvangen ... dat probeer ik dus EERST maar uit.
Tot lezens ....

Eerste poging totale mislukking dus  voorlopig stop ik tot later ...
Volgend jaar verder ...

Hi hi kon het niet laten toch nog een stuk verder gekomen,
nog iets opknappen en shader gedeelte uitvoeren
dan zal ik er zijn (dat wel volgend jaar)


(https://i.postimg.cc/2qFF1Z5j/Bijna2021-12-31-043.jpg) (https://postimg.cc/2qFF1Z5j)

Het nieuwe jaar begint goed: de "Bow (strik)": ziet er nu zu uit als het voorgedaan is:

(https://i.postimg.cc/z3bKyDFg/Bow-Netjes2022-01-01-091.jpg) (https://postimg.cc/z3bKyDFg)

zo nu samen plakken en omhoog schuiven ... moet ook kunnen
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: blenderbrammetje op 02 januari 2022, 17:22:28 pm
Leuk PKHG.

Ik ben van plan ook Nederlandstalige tutorials te maken voor Blender die dan zowel Nederlands zijn als een Engelse versie.
Dutch Blender Tutorials.... DBT !.
Ben begonnen met me in 3.0 te verdiepen maar het is er bijna alleen maar handiger en eenvoudiger op geworden.
Handige tabs.
De eerste tutorials worden redelijk kort , voor de echte beginner.
De belangrijkste weetjes over de Blender GUI en de eenvoudigste tools.
Object en edit mode. Kleur en materials , render tab...



(https://i.postimg.cc/ykwfgWc7/DBTclose-Up.png) (https://postimg.cc/ykwfgWc7)
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: blenderbrammetje op 02 januari 2022, 17:55:22 pm
Dat zijn wel voornamelijk video tutorials.
Ik heb de hulpmiddelen al gedownload of al op de PC staan.
Zoals screencapturing programma , een rode vlek rond mijn muisaanwijzer en zowel alpha logo en overlay met klein logootje in de hoek als een animatie voor het begin van de video.
En natuurlijk Carnac zodat je ideogrammen in beeld ziet , midden bovenin , met welke toetsen ik indruk.
Video bewerken doe ik al heel lang dus ik heb al ervaring met Premiere pro , Pinnacle en tegenwoordig gewoon Open Shot open source video software.

Zo word het simpel , duidelijk en overzichtelijk.
De eerste tutorial gaat over de GUI en de Blender kubus.
Men maakt meteen wat met wat men leert. En men kan meteen iets.
Titel: Re: Hoe gebruikt men de assets in Blender3
Bericht door: eddybeerke op 10 januari 2022, 15:10:49 pm
Ik ben ook al bezig geweest met de Asset Browser.
In de vorig versie (2.9x Alpha, Beta of whatever ik gebruikt heb) kon je zelfs een "Collection" aan asset maken.
Dit is echter nu (nog) niet mogelijk, maar daar wordt gelukkig aan gewerkt:
https://developer.blender.org/project/board/132/