Dutch Blender Community

Algemeen => Leden stellen zich voor => Topic gestart door: Maria op 18 mei 2015, 21:58:19 pm

Titel: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 18 mei 2015, 21:58:19 pm
Beste mede-Blenders,

Adobe tools ben ik gewend. Altijd al geïntrigeerd door 3D ben ik zodoende de mogelijkheden in 3D aan het uitpluizen in Photoshop en After Effects. Op zoek naar software dat niet 'een beetje' (Photoshop) of 'deels'(After Effects') 3D mogelijkheden biedt ben ik terecht gekomen bij het walhalla dat Blender biedt.
In eerste instantie heel blij, dat je met Blender veel met shortcuts te maken hebt, inmiddels gemerkt, dat Blender anders werkt. Erg onder de indruk wat er mogelijk is met grafische effecten binnen Blender.
Werk graag met Wacom tablet (Intuos 4) i.p.v. met muis. Ook met Blender wil ik dat eigenlijk blijven doen.

Schoorvoetend ben ik nu bezig het 'alfabet' te leren (zo noem ik het maar), voordat ik met 'spelling en grammatica' en hopelijk daarmee mooie 'volzinnen' 'en meer dan dat' kan doen. Met andere woorden: graag wil ik de basis leren om daarna mijn gang te kunnen gaan. De interesse gaat met name richting 3D grafisch werk en (korte) animaties.

Op dit moment ben ik vast gelopen. Heb Blender 3 keer geïnstalleerd en weer gedeïnstalleerd, omdat de bediening voor mijn gevoel niet zo lekker liep (b.v. bij het importeren van een image (curves) om daar van 2D een 3D te gaan maken. De tutorials die ik hier tot nog toe vond, hebben mij ook niet geholpen: image bleek toch niet in beeld te komen, alle gevolgde aanwijzingen ten spijt.

Me afvragend, of Blender dan wel correct was geïnstalleerd, heb ik enkele keren (met CC Cleaner) Blender 2.74 gedeïnstalleerd en opnieuw gedownload (Windows 8.1) en geïnstalleerd. Misschien onnodig getwijfeld?
Het resultaat wordt in elk geval slechter: nu kan ik niet eens meer een object selecteren of er op in-en uitzoomen. Daardoor begin ik me af te vragen, of het mogelijk is, dat er een virus o.i.d. met Blender ('in' Blender) kan zijn meegekomen op de pc?

Heb steeds Blender via blender.org gedownload. De laatste keer verliep dat duidelijk trager als de eerste keer. Comodo geeft geen virus aan.

Als ik Blender op start komt er direct ook een zwart klein scherm in beeld dat helaas te kort zichtbaar is om de witte tekst daarin goed te kunnen lezen. Krijg iets mee als 'error'. Blender start dan wel op, echter kan ik nauwelijks werken (meer) in Blender: het lukt niet eens meer een object te selecteren binnen het werkje van dit moment ( om met de tools te leren werken ben ik een 'kamer' met tafels en stoelen aan het maken).

Wie kan mij wijzer maken om toch (weer) met Blender te kunnen werken. En zijn hier meer 'Blenders' die met een tablet werken als invoerapparaat i.p.v. met de muis?
Graag zou ik thuis willen raken met Blender en hier willen delen.
Groetjes,

Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Ruud op 18 mei 2015, 22:19:12 pm
Welkom Maria, een tablet werkt prima in blender , misschien dat er per ongeluk wat instellingen zijn veranderd, onder het filemenu staat er een factory instelling ik weet niet of dat helpt maar start je de oude scene op dan pak je die instelling weer op, CCleaner heb ik ook in gebruik en heeft geen invloed hier.
Er zijn hier zat PC techneuten die wel wat raad weten , ik ben dat niet :)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 18 mei 2015, 22:27:37 pm
Dankjewel voor je reactie Ruud. In file-factory instellingen zal ik eens rondneuzen. Heb tot nog toe alleen begrepen, dat je daarmee instellingen kunt 'terugplaatsen'?

In de voorkeursinstellingen (Ctrl alt U)  heb ik al lang rond geneusd. Ook heb ik de BoolTool geïnstalleerd (zag daar de handigheid wel van in - later als ik groot ben).
Blijf goede moed houden en hoop spoedig (dankzij mede-forummers-) weer 'uit de voeten' te kunnen met Blender om door te kunnen gaan met deze brok boeiende software.
Fijne avond verder,

Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: JvL op 18 mei 2015, 23:18:30 pm
Welkom op het forum!

Wat je nog zou kunnen proberen is om niet de installer te downloaden maar de .zip.
Als je deze uitpakt dan draait Blender puur vanuit deze map en wordt er niets geinstalleerd maar werkt verder net zo goed.
Dan kun je in ieder geval even kijken of de problemen aanhouden. Werk dan even met een nieuw projectje in plaats van de oude zodat je goed kunt zien of het probleem een algemeen Blender probleem is op je pc of dat het aan de instellingen van je huidige projec ligt.

Je zou ook je .blend via dropbox hier kunnen plaatsen zodat iemand anders kan kijken of het probleem in je bestand zit.

Als je Blender download vanaf Blender.org dan durf ik wel te garanderen dat dat virusvrij is.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 18 mei 2015, 23:32:54 pm
Beste JvL,

Zojuist heb ik Blender opnieuw gedeïnstalleerd. Ditmaal ook echt álles, (je kunt immers ook deïnstalleren met behoud van documenten en geïnstalleerde add-ons).
En uiteraard opnieuw van blender.org gehaald en geïnstalleerd.
Kort uitgeprobeerd: alles lijkt nu gewoon te werken. Bedankt voor het meedenken, geldt ook voor jou Ruud! Dank je.

Kan opgelucht verder experimenteren. Voorlopig lijkt me het doorneuzen van de site ook zinvol. Complimenten al vast voor wat er hier al verzameld is.
Vriendelijke groet,

Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: JvL op 18 mei 2015, 23:42:58 pm
Graag gedaan en veel Blenderplezier!
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Zaph op 19 mei 2015, 02:59:04 am
Ook hier welkom!

Dat schermpje dat je even zag wordt de System Console genoemd, en die kun je in het het menu Windows -> Toggle System Console zichtbaar en onzichtbaar maken. Voor als er in de toekomst weer ergens iets mis mocht gaan...  ;)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: rozz op 19 mei 2015, 07:33:22 am
Welkom bij de club Maria,

hoop dat je het abc`tje snel onder de knie krijgt en ons verrast met je werkjes...

En vragen is gratis.... ;D

(net als blender...)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: koos2 op 19 mei 2015, 10:37:22 am
Welkom Maria, je ziet er wordt snel op vragen gereageerd.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Nick Van den Broeck op 19 mei 2015, 13:01:48 pm
Ook van mijnentwege welkom op het forum,

Er wordt hier inderdaad steeds nel gereageerd. Ik heb ook altijd een antwoord klaar, maar tegen dat ik onderaan de lijst reacties ben is alles eigenlijk al verteld.
We zijn allemaal benieuwd naar de kunstwerken die uit je digitale pen gaan vloeien.

Ikzelf ben ook nog maar net begonnen met een pen te werken en moet nog helemaal de 3d beweging gewoon worden met zo'n pen. Misschien is die van mij te oud en werken de knopjes niet zo goed meer, maar ik mis nog een beetje de middelmuisknop. Of lossen jullie dat op een andere manier op?
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: koos2 op 19 mei 2015, 13:26:45 pm
@Nick User preferences>Input en dan Emulate 3d Mouse aanvinken. Heb je dat al gedaan? Als je dan wilt inzoomen ctrl alt en de muis bewegen. Shift alt om het beeld te schuiven en alt om te roteren. Waarschijnlijk weet je dit al, maar beter te vaak gezegd dan verzwegen.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 19 mei 2015, 13:29:21 pm
Maria welkom op dit forum,
Ik zie dat je bent vastgelopen bij het importeren van een image (curves) om daar van 2D een 3D te gaan maken.
Hier een tutorial daar voor.
https://www.youtube.com/watch?v=ows2QTiMRPg

Werken met Wacom tablet en Blender.
http://www.philbywhizz.com/2012/07/08/using-a-wacom-intuos4-tablet-with-blender/

En hier nog een heel handige poster.

(http://s7.postimg.org/4acgihrxj/tavola_infographic_01.jpg) (http://postimg.org/image/4acgihrxj/)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 31 mei 2015, 00:59:54 am
Beste mede-blenders,

Allereerst excuses dat ik een poos niet heb ingelogd. De reden van afwezigheid heeft niets met Blender te maken maar met andere omstandigheden.

Jullie tips en reacties helpen echt, me welkom te voelen. Terwijl ik nog helemaal niets heb kunnen bijdragen.

De instellingen in Wacom ga ik zeker nog eens na-lopen! Heb daar wel al aan gesleuteld (was nodig!).
Wacom is echt mijn instrument. Werk dan ook graag met de pen. In elk geval heb ik niet meer het gevoel door de Wacom te worden belemmerd in het bedienen van Blender.

Binnen Blender ben ik nog niet echt zover (heb vanuit een 'plane' een 'glas' geoefend), kijk met belangstelling vooruit. Voor mijn gevoel gaan de stapjes langzaam. Hoofdzaak is, dát ik steeds verder leer.

De tutorial om een image van 2D naar 3D te krijgen heb ik al verschillende keren gezien en uitgeprobeerd, tevergeefs. Ook enkele andere tutorials (image als 'plane' ) en 'image als bg' binnenhalen.
Op een of andere manier loop ik 'stuk' op het feit, dat de image ofwel niet te extruderen is (b.v. als 'plane'). Als ik een vector of een png binnenhaal, kan ik de 'edit' modus niet eens opstarten. Ra ra wat doe ik verkeerd?
Als printscreen bijgevoegd, waar ik tot nog toe dan tegenaan loop.
En een 3D pdf van hetzelfde logo in Photoshop. Binnen Blender hoop ik met dergelijke logo's veel meer te kunnen doen dan dat.

Ook een printscreen bijgevoegd van wat ik op dit moment aan het oefenen ben binnen Blender.
Herhaal steeds hetgeen dat ik geleerd heb, zoveel mogelijk. Door deze basis steeds verder uit te breiden, hoop ik op den duur 'echt' iets te gaan kunnen.

Dus inderdaad ben ik nog steeds bezig het Blender 'alfabet' te leren. Verheug me erg op het leren van de 'spelling & grammatica' om op den duur ('later als ik groot ben') ook 'volzinnen' te kunnen schrijven met Blender.
Happy Blendertime,

Maria

Zojuist gemerkt, dat het niet lukt om de 3D pdf te uploaden.
Dan houd ik het bij de PrintScreens van wat er niet lukt als ik een 2D image probeer te extruderen.
Tweede voorbeeld is het huidige oefenbestand binnen Blender




(http://s27.postimg.org/95n80imy7/Png_import_no_edit.jpg) (http://postimg.org/image/95n80imy7/)

(http://s24.postimg.org/ingb1i5gx/Blender_Oefen.jpg) (http://postimg.org/image/ingb1i5gx/)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: JvL op 31 mei 2015, 12:25:05 pm
Te eerste hoef je je hier niet te excuseren voor je afwezigheid hoor.  ;)

Het probleempje dat je hebt is vrij eenvoudig te verklaren.
In je printscreen is te zien dat je de afbeelding binnen hebt gehaald als background image. Dit is dan alleen een referentie afbeelding die je kunt gebruiken tijdens het modelleren maar je kunt de afbeelding zelf niet bewerken. Vandaar dus 0 verts etc. en is de edit mode niet beschikbaar.

Wat jij zoekt is de optie om een "image as plane" of om een .svg te importeren. Deze vindt je beiden onder File>Import>....
Bij "Image as Plane" wordt de image als texture op een plane gezet maar die bestaat uit 4 vertices dus als je die extrude krijg je een rechthoekig blok.
Als je een svg importeerd dan krijg je de daadwerkelijke vorm als geometrie binnen die je echt kunt bewerken.

Succes!
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: 可憐狐 op 31 mei 2015, 13:23:48 pm
Citaat van: Maria
Voor mijn gevoel gaan de stapjes langzaam. Hoofdzaak is, dát ik steeds verder leer.

Hoi Maria

Het is helemaal niet verkeerd dat de stapjes in het begin langzaam gaan.
Dat ervaren we al als kleine uk waar we met alle plezier willen rennen, de vrijheid proeven van het kunnen, wat natuurlijk in het begin wel vaker fout zal gaat.
Maar zoals bij zoveel, als we dan opgegroeid zijn en kunnen rennen, komen we er achter dat we zoveel missen onderweg en wenste men weer "was ik nog maar die die kleine uk".
geniet van deze eerste stappen, leren is leuk het geeft de geest nieuwe mogelijkheden van denken en dat maakt de wereld om je heen alleen maar groter
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 31 mei 2015, 19:00:43 pm
Beste JvL,

Image als plane heb ik al eens gedaan. Die plane kon ik dan idd niet bewerken zoals ik het wil.
De eerste printscreen is van de instellingen die ik in Adobe Illustrator CC krijg, als ik deze simpele vorm opsla als svg.
Misschien maak ik in deze stap een vergissing die recht is te trekken?

Als ik image vervolgens als svg importeer krijg ik het ook niet te zien. Bovenin scherm zie ik dan wel data staan. Echter, ongeacht of ik in de 1, 3, 5, of 7 'ga staan': ??. Wel zie ik een blauwe lijn. Nu vermoed ik, dat dit mogelijk de afbeelding is. Maar krijg het niet in beeld. Rara??

Beste Silverray,
Je bemoedigende woorden kan ik wel gebruiken. Voor mij duurt het namelijk veel te lang. Terwijl er zó veel te 'Bl'ont'ender'en is.  :)
Maar toch bedankt.
Ook weer voor het meedenken!

Groetjes,

Maria


(http://s14.postimg.org/dte875w71/blokster_svg_import.jpg) (http://postimg.org/image/dte875w71/)

(http://s29.postimg.org/5pmvpfl8j/blokster_niet_zichtbaar_in_Blender.jpg) (http://postimg.org/image/5pmvpfl8j/)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: JvL op 31 mei 2015, 20:09:59 pm
Wat betreft het importeren van .svg bestanden zijn er in Blender wel wat "spelregels".

- De .svg mag alleen vectorinformatie bevatten. Raster Graphics die in je .svg zitten kan Blender niets mee.

- Paden moeten gesloten zijn anders kan Blender ook (vaak) niet importeren.

- De .svg mag geen overlappende fills bevatten.

Je moet dus eerst kijken of je afbeelding aan bovenstaande eisen voldoet. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je eerst alles naar paden omzetten.
Als de import geen data laat zien zoals in je zoals je eerst zei dan kun je de .svg eerst in Gimp of een ander programma openen om te kijken of hij daar wel werkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders weet iemand anders misschien nog een oplossing.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Mortalae op 31 mei 2015, 20:26:22 pm
1. Mag ik je .svg file of plaatje dat je wilt omzetten?
Misschien weet ik toch een truc om je plaatje in 3D te krijgen.
2. Zou ik je blender file mogen krijgen? Dan kan ik zelf kijken ipv de foto's, waarom je geen edit mode krijgt.

Groeten,
Mortalae
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 31 mei 2015, 21:03:36 pm
Ik heb de image na gemaakt in Inkscape en de SVG kun je gewoon in Blender importeren.
Als ze zijn geïmporteerd dan is het wel een Curve en die moet je met Alt c en kies Mesh from curve/meta/surf/tekst
Omzetten naar een mesh.
Dit werkt gegarandeerd.

Misschien kan Blender niet overweg met SVG 1.1 van Adobe Illustrator ::)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 31 mei 2015, 22:30:46 pm
Beste JvL,

De spelregels die Blender nodig heeft bij import vsg; dat is een goeie, zal het logo nazien op dubbele vectoren, daarnaast kijken of de 'spelregels' die je noemt, mogelijk een barriere opwerpen. Echter dan zou de eenvoudige svg van de combi blok/ster aan die eisen voldoen en toch zichtbaar moeten zijn in Blender. Tenzij het een probleem is, dat het blok een vector is en de ster een vector, beiden half op elkaar (zou dat een barrière zijn voor Blender?? nee toch?)

Het logo is probleemloos te importeren in Inkskape.

Hallo Wil,

Wat je beschrijft over de svg behandelen nadat het een curve is, heb ik zoals jij het beschrijft nog niet gedaan, zal dat zeker uitproberen.

Hoi Mortalae,

je aanbod maakt me blij. Om jou en anderen werk te besparen en al doende wijzer te worden dankzij de verkregen aanwijzingen, ga ik het eerst zelf proberen.
Als ik er niet uit ga komen wil ik dolgraag gebruik maken van je aanbod.

Beste mensen,

Nogmaals dank voor de hulpvaardige aanwijzingen. Ga er mee aan de slag.
Dank jullie wel! :)

Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: 可憐狐 op 01 juni 2015, 09:40:40 am
Citaat van: Maria
De spelregels die Blender nodig heeft bij import vsg; dat is een goeie // beiden half op elkaar (zou dat een barrière zijn voor Blender?? nee toch?)
Het logo is probleemloos te importeren in Inkskape.

Ik werk wel vaker met deze twee samen, een hekwerk maken met vele spiralen, bladeren en gebogen vormen is sneller op te zetten in Inkscape dan dat ik met Blender alleen aan de slag moet, daarna is het nog de vorm opruimen in Blender omdat het converteren niet altijd zo lekker loopt. Daar leef je mee, dat ging vroeger ook al vaker verkeerd tussen Illustrator en 3DsMax.

Maar meisje, waarom schuif je die twee objecten niet gewoon uit elkaar in Inkscape, importeert het naar blender en na de bewerking die je er bij wenst, kun je ze weer in elkaar schuiven. Soms als de face niet getoond wordt in blender, zijn er wel de paden te zien in 3d view, dan alle edge kiezen in edit mode en met F maak je een nieuwe face.

Citaat van: Mortalae
1. Mag ik je .svg file of plaatje dat je wilt omzetten?
Misschien weet ik toch een truc om je plaatje in 3D te krijgen.
2. Zou ik je blender file mogen krijgen? Dan kan ik zelf kijken ipv de foto's, waarom je geen edit mode krijgt.

Citaat van: Maria
je aanbod maakt me blij. Om jou en anderen werk te besparen en al doende wijzer te worden dankzij de verkregen aanwijzingen, ga ik het eerst zelf proberen.

persoonlijk ben ik daar ook een voorstander van, het werk over nemen is heel erg lief bedoelt, maar je leert nog steeds niet wat je verkeerd doet en loopt er de eerst volgende keer gewoon weer tegen aan.

Demo, ik denk dat het eerste aanbod meer bedoelt was als een snelle hulp van Mortalae. Het zal hem meer zijn gegaan om zijn tweede vraag. Dat soort problemen is niet een twee drie op te lossen als men niet precies kan nagaan wat er nu aan de hand is. Blender is een vrij ingewikkelde programma waar het vanuit vele richtingen fout kan gaan als men niet gehoorzaamd aan de verlangde werkwijze. Omdat Blender alles opslaat in zijn file, is het makkelijker uit te zoeken wat er nu eigenlijk mis is en kan een beter advies gegeven worden.

Liefs
Xan
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 01 juni 2015, 13:41:00 pm
Maria ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent maar ik heb nu met Adobe Illustrator een bestand gemaakt met een paar figuren.
Deze heb ik gesaved als SVG 1.1
Hierna Blender gestart en ik kan ze gewoon importeren in Blender dus het werkt.
Importeren doe je bij File/Import/Scalable Vector Graphiks(.SVG)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 01 juni 2015, 16:02:59 pm
Beste Wil en Xan,

Jullie tips neem ik zeer ter harte.

Inkscape heb ik geïnstalleerd in de hoop dat een svg dan wél zichtbaar binnen Blender is. Dit, omdat het mij met Illustrator niet lukte.
Zo behendig ben ik dus niet met Inkscape. (en veel andere open source software).
Daarom ben ik  blij te lezen, dat het feitelijk zou moeten kunnen met Illustrator.

Als het gelukt is (of juist niet) meld ik me weer.
Dankjewel!!

Maria



Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 01 juni 2015, 19:40:43 pm
Ja het werkt gewoon met Adobe Illustrator.
Maak maar eens meerdere figuren en probeer het maar. ;)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Mortalae op 09 juni 2015, 20:45:41 pm
Is het je gelukt?
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 09 juni 2015, 20:59:43 pm
Hoi Mortalae,

Aardig dat je dat vraagt.
Nee het is me niet gelukt. Gewoon een eenvoudige kubus in AI (Adobe Illustrator CC) niet eens.
Wel zie ik bovenin dat er geen lampen zijn.
Hoe ik een lamp moet toevoegen weet ik nog niet. Mogelijk is het daarom niet zichtbaar, wat ik doe.

Ondertussen ben ik wel aan het oefenen.
Heb me een dvd aangeschaft van Sebastian König. Nu bezig met hoofdstuk 4.
Soms lukt het voor geen meter, (dan ga ik stappen terug en begin opnieuw, tot het wél lukt wat er wordt geoefend), dan weer gaat het een poosje gemakkelijker.
Op die manier hoop ik alles tegen te komen wat ik nu zoek.
Fijne avond,

Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Mortalae op 09 juni 2015, 21:04:24 pm
Hoi Mortalae,

Hoe ik een lamp moet toevoegen weet ik nog niet. Mogelijk is het daarom niet zichtbaar, wat ik doe.


Maria

Shift + A -> Lamp -> Point, Sun etc.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 09 juni 2015, 21:17:58 pm
Dankjewel.
Geprobeert. Lukt het nog steeds niet.
Shift A ... had het kunnen weten. Maak daarmee een nieuw Mesh of empty, lamp niet gezien..

Maar goed. Hoever ik ook in- of uitzoom, krijg geen afbeelding te zien.
Ga weer even doormodderen..
Thnx,

Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Mortalae op 09 juni 2015, 21:21:29 pm
Dankjewel.
Geprobeert. Lukt het nog steeds niet.
Shift A ... had het kunnen weten. Maak daarmee een nieuw Mesh of empty, lamp niet gezien..


Als je in Edit Mode bent, krijg je geen andere opties dan meshes te zien. Je moet in Object mode zijn.

Succes :)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 09 juni 2015, 23:25:30 pm
Maria, Dit is heel vreemd ik heb met Adobe Illustrator een paar figuren gemaakt.
en gesaved als SVG 1.1 presies zo jij het hebt gedaan in je voorbeeld.
Blender opgestart en ze geimporteren in Blender  bij File/Import/Scalable Vector Graphiks(.SVG)
Het werkt ::)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 12 juni 2015, 00:21:24 am
..Lukt nog steeds niet.
Zoveel verschillende tutorials geprobeerd..
Background image kan ik nu wel binnen krijgen.
Maar een svg niet. En ik wil juist een vector binnen krijgen.
Lukt niet vanuit photoshop, niet vanuit illustrator, niet vanuit inkscape.. Snap er niets van.
In alle tutorials komt er gewoon een model in beeld.
In ctrl alt U heb ik bij import-export ook geactiveerd, dat een svg kan worden geimporteerd.
Alles wat jullie noemen doe ik. Snap er niets van.
Bovenin zie ik steeds 0 in beeld. Niets. dus. Rechtsboven het menu zou ik de vector moeten kunnen aanvinken en daardoor in beeld krijgen.

De dvd die ik nu heb behandelt dit niet.
Snap er echt niets van.


Maria
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Zaph op 12 juni 2015, 00:32:19 am
Plaats hier anders even een link naar een SVG die je niet aan de praat krijgt - kunnen we even meekijken.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Mortalae op 12 juni 2015, 00:43:37 am
Probeer anders met deze file: http://www.filedropper.com/test_26
Ik heb het net getest, als het alles goed is zou het bij jou ook moeten lukken.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 12 juni 2015, 00:57:37 am
Super . Kun je hier iets mee?

Kan me niet voorstellen, dat het aan de .svg ligt.  Maar wat dan binnen Blender.
Allerlei instellingen geprobeerd, maar in tutorials en ook als ik het van jullie hoort, zou het zo supersimpel moeten zijn: import svg. Hoe simpel kan het zijn.
Toch niet in beeld. Begrijp het echt niet.


Groetjes,

Maria
De afbeelding heb ik weggehaald, is geen geschikte link zie ik.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 12 juni 2015, 00:58:47 am
Hoe kan ik de .svg voor jullie bereikbaar maken binnen dit forum?
Filedropper - er komt bij mij veel reclame binnen hiermee.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 12 juni 2015, 07:31:04 am
Op Dropbox of Google drive zetten en even delen en de link hier plaatsen.

Vreemd dat het niet lukt bij mij werkt het gewoon dus ik ben heel benieuwt naar de file.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 13 juni 2015, 23:22:23 pm
Mede dankzij jullie support ben ik er uit.
.svg importeren lukt nu zowel met illustrator- als inkscape .svg.
Door de vectoren 'samen te voegen' en daarna weer terug op te slaan als .svg worden afbeeldingen na importeren wél zichtbaar binnen Blender.

Voorheen was na importeren ofwel 'nul, komma nul' zichtbaar, zowel in het 'werkveld' als in de 'tekstregel' bovenin het Blender beeldscherm.
Ofwel waren er wél cijfers in beeld bovenin, maar ontbrak op het beeldscherm verder elke afbeelding.

Bijgevoegd printscreen van recente afbeelding als .svg in Blender geïmporteerd en geëxtrudeerd (m.b.v. de tutorial van de 'Agenzas brothers').
Thnx  ;),

Maria



(http://s8.postimg.org/yzkpofgkh/logo_imported_extruded.jpg) (http://postimg.org/image/yzkpofgkh/)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: IJp op 14 juni 2015, 19:06:07 pm
Heel mooi dat het nu toch nog gelukt is.
Nu kun je er flink tegen aan met Blender en kunnen we binnenkort hier van je creaties genieten. ;)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 06 november 2015, 22:58:10 pm
De tutorial, waar Nick v.d. Broek aan meewerkt; 'Volumetric materials' probeer ik nu. Loop echter vast op 8.08 min. zie printscreen.
Waar kan ik in versie 2.76 als ik in Nodes met Shift A het keuzemenu op roep, 'shaders' vinden?
Binnen dit forum wist ik de plaatsing v.d. tutorial ook niet meer terug te vinden, anders had ik de oproep daar onder geplaatst.
Vandaar op deze plek de vraag.

Overigens heb ik zojuist versie 2.76 B geïnstalleerd. Daarin kan ik ook de 'shaders' niet vinden in het keuzemenu binnen 'nodes'.

(http://s18.postimg.org/vjunts2z9/waar_in_de_nodes_vind_ik_na_shift_A_shader.jpg) (http://postimg.org/image/vjunts2z9/)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 06 november 2015, 23:26:54 pm
Terwijl ik in een ander document aan het werk ben, ontdek ik ineens op (zie weer printscreen) een andere plaats 'shader'. Kan dat kloppen en mocht je dit lezen Nick, kan ik dan hiermee doorwerken binnen de tutorial zoals jij het hebt bedoeld?
(http://s24.postimg.org/qtd3vdikx/shader_ontdekt_op_andere_plaats_kan_dat_kloppen.jpg) (http://postimg.org/image/qtd3vdikx/)

Weer iets later,mede dankzij bovenstaande, heb ik de shader binnen de nodes gevonden, zie printscreen hieronder met omcirkeld icoontje
(http://s28.postimg.org/oykf5bvyh/shader_gevonden_in_nodes.jpg) (http://postimg.org/image/oykf5bvyh/) dus spaar jullie de moeite, kan weer even vooruit  :)
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Nick Van den Broeck op 08 november 2015, 18:38:53 pm
Yep, daar zit die. En beide shaders knopjes doen trouwens ongeveer hetzelfde, alleen heeft die eerste knop die je noemt een specifieke positie ind de keten van shaders op het oog.

Hopelijk vind je die tutorial wat leuk? Volumetrics staat ondertussen wel al een stuk verder. Dat was toen nog allemaal nieuw.
Titel: Re: Maria stelt zich voor
Bericht door: Maria op 08 november 2015, 23:12:34 pm
Hallo Nick,

Leuke tutorial. Leerzaam. Veel plezier aan beleefd! Hier enkele printscreens
(http://s11.postimg.org/esiocwh9r/volumetrics_example_01.jpg) (http://postimg.org/image/esiocwh9r/)

(http://s18.postimg.org/4cig6w7g5/volumetrics_example_03.jpg) (http://postimg.org/image/4cig6w7g5/)

(http://s11.postimg.org/ai8lv21kf/homogeneous_in_2_76_B.jpg) (http://postimg.org/image/ai8lv21kf/)