Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Rezzy777

Pagina's: 1 ... 13 14 [15]
211
Materialen en Texturing / Meer dan twee nodes aan Mix-node?
« Gepost op: 01 maart 2018, 16:01:38 pm »
Weet iemand of er bijvoorbeeld een addon is waardoor je meer dan twee nodes aan een Mix-node kan koppelen? Dit mis ik toch wel erg bij Blender. Bij andere 3D-pakketten kun je vaak tot wel tien nodes stapelen in één Mix-node en bovendien per input de transparantie instellen (en zelfs de blending mode ervan).

Of is dit een idee als 'feature request'? 
(Maar ik ben hier vast niet de eerste mee  ;) :P)

212
 ;D ;D ;D
Het is inderdaad net wat je gewend bent: veel materials met weinig nodes, of weinig materials met veel nodes. Ik moet nog even aan Blender wennen.

Nogmaals bedankt voor je (jullie) hulp en geduld!

213
Je hebt nu de beker onderverdeeld in 2 vlakken met elk een ander materiaal.
Zet de kleur gelijk. Kan met het pipet of met kleuren code hsv.
Maar dit is lastiger en onoverzichtelijk ,beter is 1 materiaal te gebruiken.
;D ;D ;D
Ik vond het juist overzichtelijk om meerdere materials te hebben, met steeds kleine brokjes 'nodes' per material in plaats van grote aantallen nodes en lijnen, gepropt in één material.
Maar ik begrijp nu dat dit tegen de werkwijze van Blender ingaat  ;)

Toch bedankt!

214
Ondertussen nog even verder gegoogled, en eigenlijk komt mijn vraag op het volgende neer:

Hoe kan ik meerdere materials voor één face gebruiken, waarbij ik bij het bovenste material met een alpha werk om het onderste material te laten zien?

215
Heb ik! Zoals je ziet bij de bovenste foto wordt de donkergrijze achtergrond keurig getoond achter het logo. Dit gaat echter mis als ik - bij het toevoegen van een material - een selectie van faces moet maken.

216
Even ingaande op methode 2  ;)

Foto 1: het eindresultaat in de render zoals ik het graag wil zien:
een volledig donkergrijs bekertje met daarop een 'sticker' (het logo).
Maar kijk eens bij de materials: slechts één material. Het lijkt mij fijner om hiervoor twee materials te gebruiken, om zo de Node Editor overzichtelijker (en schoner) te houden.


Foto 2: de manier van werken die mij prettig lijkt: twee materials voor hetzelfde object!
Maar kijk eens goed naar de render: de faces die ik heb geselecteerd voor het plaatsen van de sticker hebben opeens een ZWARTE achtergrond, in plaats van de donkergrijze achtergrond zoals de render hierboven.


Hoe kan ik de STICKER ook voorzien van de donkergrijze achtergrondkleur?

Foto 3:
Hier zie je mijn selectie van faces.


PS: ik heb zo nog een stel dezelfde bekertjes maar met andere logo's erop.
Vandaar dat ik graag één globaal material met donkergrijs heb, die ik voor alle bekertjes in één keer kan aanpassen.

217
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ook bedankt voor de tutorials IJp, ik had ze beide al bekeken (vandaar mijn vraag op dit forum) ;)  In die tutorials wordt steeds 1 material gebruikt met een stel nodes, terwijl ik nou net op zoek ben naar een mogelijkheid met meerdere materials voor één object.

Toch bedankt, zoek ik nog even verder!  :) :)

218
Je hebt gelijk, ik wil zowel meerdere objecten met hetzelfde material (de achtergrondkleur rood) als één object met meerdere materialen (rood + sticker eroverheen) ;D

Volgens mij zijn we er bijna. Het punt is dat ik vanuit mijn Cinema 4D ervaring erg moet wennen aan het feit dat er bij het gebruik van materials eigenlijk altijd gebruik gemaakt moet worden van UV mapping. Toch?

Want op het moment dat ik een material (de kleur rood) op een Cube plaats en daar een tweede material aan toevoeg (de sticker), zal ik voor dit tweede material eerst een UV Map aan moeten maken waar ik de Faces in heb geselecteerd waarop de sticker mag komen.

En nu zijn we er: als ik inderdaad bepaalde Faces selecteer voor de sticker, krijgen die Faces vanaf dat moment niet meer de rode kleur erachter.

Hoe kan ik het material van de rode (achtergrond)kleur achter het material met de sticker krijgen?

219
Ik heb het even geprobeerd, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik zie in je voorbeeld (screenshots) ook dat je per Cube nog steeds maar één Material hebt, klopt dat? :)
Ik hoopte eerlijk gezegd juist meerdere Materials te kunnen stacken: 1 Material als basiskleur (rood) en daar bovenop 1 Material met de alpha-sticker ('1' of '2'). Zo kan ik lekker met de kleur rood rommelen in de Node Editor zonder steeds alle nodes van '1' en '2' te hoeven zien.

Verder was ik ook nieuwsgierig hoe je die 'gecombineerde' UV Map uit de tutorial hebt gebruikt: gebruik je die voor de '1' en '2' of juist voor de kleur? Want je hebt de '1' en de '2' steeds netjes op één Face van de Cube geplaatst, wat impliceert dat je daar een extra UV Map voor nodig hebt gehad. Maar als je hem voor de kleur zou hebben gebruikt, ben ik nieuwsgierig hoe je in de Node Editor een UV Map kunt toekennen aan een kleur in plaats van een afbeelding :) :)

220
Aha! Ga ik proberen, bedankt Ruud!  :):)

221
Hallo! (mijn eerste post op dit forum ;)

Hoe kan ik zorgen voor hetzelfde Material op een aantal objecten, maar steeds met afwijkende alpha's als tweede Materials?

Stel dat ik twee rode Cubes heb met een grote '1' op de eerste en een '2' op de tweede via alpha. Bestaat er een oplossing waarbij ik het rode Material van beide Cubes in één keer blauw kan maken zonder daarbij aan de '1' en de '2' te hoeven komen?

Ik kom zelf uit de Cinema 4D-hoek, en vind het overzichtelijk om meerdere Materials op één object te hebben in plaats van één Material met tientallen nodes erin... ;-)

Alvast bedankt!

Pagina's: 1 ... 13 14 [15]