Dutch Blender Community
Hulp => Materialen en Texturing => Topic gestart door: reekje op 05 juli 2015, 20:45:59 pm
-
hallo
hoe groot zijn de texturen voor animatie
voor architectuur door wandelbare modellen van gebouwen?
voor games zijn ze dacht ik doorgaans 1024x1024 of kleiner
maar ik wil graag texturen pakketten maken voor animaties en voor architectuur en art projecten
reekje
-
Standaard is het 1024x1024
In blender kun je het beste de textures x2 vermenigvuldigen.
2048x2048
4096x4096
ik weet niet wat het beste is maar hoe groter de textuur des te meer detail.
Maar hou wel in de gaten dat bij hele grote textures blender flink aan de bak moet en veel geheugen nodig heeft.
-
dankje wel
reekje
-
Hoe kleiner hoe beter, hoewel de vrouwen daarover een andere mening hebben. ;D
-
Nog even dit de image die ze voor veel detail gebruiken zijn wel groot.
Bijvoorbeeld de aarde die je bij Nasa kunt downloaden is 10800 x 5400.
Correct me if i'm wrong. ;)
-
Dus in games gebruiken ze zo klein mogelijk want dat moet on d the fly renderen of in elk geval snelle beeld vervanging zijn anders kan de game niet snel gespeeld
Maar bij animaties kan de omgeving best grote textures bevatten en de modellen ook want die worden beeld voor beeld opgenomen maar ik kan me ook indenken dat grotere textures meer render tijd kost
Bij architectuur voorbeelden denk ik dat het is hoe groter hoe beter
wellicht is het anders
reekje
-
Je kunt ook nog een textuur atlas maken.
https://www.youtube.com/watch?v=lXyVQ87Hius
-
Maar bij animaties kan de omgeving best grote textures bevatten en de modellen ook want die worden beeld voor beeld opgenomen maar ik kan me ook indenken dat grotere textures meer render tijd kost
Dat ligt aan jou. Stel je hebt een animatie van 10 min en je laat een scene zien die 5 sec duurt...
Je kan kiezen om grote textures te gebruiken, maar je kan ook kleinere gebruiken want je scene is nauwelijks in beeld. De scenes die juist belangrijker zijn, kan je kiezen om betere textures te gebruiken.
-
dus textures van 512x512 kunnen dus ook gebruikt die moeten alleen gedubbeld worden wat eerder in deze draad gezegd is
maar wanneer worden dan textures van 4096 x4096 of hoger gebruikt? die lijken me in elk geval niet geschikt voor games want die hebben een snelle laadtijd nodig daar worden die kleintjes eerder gebruikt
maar goed ik begrijp dat het aan twee dingen ligt het aan tal oxsels en de dpi die voor cgi textures meestal op 72 zal staan
wat is beter512x515 op 150dpi of 4096x4096 op 72dpi?
want ik heb namelijk ook wat textures met een resoliet van 200 tegen gekomen en weet dus niet of ik die kan gebruiken
groetjes reekje
-
HDR is groot in resolutie en wordt voor de wereld environment gebruikt..
Hoe meer resolutie hoe meer zoomen mogelijk is, maar de rekenkracht ven de PC laat die het toe :)
-
ik heb 2 gb geheigen en wat voor processor weet ik niet
ik wek op een xubuntu systeem
maar ik wil textures maken voor de verkoop met namen voor achitectuur en animatie
vandaar dat ik dit alles vraag
reekje
-
Hier nog wat info van Blender over Image Textures.
http://www.blender.org/manual/render/blender_render/textures/types/image.html
Make better textures for games.
http://www.katsbits.com/tutorials/textures/make-better-textures-correct-size-and-power-of-two.php
-
Beetje vreemd dat niemand het nog gezegd heeft, maar je textures moeten zo groot zijn als voor het detail nodig. Een texture voor een tegelwandje in een badkamer hoeft echt geen tigduizend vierkante pixels te zijn. Dus veel detail, hoge resolutie, weinig details, lagere resolutie.
-
dank je wel allemaal
ijp ik ga het de komende dagen lezen
reekje