Topic: Curve modeling (organic)  (gelezen 3792 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 01 februari 2015, 18:26:42 pm »
LS,

Ik ben momenteel met curve modeling (Nurbs) bezig.
Curve modeling is een 2D plaatje omzetten in 3D mesh; uitstekend methode om barok elementen te creëren. (zie voorbeelden). Er zijn verschillende methoden heb ik in youtube gezien... of je werkt met nurbs of met mesh ;D. Ongetwijfeld zijn er nog meer. Voor Blender heb ik maar één tutorial kunnen vinden. Tot nu toe is mijn ervaring met Nurbs best goed. Je moet eenmaal het gevoel krijgen hoe men met de differentiële lijnen moet omgaan en verder gaat het vlot. Echter, het kost veel tijd.
Wat is jullie ervaring / mening of methoden?

Vale,
Mortalae

2D:

3D:

Barok: Zbrush en Max

Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2015, 18:40:29 pm »
Mooi gemaakt die vormen.
Maar het lijkt me een vrij intensief werkje, dus ik denk dat ik iets voor heb dat je hiervoor kan gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=ows2QTiMRPg

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2015, 18:54:20 pm »
ijp,

hahaha, Dank je.
Met paar clicks heb ik nu mijn hele ornament klaar... terwijl ik nurbs al de hele dag bezig ben en alsnog 1/8 was klaar.
Voor de barok elementen is dit echter onvoldoende, maar je kan het prima gebruiken als basis...Thanks!

Groeten,
Mortalae
Ave, morituri te salutant.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2015, 19:24:58 pm »
Met Blender Nurbs modeling? Nog nooit gedaan. Vroeger met MAx eens geprobeerd maar dat vond ik erg moeilijk. Binnenkort wil ik daar wel eens naar kijken. Welke tutorial heb je gevonden over Nurbs modeling die de moeite waard is?

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2015, 19:36:59 pm »
Dit is een totaal andere manier.
Gemaakt met modifier subsurf en displace  5 minuutjes werk.



Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2015, 19:37:34 pm »
Met Blender Nurbs modeling? Nog nooit gedaan. Vroeger met MAx eens geprobeerd maar dat vond ik erg moeilijk. Binnenkort wil ik daar wel eens naar kijken. Welke tutorial heb je gevonden over Nurbs modeling die de moeite waard is?
https://www.youtube.com/watch?v=uBS2s6SzAN4
Ave, morituri te salutant.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2015, 20:27:55 pm »
Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om met de Grease Pencil een vorm te tekenen en deze om te zetten naar een curve?
Als je dit doet dan zul je merken dat je curve uit teveel vertices bestaat maar dit kun je voorkomen door de Grease Pencil lijn eerst te bewerken en punten te verwijderen. Hierdoor krijgt de curve na conversie ook minder vertices.

Wil je nog minder vertices dan kun je eventueel de Simplify Curves addon er op loslaten of zelf in edit mode onnodige vertices verwijderen.

Wat je ook kunt doen is met de Grease Pencil polylines tekenen die de ronde vorm zo goed mogelijk benaderen. Na conversie kun je in edit mode de handles op aligned zetten en worden alle scherpe hoeken weer rond. Bij deze methode hoef je geen onnodige vertices te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2015, 20:33:00 pm door JvL »