Topic: Hoe gebruikt men de assets in Blender3  (gelezen 2325 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,309
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2021, 22:06:56 pm »
Heb jij die gemaakt Peter ik vindt hem mooi en de bewegingen zijn voor mij herkenbaar van mijn kleinkinderen.
Top.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2021, 08:47:30 am »
blenderbrammetje en IJpe

Als jullie het over het Ellie filmpje hebben,
dan helaas op alle vragen: nee heb ik niet zelfs gemaakt, behalve de animatie uiteindelijk in eem mp4 omgezet.

Het is uit een ellie*.zip en in assets library gezet (en het meeste nog lang niet begrepen) de annimatie is dan gewoon om op te roepen.


ellie ... en ... via de asset-manager  zichtbaar gemaakt.
Maar al die moie dinge zijn gewoon 'verboden' om te gebruiken.
Men moet de ellie dingen executeren = laden  , dan verschijnt er een niew window, waar je in de  Timeline Ellie een aantal bewegingen kunt laten doen
Boven rechts is dan deze toelichting (nog niet begrepen hoe dat gaat, er is slechts EEN keer iets gelukt: de linker arm te selecteren en aan de bones een ander stelling te laten doen, maar NOCH geen tweede keer ondanks meerdere pogingen het succes te herhalen, grrrr)




Zo te lezen ziet het gemakkelijk uit, maar doen??? Geen echt idee tot nu toel

Bijna zo moelijk als de AIVD kerstpuzzels ;-)

Men heeft asset-demo-bundle-3.0-ellie-animation.zip nodig, uitpakken en in een (eigen) asset  (locale directory = map) zetten en in blender via Edit Asset library de gekozen directory aangeven en ervoor een eigen naam(opaTest b.v.)  (automatisch opslaan activeert, bij mij)
een nieuwe Blender starten: dan ga je de timeline hoger trekken en boven links dan via een klik de  Asset-Browsert oproepen
Daar kan men dan (current file eigen gekozen herinnerings naam kiezen) dan zie je een stuk van het bovenste plaatje. Klikken op ellie en laten 'laden'

Was al een heel gezoek.  hoop dat jullie met deze post de zoek en doe tocht niet meer nodig hebben.


Nog iets: het afsluiten van Blender met Assets gebruikt te hebben lijkt niet meer te lukken (W10 ) maar er is gewoon iets geduld nodig, er iets aan het excecuteren en pas als dat klaar is verdwijnt het Blender met Assets gebruikte venster ... Heb ik gewoon moeten ontdekken, naar gezocht op het WWW maar niet gevonden ook niet bij blender.org  manual over Assets.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 08:53:07 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,309
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2021, 12:29:27 pm »
Volgens mij mag je het gewoon gebruiken het is CC is licentie
Met de CC BY-licentie kan iedereen: werk kopiƫren, distribueren en verzenden. werk aanpassen. commercieel gebruik maken van het werk onder de voorwaarde dat de gebruiker het werk moet toeschrijven op de door de auteur of licentiegever aangegeven wijze.
Dus Peter lekker verder knutselen met de animatie deze dagen. ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2021, 17:33:50 pm »
De beste Node tutorial I have discovered,

A pity that it is already AFTER christmas  ;)
Wat jammer, anders had ik HEEL veel Keerst kado's gemaakt ...


https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

The author does a superb job ,  this is what tutorials should look like.

Het is wel lang, en Engels nodig ...

Maar kijken is ook al leuk  :)

O oh Engels getypt (net zoveel Engels gehoord en gelezen


Ha toch maar een lokkertje:




Helaas nog niet door mij maar door de auteur gemaakt  :D
« Laatst bewerkt op: 27 december 2021, 17:46:53 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2021, 10:59:51 am »
Zo weer een stuk verder,
Van de Cube delen zichtbaar maken (ribbons)

Ergens is er iets nog niet goed de y richting lijkt goed in het midden
te zijn

de x richting heb ik nog niet in het midden

Maar weer een stukje begrepen  groter en kleiner als gebruiken en met een vorige samenknopen


Ergens heb ik dus een kijk (hoor) fout gemaakt, de ribbons moeten op de een of andere manier onafhankelijk gemaakt zijn door de auteur.
Dus overnieuw goed kijken en luisteren! PKHG!!!
« Laatst bewerkt op: 28 december 2021, 11:29:27 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,372
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2021, 17:05:28 pm »
Om de ribbons onafhankelijk te maken moet je in edit mode alle vertexen ervan selecteren en dan met "separate" voor selection kiezen.
Dat is de gangbare methode.
Ik kan met niet voorstellen dat het op een andere manier gedaan is.
Maar kijk inderdaad goed naar de tutorial.
Succes !

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2021, 11:49:34 am »
Dankje blenderbrammetje, ik zal zien hoe ik dat voor elkaar krijg



Gebeurt automtisch, omdat alleen x en y verwisseld wordt en de Cube
ja symmetrisch is t.a.v. x en y (en z)
Deze Ribbons moeten noch iets naar buiten (normals! ) geschoven worden
en ik heb nog een breedte probleem. Vermoedelijk met een te kleine
cube begonnen. Dus eigen text met een grotere cube doen. Peter!
Of een andere truc (wekrwijze)??? Mogelijk???



Maar nu eerst mijn vertaling om voor Blender 3 en Newbies toch gifts pakketten te maken (de tussendoor verklaringen moet er [ later ] nog toegevoegd worden

************************** met opdrachten ************
Als iets niet  duidelijk genoeg is graag reageren
****************************************************

* Nieuwe notatie voor de nodes in een klap goed maken
 Aanname Blender gestart met EEN object en dan Geometry Nodes geactiveerd en
 de naam in b.v. Gifts gewijzigd  ..  Voor het Gifts voorbeeld is de Groep Input niet nodig: klik - X.
 Verbindingen worden met -> aangeduid, acties met ; (punt-komma) gescheiden (a la Python)
 voor de Gifts zijn twee rijen onder elkaar ; Node te maken, tutorial tot ca 9:23
hoogte van nodes worden met HOOFD letters  Ax, By, ...  x en y indices per rij 1 2 3 etc
 Nodes aanmaken , gebruik Shift-A  og(vis Add) en in Search de goede Naam
Voorgestelde parameter achter af per node uitleggen

** Nodes in rij A en rij B:
  min of meer verbind node met zelfde hoofdlette horizontaal
   A1: Value;  A2: Random Value;  A3 Cube;  A4: Set Position; A5: Subdivie Mesh;
   A6:. Subdiviede Surface;  A7: Set Shade Smooth;  A8: GroupOutput (zal er al zijn).

Dus onder de A's  de B's                         

  B1:  Separate XYZ;  B2:Math (in Mulitply met Value 0.5):  B3 Combine XYZ.

 De twee  lijnen om Gift-Dozen te maken, de verbingen met -> aabgeduidt.

 A2 value -> A3 size;  rest vanzelfspreken Mesh en of Geometry naar hetzelfde

 A2 Value -> B1 Vector; B1 Z -> B2 Value; B2 Value -> B3 Z; B3 Value -> A4 Offset;

Parameter waarden (voorstel, mee spelen!)
 A2 Min: 0.3 (en naar beneden ook Shift-LMB sleep naar beneden)
B2 Value: 0.5

Soms tussen door beslissen
Levels van de A4 en A5 (redelijk een 2)

Zien of het goed is: wijzig de Seed van A2 en zie de Cube in verschillende mooie pakket wijzigen

Maak er een tweede doos (of meer) voor later , moeten NIET identiek zijn

Volgende : Ribbons maken


********** later laat ik nog plaatjes ervan zien hoe het bij mij er uitzag  :)
« Laatst bewerkt op: 29 december 2021, 15:37:56 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2021, 15:51:56 pm »
Als je het gesnapt hebt wordt het toch wel vrij eenvoudig

De Ribbons niet zo ver naar buiten is gewoon met een
Math node (multiply) te doen, komt in de volgende versie met
een grote Cube voor  de breedte maar twee keuzes te hebben 0 (niets) of 0.1 zoals hier te zien.


Doei
       Peter

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,372
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2021, 21:14:05 pm »
Van Geometry nodes weet k nog zo goed als niets.
Zodra de twee filmpjes af zijn waar ik nu aan bezig benin 2.79 , stap ik over naar Blender 3.0 die ik op de andere PC ook al geinstalleerd heb.
Ik wil meteen profiteren van snellere render tijden en Optix.

Maar dan zal ik me ook eens in Geometry nodes verdiepen...
Succes Peter !

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2021, 06:39:14 am »
Van Geometry nodes weet k nog zo goed als niets.
Zodra de twee filmpjes af zijn waar ik nu aan bezig benin 2.79 , stap ik over naar Blender 3.0 die ik op de andere PC ook al geinstalleerd heb.
Ik wil meteen profiteren van snellere render tijden en Optix.

Maar dan zal ik me ook eens in Geometry nodes verdiepen...
Succes Peter !


Dank je, ik ben op de weg naar de top ;-)
ribbons maken, leuk princiep, en dan kleuren op loslaten (dankzij tutorial ook heel eenvoudig)
er ontbreekt nog de versiering ... maar in een vorig probeersel is er al iets
ontstaan wat gebruikt zal worden , dus ik heb goede hoop  ;)



Oh oh, the rest of the tutorial is lastiger dan het eruit ziet  :-[
De versiering boven op, is voor mijn pakket (blend file) heel erg vreemd en lijkt er helemaal [nog] niet op. jammer. Doorgaan is twijfel achtig.
Ik ga maar eerst kijken op men het bouwerk niet in Python file kan opvangen ... dat probeer ik dus EERST maar uit.
Tot lezens ....

Eerste poging totale mislukking dus  voorlopig stop ik tot later ...
Volgend jaar verder ...

Hi hi kon het niet laten toch nog een stuk verder gekomen,
nog iets opknappen en shader gedeelte uitvoeren
dan zal ik er zijn (dat wel volgend jaar)




Het nieuwe jaar begint goed: de "Bow (strik)": ziet er nu zu uit als het voorgedaan is:



zo nu samen plakken en omhoog schuiven ... moet ook kunnen
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2022, 09:32:08 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,372
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2022, 17:22:28 pm »
Leuk PKHG.

Ik ben van plan ook Nederlandstalige tutorials te maken voor Blender die dan zowel Nederlands zijn als een Engelse versie.
Dutch Blender Tutorials.... DBT !.
Ben begonnen met me in 3.0 te verdiepen maar het is er bijna alleen maar handiger en eenvoudiger op geworden.
Handige tabs.
De eerste tutorials worden redelijk kort , voor de echte beginner.
De belangrijkste weetjes over de Blender GUI en de eenvoudigste tools.
Object en edit mode. Kleur en materials , render tab...




« Laatst bewerkt op: 02 januari 2022, 17:40:34 pm door blenderbrammetje »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,372
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 02 januari 2022, 17:55:22 pm »
Dat zijn wel voornamelijk video tutorials.
Ik heb de hulpmiddelen al gedownload of al op de PC staan.
Zoals screencapturing programma , een rode vlek rond mijn muisaanwijzer en zowel alpha logo en overlay met klein logootje in de hoek als een animatie voor het begin van de video.
En natuurlijk Carnac zodat je ideogrammen in beeld ziet , midden bovenin , met welke toetsen ik indruk.
Video bewerken doe ik al heel lang dus ik heb al ervaring met Premiere pro , Pinnacle en tegenwoordig gewoon Open Shot open source video software.

Zo word het simpel , duidelijk en overzichtelijk.
De eerste tutorial gaat over de GUI en de Blender kubus.
Men maakt meteen wat met wat men leert. En men kan meteen iets.

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2022, 15:10:49 pm »
Ik ben ook al bezig geweest met de Asset Browser.
In de vorig versie (2.9x Alpha, Beta of whatever ik gebruikt heb) kon je zelfs een "Collection" aan asset maken.
Dit is echter nu (nog) niet mogelijk, maar daar wordt gelukkig aan gewerkt:
https://developer.blender.org/project/board/132/