Topic: blender 3.0  (gelezen 2694 keer)


Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 december 2021, 11:18:26 am »
            geacht forum,


   ik  ben bezig om een mok  te  maken,  eerst  op  blender  2.93.  nu heb ik blender 3.0   gedownload, en  ben  op weg  om die  mok te maken  met  de  tutorial   blender-lessen.nl.
  die  scene  waar  het  wel  lukte  met  de  mok  op   blender 2.93  om  subdivision surface te gebruiken  moest bij  die  scene  de  mok   veranderen  om  met  de  les  verder  te  gaan. dezelfde scene  met  de  mok   ben  ik  nu   met  blender 3.0,  maar  werkt de  subdivision surface    helemaal  niet,  hoe  kan  dat?  het  is  misschien  moeilijk  om  het zo   uit  te  leggen,  eigenlijk  moet  je  de  beelden  zien.
er  zijn   van  die  lessen  met  de  mok  3 delen  van. maar ik  ben  bezig  in  de  eerste  deel.
als  iemand  het  wil  gaan  bekijken  en daarop  mijn  misschien  beter  kan  helpen  dan  zou  dat  heel  mooi  wezen,   ik ben bij  deel  1  van  de  mok  op  4:18.
Bij  mijn  werkt  die  scene  niet  bij  blender 3.0,   wel   bij  2.93.
of  doe  ik  wat  verkeerd, of  staat  er  misschien  een  instelling niet goed?

alvast   allemaal  bedankt  voor  de  hulp!

groet  van  Herman

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,305
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2021, 11:55:19 am »
Bij mij werkt subdivision surface gewoon.
Ik zou zeggen maak een print screen en plaats hier de foto dan kunnen we het zien.
Of mail me de blend file je hebt mijn email ik zal niets veranderen alleen kijken wat er mis is dan kun je verder.

Online Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2021, 12:05:09 pm »
Bij mij werkt het ook gewoon, misschien staat de subdivision mode per ongeluk op simple in plaats van catmull-clark? Wel grappig, dit is de allereerste tutorial (samen met die van het huisje, ook van blender-lessen.nl) die ik ooit gevolgd heb. Inmiddels iets meer dan een jaar geleden.

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2021, 12:12:08 pm »
hallo  Blendey,

nee, ik  heb  hem  op  catmull-clark    staan,   ik  weet  ook  niet  wat  dat  nog betekent.

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2021, 12:18:12 pm »
ik  begrijp  er niks  van,  die  scene  van  die  tutorial  deedhet  wel  op   versie  2.93
met  de  kubus  werkt  de  subdivision  surface  wel.

Online Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2021, 12:22:16 pm »
Bijzonder. Misschien inderdaad een screenshot maken zoals IJpe voorstelde?

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2021, 12:26:54 pm »
   ik  heb  hier  het  screenshot  van de mok


Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2021, 12:29:58 pm »
https://youtu.be/cF3zUSPnAOE


hij moet  dan  veranderen in  het beeld  wat  ik  toestuur. ik weet  niet of  dat  werkt

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2021, 12:31:11 pm »
moet  je  kijken  op   4 min  en  18  sec   verder,   daar  gaat  het  bij  mijn  niet goed.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,305
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2021, 12:46:48 pm »
Herman ik heb de binnenkant van de mok naar binnen getrokken om te laten zien dat het niet goed is de binnen kant zit tegen de buiten kant aan en als je subdivision surface gebruikt ziet het er niet uit en je had ook 96 dubbele Vertex.
Dus opnieuw even je mok maken.


Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2021, 12:50:12 pm »
   bedankt  Wil,

  ik  ga  even  aan  de  slag opnieuw,  kijken  of  het  nu  lukken  gaat
maar  staan  de instellingen  dan  gewoon  goed?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,305
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2021, 12:55:03 pm »
Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken en dan selecteer je alles.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance je zal zien dat er nu 96 dubbele Vertices zijn verwijderd.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,305
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2021, 12:56:35 pm »
En ook nog jou mok heeft geen onderkant ;)
Als je naar mijn voorbeeld kijkt dan zie je ook een pijl bij een icoontje als je dat icoontje aandrukt dan kun je door je mok kijken je ziet dan alles wat je gemodelleerd hebt dus ook de binnenkant.
Heel handig.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 13:01:08 pm door IJpe »

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2021, 13:04:12 pm »
  Wil  als  ik  de  r  indruk  krijg ik  een  roteer   pictogram,  of  moet  ik  nog  wat  anders  indrukken  voor  ik dat  nieuw  menu  krijg?

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2021, 13:07:54 pm »
   kan  ik  dan  altijd  die  toggle x ray  aan  laten  staan  Wil?
inderdaaad   geen  onderkant,  ik  dacht  toch  werkelijk  dat   de  onderkant  er  ook   allang  was