Dutch Blender Community

Algemeen => Leuterhoek => Topic gestart door: PKHG op 26 september 2021, 16:34:11 pm

Titel: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 26 september 2021, 16:34:11 pm
NIEUW, NIEUW
Voor blender met version >= 3  eindelijk een tutorial
dat je in enkele minuten kunt volgen
https://www.blendernation.com/2021/11/20/blender-3-geometry-nodes-beginner-tutorial/

Later iets meer commentaar

Hallo,
Heb een tutorial ontdekt over hoe je met 'nodes' zoiets als dit
kunt maken (en als newbie, is het begin wel gelukt, wat er daarna komt
is nog experimenteren en snappen.

Maar er zijn te veel wijzigingen van Nodes in de nieuwste versies, men is het
, zo lijkt mij, het niet eens wat en hoe. Heb vandaag meerdere uren voor niets
voor en met het tutorial gekuntseld ==> ik geef het maar op
De nieuwste 2.93.6 doet b.v. niet wat men  wil. In ieder geval op W10




(https://i.postimg.cc/pmfN7J2T/candy.jpg) (https://postimg.cc/pmfN7J2T)

het is hieruit
 https://www.youtube.com/watch?v=O9qqWfxxoCM  (https://www.youtube.com/watch?v=O9qqWfxxoCM)

Na ja het start deel als beginner was al, na ja, tussen slechts een beetje lastig en leuk te moeten leren hoe je met dat node-gedoe moet werken (het een of ander kan in ondertussen wel begrepen)

Tot hier is de tutorial te doen (en ik zou kunnen helpen met hoe doe je dat)
Er wordt wel iets aan meetkunde gebruikt , maar is voor het nadoen wel duidelijk genoeg. (Je hoeft de wiskunde hiervoor niet echt te leren)


(https://i.postimg.cc/9DJbrDbb/2021-09-25-004.jpg) (https://postimg.cc/9DJbrDbb)

Dit onderdeel gaat wel, MAAR daana moet men de nodes min of meer nabouwen in niet shader-mode maar in geometry-mode

Dat wordt mijn volgende stap ....
(werken doe ik op een 'W10' laptop met Blender (3.0 maar lager zal ook wel werken, 2.93 b.v.)

Fijne zondag nog
(opa) Peter

Hi hi, het begin lijkt op de tutorial 290 punten

(https://i.postimg.cc/HJ61T0Vt/2021-09-26-001.jpg) (https://postimg.cc/HJ61T0Vt)

Grrr heb met ctrl-space het venster boven links groot gemaakt
en dan iets (???) in elk beval niet ervoor opgeslaan met als gevolg
mijn geometry nodes zijn er niet meer -> dus herhalen (maar dat doe ik morgen)

Salut
Peter

Nieuw: Als men b.v. een subsurf modifier toevoegt,  krijgt men een lege nieuw geometry Node 001 , maar de active kan men terug krijgen (is dus NIET helemaal weg, tja, vanochtend ontdekt)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 28 september 2021, 09:19:59 am
Zo samenvatting van wat ik tot nu toe heb gedaan:
Het tutorial heeft zo te zeggen 3 wezenlijke onderdelen.
1. maak een Cylinder (basis object)  klik benden links en verwijder de deksels (Nothing gebruiken) , dan in edit mode de bovenste vertices uitkiezen en face add grid, en benden ook.

Hierna splitst de auteur het geheel in TWEE delen

2.a  via de shaders mode  laten zien welke wiskunde onderdelen je nodig hebt om het bovenste gedeelte : spiraal achtig te laten worden
2.b 1 nu in geometry mode de 'cylinder' object  maar  vormen , via verwijzingen naar wat er in shader-mode is voorgedaan

Ik voeg nu een plaatje toe, dat je zo te zeggen de eerste stappen laat zien die ik net vanochtend nagemaakt heb.
Je moet du zelf (de nodes toevoegen leren , de zoek opdracht gebruiken, dan de goede 'waarden' aangeven, davoor het Plaatje)

Heb je prolemen, vraag het mij, en ik zal passende plaatjes over hoe gaat dat toevoegen ...

(https://i.postimg.cc/SYss3GBn/nr4-1802-alleen-de-ondedelen.jpg) (https://postimg.cc/SYss3GBn)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: Ruud op 28 september 2021, 12:54:14 pm
Een hele uitdaging de geometrie nodes, er is zoveel te doen in Blender :)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 07 oktober 2021, 07:16:54 am
dbc was er een tijdje niet te berijken,

Langzaam maar zeker wordt  het  nodes-tutorial begrepen.
(https://i.postimg.cc/3046fjWD/GM-opweg-4okt.jpg) (https://postimg.cc/3046fjWD)

er zijn 4 ondedelen:
1. geschikt basisobject maken (peulenschil) geschikte Cylinder aanmaken
2. deel twee legt netjes uit hoe men met arctan2 kan (moet) werken, 't is wiskunde maar wordt via annotations goed uitgelegd.
3. geometry nodes gebruiken om wat er in shader-mode is uitgelegd nu te realizeren (gelukt, zie plaatje boven).
4. resterende uitdaging: de schokolade boven op (en de randen spikkelen) , dat moet nog ...

Houw me aanbevolen voor eenvoudige tutorials die geometry nodes (voor beginners van GM ) stapsgewijs toelichten.
Vroeger of later zal ik op mijn website 3. (op mijn manier) uitleggen

Peter
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 15 oktober 2021, 13:35:14 pm
Ui ui, heb een blend bestand van blender.org (over Nodes) maar uitgeprobeerd

Huizen maken ...
(https://i.postimg.cc/qhH2H9KK/EENhuis-kleiner15okt.jpg) (https://postimg.cc/qhH2H9KK)

Het Blend laat 3 verschillend grote huizen zien, waar van ik 2 met x delete verwijderd heb den dan maar via Procedural Building aan de getallen gedraaid.
EN het werkte.
Het wordt met Eevee gemaakt (blender 3 alpha, W10)
Vreemd In Blender het bestand als png laten opslaan, maar al mijn 'picture' programmas kunnen de png niet laten zien (nog niet??) 833 KB zou toch moeten kunnen?!(bug in 3 alpha?)
Er is dus nog heel veel experimenteren nodig om te snappen waarmee
je wat kunt laten ontstaan  moet maar gaan zoeken of er iets 'begrijpelijks'
totorial of toelichting te vinden is , desnoods maar proberen de 'maker' via email bereiken?!

Zo en nu het tutorial maar weer aanpakken ...
Alhoewel dat nog zal duren (Bridge is weer begonnen en RadouwdUMC staat op het programma en Youtube met P.. Omtzigt ..)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: ExLibris op 19 oktober 2021, 13:18:03 pm
De afgelopen tijd weer met Geometry Nodes aan de slag gegaan. Ik kwam er dus achter dat heel het systeem op de schop gaat en Geometry Nodes Fields is dus heel anders dan het oude systeem. De nieuwe versie is vooralsnog alleen de zien in de alpha build (in de master branche dan). Hier komen nog bijna dagelijks nieuwe nodes bij en nodes veranderen vaak.

Mijn doel is om het volgende te bereiken:

Ik maak een Plane met een willekeurige vorm. Hier wil ik een stadsmuur van maken met torens.


(https://i.postimg.cc/bDnc9qxv/Plane.jpg) (https://postimg.cc/bDnc9qxv)

De muur maak ik door van de mesh eerst een curve te maken en vervolgens weer een curve te maken met een profile als vierkant. Ik heb hierdoor controle over de hoogte en breedte van de muur. Het toevoegen van een kleur lukt me wel, maar het aanbrengen van een materiaal lukt nog niet goed, waarschijnlijk omdat ik de UV's niet achteraf kan genereren. Ik wil nog proberen om het profiel van de muur via verschillende profielen beschikbaar te maken.

Het plaatsen van de torens is op zich eenvoudig. Alleen de correcte rotatie over de Z-as van de torens lukt me nog niet. Eigenlijk wil ik ze allemaal laten wijzen naar het origin point van de originele mesh. Die kan ik (nog) niet vinden. Een "Rotate to" blokje zou erg handig zijn. Ronde torens zijn geen probleem, andere vormen zijn voor mij nog lastig correct te plaatsen


(https://i.postimg.cc/XBKRtxDS/Plane2.jpg) (https://postimg.cc/XBKRtxDS)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: ExLibris op 19 oktober 2021, 13:46:56 pm
Nog even de nodes "ter lerigh ende vermaeck"




(https://i.postimg.cc/WhfY9Q5L/Nodes1.jpg) (https://postimg.cc/WhfY9Q5L)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 08 november 2021, 07:39:02 am
Ui ui wat leuk ExLibris. Jou overzicht, leuk  (maar toch ook lastig voor mij)


Heb gisteren weer naar nodes videos gekeken, lastig lastig ,
Klopt alles wijzigt heel gauw, en in de videos wordt er al van uitgegaan dat je een halve meester bent
en meteen snapt wat er voorgedaan wordt, heel erg vervelend.

Moet maar naar mijn poging terug gaan, en als het (nog) werkt zal ik proberen het 'leesbaar' via mijn website te laten zien.

Heb de laatste twee weken meer met microbit en morse-code geknutseld.. In Javascript redelijk gelukt maar ik wil het in Python hebben, Normale programma's kun in op 3 manieren bewerken : met Blokken  (commando's van links naar rechts slepen ) in dan naar Python of Javascript (en omgekeerd) laten transformern. maar dit terzijde ;-)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: ExLibris op 08 november 2021, 17:02:51 pm
Ui ui wat leuk ExLibris. Jou overzicht, leuk  (maar toch ook lastig voor mij)


Heb gisteren weer naar nodes videos gekeken, lastig lastig ,
Klopt alles wijzigt heel gauw, en in de videos wordt er al van uitgegaan dat je een halve meester bent
en meteen snapt wat er voorgedaan wordt, heel erg vervelend.

Moet maar naar mijn poging terug gaan, en als het (nog) werkt zal ik proberen het 'leesbaar' via mijn website te laten zien.

Heb de laatste twee weken meer met microbit en morse-code geknutseld.. In Javascript redelijk gelukt maar ik wil het in Python hebben, Normale programma's kun in op 3 manieren bewerken : met Blokken  (commando's van links naar rechts slepen ) in dan naar Python of Javascript (en omgekeerd) laten transformern. maar dit terzijde ;-)

Het principe is niet zo heel moeilijk, maar er is heel veel mogelijk dus het wordt snel ingewikkeld. Gelukkig zit er nu Voldoende functionaliteit in om het meeste mogelijk te maken. Als je met Python kan werken, zou je Geometry Nodes helemaal moeten kunnen snappen. Het is een soort programmeren, maar dan visueel.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 08 november 2021, 17:31:44 pm
Leuk ExLibris
Na ja, Nodes en Python? Lijkt meer op een speciale manier van
Scratch programmeren of ook Microbit in beide talen zijn de comandos
min of meer klaar, je slept ze van links naar rechts etc. en DIE werkwijze
zit er ook in de Nodes-editor.
Het probleem is waar vind je de Nodes die je wilt/ moet gebruiken en hoe
gaat dat dan nog verder in Blender.
Tutorial Videos gaan daarvan uit dat je al 'veel' over Nodes gebruiken weet en gaat voor mij meestal VEEL te snel. Een probleem is ook dat de NODES in de verschillende Blender versies ALLEEN in princiepe eender zijn maar op andere plaatsen moeten worden opgehaald!

Het Shaders gedeelte uit de tutorial (ook in de link boven aan van mijn deel1) heb al min of meer aan geknutseld in een Notebook .
Dat zal, denk ik,  deel2 (voorbeeld hoe ik voor bloedige beginners het een of ander uitgelegd heb (moet???!!!) worden.

Deel 3 zal wel de voortzetting na deel2 worden: het object (zie deel1) nu met de kennis van deel2 in de juiste vorm  (aanpasbaar! de truc van Nodes)
maken.
Deel 4 het object nu mooi met ... aanpassen uit de tutorial heb ik nog niet
begrepen ... na ja, komt hopelijk nog.


Maar ik den meer aan zoiets:
https://blender29.pkhg.nl/Candy_object_deel1.html  (https://blender29.pkhg.nl/Candy_object_deel1.html)

Ben liefhebber van Python Notebooks , de inhoud van de link is ermee gemaakt ;-)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: ExLibris op 08 november 2021, 19:28:59 pm
Het begin is inderdaad niet eenvoudig, ook ontbreekt er nog zo'n stap als met die cilinder gebeurt in de uitleg (alleen een n-gon en triangles), net als met circels. Daardoor is wat je wilt wellicht nog niet mogelijk of nodeloos ingewikkeld. Zo wil ik bijvoorbeeld in Nodes de UV mapping opnieuw genereren, dat is ook nog niet goed mogelijk. Men is er hard aan bezig, maar het kan het normale modelleren (nog) niet vervangen. Ik vind echter het principe dat alles dmv nodes gemaakt kan worden wel heel interessant.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 13 november 2021, 13:55:58 pm
Ben even afgeleid, heb bij CGBoost een cursus over boetseren aangeschaft

doel van de eerste (actie) is dit
(https://i.postimg.cc/0M7njVtK/2021-11-13-001.jpg) (https://postimg.cc/0M7njVtK)

Hierna moet ik weer aan de Nodes beginnen ... sorry

PKHG
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 15 november 2021, 15:21:13 pm
Zo nu voor Nodes-newbies.
Alhoewel ik liever als met Blender 3 alpha werk heb ik geprobeerd of het ook
al kan et een vroegere versie en het ging nog identiek in Blender 2.8.3
Eerste deel: en object maken uit een cylinder zou iedereen kunnen:
Shift-A Cylinder makend -> en deksels verwijderen -> edit-mode -> 4 horizontale loop-cuts maken -> object-mode -> S Z  goede hoogte maken.
OK
Nu laat de auteur middels de 'Shader' de Node- stappen zien om dit te maken
Wat je moet doen voeg ik toe ONDER het 2.8.3 gemaakte plaatje (de zo broodnodige eerst stappen:

(https://i.postimg.cc/ThxrbQ96/2021-11-15-016.jpg) (https://postimg.cc/ThxrbQ96)

De stappen
1. klik op Shader ,  en in het midden op NEW , daardoor wordt  de canvas in tween gedeeld met al twee verbonden Nodes te zien. en die verbinding moet men verwijderen, met een schaar zeker het meest makkelijk dus
2. klik op T (in het deel met de nodes) dan verschijnen rechts 3 mogelijke acties: kies de schaar en knip de verbindingslijn doormidden.
Klik op de rechter node ne schuif hem naar rechts.
De linker Node maken we in een ovaal door het driehoekje links van
Principle BSD te klikken en schuiven het uit het zich (naar boven b.v. niet te veel, anders verdwijnt de Material Output Node (naar onderen uit het zicht, maar die wordt nu namelijk WEL gebruikt) Overigens  Op het driehoekje klikken krijg je ook een verkleinde ovale versie doen en weer ongedaan maken ) de Output-node schuif maar flink naar rechts (of wat je leuk vindt)

Bij Blender 3 Alpha (en mijn instellingen) kun je door aan het muisrad  te draaien de grootte van Nodes aanpassen!

3. De coördinaten van het object zijn nu nodig en hoe krijgt men nu DIE Node te voorschijn, die is namelijk het startpunt (Node) voor de volgende onderdelen???
 
Klik op Add en dan is boven is een zoekmogelijkheid  (vergrootglas Search) en tik aldaar: texture coordinates ( co is al genoeg)  en klik! Jippie, gelukt.

4. We hebben x,y,z  coördinaten nodig, om hoeken te gebruiken heeft de Wiskunde functies zoals sin(alpha)  .... tan(alpha)  en arctan en arctan2
en die 3 waarden moeten voor elk vertex van het object worden gebruikt.
Dat wordt via Separate x,y,z gedaan dus WEER via Add en zoeken:
Se  intikken laat al de juiste keuze zien dus klik op Separate x,y,z ;-)
en de verbinding maar maken.

5. Nu hebben wij Wiskunde gereedschappen nodig (via Nodes!!) dat gaat dan weer via klik  op Add en zoeken naar Math, pas op er verschijnen onder elkaar 3 mogelijkheden: Math , Vector Math en Material Output  ter keuze
Wij hebben Math nodig (zie tutorial en plaatje hier)
 
even pauze gaat nog iets verder ...

Eerst met de arctan (later wordt het arctan2)

6. dus weer naar Math zoeken en dan op de Add van de Math Node klikken en Divide kiezen. Sleep y naar de bovenste mogelijkheid de x  naar de onderste (d.w.z. y/x)

7 nu met gemak de arctan node maken:  muis op Deling Shift-D dupliceert
en   klik op Deling wijzigen in Arctangent
en tenslotte    Value met  Surface van Material Output verbinden.


Het resultaat in het bovenste deel zou dan op het plaatje verder boven
moeten lijken (kan een tikkeltje anders zijn)

Zo en nu op een resultaat van de meekakers wachten ;-)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 16 november 2021, 09:11:57 am
16 November,
"finishing touch" na het foto nog iets commentaar nodig ... voordat we shading nodes verlaten ...
(https://i.postimg.cc/KR5w25PN/2021-11-16-001.jpg) (https://postimg.cc/KR5w25PN)

Dit is het eindresultaat bij mij voor  oefenen/leren via de shader-nodes.
Enkele opmerkingen: de meest belangrijke is hier dat er een Vector lengte nodig is.
En dan worden er twee dingen met elkaar verbonden door waarden via een
Add-Node samen te voegen!

bij de Multiply-Nodes kun je aan WAARDEN draaien (schuiven!) bekijk het effect maar ;-) heel erg leuk om te zien met hoeveel gemak je het uiterlijk van je object kunt wijzigen! Dat is HET GROOTE VOORDEEL van Nodes, de getallen zijn zo te zeggen PARAMETERS van je project, waardoor men makkelijk kan uitproberen wat je het beste bevalt.
Bij het volgende onderdeel (heb ik tot nu toe nog niet 100% onder de knie)  kan men deze parameters verhuizen naar de rechter kant  om de wijzigingen zonder het zichtbare Nodes, ook ziet en gebruiken kan.

Dus, opa, op naar het volgende onderdeel van het tutorial, shaders verlaten en nu echt het  3D-object via nodes in DE gewenste vorm krijgen.

Tot later ..

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 17 november 2021, 15:09:07 pm
Hi, jammer,
Heb aan heb volgende stuk gewerkt vanochtend en iets niets leuks ontdekt : Nabouwen van het tutorial gaat met'
 Blender 2.93.5 en ook met Blender 3 alpha is het niet na te doen...

En de pogingen met deze twee versies zijn zo, dat in een versie met de een de andere de nodes allemaal in ROOD laat zien en wat betekent  dat???

Ik ga maar bij de meesters informeren ..

--> official versions and alpha versions may differ MUCH

Oh with 2.93.5 lijkt het nu ook te kunnen ... tot later


Behalve Python en ... heb ik nog een hobby:

Niemand vond het niet Blender gedeelte over morsen leuk, weggehaald  :(
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 18 november 2021, 09:05:08 am
Zo nu verder.
Uit mijn notities:* 1845
    1.  Attribute Separate => position, x, y,
       verbind met Group Output -> er verscheijnt boven links : position (3 kolommen)
       en x  y  kolommen (nog alle wijzen 0 uit, nog NIETS aangepast
    file://

    2. Attribute Math => A:y B:x Result: angle(mag ook hoek maar dan ook later hoek)
    bij mij komt boven links angle er bij (heb je hoek gekozen verschijnt hoek)
    3  Attribute Vector Math -> Geomety uit met Geometty in verbinden
    => A:position B: angle   Result: position
   -> het object krijgt rare form, er moet nog het een of ander recht gezet worden!

   file://c:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\Candy\pictures\2021.11.18_001.jpg
 

(https://i.postimg.cc/64xqtRFV/2021-11-18-001.jpg) (https://postimg.cc/64xqtRFV)

ca tutorial  15:22

nu net gedaan
 4. angle is Float moet omgezet worden naar Vecror en alleen in Z-richting
      passende Node maken klik op de Attribut Vector en shuif die links ernaast
      ==> verander Add in Multipl, en daaronder 3 keer angle invullen 
      ==> B in Vector wijzigen!
      test: proeer de z waarde maaar te wijzigen -> leuk, het object wordt (flink) aangepast
      op dit moment zeg op 0.5 geeft
   
(https://i.postimg.cc/5H62v1zR/2021-11-18-002.jpg) (https://postimg.cc/5H62v1zR)

 5. add twee keer Attribute Math (shift D makkelijkst): Sine (erst)  eerst dan Muliply
     tussenvoegen ..   bij Math ==> A B Result in angle 6 angle bij Sign => angle angle
     09 35 naar 3bc

(https://i.postimg.cc/sGFLmPNh/2021-11-18-003.jpg) (https://postimg.cc/sGFLmPNh)

;-) als je weet wat je moet doen gaat het inmiddels toch tamelijk snel ;-)

Volgende stappen
  6. er ontbreekt mulitplication of the length ...
    Attribute Vector Math -> Length instellen meteen tussenvoegen achter Group Input
    ==> position length    (gekozen naam!)

  7 shift D  op passende Attribute Math ==> Add,  angle length angle voor Sin inschuiven

  8. toevoeging van 7 moet groter dus een Multiply tussen voegen => length 6 length


(https://i.postimg.cc/Dm6Ghf79/2021-11-18-004.jpg) (https://postimg.cc/Dm6Ghf79)

Hi hi, leuk toch? tutorial ca 1949

tutorial ca 22:53
Nu moet nog de Colour Ramp worden toegevoegd
(helaas is mij dat wel gelukt, maar bij het resultaat ben ik nog niet
tevreden... ik moet er ergens nog een foutje hebben opdat slechts het bovenste gedeelte wordt aangepast  :(

Volgende keer hoop ik ..

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 november 2021, 09:47:13 am
omschrijving van doen bevalt me niet,
Of ik verbeter straks of nieuw ..  iets later
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 19 november 2021, 10:56:25 am
Ik doe er op dit moment weinig mee maar het is wel leerzaam, want ik zie nodes voorbij komen die ik nog nooit heb gebruikt.
En nu weet ik in ieder geval wat ze kunnen doen. ;)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 november 2021, 11:44:06 am
Met een iets vereenvoudigde start

Klik boven op Geometry nodes en klik in het midden op New

Dan deze nodes toevoegen
 
1. Node1: Add => Attribute Separate -> laat boven links de titel poistion zien
  en eronder 3 kolommen (met verte) coordinaten dat in de offenen vakken
  invullen
 => Vector: position Result X: x, Result Y: y ResultZ:z invullen
   boven links verschijnen de kolommen met x y en z (kopien)
  Tut-tijd: 13:55/34:13

2. Node2 : Add => Attribute Math , veschijnt een Node Attribute Math
   daar de Add in Arctan wijsigen
   nu Node2 tussen   Attribute Seperate en Group Output schuiven
   nu nog klik in vak A: kies y
   klik in vak B: kies x
   zet als Result: angle (die verschijnt nu boven links!
   Tut-tijd: 14:22

3. Node3: Add: Attribute Vector math Node verschijnt en tussenboegn
   voor Group Output nu nog klik op de zwarte valke en kies:
 A: position, B: angle    Result: position
  Tut-tijd: 15:25

(https://i.postimg.cc/HjQ3qJZT/2021-11-19-001.jpg) (https://postimg.cc/HjQ3qJZT)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 november 2021, 12:17:37 pm
zelfde werkwijze met een raar aangepaste Cube
gaf dit
(https://i.postimg.cc/5XZx5bzN/2021-11-19-002.jpg) (https://postimg.cc/5XZx5bzN)

Dus men moet kijken wat deze 3 (van de 5) nodes wel kunnen

Was dus nieuwsgierig.  Met een Cube zonder iets kwam er niets.

Volgende test neem maar een ' UV bol' origineel momentje ..

(https://i.postimg.cc/34jm5Lhm/2021-11-19-003.jpg) (https://postimg.cc/34jm5Lhm)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 november 2021, 12:42:53 pm
Zo nu heb ik langzaam begrepen hoe het tutorial in elkaar zit.

Nu dus de volgende stappen (met de bedoelde cylinder) voor mij en jullie
uit elkaar klamuzern  :) tot later

Nu 20 November  14 uur
Heb het nu tot tutorial 23:25 redelijk onder de knie zie mijn
nog niet aangeklede Candy

(https://i.postimg.cc/9DrFFm4X/Candy-1345-2021-11-20-011.jpg) (https://postimg.cc/9DrFFm4X)

Toch nog wat werk om het voor Nieuwelingen verstaanbaar op te schrijven
Misschien moet ik het beter via een PythonNotebook uitleggen en laten zien.

Daarna moet het hier eigenlijk onder de Tutorials worden geplaatst ...
na ja, werk voor opa Peter ;-)


Oh en nu gezien hoe men het bij  naar de rechter kant kan verhuizen ..
nog iet studie nodig (doe ik de aller eerste keer)  tutorial rond  2353
tot later
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 11 december 2021, 18:58:25 pm
HI , jaren geleden met oude Blender versies heb ik een tutorial van Blender Guru om een DONAT te make gevolgd.

NU heeft hij alles voor Blender newbies maar in Blender 3.??? overnieuw gemaakt. opgedeeld in een hele serie om er te komen.
Hij vertelt wel in het Engels en (vaak) meer dan nodig maar is voor mij glashelder ..

I.h.b. part 7 https://www.youtube.com/watch?v=CmrAv8TSAao  \ (https://www.youtube.com/watch?v=CmrAv8TSAao  \) laat ziend hoe men objecten m.b.v. Nodes kan aanpassen, super gewoon! Om het precies zo te zien als wat hie voordoet heb je vermoedelijk de onder delen 2 .. 6 nodig, gedaan te hebben ...

deel 7 leukt redelijk (niet precies te zien wat hij voordoet) maar de princiepes (uitgelegd) werkten bij mij wel vergelijkbaar, dus perfect ;-)
Ben nu deel 8 (morgen aan het bekijken)

Link naar part 8 is  https://www.youtube.com/watch?v=_LeTDpNrdbg  (https://www.youtube.com/watch?v=_LeTDpNrdbg)


Links werken, maar af en toe (ook in het begin) moet je tot 5 sec wachten t.a.v. reclame van Youtube maar dan kan men het wegklikken.

Ik hoor van jullie? (Kado voor opa, die volgende week 80 wordt ???)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 11 december 2021, 19:43:27 pm
Dat had je kunnen lezen Peter dat ik er al mee bezig ben.  ;)
(https://i.postimg.cc/zyhSLQLy/Donut-Met-Suiker.jpg) (https://postimg.cc/zyhSLQLy)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 11 december 2021, 19:59:34 pm
weinig bij dbc gewesst sorry IJpe
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 02 januari 2022, 10:16:09 am
Oproep, mijn nieuwste poging een Tutorial in plaats van een film met (veel) gesproken Tekst te maken
Alleen de nodige acties om een Kerst pakket met Blender te maken
Nog een keer naar het youtube filmpje
Wat hieronder geschreven staat is 12:18

 https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

Mijn vertaling, Wie probeert het??


start maar zo: Blender Version 3 gebruiken!
 0. start maar zo:
   Blender neu starten en klik op "Geometry Nodes" dan klik op "New" (in de Geometry Nodes Editor)
   Ga de tekst aldaar "Geometry Nodes" in Gifts wijzigen.
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_001.jpg
   Ik veronderstel voor het gemak dat je via de Preferences addons het "Node Wrangler" addon al hebt
   geactiveerd (dat maakt het verbinden van Nodes makkelijker, een nieuwe Node gewoon naar de
   plaats schuiven waartussen die moet).
   In de Node Editor de "T" typen (een toggle) om de Schaar te kunnen gebruiken en snij de Verbinding
   tussen Input en Output door, De Cube zal door een Node Cube worden vervangen, die in een
   Kerstpakket omgetoverd zal worden.

   

   Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"  klikken en dan met klik op "Search"
   de naam van de gewenste Node  zoeken.

Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"
  klikken en dan met klik op "Search"de naam van de gewenste Node
  zoeken.Ik zal dat zo aangeven: N: Cube -> Output Node
  dus maak de Cube Node en verbind deze met de OutputNode N:Group Output. (Input Node al los geknipt of via klik X verwijdert (kan mentoch weer aanmaken)
tussen [ en ]  schrijf ik voorstellen om te zien wat er gebuert als men ...


 1. Cube -> Group Outputs [speel maar met Size waaren om het te zien]
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_002.jpg

 2. N: Radom Value  -> 1. de Cube Node  Value naar Size:  levert  RODE gestippeld daarom,
    een teken dat het niet echt goed is, doorknippen niet nodig volgende stap lost dat op.
    In de tutorial komt er en verhaal wat en waarom ID's zijn en waarvoor nodig en gebruikt worden
    file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_003.jpg
 3. N: Value -> ID van 'Random Value' for looping  ID . [speel met seed of met de waarde  van de N: Value
   Tutorial zet  de  Min in N: Random Value  van 2 op 0.3
 4. N: Set Position -> tussen N:Cube en N: Group Output  [speel met X,Y,Z]
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_004.jpg
   such that the cube is not altime IN the floor
   Tut: verhaal waarom volgende stap zinvol (nodig) is.
 5. N: Separate XYZ , van N: Random Value, Value -> Vector van N: Separate XYZ
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_005.jpg
 6. N: Combine XYZ , Z van Separate ->  Z van Combine -> Z an Z van Set Position
 
 7. N: Math (Multiply 0.5 of Divede 2) om halve hoogte te gebruiken
     altijd net boven de grond , schuif tussen N: Separate XYZ en N: Combine XYZ
q   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_007.jpg

  om straks de ribbons (met kleine stappen) te kunnen maken zet de volgende nodes
  tussen N: Set Position en N: Group Output
 8. N: Subdivide Mesh, tussenvoegen net voor N: Group Output
 9. N: Subdivide Surfac, tussenvoegen net voor N: Group Output
 10. N: Set Shade Smooth, tussenvoegen net voor N: Group Output
  beide mogelijkheden  Levels (Mesh en Surface) op 2 (nodig voor Ribbons!)
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_011.jpg


(https://i.postimg.cc/Q90MMWV7/2022-01-02-011.jpg) (https://postimg.cc/Q90MMWV7)

Als het bevalt  worden  de andern tussenstandjes ook hier na toe getoond
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 02 januari 2022, 18:36:44 pm
(https://i.postimg.cc/R6gSYQhg/Parcel2-2022-01-02-013.jpg) (https://postimg.cc/R6gSYQhg)

de 'ribbons' liggen wel IETS over elkaar, nu het strilke. Als het er redelijk
gelukt is  stel ik mijn  blend file (gezipped) ter beschikking ;-)

Strikjes maken was al gelukt, dus herhalen en alleen nog boven op plaatsen,
Heb dit project prioriteit gegeven , zal dus morgen (ma 3.1) lukken.


Ui ui weer een stapje:

(https://i.postimg.cc/1n9xbBvL/pakket-Met-Strik2022-01-03-014.jpg) (https://postimg.cc/1n9xbBvL)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 03 januari 2022, 12:56:43 pm
Het is teveel info voor mij Peter  ;)
Dus ik modeleer liever een strik met een doos ;)
Maar voor de liefhebbers van de Geometry Nodes leef je uit met deze tutorial.

En voor Peter is dit misschien het volgende Geometry Nodes project.
https://youtu.be/rNSoRmAsB8E
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 06 januari 2022, 11:24:28 am
Wat  leuk IJpe,
Mijn zoon kan de  Rubiks Cube blind in minder dan 1 minute oplossen

Dus de Cube in Blender is misschien een leuk cadeau voor mij vor hem ;-)

Zo de Gifts node lijkt en de buurt van OK te kommen:
(https://i.postimg.cc/XZjHk9xk/Bow-Nog-Op-De-Grond-2022-01-06-007.jpg) (https://postimg.cc/XZjHk9xk)

nadat het Strikje naar boven is verplaatst zal zijn wacht het shader
gedeelte van het tutorial ...

Ha. dat was een makkie:

(https://i.postimg.cc/8FGYjqqc/Bow-Nu-Boven-2022-01-06-008.jpg) (https://postimg.cc/8FGYjqqc)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 27 januari 2022, 09:58:48 am
Hallo allemaal,
Heb vanochtend een bewijs gevonden dat mijn PC niet (helaas) voor alle Nodes operaties geschikt is, GPU te zwak (en kan daardoor een "Blue Screen of Despair veroorzaken en krap 10 minuten duurt herstarten  >:(

Ik heb dus deze Tutorial met en voor Nodes toch zo ver kunnen krijgen
om de 'Kaas-tart' te kunnen produceren.


gemaakt via:
(https://i.postimg.cc/9zkW50D6/3stukken-Kaas.jpg) (https://postimg.cc/9zkW50D6)


Waarschuwing: kijk vie Edit in Preferences: System of je wel of niet een PC hebt die voor de Tab "Cuda" geschikt is. Dat geeft mij mij namelijk connecties met de aanwezige GPU van mijn Hp laptop.
 Cuda uitgeschakeld  , dan gaat met soms enige wachttijden het tutorial tot vrijwel het einde na te doen.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 28 januari 2022, 07:30:40 am
geinteresseerd in  *.bend? ik heb van meerdere stappen een copie gemaakt,

Zeg het maar: via email? of via mijn website toegangkelijk maken?

of de tut genoeg? en vraagjes erover?
of een webpagina met de stappen (incl. tussen door plaatjes) ?

Oh en dan nog dit: ik heb via blendernotions een prachtige ca 49 blz Pdf, die het nodes gebeuren netjes toelicht wel in het Engels ...
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 02 februari 2022, 13:38:15 pm
Ik ga hiermee aan de gang:
https://www.youtube.com/watch?v=et_FVu289ms

twee stappen , de eerste : basis figuur gewoon
in  Blender met Shift-A enz aanmaken

EN DAN deel 2 Geometry nodes om de benen en hun beweging (zonder ...) toch geanimeerd krijgen

Wow, hoe bestaat het ...

Aanrader, zal melden hoe ver ik ermee kom

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 02 februari 2022, 14:49:30 pm
Dat ziet er gaaf uit Peter.
Ik zou wel mee willen doen maar ik heb er nu eigenlijk geen tijd voor maar ik zal wel proberen om het tussendoor te volgen en ook een eigen spin te maken. 8)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 03 februari 2022, 11:23:51 am
Ik zal t.z.t. een *.blend ter beschikking stellen.

Het prille begin  ging wel goed,
maar dan op eens werkte 'grid-fill' niet zo als
het eigen ijk moet ...
(https://i.postimg.cc/SYcGMnH7/2022-02-03-002.jpg) (https://postimg.cc/SYcGMnH7)

(https://i.postimg.cc/BtFpyztL/2022-02-03-003.jpg) (https://postimg.cc/BtFpyztL)

(https://i.postimg.cc/7fy9yNTB/2022-02-03-004.jpg) (https://postimg.cc/7fy9yNTB)

(https://i.postimg.cc/QHkbNWQj/2022-02-03-005.jpg) (https://postimg.cc/QHkbNWQj)

Ctr-F wertk niet Alf-F (twee keuzes Beauty gedaan)

Blender version 3.0.0.3
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 03 februari 2022, 12:34:35 pm
de spin maken, ben er dikke problemen mee

Dit lukt mij helemaal (nog) niet
(https://i.postimg.cc/sMmVsKHs/2022-02-03-007.jpg) (https://postimg.cc/sMmVsKHs)

(https://i.postimg.cc/7CLq67j7/2022-02-03-008.jpg) (https://postimg.cc/7CLq67j7)

Te veel niet gedaan ... lijkt het
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 03 februari 2022, 16:06:36 pm
ik zal maar de Nodes starten met gebruikmaken
van een 'eenvoudiger' spin :
een Cube uitgereckt  en vooraan een ogengedeelte, waar  kogels  als ogen  mooie roodachtige kleur krijgen (zoals in de Tutorial) om dan te zien of ik de bewegende poten
volgens aanleiding kan maken (niet zo mooi maar iets ...)

DAT is eigenlijk het MEEST nieuwe en intelligente.

Dan later maar de spider 'normaal' lanimeren en
kijken of de benen dan ook nog  bewegen ..
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 06 februari 2022, 13:13:43 pm
Peter ik heb er ook maar een poging aan gewaagd en het is nog een gedoe om die nodes onder de knie te krijgen :-[
Ik heb wel mijn eigen spin gemaakt en ik ben nu hier en ik ga vanavond weer verder om hem te laten lopen.
Ik zal wel wat meer tijd in de Geometry Nodes moeten steken om ze onder de knie te krijgen.

(https://i.postimg.cc/6yq1NF4y/Sculpt-Spin1.png) (https://postimg.cc/6yq1NF4y)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 06 februari 2022, 16:32:01 pm
Balen ik krijg hem niet lopend. :o
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 06 februari 2022, 16:44:40 pm
Dat denk ik vandaag half begrepen te hebben  ;)
Wij geven het niet op, toch?

Mij  toelichting is helaas door gelijktijd ... niet opgeslaan

Het is een voorstel hier op en voor DBC-3D een tutorial
van de Nodes Spider op een iet andere manier te proberen

Het begin ziet er zo uit, verbeteringen  graag hier vermelden

Kijk hier maar https://blenderplaatjes.pkhg.nl/spiderTutorialOpaPeter.html

de link via mijn website lijkt te werken t.z.t. zal ik er ook *.blend voor downloads kunnen plaatsen  :)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 07 februari 2022, 12:59:45 pm
Ik heb ook een simpele Spin gemaakt Peter maar ook die beweegt niet.
Ik weet niet wat er mis is maar het werkt tot nu toe bij mij niet :-[ :-[
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 07 februari 2022, 14:54:49 pm
Beste IJpe,
Ik  ben wel bezig, maar heb veel te lang niet met Blender gewerkt (heel veel vergeten)  . b.v. vergeten hoe je de cursor kunt verplaatsen , met Blnder Guru's  videos gelukkig weer  zo eenvoudig in 3.0.1
Ik ga de HTML verder aanpassen . Ik moet en wil een figuur a la  'Spider' maken, die ook beweegt. duurt helaas nog iets ...

Ben in princiepe aan het snappen hoe je twee delen van een spinbeen boven en beneden  kunt maken ... als
ik het echt voor elkaar heb ... dan heb ik hoop...
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 07 februari 2022, 15:25:27 pm
De 2 delen aan elkaar dat gaat door je object info aan transform 2 transfom met join aan elkaar te koppelen en instellen.
Verder heb ik alles al klaar zoals in de tutorial maar in de Spin zit geen beweging :o
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 07 februari 2022, 18:28:07 pm
Hi IJpe,
ergens tussendoor wordt de spin aan de benen '"P" .. e
en heb je de math nodes met sin funuctie etc ook gebruikt

Het geheel gaat de x (van x,y,z van de spin) gebruiken om de benen te bewegen.

Mijn PC is maar weer afgestort  ;-(
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 08 februari 2022, 10:55:13 am
Allemaal gedaan Peter :)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 08 februari 2022, 17:00:55 pm
Ik ben maar proberen met de auteur in contact te komen heb op de tutorial page maar een bericht achter gelaten ... maar zien wat wordt ... Nog niets 17:05

IJpe is je al de beweging van Tutorial `ca 16:11 gelukt?

Kun je de rotatie punten (zo klein en geel) zien van de  ' leg1  en daar leg2 aan geplakt'  ?
probeer ik nu maar weer ....
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 08 februari 2022, 17:22:06 pm
Ja dat is gelukt bij de vorige zonder de koppel stukken.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 09 februari 2022, 11:37:54 am
IJge,
dan ben een stuk verder dan ik ..

Heb je de extra nodes ook, zodat je de benen voor
legBase apart kunt laten roteren?

ik nu volgende poging  ;)
(https://i.postimg.cc/8jvskXx3/2022-02-09-001.jpg) (https://postimg.cc/8jvskXx3)


Ha lijkt eindelijk wat er moet zijn ...
Ik heb bij de Transform Nodes maar een goede naam toegevoegd in Blender maar zo groot mogelijk gemaakt en dan een Screenshot, opdat men kan zien hoe ik welk deel van  de 2 onderdelen van het been kan
bewegen ...

Dat aanpassen gaat zo: klik op een Node dan gebruik de N toets
en dan kun je de naam (tweede regel van boven) aanpassen.
Lijkt mij een HEEL nuttige actie, dan kan men er over praten, eenduidig!
 
Mijn figuur is nog krakkemikkerig  een cubus als spin en twee benen van dezelfde Cylinder  en ALLE met Ctrl-A  "scale" los gelaten. LIJKT ECHT nodig te zijn ....

(Save niet vergeten)

IJpe, kun jij aan iemand (mij e.g.) een *.blend laten toekomen (of een link ernaar???)

 


Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 09 februari 2022, 13:51:47 pm
Bij die nodes ben ik allang voorbij ik ben hier met de nodes.

(https://i.postimg.cc/SXxym6f4/Nodes.png) (https://postimg.cc/SXxym6f4)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 09 februari 2022, 15:23:33 pm
ok IJpe

Ik heb net ontdekt , dat ik met de twee delen van de lebase toch noch een fout heb,  het bovenset gedeelte heeft een foutief rotagie punt.
beide delen roteren t.a.v. de vertex van de GM en de bovenste moet
onderaan waar hij zo te zeggen aan het onderste deel 'vast' (zeker t.a.v. de x rotatie) zou moeten zitten.


IJpe HOE heb je dat voor elkaar gekregen ???
Jouw controle is dus gelukt?

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 09 februari 2022, 18:14:47 pm
Bij mij staat de node Instance on points rotatie op 0.000
En met je de laatste Transform node kun je de rotatie controleren bij mij was dat op de Y rotatie.
Kijk maar naar mijn Nodes.
Succes.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 10 februari 2022, 17:51:37 pm
IJpe
zal het proberen ... bedankt
Peter
(https://i.postimg.cc/XpzNZTLw/voor-IJpe-1.jpg) (https://postimg.cc/XpzNZTLw)

Ik kom niet een hier
ik probeer maar een niet zo mooie been maar slechts een Cylinder. het gele puntje lijkt later het draaipunt te zijn en dat moet vroeger of later bij het om hoog geschoven 'leg'  waar het aan een Teede raakt als draaipunt werken .

IK kan het gewoon (nog) niet ...
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 14 februari 2022, 09:48:55 am
Peter zet je beeld in Viewport Shading op Solid mode je object is dan grijs dan kun je makkelijker je vertex zien.
1:Zet de poot uit zodat je hem niet meer ziet.
2:Selecteer je spin en in edit mode selecteer een vertex waar je de poot moet komen te zitten, druk op P voor Seperate Selection.
Nu is die ene vertex een apart opject geef dat ding maar een naam bijvoorbeeld Basis Been.
3:In je Object Info node verwijs je naar Basis Been en zet het been met je nodes op zijn plek.
Succes Peter.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 februari 2022, 08:47:10 am
Bedankt IJpe,
ik zal je voorstel uitproberen.

Was afgeleid door o.a. een ander tutorial dat ZEKER ook de moeite waard is en heel veel info bevat om met de NODES makkelijk te kunnen werken.
Voorbeeld: de H toets werkt: een Node samen smelten of weer uitklappen
Nooiet eerder geprobeerd maar naar het driehoekje in de node gezocht en gebruikt, maar H op een active Node is veel makkelijker ..  hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

Afleiding was ook een niet meer werkende TV  (vorige week za.  slechts een 9 keer knipperend rood lampje , hi hi). 
Dus op de PC het  NOS gaan zoeken (en vindnen en zien) dus flink Olympiade gezien en om 20:00 met madame naar het NOS nieuws ;-)

En het andere hobby:  op de omslag van een book: Programmeren voor Kinderen, staan heel veel kleine leuke figuurtjes die allemaal uit rechthoekjes zijn samen gesteld. En net jongstleden (via het boek) geleerd, dat een moderne Python ook  tkinter kan importeren om een Canvas  op het beeldscherm te laten verschijnen. En een Canvas kan heel erg eenvoudige een aantal basis figuren laten verschijnen, op een voorgegeven plaats en met een kleur vullen. En een rechthoek: alleen x0,y0 van een linker boven punt van een rechthoek en x1,y1 (coordidnaten)  rechter beneden hoek .

(https://i.postimg.cc/BL3P7Vvq/uilprof.png) (https://postimg.cc/BL3P7Vvq)
... Twee van de figuurjes (2x 2.5 cm) groot op en in het boek heb ik nu
ermee gereproduceerd A4 formaat (ca.)   ...

Zo dat even terzijde. nu dus weer dat spiderbeest maar proeren met IJpe's aanwijzigingen.. Moet ik toch kunnen?! ;-)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 februari 2022, 09:22:03 am
Zo, misschien ..

Ik heb nu twee poten met elk een Transform-Node.
in de Nodes de rotate X  roteert slechts de instance daar waar ik denk
dat het TUT het ook laat zien.

Ben blijkbaar in de war: als ik namelijk de R gebruik in de 3D view
roteren beide poten rond een ander punt van de (cube = spider) ...
zo nu maar weer in de tut kijken

(https://i.postimg.cc/mtjHJxXX/Meijse-En-Boek-IMG-7351.jpg) (https://postimg.cc/mtjHJxXX)

Links van de 'Walvis' is het meijsje ...
Dit is het boek, waarover ik het had en in groot, met hulplinien met Gimp ,
het nette plaatje laat ik later zien.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 20 februari 2022, 10:20:00 am
Ui ui, heb gisteren en vandaag heel veel tijd besteedt aan Nodes Tutorials te bekijken:

NUTIG voor makkelijk werken met nodes: daarmee zou men misschien  beginnen:
1. Ik heb mijn mijn Blender de 3-button-mouse deactiveerd
2. linker muis klik op een node activeert deze
3; rechter muis ==> een flink menu , b.v. Rename, copy.
3a: M  maak een node Mute ( wat er onder voor verbindingen lopen worden dan zichtbaar)
4. de T maakt links een menu zichtbaar , tweede T weer onzicht baar
41a.   met de muis over  de T dingen laat zien wat er onder zit (tekst)
5. Shift D voor dubliceren werkt net zo als in de 3Dvies,
6. X om een node de 'deleten'
Verbindingen: meerdere leuke acties als de muis via T op Tweak gezet is:

Shift+RMB over een verbinding zet een REROUTE punt op de lijn, soms kan men daardoor meerdere lijnen samenvatten
Ctrl-RMB en dan over een verbindinge werkt als doorknippen.
Alt-RMB over een node maakt het mogelijk een lijn van naar  toe te voegen

Vandaag gezien hoe men  "DRIVERS" aan een node kan toevoegen en  etc?

Mischien is dat gebeurt in het Spider tutorial om de benen bij het bewegen van de Spider te laten bewegen??? En 'Parenting' zal er dacht ik ook gebeurt zijn
Dus op naar de Spider tut ...

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 20 februari 2022, 10:33:09 am
Yippie tot Tut  12 lijkt gelukt.
Ik kan de 'benen' apart bewegen en als geheel
iets wat (zeker?) zal moeten ...

@IJpe
Ik denk de beweging , behalve dat curve gedoe (sin functie voor iets tussen -1 en 1), de empty
Around Tut  21:00 is belangrijk,   tot 23.08 zeker bekijken
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 21 februari 2022, 09:53:04 am
nog niet perfect maar ja, beter dan een Cube
(https://i.postimg.cc/SJnQnrtN/spider-Probeersel.jpg) (https://postimg.cc/SJnQnrtN)

Al die trucjes met extrude scale etc ...ben er geen meester in. dat aan de zijkant gedoe is  ver van gelukt. Ben benieuwd of ik de benen wel kan maken.
 ;D

Het been nabouwen is me helemaal niet gelukt:
Kijk in tutorial7:57 tot 8:05 ???? wat er met Alt-??? gedaan is??? 8:12 t/m 8:21 ook (nog niet gelukt).

Wie kan mij een MESH van het been uitleggen/maken/sturen ?? Graag  :)

Na dan maar nu eigen maaksel maar verdergaan


Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 21 februari 2022, 13:59:37 pm
Dat Alt gebruik je samen met Shift dan kun je in een keer alle Faces selecteren, ander zou je alle Faces helemaal rondom apart moeten selecteren.
Dus Shift Alt scheelt heel wat tijd. ;)
En voor dat been maak gewoon een eigen been begin met een cirkel vlak op de grond en E voor extrude  Z voor de richting en S voor scale om hem smaller te maken.
dan heb je zo een been.
Succes.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 23 februari 2022, 09:30:24 am
Bedankt IJpe,
Klaar, er zijn veel mogelijkheden voor een passend
been met een circel starten is inderdaad
een leuk alternatief t.a.v. een cylinder ...
Meteen met een niet te grootte circel starten is dan denk ik een (voor mij) minder probleem.
Dat zou dus deze week nog minstens EEN lopen paar benen opleveren ... we zullen zien.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 03 maart 2022, 19:38:19 pm
Ik heb een besluit genomen. Blender 3.1 en zelfs 3.2 komen er aan.
Het is al zonder NODES een super program
Maar met NODES nog beter.
Het gehele Nodes-gebeuren is aan het groeien en het wordt zo groot, dat naar mijn mening voor de meesten er iets voor starters moet gebeuren.
Helaas is daarvoor een Forum net niet het beste (hoewel al goed) medium.
Dat zijn Wiki's kijk maar naar de wikipedias voor al heel veel nationen, landen.!

En ik ben al jaren met ervaring over wikis   en probeer iets voor dbc te maken
Kijk maar (het prille begin)  blendernodeswiki.pkhg.nl
inloggen om te kijken is naam:  dbc  en wachtwoord: tijdelijk.

Nu heb ik gym. morgen zal ik op (mijn) wiki het een of ander duidelijk maken en demonsteren ....

Een Forum zoals dit is slechts 'lineaar' antwoorden op een vorige text, lastig daar een samenhang te zien ...
Een wiki  kan opgebouwd worden vergelijkbaar met de directory structuur van he harddrive in je PC. Dat  is dus mijn planning.
EN (last but not least) kunnen (kan ik) gebruikers verschillende rechten en eigen onderdelen krijgen ...
Wie wil , kan zich informieren bij de maker van het wiki-systeem dat ik gebruik:
pmwiki.org

prettige avond en tot morgen
opa Peter
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 04 maart 2022, 10:04:31 am
ben druk bezig mijn wiki op te knappen
Hier eerst uitleg hoe het geheel in elkaar zit:
Alles wat er opgeborgen is in de wiki is een TEKST-pagina en aan elke van deze paginas zijn of automatische rechten: mogen kijken, mogen aanpassen, mogen plaatjes nieuw toevoegen, etc.

De bedoelde paginas, die men zou kunnen bekijken of ... staan als namen boven aan elke pagina, dat zijn dus links naar DIE pagina.

Normaal gesproken opent de link (hieronder) het begin van de wiki
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/  of korter werkt ook als nieuwe activering van mijn wiki: in de adresregel  blendernodeswiki.pkhg.nl inzetten en dan Enter-knop werkt ook. Je zou dit moeten zien:

Eerste test, i.h.b. voor IJpe ;-)
(https://i.postimg.cc/MXpbbGg2/voor-blender-start-imagestartpicture1.jpg) (https://postimg.cc/MXpbbGg2)
Wat er in de geopende pagina staat is mijn idee wat iemand zou moeten
weten en dan (misschien door een klik) doen.

Als je het doet : klik maar op "DiaPeter" een plaatje van mij ...

Boven aan staan in Bruine-Regels wat en waarvoor de wiki is te gebruiken
Op dit moment mag je mag je alles wat er staat bekijken,
behalve op Edit zal dan om naam en bijbehorend wachtwoord vragen!
Probeer maar ;-)

Nu een test, of ik duidelijk genoeg het een of ander heb uitgelegd
MET verzoek voor IJpe  :)
 
De pagina "RunningSpider"  is bedoeld om problemen met het tutorial (liefst met oplossing later , zoals nu) te melden of ander commentaar
toe te voegen:

Zo heb ik IJpe's melding, dat hij de benen niet kan laten lopen met
...   (als wie het vraagt) toegevoegd. En daaronder mijn idee wat
er misschien de oplossing is.

Beste IJpe, zou je proefkoneen zijn door de ...  in IJpe te willen
wijzigen?
Zo Ja, naar de pagina RunningSpider kijkende, klik maar op Edit (in de onderste bruine regel) dan workt om naam en wachtwoord gevraagd
Deze keer voldoet het om slechts het wachtwoord (naam open laten)
te gebruiken en ik heb het zo ingesteld, dat je als wachtwoord IJpe  moet invullen en dan nog op OK klikken,
De tekstpagina gaat dan open en je kunt de ...  door IJPE of zo vervangen

Blift over door naar  beneden te scrollen en op "Save" te klikken je mag ook andere open vankken vullen ...,

Test klaar

In princiepe kan elke persoon, die mijn wiki wil gaan gebruiken om dingen toe te voegen of te wijzigen (aanvullen, mijn tikfouten verbeteren) een eigen naam en wachtwoord krijgen, daarover later nog meer.

De admin en dat is opa Peter kan bij alles komen ... na ja, dat is gewoon zo, overal, ...

Als iemand anders het hier boven uitgelgde wil uitproberen, dan mag dat.
Misbruik ga ik altijd vrij gouw onderbinden door rechten ... aan te passen
en onzin verwijderen (e.g. ongewenste plaatjes)




Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 04 maart 2022, 10:29:51 am
Ik heb weinig tijd Peter maar toch maar geprobeerd maar het lukt niet ::)
Name/password not recognized.
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 04 maart 2022, 16:28:40 pm
IJpe inloggen gaat zo:

in een webbrouwser regel blendernodeswike.pkhg.nl  invullen en enter
geeft dit:
(https://i.postimg.cc/3yQV5FXv/login-nr0-jpg.jpg) (https://postimg.cc/3yQV5FXv)

Dan klik je op Startpagina

(https://i.postimg.cc/PPd41FtJ/inlog-nr1.jpg) (https://postimg.cc/PPd41FtJ)

nu op login klikken
(https://i.postimg.cc/bSpQHsfW/login-n2.jpg) (https://postimg.cc/bSpQHsfW)

Dan opent het login-menu (met lege velden) in het eerste hoor een naam te staan (zoals gezegd) deze keer dbc  daaronder het wachtwoord: tijdelijk (nog niet te zien in het plaatje) en teslotte op "OK" klikken


(https://i.postimg.cc/G4HSsSQY/login-nr3.jpg) (https://postimg.cc/G4HSsSQY)

Dan is dbc wel aangemeld, maar heeft geen automatische rechten gekregen,
dat kan de administrator (dus opa Peter) wel (op verzoek) aanpassen

Helaas had ik tot voor 10 min (Nu 17 uur)  de rechten niet goed ingesteld

Nu zou dit moeten werken

Nadat je op de Startpagina bent aangekomen klik je op RunningSpider en het verschijnt het aanmeldmenu
dus  dbc  en tijdelijk en OK .... tenslotte daarna op Edit 

dat opent de pagina in Edit-Mode

(https://i.postimg.cc/QFtBcvHX/2022-03-04-005.jpg) (https://postimg.cc/QFtBcvHX)

Klaar met wijzigen dan moet men nog de Save opdracht (helemaal onderaan) klikken.

hopelijk was ik nu duidelijk genoeg  ;)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 04 maart 2022, 17:56:19 pm
Werkt niet Peter ???
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 05 maart 2022, 08:09:51 am
Beste IJpe, je hebt helmaal gelijk, dikke : sorry.

Ik stel voor (als je nog geduld met mij hebt) dat ik jou als IJpe met edit rechten op de wiki aanmeld, dan zou voor jou privee aanmelden (een keer) genoeg zijn om alle paginas te bekijken en evtl. aan te passen, verwijderen van  of toevoegen van tekst , en wat de pmwiki nog instelbaar maakt.

nog eens so sorry,
Maar  de aanrader link  via YoutubeTutorials is wel voor 'de hele' wereld te openen om de link maar uitteproberen ...

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 05 maart 2022, 08:35:34 am
Over de T toets in de nodes-editor venster
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

ik check nog even . link opende netjes 5.mrt 8:35 uur

toegevoegd een plaatje waar je o.a. kunt instellen hoe 'gekrommd = curviness' verbindingslijnen tussen nodes aangepast kunnen worden

Ach dit moet ook nog even vermeld worden: Ik gebruik een muis, heb een touchpad dan kan ook alles maar LMB en RMB zouden verwisseld kunnen zijn,
dus NIET muis-gebruikers eventjes opltten hoe het bij jouw moet ...
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: IJp op 05 maart 2022, 10:11:54 am
Ik stop er mee ik zou kunnen inloggen met IJpe of dbc maar dat gaat gewoon niet.  ??? ::)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 05 maart 2022, 17:52:11 pm
snap je teleurstelling (voor de gedane moeite)

Ik had een PM naar jou gestuurd om voor jezelf mij een te willen wachtwoord te sturen (naam: IJpe   wachtwoord:  von jou via PM naar mij)

PM dus niet gezien???

maar in mijn vorige bijdrage staat deze link die voor de hele wereld leesbaar  is
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet 

geen aamelden nodig  (is iets uit de tutorial)

Ik voel me in dit geval niet schuldig van de mislukking, jammer,
maar snap ik wel ...

groetjes
  Peter

In de wiki dit plaatje toegevoegd  (onder WatJeWetenMoet)

(https://i.postimg.cc/fVRTSChQ/2022-03-07-001.jpg) (https://postimg.cc/fVRTSChQ)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 07 maart 2022, 15:55:47 pm
wie al Blender 3.1.0 beta heeft kan alvast dit bijzonder leuke, duidelijke tutorial maar uit voeren

https://www.youtube.com/watch?v=HFK5MEwodZI

En ik heb een aantal bladzijden (alle maal zonder aanmelden te bekijken) aan mijn wiki toegeveogd
b.v. https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesSteno

Poging om leuke maar te snelle Tutorials via text te omschrijven.
(en zo zinvol m.b.v. een plaatje) Kijk maar.

Wil je ideen toevoegen, onduidellijkheiden van mij, foutjes  verbetern in de wiki, dan stel ik voor dat je je een naam  met wachtwoord van mij laat geven
(hulp voor het gebruik vanzelfsprekend van mij )
hopelijk werkt de PM hier in het forum nog anders laat
zal ik (wij) een andere safe manier moeten vinden, bedenken.



Groetjes
       Peter
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 07 maart 2022, 18:05:04 pm
Bedankt Blenderbrammetje voor je PM

Dus wie het wil proberen kan mij zo te zeggen een geheim bericht sturen ...

Dat is goed,  :D

vandaag geen tijd meer (sinds lange tijd weer een Bridge-avond)


(https://i.postimg.cc/SnScvksG/Blender-3-1.jpg) (https://postimg.cc/SnScvksG)

Van af vandaag ;-)

Wat men weten moet over nodes probeer ik uit de tutorial te vertalen
naar text met plaatjes
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesEnNoodles
wordt vandaag 10 maart begonnen  .. ik maak het inlog-vrij


Mijn eerste poging om de nodes&noodles tutorial te volgen (nu met W10 Version 3.1) gaat fantastisch. 
DeBSD node is via een klik en dan H zo 'rond' gemaakt (H is een toggle net als de T toets) Toggle betekent: of aan of uit zetten , zelfde aktie .

(https://i.postimg.cc/68jBFNcx/2022-03-10-003.jpg) (https://postimg.cc/68jBFNcx)
Titel: E
Bericht door: PKHG op 11 maart 2022, 08:35:30 am
Herhaling: Deze tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

is inderdaad super! Wel Engels verstaan of kunnen lezen nodig.

In mijn wiki moet dat maar worden verbeterd ... na ja , werk voor later


Bouncing tutorial Engels is ook PERFECT bruikbaar (meer later)

(https://i.postimg.cc/HVLNdSbm/2022-03-11-005.jpg) (https://postimg.cc/HVLNdSbm)


Oh oh, heb net weer naar de tut gekeken, er is zooo veeel info , na de 2 3 basis nodes, hoe je met frames en groeps kunt maken en hoe men die kan gebruiken...  ziet er zo EENVOUDIG uit, maar men moet toch een voor een in kleine stukken hakken en toelichten/ uitproberen.
Daarvoor is denk ik voor elk een *.blend bestand ter oefening het beste.
Ik zal zien ...
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 11 maart 2022, 13:23:48 pm
! wat men zeker zou moeten weten, een soort samenvatting nu
  in mijn wiki (zonder inloggen)
  https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

Bouncing tutorial bijna af, werken doet het al ;-)


(https://i.postimg.cc/ZWvL8Pd2/2022-03-13-001.jpg) (https://postimg.cc/ZWvL8Pd2)

Kan men niet goed zien in het plaatje (verkleind...) maar de nodes zijn netjes genummerd (dat laat ik straks hier en op mijn wikie) zien ...
In de tekst ontbreekt nog het einde en ik moet het ook nog een tweede keer netjes nalopen ... moet in deze week nog af komen ...

Nog lang niet perfect maar wel een blije opa Peter
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/IMG-7419.mov
Ik denk dat een klik de *.mov voor downloaden aanbiedt, thuis was dat wel zo

Ik kon het van hier ook gewoon openen om het in mijn mov viewer te zien  ;D
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: blenderbrammetje op 14 maart 2022, 15:27:16 pm
Een Bridge avond zonder Edge loops...
Alhoewel , te volle glazen ?  ;D

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 15 maart 2022, 15:41:22 pm
heb nu blend files met opa Peter in voronoi patroon, en bouncing netjes

Maar ben vergeten hoe ik daarvan een blender mp4 of zo kan maken
(ooit gedaan met een veel lagerer Blender versie)

Samenvatting van de tutorial zie

https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/ForFridayLAB
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 16 maart 2022, 13:20:02 pm
(https://i.postimg.cc/xkPS6ZM6/Bounce-Werk-Wijze.jpg) (https://postimg.cc/xkPS6ZM6)

Wie probeert uit, wat ik in het plaatje heb omschreven (ach er ontbreekt waar je de tekst (moet) invullen. ) na ja, snel een plaatje ==> daar dus, zie je het?


(https://i.postimg.cc/crdwjgpT/2022-03-16-008.jpg) (https://postimg.cc/crdwjgpT)

hoe de nodes aan elkaar moeten zitten:
bovenste Rij

(https://i.postimg.cc/5Qqp82gs/upperRow.jpg) (https://postimg.cc/5Qqp82gs)

onderste Rij
(https://i.postimg.cc/QHhfhcNw/lowerRow.jpg) (https://postimg.cc/QHhfhcNw)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 20 maart 2022, 13:52:50 pm
heb een shader tutorial voor (95 %) kunnen namaken.

(https://i.postimg.cc/qNmgZDbr/shader-Problem.jpg) (https://postimg.cc/qNmgZDbr)

Er is 2 keer een 3Dview met dezelfde objecten te zien,
Bewegen van objecten (boven) beweegt die aan de zijkant ook (dat dacht ik wel) maar waarom hebben'dezelfde'objecten NIET hetzelfde materiaal (met shader -nodes nagebouwd)???  Heb dezw vraag al bij blender.chat gedeponeerd inclusief de obige screenshot.

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 21 maart 2022, 16:05:03 pm
Uiteindelijk bestaat er een eenvoudige oplossing

Men make het venster links onder breed genoeg om het material zichtbaar te maken
En bij blender.chat heeft men (een iemand) vervelende niet begrijpend gereageerd , moet dat toch even kwijt
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 28 maart 2022, 09:50:14 am
Ha, hier is voor Engels verstaande leden een heel goed tutorial
Overzichtlich en reden vertellend (van Ryan King, hij leert het blijkbaar0)
(tot 25:32 van 1,46.03 zeker de moeite waard)

https://www.youtube.com/watch?v=5UtgJF--UUo


(https://i.postimg.cc/PCRC6m0d/Ashampoo-Snap-dinsdag-29-maart-2022-8h12m30s.png) (https://postimg.cc/PCRC6m0d)

Heb je zin, hiervan een *.blend te kunnen downloaden? (Blender 3.1)
of een tekst-bestand tot  tutorial  13:32 ? Om het zelf na te bouwen?
(eerste frame)

Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 30 maart 2022, 14:10:11 pm
Ik ben van plan (en al begonnen) om Tutorials (helaas meestal in het Engels) in  TEXT  ( wel in het Nederlands) met misschien tussendoor Screenshots_ te converteren.
Ik werk dit uit  met Emacs in org-mode (ik gebruik Emacs al sinds ca 1980ers als text-editor) helaas kan ik het (nog niet direct hier naar toe copieeren,
moet misschien via mijn website... ik zal wel zien,)
Wat wel kan via een FOTO , probeer ik binnen kort ...

Daarna graag commentaar.
(https://i.postimg.cc/w7KszRhq/voordbc30mrt.jpg) (https://postimg.cc/w7KszRhq)

Even kijken hoe het eruitziet

Na ja , na een klik kan men dit nog vergroten, dan is het leesbaar (maar nog niet optimaal)

Nu een plaatje hoe ik werk (met plaatje IN Emacs)

(https://i.postimg.cc/mhMXvt4x/gridin-Emacs.jpg) (https://postimg.cc/mhMXvt4x)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 31 maart 2022, 16:23:12 pm
Zie de Shoutbox ;-)

Voor commentaar, hier mijn gedachte start:

* Start en daarna alleen Nodes  noteren en verbindingen later (+ ...)
  1. open Blender 3.1
  2. split scherm verticaal (linker boven hoek op het + teken naar links slepen
     of LMB tot  <--> zichtbaar wordt en dan RMB Vertical split
     en naar links slepen}
  3. wijzig rechter deel in Node-Editor zie plaatje
    (in emacs hieronder voor dbc) file://C:\Users\Eigenaar\Pictures\Ashampoo%20Snap%2014\StartNodeEditor.jpg
   (https://i.postimg.cc/TKd4SND5/Start-Node-Editor.jpg) (https://postimg.cc/TKd4SND5)

  4. LMB New (rechter deel boven) geeft twee Nodes met groene lijn verbonden       
  5. LMB op rechter Node (Group Output) N  (opent Menu , desnoods daar nog "Node"
     aktiveren en de Label in "N0: group output" wijzigen
      (lokaal) file://C:\Users\Eigenaar\Pictures\Ashampoo%20Snap%2014\N0_groupoutput.jpg

(https://i.postimg.cc/bZrKrFwc/N0-groupoutput.jpg) (https://postimg.cc/bZrKrFwc)


  6. LMB op de linker Node dan  X delete
  7. Save het bestand voor te kunnen starten b.v. 31mrt_startvoorNodes.blend
===============================
omdat ik dit tutorial als voorbeeld wil nemen:
Moet de auteur nog om toestemming vragen ..
Procedural Skin Material (Blender Tutorial)
https://www.youtube.com/watch?v=iDXGPsrO0_M
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 02 april 2022, 10:05:42 am
zo text omschrijving Tut: 19:53

Afbeelding aan bericht toevoegen wil nu niet,  ha, nu wel:

(https://i.postimg.cc/WhxhhhgN/meshto-Curve.jpg) (https://postimg.cc/WhxhhhgN)

is wel iets anders dan anders ??? Kan ik  niet vergroten???
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 03 april 2022, 14:50:20 pm
weet niet wanneer ik weer via PC kan komen dit is een smartphone (😊 gelukkig werkt dat nog redelijk normaal)

Toch maar PC.
Heb net het tutoriasl van de Shader-editor part tot en met het einde bekeken:
SUPER (ook alleen kijken is al de moeite waard)

Oh oh, dat moet men vroeger of later wel kunnen,
het is een enorme hoeveelheid  KnofHoff (Know How)

Dat netjes samenvatten, ik denk dat ik maar moet kijken of ik het YouTube bestand local kan krijgen.

Fijne zondag nog
Opa Peter
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 17 april 2022, 15:13:34 pm
(https://i.postimg.cc/18bqszJs/black-mountain.jpg) (https://postimg.cc/18bqszJs)

Zo het eerste deel is al gelukt, net begonnen het materiaal aan te maken,
Je ziet al dat de  bergen rechts en links ZWART zijn
gemaakt (moet reflective + ... worden)

Het nummeren, wat ik eerst dacht, heb ik vermoedelijk opgegeven  ;-(  na ja ging anders
ook redelijk snel.

Resteerd een prettige TWEEDE Paasdag ;-)

ben in de Tut bij  42:39 aangekomen (met tussen in een raar Blender - Probleem, zal het aldaar melden)

Nu resteerd de objecten op de straat en de loop animatie maken ... ;-)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 19 april 2022, 09:26:06 am
(https://i.postimg.cc/0r6tPp4L/plaatje2.jpg) (https://postimg.cc/0r6tPp4L)

Zo nu de animatie maar nog toevoegen ...

Tot hier heb ik het Nodes gedeelte wel onder de knie.
Valt na een poosje oefenen wel nog mee.

Ha, de achtergrond extra acties met shader nodes
te doen:

(https://i.postimg.cc/Y4y7nB7n/papartouu.jpg) (https://postimg.cc/Y4y7nB7n)
Titel: Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
Bericht door: PKHG op 20 april 2022, 15:44:20 pm
Het laatste gedeelte is voor opa moeilijk, nog nooit de film editor van blender gebruikt en dan nog een loop animatie.

En klein stukje in gif omgezet (nog niet mooi) maar ja
Uebung macht den Meister

(https://i.postimg.cc/ppPSYmjW/alle.gif) (https://postimg.cc/ppPSYmjW)

Onderin draait de cubus ... ;-)!!!!