Dutch Blender Community
Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: rozz op 27 februari 2017, 17:41:47 pm
-
Beste medeblendereaars, er zijn voor een kaakoperatie 3d foto`s van mij gemaakt.
Gezien mijn voorliefde voor #D en dan vooral blender heb ik de fotograaf in kwestie gevraagd of ik die bestanden ook mocht hebben.
Geen probleem en nu heeft hij mij een .obj en .mtl file gestuurd.
Nu ben ik al aan het ggoglen gegaan en waarschijnlijk mijn kennis van de engels taal overschat maar ik kom er niet uit.
De 1 zecht dat blender de mtl file automatisch importeert met de obj file, de ander roept weer dat er png`s aan de mtl toegevoegd moeten worden...
Kom er niet uit.
Dus ik dacht, ik gooi hier eens een hengeltje uit.
Weet inmiddels dat de mtl file de kleuren en textures bevat (volgens mij) maar krijg ze in blender niet mee geimporteerd.
Help....
-
Als er textures bij horen moeten die in dezelfde map als de .OBJ en .MTL staan - dan moet het verder vanzelf goed gaan bij importeren van de .OBJ
-
En zet in het panel dat je opent met N onder Shading het vinkje "Textured Solid" aan.
-
https://www.blender.org/forum/viewtopic.php?t=16972 (https://www.blender.org/forum/viewtopic.php?t=16972)Dit is wat ik snel vond over dit onderwerp.
Ik heb het zelf ook wel eens bij de hand gehad, geloof dat het toen iets dergelijks was.
-
Volgens mij was het probleem toen dat het pad in de mtl een te lange naam bevatte of zo.
-
alles gedaan wat jullie adviseren maar gaat niet goed.
Ik het ziekenhuis weer gemailed of ze echt alles gestuurd hebben...en ja zeggen ze.
zal ff een linkje naar de file sturen, misschien mis ik iets...behalve die lelijke kop dan... ;D
-
Een MTL file is gewoon een tekstbestand - als je het opent in Notepad kun je zo zien of, en zo ja welke textures er aangeroepen worden.
-
Precies, dat had ik er wel even moeten bij vermelden. Sorry. Op die manier kun je kijken waar naar de mtl verwijst en eventueel aanpassingen maken.