Topic: Werk of hobby  (gelezen 9445 keer)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Gepost op: 09 januari 2015, 15:03:01 pm »
Ik ben benieuwd of de leden hier professioneel of alleen uit hobby met Blender werken - of allebei een beetje, natuurlijk!

Ik heb zelf al een eenmanszaak als webdeveloper, en zit er toch wel aan te denken om 3D stills als dienst toe te voegen (als het wat beter lukt allemaal, dan).

Voor de professionals: is er eigenlijk wel vraag naar 3D werk? Je zou het wel denken, maar je ziet op TV soms zulke slechte dingen langskomen dat ik het idee krijg dat ze het zelf in hun vrije tijd doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de animaties tussen de programma's van Omroep Max door.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel uur je daadwerkelijk in rekening zou kunnen brengen - in principe alles, natuurlijk, maar soms kost het zo veel tijd om iets precies goed te krijgen dat je dan voor 1 plaatje wel heel erg veel geld kwijt zou zijn.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2015, 16:00:46 pm »
En dat laatste is nu net de reden dat er zoveel slechte dingen voorbij komen. Dat heeft over het algemeen met budget en beschikbare tijd te maken.
Meestal zijn spoedklussen waar bijna geen budget voor is.
Ook is er vaak nog een verschil tussen wat jij mooi vindt en wat de opdrachtgever wil.

Zelf doe ik weleens klusjes voor anderen maar daarbij werk ik vaak het idee uit dat ik aangeleverd krijg. Meestal vind ik het idee niet echt geweldig maar willen ze dit dan toch heel graag. Dan zit er niets anders op dan er maar het beste van te maken.

Dat klinkt misschien wat negatief maar zo bedoel ik het niet hoor. Maar als je echt dingen die je zelf mooi vindt dan kun je beter niet in opdracht werken of je moet zo goed  worden dat je klanten aan jou vragen wat jij denkt dat zij nodig hebben.  ;)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2015, 16:42:03 pm »
Om dit beroepsmatig te doen is het ook zeer belangrijk dat je niet alleen over de technische kennis beschikt maar ook een artistieke inslag.
Vaak ontbreekt dat, omdat het vaak twee verschillende werelden betreft.
Dit is een ding wat je zelf moet bepalen.
Zelf heb ik de ervaring dat vaak iedereen iets leuk vinden tot je gaat onderhanden en verteld hoeveel uren dat zoiets kost.
Dan vinden ze het opeens niet meer zo leuk.
Ook zijn het vaak de grotere bedrijven die zoiets wel kunnen betalen maar om daar binnen te komen moet je artistiek een uitblinker zijn.
Naar mijn mening kun je het dan beter hobbymatig aanpakken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2015, 17:13:44 pm »
De makers van de geweldig geanimeerde tijger in de film 'Life of Pi' zijn ondanks dat ze er een Oscar voor gewonnen hadden failliet gegaan. Artistiek succes is niet altijd een financieel succes.
(Dat is wat ik me heb laten vertellen)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2015, 17:49:11 pm »
Meestal vind ik het idee niet echt geweldig maar willen ze dit dan toch heel graag. Dan zit er niets anders op dan er maar het beste van te maken.

Tsja, dat is bij het maken van websites niet anders, helaas...  ;)

Naar mijn mening kun je het dan beter hobbymatig aanpakken.

Oh, dat zal het voorlopig ook zeker blijven, vermoed ik. Echt artistiek ben ik niet, maar hoef je dat aan de andere kant voor iets als een product presentatie niet echt te zijn.

De makers van de geweldig geanimeerde tijger in de film 'Life of Pi' zijn ondanks dat ze er een Oscar voor gewonnen hadden failliet gegaan.

Inderdaad - jammer.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2015, 22:36:22 pm »
Hobby is het eigenlijk niet en toch wel.
Het is een droom die uitkomt. Om tekenfilmpjes te kunnen maken...
Zonder 200.000 tekeningetjes te hoeven maken...... :o

Dus Blender is onmisbaar , en eindeloos veelzijdig , doch consequent in zijn methodes en commandos...
Het bevalt me een stuk beter dan 3dsMax. :)



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2015, 22:42:39 pm »
Voor mij is het alleen hobby en dat is lekker rustig zonder druk ;)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2015, 17:45:06 pm »
Zelf doe ik weleens klusjes voor anderen maar daarbij werk ik vaak het idee uit dat ik aangeleverd krijg.

Beetje late reaktie, maar is dat dan betaald? En hoe kom je aan die klusjes?

Dat lijken mij namelijk in eerste instantie de meest geschikte dingen - waar iemand anders al bedacht heeft hoe het er in grote lijnen uit moet zien. Ik zag vandaag op Facebook bijvoorbeeld een render van een bestaand vakantiehuisje waarvan ik zeker weet dat ik het toch echt een stuk mooier had gemaakt.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2015, 18:05:45 pm »
En als ik eens rondkijk naar bedrijven die in NL 3D werk doen, dan wordt ik ook niet echt opgewonden...  ???





Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2015, 18:13:53 pm »
Bij mij gaat het meestal om werk voor relaties of relaties van relaties en ik krijg het eigenlijk altijd via mond op mond reclame.
Het gaat meestal om klusjes in de tattoowereld. Het maken van promo's voor conventies, logo's en de laatste tijd doe ik op verzoek ook vaak lijnwerk (2D) voor tattoos. Ik maak hier vectorafbeeldingen van zodat ze makkelijk verschaald kunnen worden zonder onscherp te worden.

er is altijd een vergoeding aan verbonden maar helaas kan ik mijn baan nog niet opzeggen.  ;)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2015, 18:16:01 pm »
er is altijd een vergoeding aan verbonden maar helaas kan ik mijn baan nog niet opzeggen.  ;)

Het kan niet altijd meezitten... ;)

Edit: maar toch even je semi-professionele opinie gevraagd - bovenstaande plaatjes heb ik van de portfolio's van bestaande bedrijven geplukt. Ben ik nou gek of kan dat veel en veel beter?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2015, 18:29:33 pm »
Nou, heel toevallig kom ik een beetje uit die richting. Ik ben zelf 3D modelleur bij een ingenieursbureau alleen doen wij grote hoogbouwprojecten.
Ben het direct met je eens dat de plaatjes veel beter kunnen maar ik snap ook hoe dit soort plaatjes vaak in omloop komen.
Er wordt even snel een impressie gemaakt (wat niks mag kosten en gisteren al klaar had moeten zijn) om aan de opdrachtgever te laten zien.
De opdrachtgever vindt het als niet-kenner wel een aardig plaatje en gooit het op internet (en jij bent blij dat je niet je naam er op hebt gezet.  ;))

Dit zijn standaard renders die uit een 3D pakket voor de bouw komen zonder extra moeite.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2015, 18:39:57 pm »
Alleen is dit niet de opdrachtgever, maar het 3D bedrijf zelf dat het op het internet gooit, als demonstratie van wat ze kunnen.

Nou ja - er is dus ruimte voor (meer) kwalitatief 3D-werk.

Daarnaast heb ik ook nog een maat die met green screen video aan de slag gaat en daar misschien wat CGI in wil gebruiken, en de mogelijkheid dat een klant van hem wat technische 3D productrenders wil hebben, dus ik doe gewoon net alsof ik een kans maak om hier wat geld mee te verdienen!  :D

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2015, 18:41:38 pm »
Oh ja, nu zie ik inderdaad staan dat het uit een portfolio kwam. Dat is wel triest......
Zo zou ik mijzelf niet willen verkopen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2015, 18:46:48 pm »
Dat kan veel beter  :o
Als ik zoiets had gemaakt dan zou ik me schamen als ik dit zou afleveren bij de opdrachtgever ;D
Hobbyist IJp  :)