Topic: samenvoegen van bestanden en moddels  (gelezen 5916 keer)


Offline fedeijga

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 april 2015, 14:34:57 pm »
goedenmiddag,

Ik had een vraag over import en export binnen blender.
Hoe kan je een bestand opslaan op een prikbord?
Ik zou graag verschillende models willen maken in verschillende bestanden en die samenvoegen in een bestand, alleen weet ik niet hoe ik ze samen kan krijgen.
Zou iemand me hierbij kunnen helpen?

fedeijga.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2015, 14:48:40 pm »
File -> Link (ctrl + alt + O)

Je selecteert je blender file, waarvan je wil importeren en als het goed is, zie je verschillende mappen: materials, objects etc.
Onder de map objects kan je je modellen zien (wel handig als ze een naam hebben, anders heb je bijv. 20 modellen genoemd bezier...; moeilijk om te onderscheiden)
Je selecteert je file -> Enter en je hebt je model in je scene, die je vervolgens weer kan opslaan. :D

Ave, morituri te salutant.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2015, 16:39:28 pm »
Inderdaad Link, of Append - de eerste maakt een snelkoppeling aan naar dat andere model zodat als je dat verandert, de gelinkte versie in je huidige scene ook meeverandert. Als je Append kiest wordt er een kopie van dat object in je huidige scene geplakt.

Offline fedeijga

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2015, 17:25:04 pm »
Dankjewel. Ik kan nu het object in een ander bestand krijgen.

Hoe kan ik de texture erbij krijgen. IK heb een telefoon via internet gevonden. Die wil ik dus in een bestaand bestand toevoegen maar ik krijg er geen textures bij. De telefoon ziet er niet bepaald goed uit zonder die textures. Hoe kan ik die eraan toevoegen?

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2015, 17:47:03 pm »
Op dezelfde manier - je kunt nadat je de .blend hebt geselecteerd naar 'Models' gaan om modellen te importeren, en naar 'Materials' of 'Textures' om...materials of textures te importeren.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2015, 18:00:24 pm »
En dit is ook handig om te weten je kunt je textures in je blend file bakken bij file/ External Data/ Automatically pack into .blend

Hier meer over absolute vs relative paths.
https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4

En hier nog wat over Link/Append
https://www.youtube.com/watch?v=qvmUjkN345I

Offline fedeijga

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2015, 13:08:17 pm »
Dankjewel allemaal. De filmpjes zijn ook handig!
Het lukt me helaas nog steeds niet om de texture mee te krijgen.
IK heb via file ->ctrl alt O het bestand kunnen vinden en ik zie een duidelijk overzicht van alles. Ik kan het materiaal en object transporteren maar de texture gaat niet mee. IK zie onder het .blend een mapje genaamt texture, daar klik ik op en klk ik vervolgens op de texture binnen die map. Maar de telefoon blijft leeg.
Ik zie dat de texture een foto is die erop is "geplakt", weet iemand hoe ik het in dit geval kan oplossen?
Ik blijf vastzitten waar ik al was, het absolute en relatieve path helpt niet en het append/link alleen voor het materiaal/object.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2015, 13:18:33 pm »
Je texture importeren via append of link zal niet automatisch de texture aan je model plakken.
Enige wat je doet via append / link is je texture beschikbaar maken als een layer; je hoeft het niet opnieuw te maken. Je moet het vervolgens zelf nog koppelen aan je object.

Met blender internal heb ik geen ervaring, maar het zal via de color dat je de image kan kiezen om te koppelen.

Als je cycles gebruikt, zijn de nodes die je nodig hebt:
 (eventueel texture coordinate, soms is het niet nodig )-> Texture (je kiest gewoon de geïmporteerde layer via het icoontje links) -> Diffuse -> Surface

Het moet zoiets eruit zien:

http://thezedlab.com/wp-content/uploads/QR-Using-Normal-Maps-In-BI-And-Cycles_TexCoord-ImageTex-Nodes.png

P.S Je hoeft het niet op non-color te zetten, zoals in het voorbeeld,  anders krijg je zwart/wit foto.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 13:55:08 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2015, 13:42:05 pm »
Ik begrijp je probleem... je krijgt het inderdaad alleen via link / append niet voor elkaar.
Wat je kan doen is: de file waarvan je de texture wil importeren openen. Via file kies je external data -> pack into .blend file en save.

Vervolgens open je je file, waarin je de texture wilt gebruiken.
File -> Link -> de blender file waarvan je wilt importeren -> onder de map Image moet je nu je texture kunnen zien.
Als het goed is, kan je het nu zien en het is in je scene als layer geïmporteerd. Je moet het alleen nog koppelen aan je model. Zie mijn eerder bericht.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 23:02:17 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline fedeijga

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2015, 18:21:50 pm »
Sorry voor late reactie maar, het is me gelukt!
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik kan nu eindelijk dingen van een bestaand bestand kopieren naar een ander bestand, hartelijk dank.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2015, 21:52:13 pm »
Hoe heb je dat gedaan?
Ave, morituri te salutant.