Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: koos2 op 16 januari 2015, 10:24:25 am

Titel: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 16 januari 2015, 10:24:25 am

(http://s14.postimg.org/cctdtatd9/Nictest0001.jpg) (http://postimg.org/image/cctdtatd9/)

(http://s14.postimg.org/gzzfv2gq5/Nictest0025.jpg) (http://postimg.org/image/gzzfv2gq5/)

Had aan IJp beloofd mijn project te laten zien. Het is in een nog pril stadium. De ingekleurde texture is een schets, de oogbollen zijn niets anders dan een onbewerkt uv sphere, de muts is er schetsmatig in gesculpt e.d. maar zo kunnen jullie zien waar ik af en toe aan sleutel. Ik wil het gereed maken voor printen en voor animeren, dus op een gegeven moment moet ik het gaan splitsen.

Heb eerst geprobeerd de krullen te sculpten en dan retopo, maar dat werd te druk. Ook geprobeerd met mesh edit, maar dat werd te stijf. Nu heb ik splines een bevel en een taper object gegeven en vervolgens omgezet naar een mesh. Vervolgens de losse krullen aan elkaar gezet in de edit mode. Er moet nog veel aan gesleuteld worden. De topologie is redelijk maar ik zie op tegen het goed unwrappen. Voor de printeditie moet ik de krullen en het hoofd als een mesh maken dat valt ook niet mee. Kortom nog veel werk te doen.

Hopelijk vinden jullie het leuk om de ontwikkeling te volgen. Zelf kijk ik graag naar hoe anderen ook worstelen met de materie.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 16 januari 2015, 10:32:56 am
Ah, daar is de krullenkop. Zeker leuk om te zien waar je aan werkt.

Als je aan het unwrappen toe bent dan kan ik je daar wel bij helpen hoor. Over het algemeen is het een kwestie van de seams goed plaatsen zodat ze je textures niet verpesten.
Als je het eenmaal door hebt stelt het niet zo heel veel voor.

De ogen kan ik je eventueel ook mee helpen hoor. Daar heb ik toevallig pas geleden ook een mooie methode voor geleerd.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 16 januari 2015, 10:47:16 am
Bedankt voor het aanbod. Maar eerst moet ik zelf de problemen ervaren. ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 16 januari 2015, 10:59:57 am
Daar heb je zeker gelijk in, zo leer je er het meest van.  ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 16 januari 2015, 13:08:14 pm
Staat van Koos 2 (Als ik tijd heb zal ik mijn schaamtevolle mislukkingen laten zien) ??? ::)
Hoezo koos2 dit ziet er perfect uit, heel mooi gemaakt dus laat die ontwikkeling maar komen !!
Ik ga dit zeker volgen ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 16 januari 2015, 13:27:22 pm
Kon het nog net even oppoetsen voordat ik het publiceerde. Als je de sculpt- of meshedit versie ziet dan zou je wel wat anders gezegd hebben. Wie weet publiceer ik dat ook wel ter leering en vermaak.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 16 januari 2015, 14:10:23 pm
Als je het voor een image gebruikt dan maakt het niet uit hoe de je sculpt/ mesh  er uit ziet dan telt het resultaat.
En dat ziet er goed uit. ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 16 januari 2015, 14:16:24 pm
Bedankt.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: P D op 16 januari 2015, 15:57:32 pm
Leuk kopje Koos :)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: Ruud op 16 januari 2015, 16:12:47 pm
"Hopelijk vinden jullie het leuk om de ontwikkeling te volgen. Zelf kijk ik graag naar hoe anderen ook worstelen met de materie." is dit leedvermaak  ;D
Het ziet er mooi uit en blijf posten :)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 16 januari 2015, 21:16:34 pm

(http://s1.postimg.org/hewc6shqj/Meshhaar_Haar.jpg) (http://postimg.org/image/hewc6shqj/)

(http://s1.postimg.org/a070eevuz/Nictest0092.jpg) (http://postimg.org/image/a070eevuz/)

(http://s1.postimg.org/qy610958r/sculpt.jpg) (http://postimg.org/image/qy610958r/)

(http://s1.postimg.org/t6k7hlccr/sculpt_Haar.jpg) (http://postimg.org/image/t6k7hlccr/)

(http://s1.postimg.org/k01wub74b/sculpthaar_2.jpg) (http://postimg.org/image/k01wub74b/)

Hier dan wat stappen die hieraan vooraf gegaan zijn. Ik moet er hard voor werken om een leuk resultaat te krijgen, Het gaat niet van zelf. Maar dat is misschien ook de charme van het spel.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 16 januari 2015, 21:31:20 pm
Mooi om te zien wat er aan vooraf ging. Bij mij gaat ook niet alles direct goed hoor want ik doe ook zat dingen een paar keer overnieuw voordat ik tevreden ben.
Hoort gewoon bij het leerproces.  ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 16 januari 2015, 23:15:27 pm
En zo gaat het bij mij ook ;D
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 17 januari 2015, 20:15:11 pm
Ik ben een vreemd probleem tegen gekomen het is niet zo'n ramp, ik maak het wel weer opnieuw, maar ik ben toch benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Ik heb een mesh. Ik verplaats een vertex,als ik dat doe dan wordt er ook 1 of meer vertexen verplaatst. Deze vertexen leiden een eigen leven. Het lijkt erop dat deze zich lijnen op de x-as met de gebruikte vertex. Ik ben niet in staat om te zien wat de verdere relatie is met deze vertexen. Ik heb geen modifier gebruikt of zo.

Je ziet het op de afbeeldingen. Eerst de ruststand met de geselecteerde vertex. In het volgende plaatje heb ik de geselecteerde vertex een kleien beetje bewogen, en je ziet dat de andere vertex die niet geselecteerd is erg is verschoven en is uitgelijnt met de x-as van de geselecteerde vertex.
(http://s13.postimg.org/v0pp7ejtv/begin.jpg) (http://postimg.org/image/v0pp7ejtv/)

(http://s13.postimg.org/rv53h717n/resultaat.jpg) (http://postimg.org/image/rv53h717n/)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 17 januari 2015, 21:29:47 pm
Koos2 heb je in de header Snap aan staan dat is dat magneetje. ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 17 januari 2015, 21:37:04 pm
Bedoel je onderin?
(http://s16.postimg.org/5w8np90ld/knoppen.jpg) (http://postimg.org/image/5w8np90ld/)
Op dit plaatje zie je mijn instellingen. Of bedoel je nog ergens anders?
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 17 januari 2015, 21:40:29 pm
Ja alleen iets verder naar rechts daar zie je een magneetje en als je die aan hebt staan dan kun je kiezen waar je vertex naar toe moet springen.
Dus deze moet uit staan.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 17 januari 2015, 21:48:39 pm
Maar snap is wel een heel handige tool om bvb om een bovenkant van een muur op gelijke hoogte met een andere muur te krijgen.
Heel handig. ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 17 januari 2015, 22:24:46 pm
Maar volgens mij staat het uit.  (klik maar op mijn foto, dan zie je de instelling).Het is heel vreemd. Het probleem ontstaat als ik het join (ctrl j) met de krullekop. Als het er een geheel mee vormt gebeurt het. Als ik het daarna weer los maak (p) Dan blijft het probleem bestaan. Misschien een bug of zo.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 17 januari 2015, 23:56:50 pm
Ik heb nu heel de foto gezien en Snap staat uit.
Heeft je probleem misschien te maken met splines waarmee je de haren hebt gemaakt?
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 18 januari 2015, 00:24:52 am
Koos2 ik weet niet wat het is maar misschien hebben de andere leden een oplossing ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 18 januari 2015, 00:39:08 am
Het komt mij ook niet direct voor. Heb je misschien x-mirror aan staan? (al bewegen ze dan meestal gelijkmatiger)
Het lijkt een beetje alsof ze weighted zijn.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: Zaph op 18 januari 2015, 02:59:30 am
Als je die ene fantoomvertex verwijdert en daarna met extrude of zo weer toevoegt, gebeurt het dan nog?
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 18 januari 2015, 11:42:12 am
Ik heb de computer net aangezet en snel gekeken. Het is gewoon de x-mirror. Stom dat ik dat niet eerder gezien had. Heb het waarschijnlijk te druk  gehad.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 18 januari 2015, 12:10:44 pm
Dat kan de beste overkomen Koos.  ;D
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 18 januari 2015, 12:12:41 pm
Aan x- mirror had ik ook nog gedacht maar in deze situatie kon dat niet omdat als je een vertex een heel klein beetje beweegt de andere vertex dan niet helemaal kan verspringen.
Heel vreemd.  :o ;)
Maar het is weer opgelost je kan weer lekker verder Blenderen.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 03 februari 2015, 14:55:54 pm
https://www.youtube.com/embed/7JTN8KBvr4Q
Weer een stapje verder. Er moet nog heel veel aan gesleuteld worden, maar ik dacht laat ik wat publiceren. Als een ander iets publicerd vind ik het ook altijd leuk om even naar te kijken.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 03 februari 2015, 16:09:22 pm
Haha geweldig! Heb je alleen een shapekey gebruikt gebruikt of stuur je de shapekey aan met een driver en een bone in de armature?
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 03 februari 2015, 16:17:39 pm
Bij deze versie nog geen driver, maar ik ben verder wel aan het uitzoeken wat ik met drivers kan doen. Zie andere publicatie van vandaag. Ben ook aan het experimenteren met motion capture van de mond. Dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben maar is wel te doen voor zover ik het inschat.

In het weekend de uv map voor het haar gemaakt dat is best lastig want het is een complex figuur. Ook ingekleurd, dit zit niet verwerkt in deze video. Ik heb het te gedetailleerd gekleurd, dat valt weg als je er een mp4 van maakt.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 03 februari 2015, 16:28:07 pm
Motion capture is weer een heel ander vakgebied en redelijk bewerkelijk voor wat ik er tot nu toe van gezien heb. Hoop gedoe met empties die de juiste benamingen moeten hebben enzo maar zeker wel te doen. Ik wil mij daar ook verder in gaan verdiepen.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 03 februari 2015, 17:28:40 pm
Koos2 hij knipoogt al dat gaat de goede kant op.
Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen maar ik moet er toch ook eens aan beginnen ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 03 februari 2015, 17:48:33 pm
Als je topologie goed is dan is dat niet zo moeilijk. ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: P D op 03 februari 2015, 19:03:24 pm
Ziet er goed uit Koos.
Klein puntje van kritiek; als je een knipoog geeft, gaat alleen de mondhoek omhoog aan de kant waar het oog dicht gaat.  ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 03 februari 2015, 19:26:07 pm
Bedankt PD voor de milde kritiek. Ik heb zelf een hele waslijst van dingen die anders moeten. Hopelijk gaat de ontwikkeling hiervan gestaag verder.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 03 februari 2015, 19:32:49 pm
Die waslijst komt mij wel enigzins bekend voor.  ;D
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 01 maart 2015, 19:33:30 pm

(http://s2.postimg.org/qlwlbaab9/loop.jpg) (http://postimg.org/image/qlwlbaab9/)
Weer een stapje verder. Er moet nog veel aan gesleuteld worden. De rig is niet goed (zie handen), de textures moeten nog worden gemaakt, etc,etc, maar het gaat de goede kant op. Nog even en ik kan hem samen met zijn vriend de muis over de tafel laten wandelen.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 01 maart 2015, 19:37:16 pm
Ah mooi, weer een update. Heb je rigify gebruikt of heb je zelf een rig gemaakt?
Kun je een screenshot plaatsen van de handrig?

Het krullenkopje zelf ziet er zeer goed uit Koos. Gaaf hoor!
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 01 maart 2015, 19:41:36 pm
Ik weet wat er fout is aan de handrig. Door nieuwsgierigheid te slordig gewerkt. Ik heb Rigify gebruikt. Heb ook al een kleine animatie gemaakt, de krullen en het puntmutsje dansen vrolijk mee als hij loopt. Maar hij loopt te overdreven, maar alles door de haastige nieuwsgierigheid. Volgende week beter. Had jullie bijna om hulp gevraagd omdat de cklothe modifier niet renderde, Ik kwam er nog net achter dat hij bovenaan de stack moest staan., dan rendert het wel goed.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 01 maart 2015, 19:46:49 pm
Haastige spoed..... ;)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 01 maart 2015, 20:53:13 pm
Dat slordig werken maakt niet uit bij elke stap in blender leer je weer wat bij dus het ziet er al heel leuk uit.
Ik ben wel heel benieuwd naar je animatie.

Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 13 mei 2015, 11:53:08 am

(http://s16.postimg.org/5qmrc8mu9/Nicen_Piele_Ontmoeting_schuin0096.jpg) (http://postimg.org/image/5qmrc8mu9/)
Ik dacht ik zal eens iets uploaden, dat heb ik al een tijd niet meer gedaan, zo weten jullie een beetje waar ik mee bezig ben. Er klopt vanalles niet aan, maar toch leuk om alvast weer even iets te laten zien.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: Ruud op 13 mei 2015, 12:13:40 pm
O leuk dit hele topic zie ik voor het eerst na een tijdje afwezig, ziet er top uit.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 13 mei 2015, 12:17:01 pm
Wordt dit nu een complete animatie Koos? Ziet er echt goed uit.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 13 mei 2015, 12:41:39 pm
Ik denk wel dat ik hier een verhaaltje mee ga animeren. Eerst enkele korte gags van enkele seconden en als dat lukt een langere animatie van ongeveer 5 minuten. Dit als vingeroefening.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 13 mei 2015, 13:04:18 pm
Ik kijk er in ieder geval al naar uit. De karakters hebben ook echt de uitstraling zoals je ze vroeger in boeken en tekenfilms zag.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 13 mei 2015, 22:16:25 pm
Klopt er van alles niet aan ::)
Koos2 kijk nog eens goed het is een kabouter. ;)
Ziet er goed uit.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 09 juli 2015, 14:15:33 pm
(http://s8.postimg.org/wymhqjudd/topo.jpg) (http://postimg.org/image/wymhqjudd/)
oud
(http://s8.postimg.org/e50otjw5d/retopo.jpg) (http://postimg.org/image/e50otjw5d/)
nieuw


Er wordt niet zoveel gepost, dus ik dacht ik post eens iets. Onlangs een retopo gemaakt van mijn muisje. Bij de eerste versie had ik nog weinig kaas gegeten van topologie en deed maar wat. Nu heb ik het een beetje aangepast want ik kreeg problemen met het animeren.
Gelukkig begin ik de topologie steeds beter te begrijpen. Maar ben op dit gebied nog lang niet uitgeleerd.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 09 juli 2015, 16:42:01 pm
Ja dat is nog flink worstelen met die topologie het zie er al goed uit.
De lijnen met vertexs zijn nog wel wat rommelig dit is op te lossen door een stuk lijn te selecteren en dan smooth vertex te gebruiken daar wordt hij lekker strak van.  ;)

Hier nog een topo tips. ;)
http://blenderbits.com/2013/10/07/blender-edge-cut-topology/

https://vimeo.com/9146369
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 10 juli 2015, 08:19:41 am
(http://s8.postimg.org/5liammja9/smooth_vertex.jpg) (http://postimg.org/image/5liammja9/)

Smooth vertex heb ik zojuist uitgevoerd.
Het is even de puntjes op de i zetten. Ziet er zo toch weer rustiger uit.
Bedankt voor de opmerking.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: Ruud op 10 juli 2015, 09:05:44 am
Kijk uit met smooth vertexen :), volgens mij kun je veel looplijnen weghalen met behoud van vorm, ik heb er de laatste tijd veel mee geƫxperimenteerd de subdivide doet veel :)
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: swets op 10 juli 2015, 09:11:29 am
ik vin ut mooi!... net de Efteling....  maar vroeg me af... waarom de muis echt haar  en het poppetje niet?
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 10 juli 2015, 12:31:42 pm
Dat vraag ik me de hele tijd ook al af.  Goeie opmerking. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Haar of sculpt haar that is the question.
Ik kan inderdaad nog eens kijken of ik wat loops kan verwijderen.
Word vervolgd.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 11 juli 2015, 09:03:21 am
(http://s29.postimg.org/5w51drudf/uvpiel_Oud.jpg) (http://postimg.org/image/5w51drudf/)
Oude UV
(http://s29.postimg.org/4v4sonddv/uvpiel_Nieuw.jpg) (http://postimg.org/image/4v4sonddv/)
Nieuwe UV

(http://s30.postimg.org/7j8g08msd/uvgrid_Oud.jpg) (http://postimg.org/image/7j8g08msd/)
Oud
(http://s30.postimg.org/77qznh6cd/uvgrid_Nieuw.jpg) (http://postimg.org/image/77qznh6cd/)
Nieuw

Heb nu ook de UV aangepast. Zie afbeeldingen.
Ook de rig van de staart is nu met een spline IK, Maar daar valt op dit moment niet veel aan te zien.
Volgende stap is de mesh aan de rig parenten en dan de weight paint aanpassen.


Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: blenderbrammetje op 19 juli 2015, 02:26:12 am
Vet Koos2 , ik zie het nu pas , zo'n muis heb ik ook gemaakt , en ik was al aan een nieuwe begonnen , maar dan met animeerbare topology....

Helaas heb ook ik van topology nog weinig kaas gegeten , daarom had ik besloten net zo lang muizen te maken tot..... :)
 

Goed Bezig !  ;D
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 19 juli 2015, 10:03:50 am
Ik hoop deze versie binnekort goed te hebben geanimeerd. Ik heb nu nog wat problemen bij de aanhachting van de achterpoten aan de heupen. Misschien moet ik het oplossen door een corrective shape key te maken, maar eerst ga ik nog eens pielen aan de topologie op die plek.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: koos2 op 08 juli 2016, 09:08:23 am
Dit is ook een oudje, het project ligt al weer een tijdje stil. Hoop er nog eens verder mee te kunnen. Naar aanleiding van deze kleirender test besloot ik eerst maar wat elemantaire zaken eerst te leren voordat ik hier mee verder zou gaan. Ik wil het  nu laten zien omdat ik de laatste tijd zo weinig heb om te tonen.

https://www.youtube.com/embed/H0LQMaaNNCw
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: JvL op 08 juli 2016, 09:21:24 am
Mooi om weer eens wat van je te zien Koos. Het viel mij op dat ik de muis over het hoofd heb gezien maar als ik naar de datum van je laatste posts zie in dit topic weet ik al hoe dat kon gebeuren...

Maar mooi werk!
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: IJp op 08 juli 2016, 10:32:35 am
Ziet er goed uit dus zoveel mogelijk blijven posten Koos2.
Titel: Re: Krullenkop
Bericht door: blenderbrammetje op 11 juli 2016, 00:58:07 am
Ha , een muis , erg leuke ook.
Inspirerend want ik wil uiteindelijk ook weer een nog mooiere kung fu muis.
De jouwe heeft wel leuke wang en neus diepte.... :)