Dutch Blender Community
Algemeen => Leuterhoek => Topic gestart door: wimblen op 17 augustus 2013, 12:07:24 pm
-
Even zeuren.
Pf ik ben aan het onderzoeken hoe ik texture opbreng. Ik moet zeggen dat het een stuk ingewikkelder is als dat ik gewend ben, zit nu filmpjes te bekijken en help door te spitten in de hoop dat ik het ook op een simpele manier kan doen.
Nou ja het is niet anders.
-
;) zo herkenbaar,
precies de reden waarom ik eerder al 2 keer afgehaakt ben. de 3de keer liet ik me niet kisten, en heb beste leuke resultaten mogen bereiken voor een hobbyist.
Sterkte, en laat je niet kisten!
MAD
-
Hier wat gebouwen tutorial die je kunt bekijken. :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=KggDob44xsY (http://www.youtube.com/watch?v=KggDob44xsY)
http://www.youtube.com/watch?v=en0kl2aL ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=en0kl2aLZE8&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=Tj-S5QAac3U (http://www.youtube.com/watch?v=Tj-S5QAac3U)
En hier nog een van blender Guru.
http://www.youtube.com/watch?v=XCEN0qQOsIA (http://www.youtube.com/watch?v=XCEN0qQOsIA)
Als je deze hebt bekeken is het een makkie. ;)
-
Goedemorgen Blendelaars.
Vandaag verder proberen om de tekstuur onder de knie te krijgen.
-
Goedemorgen
Ik hoop dat je nog wat aan die tutorials heb gehad.
succes vandaag.
-
Ben er druk mee bezig ijp. Probeer alle stappen maar gelijk te noteren zodat ik het altijd weer terug kan zien. Maar voorlopig kom ik slechts langzaam vooruit. Maar goed elke stap is er een.
-
Ik heb ook al hele boek werken gemaakt en heel veel favorieten tutorials in internet Explorer staan (heel handig).
Ik ben nu 2 jaar bezig en ga ook nog steeds langzaam vooruit.
Maar we komen er wel.
-
De muur is nu voorzien van de stenentekstuur.
(http://s21.postimg.org/zfrdj2lxz/000079.jpg) (http://postimage.org/)
bedankt voor de hulp. Nu de rest nog en dan kan ik zeggen dat ik het onder de knie heb.
-
Gaat er al heel goed uitzien!
Aangezien je interresse bij kastelen ligt, is de nieuwe competitie van blenderguru niets voor je: http://www.blenderguru.com/new-competit ... ilization/ (http://www.blenderguru.com/new-competition-ancient-civilization/)
-
Leuk dat je dat aanhaalt Jogai. Maar de deadline is op 9 september, dat ga ik zeker niet redden.
Trouwens ik denk dat ik het maar heel rustig moet opbouwen.
-
Oké, volgende probleem met het aanbrengen van de tekstuur. Als voorbeeld heb ik 10 objecten geselecteerd waar dezelfde tekstuur op moet komen.
Toch krijg ik er maar 1 die ook echt van tekstuur voorzien word.
Hoe krijg ik in een handeling alle geselecteerde objecten met dezelfde tekstuur.
(http://s8.postimg.org/5l8gp0ekl/000083.jpg) (http://postimg.org/image/6nin7jxdt/full/)
-
Spring weer gelijk op de tijd lijn naar 15:56
Je kan de unwrap opjecten op elkaar leggen op de plaats waar jij de textuur het mooist vind.
http://www.youtube.com/watch?v=en0kl2aLZE8 (http://www.youtube.com/watch?v=en0kl2aLZE8)
Ik zie dat je blender boven in de balk op default heb staan en je maakt zelf een nieuwe Uv Editing vensters.
Klik maar eens op default en kies daar Uv Editing en wala daar hebben we een uv venster, zo kun je ook weer terug naar default heel handig de andere vensters zijn ook perfect.
Succes.
-
In de screenshot hierboven kun je zien dat er in het linker venster 10 objecten staan. Waarvan er 1 duidelijk de focus heeft. Deze krijg ik dan ook te zien in het rechterscherm. De anderen krijg ik met geen mogelijkheid in het andere rechterveld. Ik kan ze dus ook niet over elkaar heen leggen en op die manier allemaal in een keer voorzien van de tekstuur.
-
Als de objecten allemaal hetzelfde zijn kun je ook 1 van de objecten unwrappen en van een textuur voorzien. Vervolgens selecteer je ze allemaal tegelijk gevolgd door ctrl+L. Hierna kies je Object Data.
Hierna zijn de objecten gelinked en als je er 1 wijzigt wijzigen ze allemaal.
Je kunt ze ook allemaal selecteren en met ctrl+j samenvoegen tot 1 object. Vervolgens in Edit Mode unwrappen (nu kun je ze wel over elkaar heen leggen of juist niet als je ze allemaal een iets ander deel van de textuur mee wilt geven). Vervolgens in Edit Mode op p drukken en de optie 'by loose parts' selecteren. Wanneer je terug gaat naar Object Mode zijn het weer losse objecten. Je moet hierna hooguit de origin van de verschillende objecten weer terug zetten op geometry.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
-
Oke ik snap dat ik het niet snapte. JvL dat ga ik morgen uittesten.
bedankt maar weer.
-
Graag gedaan. Het lijkt moeilijker dan het is hoor. De eerste methode is de eenvoudigste maar als de objecten dicht bij elkaar zitten in je model zou je repetitie in de textuur kunnen zien.
Succes.
-
JvL
Ik heb dit natuurlijk ook uitgeprobeerd, de opjecten allemaal selecteren met ctrl+j werkt perfect.
Als je ze nu in edit Mode unwrap dan kun je er alles mee doen scale, rotate,grab en op elkaar leggen.
Dus Wimblen morgen gelijk uitproberen.
je ziet wel ik leer hier ook weer van. :)
-
Met ctrl+J ben ik een stuk verder gekomen met de textuur.
Zonder rendering is de muur trouwens helemaal goed.
Ga ik hem renderen dan zie je de verbindingslijnen, vooral in het bovenste gedeelte kun je dit goed zien.
Ach er is altijd wel wat dat je plaagt.
Is wel fijn dat ik steeds verder kom.
Dank jullie allemaal.
(http://s8.postimg.org/4cnw5rgxx/000086.jpg) (http://postimg.org/image/kawlvwb5t/full/)
-
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Wat bedoel je precies met verbindingslijnen?
-
De schuine lijnen op de muur. Die horen er niet. Zal ik vast ergens aan moeten vinken.
Nu ik de foto uitvergroot zie ik ook dat de het niet echt scherp is. Dus de rendering moet ook nog beter ingesteld worden.
(http://s24.postimg.org/oiq3o1g3p/000087.jpg) (http://postimg.org/image/8khdxwlvl/full/)
-
Ik heb een test gemaakt en je moet bij Matriaal/ options / traceable uit zetten.
Dan heb je geen verbindings lijnen meer.
Helaas geen filmpje. ;) :D
-
Heb gezocht onder File/user preferences maar die optie niet kunnen ontdekken.
Ook bij de render opties zie ik het niet.
-
(http://s24.postimg.org/oepe568jp/Trace.jpg) (http://postimage.org/)
-
Ja gevonden, nu ziet het er een stuk beter uit.
Je moet het allemaal maar weten.
-
Je kunt ze ook allemaal selecteren en met ctrl+j samenvoegen tot 1 object. Vervolgens in Edit Mode unwrappen (nu kun je ze wel over elkaar heen leggen of juist niet als je ze allemaal een iets ander deel van de textuur mee wilt geven). Vervolgens in Edit Mode op p drukken en de optie 'by loose parts' selecteren. Wanneer je terug gaat naar Object Mode zijn het weer losse objecten. Je moet hierna hooguit de origin van de verschillende objecten weer terug zetten op geometry.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Heb gedaan en het samenvoegen ging prima.
Ook er verschillende objecten van maken gaat goed.
Maar daarna een losgekoppeld object bewerken dat gaat niet meer.
Maak ik een nieuw object aan dan gaat het goed. Maar een losgekoppelde kan ik niet meer op een textuur leggen.
-
Dan denk ik dat je het niet helemaal goed hebt gedaan want ik heb het ook nog even geprobeerd en dat lukte gewoon. Ik heb eerst de twee objecten samengevoegd en voorzien van de houttextuur. Daarna heb ik ze weer uit elkaar gehaald en een object een zeetextuur gegeven door hem te selecteren en naar de Edit Mode te gaan. Je ziet hem dan unwrapped op de eerste textuur maar die kun je dan gewoon inwisselen door een andere textuur in te laden en te kiezen. Vervolgens ga je terug aar de Object Mode en dan hebben ze beide een andere textuur.
Als het nog niet wil lukken laat het dan even weten want dan kunnen we altijd nog even kijken waar het precies mis gaat.
(http://s24.postimg.org/vlr7znkxx/Knipsel.jpg) (http://postimage.org/)
-
De laatste stap naar de editmode had ik niet gedaan. Inmiddels ben ik er wel achter en heb de stenen op het kasteel aangepast.
Alleen bij de rondingen van de ramen zijn de stenen vervormd.
Dit zal ik ergens aan moeten geven , maar ja. Je snapt het al.
(http://s9.postimg.org/m921ca4xr/000090.jpg) (http://postimg.org/image/zd7loywzf/full/)
(http://s14.postimg.org/78bn7cnch/000091.jpg) (http://postimg.org/image/7xufjpnvx/full/)
-
Twee vragen:
- welke unwrapmethode heb je gebruikt?
- Heb je de vorm van de bogen nog gewijzigd nadat je de textuur had aangebracht?
-
Ik heb een beetje met de unwrap zitten spelen en nu zijn de stenen zoals het hoort.
Je moet even weten waar alles zit.
bedankt weer
-
Mooi dat het gelukt is. In Blender heb je zoveel opties en mogelijkheden dat het soms wel eens lastig is om te vinden wat je eigenlijk nodig hebt.
-
Wimblen,
Ik zie in je voorbeelden dat de stenen een beetje op een wazig plat plaatje lijkt.
Tip: als je aan de rechterkant bij materiaal/ influence /geometry / normal. aan zet en de instellingen wat aanpast dan krijgen de stenen een natuurlijk uiterlijk.
Misschien wist je dit al :roll: dan heb ik natuurlijk niets gezegd.
Ben heel benieuwt als je het helemaal klaar hebt :shock:
-
@ijp ik ben er wel mee aan het stoeien geweest, maar het is nog niet zoals ik het wil hebben, nou ja, morgen weer een dag.
(http://s16.postimg.org/866qdtxf9/000099.jpg) (http://postimage.org/)
-
Zie hier het verschil zonder Normalmap-/bumpmapping aan de linkerzijde ziet het er beter uit. :shock:
Je zet alleen bij bij materiaal/ influence /geometry / normal aan.
(http://s14.postimg.org/e94a1agoh/screen.jpg) (http://postimage.org/)
-
Ben wat verder ijp.
(http://s9.postimg.org/3w1uxyrbj/000101.jpg) (http://postimage.org/)
-
Ik ben met de instellingen bezig geweest, mijn bedoeling was dat het er allemaal wat beter uit zou gaan zien.
Wel je ziet het resultaat. Het is zeker niet beter.
Sommige delen zie je niet meer terwijl ze er wel zijn. Ik heb ze niet uitgeschakeld.
Andere delen zie je maar voor de helft.
Nou ja kijk zelf maar.
Maar ik zit gewoon even helemaal vast. Morgen ga ik er weer mee verder.
Maar misschien kan iemand me een stukje op weg helpen.
(http://s22.postimg.org/hy5zzm2lt/000002.jpg) (http://postimage.org/)
-
Tip:
Als ik wat uitprobeer dan save ik eerst met F2 en klik op mijn laatste bestand, druk daarna rechts op de + en klik Save as Blendfile.
Dan kan je altijd terug. ;)
Ik denk dat je bij matriaal transparency heb aangezet.
De grijze pilaren staan volgens mij niet meer op uv kijk bij Textuur/ Mapping/ coordinates/ of deze nog op uv staat.
-
Het heeft me weer een aantal uurtjes gekost, maar het ziet er weer uit zoals het was.
Ik heb een 2e blender geopend en deze naast degene gezet waar mijn kasteel in staat. Daarna heb ik alle instellingen vergeleken en deze weer goed gezet.
Vraag me wel af of er ook een mogelijkheid is om een klein gedeelte van het scherm te renderen. Zodat ik niet steeds zolang hoef te wachten tot ik kan zien wat de rendering voor resultaten heeft.
enne bedankt ijp voor de hulp weer.
(http://s2.postimg.org/edtk14bhl/000001.jpg) (http://postimage.org/)
-
Als je een deel van je model wilt renderen dan kun je in je viewport op N drukken om het menu te openen als je die niet standaard aan hebt staan. Kijk onder View en vink Rener Border aan. Nu kun je in je viewport m.b.v. Ctrl+b een rechthoek trekken over het deel dat je wilt renderen.
-
Gelukkig dat het kan, heb nu alleen nog het probleem als ik een kader getrokken heb, hoe kan ik hem dan starten zodat hij begint te renderen.
:?
-
Nadat je de border geplaatst hebt kun je onderaan je scherm de weergave op rendered zetten ipv solid of wireframe en dan wordt alles binnen de border gerendered weergegeven.