Dutch Blender Community

Hulp => Materialen en Texturing => Topic gestart door: markl op 20 januari 2015, 16:13:47 pm

Titel: uv mapping
Bericht door: markl op 20 januari 2015, 16:13:47 pm
Hallo allemaal,

Ik heb mij net geregistreerd voor dit forum omdat ik een probleem heb waar ik met Google en de vele tutorials voor blender, geen goed antwoord voor kan vinden. Vandaar dat ik nu hier beland ben.

Ik wil met blender modellen maken voor Unity. Voor Unity moet je dan het mesh model met een uv map importeren. Ik snap alleen niet goed hoe men een uv map maakt van bv een huis met veel details. Op tutorials zie ik iedereen de mooiste huizen maken, maar bijna nooit hoe je daar een uv map van maakt. En als er textures op het huis komen, dan doen ze dit stuk voor stuk. Dus bv de muren apart van de ramen en de deur. Maar dan heb je uiteindelijk toch meerdere uv maps voor 1 model? En ik vraag me ook af hoe je dat dan moet opslaan. Moet je dan inderdaad je model, uv map(pen) en de textures in 1 map opslaan en dan die hele map in Unity importeren?

En als je alleen maar animatiefilmpjes zou maken met blender, moet je daar dan ook nog een uv map voor maken?

Enige hulp hierin word gewaardeerd. Link naar een goede tutorial ook. Heb er nu zoveel gezien dat ik nu niet precies wat nu goed is. Alvast bedank
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 20 januari 2015, 16:47:44 pm
Hoi en welkom op het forum.

In het kort komt het er op neer dat je de textures zelf in een map moet plaatsen (alles moet wel unwrapped zijn in Blender) en dat je deze in Unity gewoon met drag&drop op de objecten kunt plaatsen.
Als het goed is wordt alles in onderstaande tutorial uitgelegd. Ik zou ook eens op het onderwerp texture baking zoeken.

Om je tweede vraag te beantwoorden, ook als je animaties maakt in Blender gebruik je UV maps. Deze heb je in principe altijd nodig om je texture precies op een object te plaatsen zoals jij dat wilt. Zonder UV map bepaalt blender zelf hoe de texture geplaatst wordt en dat werkt meestal niet.

Succes in ieder geval!

https://www.youtube.com/watch?v=J7Bncm2KGMo

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Ruud op 20 januari 2015, 17:13:54 pm
Hi en welkom, door UV mapping kun je in feiten op elke face een andere texture plaatsen in UV in edit mode.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 20 januari 2015, 19:46:10 pm
Hallo en bedankt voor het reageren.

In dat filmpje heeft die robot 1 uv map. Stel dat het een wat ingewikkeldere robot is, kan je die dan in delen unwrappen en er meerdere uv maps voor maken? Dus dat je uiteindelijk die robot in Unity zet en dat je dan bv 3 uv maps erover heen dropt.

Ik zie bv veel filmpjes op YouTube waar men begint met bv een cube die iets breder gemaakt word. Dan voegen ze een plane toe die ze vouwen tot een dak en erop plaatsen. Dan word er weer iets toegevoegd, waar dan weer een raam of deuren van gemaakt worden. En dit word dan op de cube geplaatst en je heb een simpel huis. En met dit voorbeeld snap ik dus niet hoe ik daar 1 uv map van moet maken.

Dit simpele huisje is volgens mij niet 1 object, maar meerdere. Door dat dak, ramen en deuren. Die moeten dan toch elk een eigen uv map hebben?
Ook denk ik dat als je dat huisje in Unity importeert er problemen kunnen komen met dat dak, ramen en deuren. Maar is dat wel zo? Of blijft dat allemaal netjes op zn plaats omdat het zo opgeslagen word?

Mooie binnenkomer zo he...
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 20 januari 2015, 20:00:22 pm
Nee, de losse objecten kunnen op 1 uv map als je met ctrl+j samenvoegd en ze vervolgens pas unwrapped.
De 2 objecten gaan samen wel 1 object vormen maar dat is in principe ook makelijker met importeren in unity.

P.S. Je kunt de objecten ook weer scheiden van elkaar door P>loose parts.

(http://s10.postimg.org/7j7ne9so5/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/7j7ne9so5/)

Moeten het toch losse delen zijn dan moet elk object zijn eigen materiaal hebben. Wanneer je deze afzonderlijk unwrapped dan worden de textures aan de materialen gekoppeld. Unity neemt wel de materialen direct over maar niet de textures. Vandaar dat je de textures daarna handmatig weer op de bijbehorende objecten moet slepen in de viewport.

Ik hoop dat je dit een beetje kunt volgen want ik zou niet echt weten hoe ik dit anders uit kan leggen.  ;)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Zaph op 20 januari 2015, 20:18:08 pm
En met dit voorbeeld snap ik dus niet hoe ik daar 1 uv map van moet maken.

Een UV-map is een vertaling van image-coordinaten naar mesh-coordinaten. Zolang je textures dus op dezelfde plekken wilt hebben kun je dezelfde UV-map gebruiken. Wil je ook maar 1 face van de mesh anders hebben, dan heb je dus ook een andere UV-map nodig.

Verder kun je per object/mesh desnoods tientallen UV-maps en bijbehorende textures hebben.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 20 januari 2015, 21:55:18 pm
Ik had dus niet door dat je met ctrl j ook het andere object op de uv map kan krijgen. Nu snap ik in ieder geval hoe dat moet. En dat het inderdaad mogelijk is om meerdere uv maps per mesh te hebben. Maar ik heb begrepen dat 1 uv map per model de voorkeur heeft, dus probeer dat maar zoveel mogelijk aan te houden.

Bedankt voor de hulp, word zeer gewaardeerd.  ;D
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 20 januari 2015, 22:03:32 pm
Voor een game engine wil je inderdaad altijd zo weinig mogelijk verschillende textures gebruiken i.v.m. het geheugen. Om die reden wil je gamemodels ook altijd zo weinig mogelijk polygons geven. Voor het maken van animaties is dat weer minder belangrijk.

Mooi dat je weer een stukje verder bent.  ;)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Ruud op 20 januari 2015, 22:33:20 pm
Als je klaar bent maak een png render en plak die weer als uv zodat alle textures op 1 uv zitten :)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 20 januari 2015, 23:38:01 pm
Welkom op het forum Markl.
Ik ben een beetje te laat maar deze tutorial laat zien hoe je meerdere uv op een opject kan maken misschien heb je er nog wat ;) aan.
https://www.youtube.com/watch?v=9LBc-tQQNok
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 21 januari 2015, 08:09:42 am
Voor een goede tutorial is het nooit te laat  ;). Ook dit met die layers is een handige, nadeel is dat het weer een kubus is.

Ik begrijp niet hoe ik een huis als in dit filmpje moet unwrappen.

3D Blender architecture: we create the building w…: http://youtu.be/FjVCQPOon7g

Hoop dat het filmpje goed in de post komt. Maar hoe unwrap je een huis als dat? Dat zie je dus vrij weinig tot niet in dit soort tutorials.
Is dat wel te unwrappen? Ik zou niet eens weten waar te beginnen. Het is nu niet bepaald een kubus meer  :o

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 21 januari 2015, 08:14:24 am
Of zoiets als dit.

Blender 3D Speed Modeling - RPG House Exterior: http://youtu.be/jbZrrQ5zAtA

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 21 januari 2015, 09:10:42 am
Dit soort dingen zijn heel goed te unwrappen hoor. De werkwijze hangt alleen af van hoe zo'n model opgebouwd is.
Als het 1 mesh is met een lastige vorm dan moet je seams plaatsen om zelf knippen te maken zodat het mooi opengevouwen kan worden.
Zijn het samengevoegde objecten (en dit is het meest waarschijnlijk) dan gebruik je de werkwijze die ik je gisteren vertelde.

Maar je zult gewoon ook tutorials moeten zoeken over het unwrappen van complexe vormen want daarmee leer je alle tools kennen die je hier voor nodig hebt.
De kans is namelijk groot dat het resultaat niet direct is wat jij zou willen en dan moet je wel weten hoe je de UV's op kunt schonen en manipuleren.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Mortalae op 21 januari 2015, 09:23:02 am
LS,

Welkom. Hieronder kan je de unwrapping zien van een wow-huis.

Vale,
Mortalae

https://www.youtube.com/watch?v=0TfAWBvEPks
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 21 januari 2015, 10:28:25 am
In die tutorial die Mortalae linkte, zie ik nu inderdaad wat je bedoelt Jvl. Die objecten zijn dus waarschijnlijk gelinkt met ctrl j waardoor ze op de uv map zitten. En ik had de andere delen van de tutorial bekeken, en daar zag ik inderdaad waar ik al bang voor was. Je kan niet een perfecte seam maken waardoor het in 1 keer mooi op de uv map komt. Zal altijd ingedeeld moeten worden en dan in photoshop inkleuren.

Ik had ook een tutorial gezien over straten en muren met bump maps om het er realistischer uit te laten zien. Ik dacht dat ze zoiets ook voor deze ontwerpen deden. Maar dat word dus eigenlijk allemaal in photoshop of gimp gedaan.

In sommige games zien sommige muren er best realistisch uit, zoals met assassins creed. Daarom dacht ik dat ze voor stenen muren en dakpannen ook bump maps hadden gebruikt. Verkeerd gedacht dus. Zal dus ook nog wel flink wat oefening vergen om dit onder de knie te krijgen, want met photoshop gebruik ik tot nu alleen de automatische correctie van mn foto's. Gelukkig zijn daar ook tutorials voor.

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 21 januari 2015, 10:55:21 am
Daar gebruiken ze ook bump- of normalmaps voor in games. Deze maps kun je zelf van je eigen texture maken in Gimp als je de plugin Insane Bump download. Staat een topic over hier op het forum dus die kunje terug vinden met de zoekfunctie.

Misschien moet je ook eens tutorials zoeken over normalmap baking en hoe je dit kunt gebruiken in jouw geval.

 
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Mortalae op 21 januari 2015, 11:21:41 am
In die tutorial die Mortalae linkte, zie ik nu inderdaad wat je bedoelt Jvl. Die objecten zijn dus waarschijnlijk gelinkt met ctrl j waardoor ze op de uv map zitten. En ik had de andere delen van de tutorial bekeken, en daar zag ik inderdaad waar ik al bang voor was. Je kan niet een perfecte seam maken waardoor het in 1 keer mooi op de uv map komt. Zal altijd ingedeeld moeten worden en dan in photoshop inkleuren.

Ik had ook een tutorial gezien over straten en muren met bump maps om het er realistischer uit te laten zien. Ik dacht dat ze zoiets ook voor deze ontwerpen deden. Maar dat word dus eigenlijk allemaal in photoshop of gimp gedaan.

In sommige games zien sommige muren er best realistisch uit, zoals met assassins creed. Daarom dacht ik dat ze voor stenen muren en dakpannen ook bump maps hadden gebruikt. Verkeerd gedacht dus. Zal dus ook nog wel flink wat oefening vergen om dit onder de knie te krijgen, want met photoshop gebruik ik tot nu alleen de automatische correctie van mn foto's. Gelukkig zijn daar ook tutorials voor.

Heus Markl,

Je hoeft niet altijd PS of Gimp te gebruiken. Als je een beetje creatief bent, kan je ook aan ontkomen. Echter helpt het wel als je ze beheerst.
Bekijk onderstaande video... misschien kan je dan het licht zien :o ::)

Vale,
Mortalae

https://www.youtube.com/watch?v=p4ngVoGIj1Q
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 21 januari 2015, 14:23:01 pm
Hier heb je nog een paar opties misschien kun je er wat mee.  ;)

Hier kun je gratis Textures douwloden 15 mb per dag.
http://cgtextures.com/

Tutorial:
Diffuse, bump, and specular maps in Blender's cycles.
http://vimeo.com/54131520

How to Make a Modern Interior:
https://www.youtube.com/watch?v=4G9cMi8QAa4&feature=em-subs_digest

Unwrapping a Low-Poly Apartment Building:
https://www.youtube.com/watch?v=MckPa3qbu9A

https://www.youtube.com/watch?v=bE8a-RZ7Jm0
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 21 januari 2015, 14:48:05 pm
Tsja het licht zien. Ik heb nu zoveel tutorials gezien dat ik alles door elkaar haal. De 1 doet het met blender render,.een ander weer met cycles. Soms beginnen ze met blender render om vervolgens naar cycles over te stappen om nodes te gebruiken. Of er word een add on gebruikt die ik niet heb. En iedereen heeft zo z'n eigen mening wat het beste is. Daarom leek het me ook het beste om me gewoon op een blender forum te registreren om dit uit te zoeken.

Ik ga nu als eerste proberen om dat wow huisje na te maken. Dat zou nu wel moeten lukken met de uitleg die ik gekregen heb. Moet dan wel wat photoshop tutorials bekijken, maar wat je al zei, ook handig om daar wat van af te weten.

Ik heb ook nu pas door dat je meerdere seams kan maken pffffff..... Net een aap soms, maar goed, ook die kunnen leren.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 21 januari 2015, 15:02:55 pm
Hoi ijp,

Bedankt voor de links, ik heb daar zeker wel wat aan. Gratis textures weet ik gelukkig al te vinden  ;)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 21 januari 2015, 15:16:59 pm
Ja ik had de textures er ook maar bijgedaan je weet maar nooit ;)
Maar er zijn zoveel mogelijkheden in Blender en ik heb ook al zoveel tutorials gezien dat ik ook net als jij door de bomen het bos niet meer zie ;)
Maar door de tutorials allemaal snel te bekijken zie je toch iedere keer weer iets wat je op ideeën brengt en kan gebruiken.
Dus hier nog een om te bekijken, ik vndt het wel jammer dat ik hem niet kan verstaan ;)
https://www.youtube.com/watch?v=j7i-iO4iVs8
Succes.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: markl op 23 januari 2015, 11:41:54 am
Dus het is eigenlijk zo dat als je een scene maakt alleen voor Blender, dus voor een foto of animatie, dan hoef je geen uv mappen te exporteren. Je kan dus voor elk object in je scene een aparte uv map maken die je te zien krijgt als je het object selecteert.

En als je dan de scene opslaat, worden die uv maps dan in het .blend bestand opgeslagen, of in dat andere bestandje wat erbij komt? Als dat zo is, gebeurt dat dan ook met de textures die ik heb gebruikt?
Of moet ik de textures die ik wil gaan gebruiken eerst in de map opslaan waar ik ook het blend bestand heb opgeslagen?Denk van wel, anders kan ik die map niet meer verplaatsen toch?

Ik snap het unwrappen nu wel een beetje, zal kwestie van oefenen zijn om hier handiger in te worden.

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 23 januari 2015, 12:52:14 pm
Ik heb External data automatically pack into file aan staan dan worden alle textures fotos opgeslagen in je blend .file
Dat is handig je mist nooit wat. ;)
Het is inderdaad zo als je dat niet hebt dan moet je ze altijd in een map bewaren en die map mag je niet verplaatsen, verplaats je toch een bestand of map dan worden je objecten paars.

In deze tutorial wordt het allemaal heel duidelijk:

https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 15 mei 2015, 23:15:38 pm
wauw wat een materie!
Krijg mijn tekening (uv wrap?) maar niet gerenderd en kom er niet uit!
net

https://www.youtube.com/watch?v=9LBc-tQQNok
gezien!
ik mis een hoop stappen!
Kijk nu deze nog, maar geef het voorlopig even op geloof ik ....
 :'(


https://www.youtube.com/watch?v=p4ngVoGIj1Q
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 15 mei 2015, 23:22:56 pm
Kun je misschien uitleggen wat je probeert te doen en wat er niet wil lukken? Misschien dat iemand hier het antwoord weet voor je.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 15 mei 2015, 23:39:26 pm
hee JvL,

thanks voor je aanbod, ik ben er vandaag eigenlijk helemaal klaar mee ... (boehoe ).
Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb een konijn getekend, klein beetje geanimeerd, vacht gegeven, seams gemaakt en uitklapmodel gemaakt (heet dat uv layer?) Op dat uitklapmodel getekend met paint. en nu loopt het op twee dingen vast:
het konijn geeft in de render het uitklapmodel (uv?) niet weer.
Ik heb het idee dat ik iets met materialen moet doen, maar daar heb ik nog te weinig ervaring in en loop daar maar wat in het wilde weg te klooien omdat ik net de essentie niet snap.
de tutorial van het paard is geweldig, maar stopt net voordat ik bij het bovengenoemd probleem kom. (en gaat een stukje in op de node editor, en daar ben ik voorlopig nog niet aan toe geloof ik ....)

Vervolgens wil ik ook dat de vacht de kleuren overnemen van de huid, maar dat is een volgende stap ...
Misschien handig als ik een link deel met de dropbox?
in ieder geval al bedankt dat ik even van me af kan klagen, dat scheelt al :)
https://www.dropbox.com/sh/j0w02x3o6lrdoau/AABc-LM8q9IiHB_U-FAQeSZHa?dl=0

ps ... ik sluit nu af en ga een dutje doen ...
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 15 mei 2015, 23:43:44 pm
Gedeelde smart is halve smart.  ;)

Ik zal even naar je .blend kijken en misschien kan ik je een eenvoudige oplossing geven. Zal zo even een reactie posten als ik er naar gekekenen heb.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 16 mei 2015, 00:04:39 am
Zoiets?  ;)

(http://s17.postimg.org/krdiq1h63/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/krdiq1h63/)

Je had een klein dingetje over het hoofd gezien. Als je een texture paint (of een afbeelding gebruikt) dan moet je aan het materiaal een image texture koppelen en dan je texture selecteren, Daarna kun je hem renderen.
Niet vergeten om onder Mapping je UV map te selecteren. Soms werkt het ook zonder maar het is altijd verstandig om te doen.

(http://s9.postimg.org/9tpeqfugr/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/9tpeqfugr/)

(http://s9.postimg.org/g4um6uvp7/Knipsel2.jpg) (http://postimg.org/image/g4um6uvp7/)

P.S. Een handige manier om te zien of je je texture goed aan het materiaal gekoppeld hebt is om bij de weergave in je 3D viewport Material te kiezen. Als je hem op Texture zet zie je je texture gewoon maar wordt hij dus nog niet gerenderd. Als je het niet goed gedaan hebt krijg je hem bij Material niet te zien.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Mortalae op 16 mei 2015, 00:12:37 am
Hallo,

Even tussen door, ik laat de rest aan JvL.

Nadat ik je file heb geopend, heb de render geswitcht naar cycles. Resultaat:
(http://s15.postimg.org/4ir30y6pj/untitled_2.jpg) (http://postimg.org/image/4ir30y6pj/)

Er is zeker iets mis met je materiaal in Blender Render. Ik kreeg eerst je object niet gerenderd (alsof het transparant is).

Nadat je materiaal hebt gemaakt (ander dan van je object), kan je onder de settings van je particle system, kopje Render, je materiaal selecteren.



(http://s10.postimg.org/olodlyvad/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/olodlyvad/)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: rozz op 16 mei 2015, 00:27:23 am
Moet zeggen dat ik de bunny na de render van mortalae wel erg cool  en dark vindt...
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 16 mei 2015, 00:49:26 am
Zo ziet hij er in cycles render uit. Hier zie je ook het effect van wat Mortalae al zei over het overnemen van de huidtexture naar de vacht.
Dat had ik in mijn vorige post niet gedaan want die vraag had ik even gemist.  ;D

(http://s22.postimg.org/yerh8pll9/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/yerh8pll9/)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 16 mei 2015, 10:09:44 am
Wauw!
Bedankt voor alle snelle reacties!
Wat een beetje nachtrust al niet kan doen!
 :)

Ik ga me er later nog even wat dieper instorten, maar het lijkt te overzien!
Thanx!
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 16 mei 2015, 12:42:48 pm
Ben even bezig geweest met jullie aanwijzingen. De eerste aanpassingen van jvl lukte prima!
Na Mortalae raak ik een beetje in de war: Blender render en cycles ...
Zijn dat twee onafhankelijke render systemen. Kun je daartussen switchen?
Ik hoor dat cycles superieur is ... maar de aanwijzingen van Mortalae krijg ik (nog)niet voor elkaar.

Edit: ik snap ondertussen dat het tweede gedeelte van de uitleg van Mortalae (over het particle systeem) over de haren gaat. Had ik eerst niet door. Eigenaardig hoe je informatie dan niet binnen krijgt. Geeft wel aan hoezeer ik de logica van blender nog niet door heb ...)


De aanwijzingen van JvL, gaan die verder met cycles?
Ga er later nog wel mee verder ... maar in ieder geval bedankt!

Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 16 mei 2015, 12:50:37 pm
Ik ben ook even bezig geweest met je blend.file in Blenderender.
Ik denk dat je het materiaal van het konijn moet verwijderen en dan een nieuw materiaal maken en zet bij Materiaal/ Specular op 0.137

Bij Particles kun je bij Kink een andere instelling gebruiken bv. Radial jij hebt hem op Nothing staan.

Dit is het resultaat.
 
(http://s22.postimg.org/7j7vu0xvx/konijn.jpg) (http://postimg.org/image/7j7vu0xvx/)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 16 mei 2015, 13:05:20 pm
Het zijn inderdaad twee verschillende render engines maar cycles is niet superieur hoor.
Het verschil is meer dat cycles geschikt is voor fotorealisme en blender render wat minder. Welke je gebruikt hangt van je einddoel en voorkeur af.

Het laatste voorbeeld dat ik gaf heb ik gedaan om te laten zien hoe het in er in cycles uitziet maar in blender render werkt het precies hetzelfde.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Ruud op 16 mei 2015, 13:11:29 pm
Robert bomen en bos het overzicht raak je snel kwijt toch is het goed te overzien als je modeleren texturing licht en renderen onderscheid.
renderen in cycles maakt de textures en belichting teniet van de internal render en andersom, je model of scene verandert echter niet.
De studie in blender duurt 3 jaar er is ook zoveel materie te ontdekken.
Oefening baart kunst :)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 16 mei 2015, 13:12:56 pm
Je kunt ook direct op het model kleuren.
Kies Textuur Paint en add paintslot kies nu diffusecolor en bevestig dit met ok.
Klaar en kleuren maar.
(http://s17.postimg.org/cpn4hvn6z/konijn2_blend.jpg) (http://postimg.org/image/cpn4hvn6z/)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 16 mei 2015, 17:39:27 pm
Ah!
Begrijp ik goed dat het onderstaande gedeelte te maken heeft met het kleuren van de haren?


...

Nadat je materiaal hebt gemaakt (ander dan van je object), kan je onder de settings van je particle system, kopje Render, je materiaal selecteren.



(http://s10.postimg.org/olodlyvad/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/olodlyvad/)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Mortalae op 16 mei 2015, 18:32:37 pm
Ah!
Begrijp ik goed dat het onderstaande gedeelte te maken heeft met het kleuren van de haren?


...

Nadat je materiaal hebt gemaakt (ander dan van je object), kan je onder de settings van je particle system, kopje Render, je materiaal selecteren.



(http://s10.postimg.org/olodlyvad/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/olodlyvad/)

Ja.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 18 mei 2015, 07:50:01 am
Gisteren is het toch 'allemaal' gelukt!
Het geheel heeft nog wat fine-tunig nodig, maar ondertussen ben ik weer enorm blij dat er weer een drempel over is!
En! met nodes gewerkt, voor de eerste keer.... En het viel best mee  ::)
Voor diegenen die meeleefden: een link naar twee keer hetzelfde filmpje (een afbeelding uploaden wil hij vandaag even niet). Kan nog wel een hoop aan geschaafd worden ... maar voor nu even goed ...

https://www.dropbox.com/sh/v333w72p4p5nxkv/AACyX4fVKfDBmshNnV6MCEJUa?dl=0
Thanx
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 18 mei 2015, 07:59:13 am
Mooi dat het allemaal gelukt is en dat je weer nieuwe dingen geleerd hebt want is uiteindelijk toch het doel.
Zal vanavond even je filmpje bekijken.
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: koos2 op 18 mei 2015, 09:05:40 am
Leuk filmpje, lief karaktertje. Ga je er nog meer mee doen of blijft het hierbij en ga je andere karaktertjes maken of juist iets heel anders?
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: robert op 18 mei 2015, 10:42:46 am
dank koos2,
Voorlopig was dit een projectje om maar even van de straat te blijven, Dit konijn lijkt me een leuke basis om ervaring op te doen in animatie, of een achtergrondje erbij, of met belichting, of met camera standpunten, of ik heb leuke dingen gezien waarin je hem kunt laten dansen op je hand ..., of een familie erbij te maken ...
Voorlopig is de vakantie echter weer voorbij ... dan zal het wel weer even op een lager pitje gaan.

We zien wel hoe het loopt ... Ik ben al verschillende keren 'begonnen' met Blender, en hier op dit forum vind ik de sfeer erg goed, dus daar ligt het niet aan als ik weer even onderduik.  :D
Nogmaals: we zien wel hoe het loopt!
en nogmaals 2: thnx voor alle hulp!
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: JvL op 18 mei 2015, 19:14:32 pm
Heb hem bekeken en het ziet er zeker niet verkeerd uit voor een eerste animatie met alles erop en eraan.  ;)
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: Ellajiw op 18 mei 2015, 20:08:13 pm
aaah, wat een tof konijntje  ;D super leuk hoe die oortjes zo meebewegen als hij loopt. Echt knap gedaan. Dat lukt mij nog niet hoor (na bijna 1 jaar Blenderen). Complimenten!!!
Titel: Re: uv mapping
Bericht door: IJp op 18 mei 2015, 21:33:50 pm
Je hebt een heel mooi konijn uit een 3d tovenaars hoed getoverd.
Dus ik hoop dat je lekker blijft toveren met Blender. ;)