Dutch Blender Community

Hulp => Blender Interface => Topic gestart door: frankje op 12 juni 2014, 11:39:44 am

Titel: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 11:39:44 am
hallo, ik ben vrij nieuw met blender. Ik heb van een site een mensenhoofd gedownload genaamd humanhead.blend. als ik deze open in blender, en ik plaats een camera, krijg ik het niet voor elkaar om de camera op het object te richten...



bij voorbaat dank, Frank
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 12 juni 2014, 12:01:14 pm
Het meest eenvoudig is om het object goed in het midden van je scherm te plaatsen en dan ctrl+alt+0 (numpad) in te toesten. Daarna kun je de camera nog beter positioneren met G.

Een volgende optie is om je camera met een constraint altijd het object te laten volgen ook al wordt de camera of het object verplaatst. Maar volgens mij is dat niet waar je nu naar op zoek bent.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 12:20:05 pm
hmmm, vreemd als ik ctrl-alt-0 doe, wordt het hele scherm verkleind tot in de menubalk...
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 12 juni 2014, 12:38:17 pm
Dan staat deze toetsencombinatie in windows ingesteld als sneltoets voor het minimalizeren van je scherm. Ik had dat met een andere toetsencombinatie die ik in blender nodig had. Kwestie van even aanpassen.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 12:39:49 pm
oow wacht ff ik werk met ubuntu linux, ik zal ff googelen wat daar de toetsenbord combinatie is...


grtn, Frank
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 12:45:46 pm
hier wordt aangeraden om met de toets G de camera te verplaatsen, maar het lukt me niet om het object in beeld te krijgen...


grtn, Frank
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 12 juni 2014, 13:15:35 pm
Dat is in het begin altijd even lastig maar wat goed werkt in om in bovenaanzicht (numpad 7 in windows) de camera alvast in de juiste richting te zetten. (G is move, R is rotate).
Daarna in een voor- of zij aanzicht doe je hetzelfde (numpad 1 of 3). nu zou je object redelijk in beeld moeten zijn.
Ga nu naar je cameraview (numpad 0) en nu kun je met G en R je camera nog de laatste verplaatsingen geven om het beeld precies goed te krijgen.

Alles is vanuit windows geschreven dus ik weet niet welke toetsen jij nodig hebt voor de verschillende views.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: Mark aka Dark op 12 juni 2014, 13:16:56 pm
Als je bovenstaande gedaan hebt doe je het volgende om de toetsencombinatie aan te passen om de camera te laten focussen op het hoofd.

ga naar File > User preferences... > Input

vul in het zoekveld "Camera" in en je krijgt alle toets combinaties te zien die iets met een camera doen.

Vervolgens pas je de toetscombinatie voor "align camera to view" aan naar iets wat je zelf wil en klik je op "Save user Settings".

dan ga je terug naar je 3D view en zorg je ervoor dat het hoofd te zien is. Dan gebruik je de toetscombinatie die je zojuist verzonnen hebt, en dan zie je een gekleurd vierkant (dat is je camera) om het hoofd geen verschijnen. Vervolgens kun je met de G-toets de boel verfijnen.

succes!

groet,
MAD

P.S. welkom op het forum trouwens. :-)
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 14:32:55 pm
Vreemd, bij de preferences staat al ctrl-alt-numpad 0.  Ik heb 1 keer geprobeerd het te veranderen in de letter P, maar als ik die intoets begint hij te renderen, dus das ook niet goed..
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 12 juni 2014, 14:38:27 pm
p wordt inderdaad al gebruikt om te renderen in de game engine.
Even een andere toets zoeken
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: Mark aka Dark op 12 juni 2014, 14:44:38 pm
Je kunt natuurlijk ook de shortcut voor minimize window op ubuntu aanpassen. Kun je hier doen:
System Tools -> System Settings -> Keyboard -> Shortcuts -> Windows -> Minimize
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: IJp op 12 juni 2014, 15:25:01 pm
Frankje welkom op dit forum,
Dit lijkt me wel handig voor jou de Application Shortcut Mapper deze kun je op window, appel en ubuntu zetten.
http://waldobronchart.github.io/ShortcutMapper/#Blender
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 12 juni 2014, 15:30:08 pm
waar ik ook nog mee zit is dat ik niet de 3d view kan kiezen, alleen 3d full view, dus ik kan geen opties zien ed
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: PKHG op 12 juni 2014, 15:56:59 pm
De Camera, als  er Überhaupt een aanwezig is kan men via de PROPERTIES altijd zichtbaar maken,  klik op de begrenzing iets  boven Scene, aldaar zijn dan alle objecten die je hebt aanwezig en kunnen met een  RMB en Select activeert worden!

Daarna: werk b.v. zo: selecteer de Camera dan met een Shift click je object dat je in het oog wilt houden en dan maar Ctrl-T typen en Damped Trackconstraint kiezen 
Als je dan numpad 0 activeert kun je je object zoveel als je wilt bewegen, de camera heeft hem altijd precies in het oog!

Op dit moment kan ik het deze constraint alleen verwijderen door maar de camera te verwijderen en een nieuwe te maken, maar dat moet dus eigenlijk ook nog beter (moet ik nog vinden) ;-)
EDIT:
kijk hier http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Modeling/Objects/Tracking

EDIT EDIT:
Alt T is het middel om een dergelijke verbinding weer te verbreken , ha ha, had men kunnen gokken!


Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 12 juni 2014, 20:42:19 pm
Dat was de constraint waar ik het aan het begin over had maar ik kon even niet op de naam komen.  ;D
Je kunt ook het object waar de constraint op zit selecteren en op het constraintpanel op het kruisje klikken om hem te verwijderen.
Overigens werkt het beter als je eerst de camera selecteerd en daarna het object dat je wilt volgen.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: PKHG op 13 juni 2014, 08:21:29 am
Ik denk dat algemeen geldt, het latst aangeklikte element is het actieve, voorbeeld bij "paranten" van bones en mesh  dus eerst het mesh dan de armatuur dan ctrl r
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 18 juni 2014, 16:32:39 pm
vreemd, als ik het object selecteer met shift, en dan de damped constraint erop zet, krijg ik met het renderen alleen maar een stukje van het hoofd te zien. zou het kunnen liggen aan het fijt dat ik de verkeerde view gebruik, ik heb hem nu op compositing staan.

grtn, Frank
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: PKHG op 18 juni 2014, 17:38:23 pm
hmm, lastig zo te helpen ... men zou de *.blend moeten hebben ... , ik tenminste ..

Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 18 juni 2014, 17:40:49 pm
dat hij op compositing staat maakt niets uit.
Maar het is lastig om te zeggen wat er niet klopt omdat wij nu niet kunnen zien wat jij op je scherm ziet dus je kunt beter altijd even een screenshot posten.

De constraint locked de camera op de origin van het object dus je kunt eerst proberen om het hoofd te selecteren en dan in de toolshelf op origin te klikken en dan origin to geomtry te kiezen.
als dat niet werkt even de constraint verwijderen en dan weer camera en daarna het object en dan weer de constraint er op ztten.

succes!
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 18 juni 2014, 18:11:27 pm

(http://s7.postimg.org/ue0ixyqfb/screenshot.jpg) (http://postimg.org/image/ue0ixyqfb/)
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: Ruud op 18 juni 2014, 18:42:54 pm
Hallo heb je het volgende al geprobeerd?
Ga met numpad 0 naar camerea view activeer de camera druk nu shift F daarna kun je met de pijltoetsen in en uit zoomen en naar links en rechts,Als je niets ziet met renderen of een gedeelte ga naar de tab camera in het rechter menu en verhoog bij clipping de waarde van end clipping.
Succes.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 18 juni 2014, 18:46:27 pm
Je moet even controleren hoe het er in je 3D view uit ziet. Als de stippellijn niet door het midden van je camera loopt dan heb je de constraint verkeerd om zitten. Dit kun je ook controleren door op het hoofd te klikken en dan naar het constraintpanel te gaan. Als dat leeg is dan is het goed. De constraint moet namelijk op de camera zitten.

Goed:
(http://s29.postimg.org/tir02y91v/Constraint_goed.jpg) (http://postimg.org/image/tir02y91v/)

Fout:
(http://s29.postimg.org/ywpsahys3/Consytraint_verkeerd_om.jpg) (http://postimg.org/image/ywpsahys3/)

Als dit het niet is dan ligt het toch de origin van het object in combinatie met de camera te dicht op het object.


(http://s16.postimg.org/da9kzgj1d/Origin.jpg) (http://postimg.org/image/da9kzgj1d/)

Set origin>Origin to geometry.
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: frankje op 18 juni 2014, 20:37:50 pm
ok, het is me gelukt! nu wil ik alleen ff weten hoe ik het image kan opslaan als .png in plaats van .blend
Titel: Re: camera op object richten
Bericht door: JvL op 18 juni 2014, 20:51:14 pm
Als je een image rendered dan zie je onder aan je scherm "image" staan. Klik daarop en kies "Save image as".