Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: IJp op 08 november 2014, 20:06:28 pm

Titel: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 08 november 2014, 20:06:28 pm
Sculpten is zo te zien heel simpel kijk maar  :)
https://www.youtube.com/watch?v=yC7FzltqNl8&feature=share
En probeer het eens uit. ;)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 08 november 2014, 20:19:49 pm
Ga ik binnenkort zeker een keer proberen.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: RDL op 08 november 2014, 23:30:43 pm
yep idd simpel  ???

ge kunt er aan knoeien tot het goed is
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: PKHG op 09 november 2014, 09:56:03 am
super de luxe, wat Blender kan met de juiste persoon als Sculptor ;-)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 09 november 2014, 19:51:36 pm
Ben ook even aan het kleien geweest!!!

(http://s30.postimg.org/wgkmokum5/Schermafbeelding_2014_11_09_om_19_48_25.jpg) (http://postimg.org/image/wgkmokum5/)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 09 november 2014, 23:01:55 pm
Toch wel leuk dat kleien ;) ziet er heel goed uit.
Was dat de eerste keer. ???
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 09 november 2014, 23:21:35 pm
Als ik hier thuis zeg dat ik even ga kleien dan denken ze dat ik heel wat anders bedoel.... ;D

Mooi hoor maar ik heb dezelfde vraag als ijp. Was dit de eerste keer? Zo ja dan ga ik even in een hoekje zitten huilen... ;)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 10 november 2014, 09:33:40 am
Toch wel leuk dat kleien ;) ziet er heel goed uit.
Was dat de eerste keer. ???

Als ik hier thuis zeg dat ik even ga kleien dan denken ze dat ik heel wat anders bedoel.... ;D

Mooi hoor maar ik heb dezelfde vraag als ijp. Was dit de eerste keer? Zo ja dan ga ik even in een hoekje zitten huilen... ;)
Het is niet helemaal de eerste keer dat ik een gezicht modeleer.
Ik heb ongeveer 60 jaar ervaring met Portret tekenen, schilderen en boetseren (met klei en was).
Wel was dit de eerste serieuze poging in blender.
Sculpten doet me inderdaad denken aan kleien (niet aan bruine truien breien ;)) het is tot nog toe wel de moeilijkste techniek van alle.
Het voordeel van scupen is wel dat er een delete knop op mijn toetsenbord zit.
Het grootste probleem met blender is het gebruik van de tools die zeer onduidelijk aangeven wat ze precies doen. Zo heb ik bijvoorbeeld veel moeite met het maken van scherpe lijnen in het gezicht maar dat ligt natuurlijk ook wel aan de ervaring met deze techniek. Ik moet zeker eerst nog een goede tutorial volgen om deze techniek onder de knie te krijgen.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: koos2 op 10 november 2014, 10:49:58 am
Groen van jaloezie. Goed dat je het laat zien. Een uitdaging om het ook eens te proberen, maar voorlopig geen tijd. Helaas.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 10 november 2014, 11:24:32 am
Om gedetailleerd te werken heb je in sculpt mode de optie Dyntopo hier kun je de detail size instellen.
Bekijk deze tutorial maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=opsKPCCFbr4

En deze.
https://www.youtube.com/watch?v=m1BYWwFLp8U
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 10 november 2014, 16:21:44 pm
Bedankt Ijp,
Ben al met Dyntopo aan de slag.
Het lukt al een stuk beter met het fijnere detaileren maar het blijft moeilijk en dat altijd wel zo blijven. Een mens zit nu eenmaal moeilijk in elkaar, dat had jezelf ook al ervaren ;)
Als ik wat verder ben laat ik het wel zien.

Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 12 november 2014, 15:31:32 pm
Zo kan het ook.
Ik heb een image op een plane geplaatst en toen geprobeerd met Dyntopo te modelleren. dat lukte niet.
Zodra ik dan dytopo inschakel, wordt de foto onzichtbaar.
Toen heb het plane met subsidie verdeeld en met de sculpt mode gemodelleerd, dan blijft de foto wel zichtbaar.
Het was niet veel meer dan 10 minuten werk en vindt het een vrij redelijk resultaat.
http://youtu.be/cowORTEVn1g
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: koos2 op 12 november 2014, 15:37:08 pm
gRAPPIG
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 14 november 2014, 09:48:28 am
Nog even geoefend met met Dyntopo.
Het gaat al wat beter hoewel ik nog steeds moeite heb mooie rimpels te maken.
De ogen zijn niet wat het moet zijn maar het gaat in dit geval over het sculpten. 8)

http://youtu.be/RNIzagyW9C0
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: koos2 op 14 november 2014, 11:19:31 am
Gaat helemaal goed komen. De huidtexture bevalt me ook goed.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 14 november 2014, 18:39:47 pm
Dat ziet er al goed uit hoor. Misschien kun je hier wat mee voor de ogen?
(http://s28.postimg.org/rn60rr12x/Eye_shader.jpg) (http://postimg.org/image/rn60rr12x/)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 14 november 2014, 18:50:09 pm
Dat sculpten gaat je al goed af.
Probeer voor de rimpels maar eens de groeven te maken met Fcrease.
Zet bij Stroke/ smooth stroke aan  en stel deze in zodat je er lekker mee werkt.
Ga nu door je rimpel groeven met Polish en daarna wat plaatsen verhogen met Clay.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 14 november 2014, 18:58:48 pm
Dat ziet er al goed uit hoor. Misschien kun je hier wat mee voor de ogen?
(http://s28.postimg.org/rn60rr12x/Eye_shader.jpg) (http://postimg.org/image/rn60rr12x/)


Wat is in dit geval eyecol in attribute
Ik weet wel hoe het werkt met attribute maar ik kan niet zien hoe eyecol  eruit ziet.

Dat sculpten gaat je al goed af.
Probeer voor de rimpels maar eens de groeven te maken met Fcrease.
Zet bij Stroke/ smooth stroke aan  en stel deze in zodat je er
lekker mee werkt.
Ga nu door je rimpel groeven met Polish en daarna wat plaatsen

verhogen met Clay.

Ijp; Ga ik zeker proberen.

Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 14 november 2014, 19:09:13 pm
Oh sorry, dat is natuurlijk niet te zien in de afbeelding. Dat is de Vertexcolor op de Object Data tab.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 14 november 2014, 19:26:46 pm
Oh sorry, dat is natuurlijk niet te zien in de afbeelding. Dat is de Vertexcolor op de Object Data tab.
Dat is in dit geval wel belangrijk om te ziet wat de maker gedaan heeft. Ik ga eens proberen om wat lijnen te tekenene die in de iris lopen
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 15 november 2014, 14:10:09 pm
Sculpt met Dynotop lukt niet zoals ik het wil.Niet met zo'n verrimpeld kopje als dit voorbeeld.
Als ik hetzelfde resultaat wil hebben als het onderstaande filmpje kan mijn computer het niet meer aan en dat is toch niet zo'n kleintje.
Nu heb ik het maar weer met sculpt zonder dynotop gemaakt. Dit is wel een veel snellere methode en realistischer.

(Is ze niet lief???)

http://youtu.be/jk8qc3nkIZc

(http://s30.postimg.org/idsg62lb1/Schermafbeelding_2014_11_15_om_14_07_59.jpg) (http://postimg.org/image/idsg62lb1/)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 15 november 2014, 16:26:07 pm
Ziet er goed uit zeg! Of ze lief is weet ik niet want ik ken haar verder niet.  ;D

Hoe heb je de ogen nu gemaakt?
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 15 november 2014, 18:07:50 pm
Hoe heb je de ogen nu gemaakt?

Het oog is gemaakt met een foto (mix Shader, diffusse en  emission)
Daarvoor een lens geplaatst met een glass shader
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 15 november 2014, 19:01:49 pm
Dat is zeer goed gelukt in ieder geval.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 15 november 2014, 21:00:31 pm
Dat ziet er goed uit is dit weer gemaakt van een image op een plane?
En inderdaad mijn computer kan dat ook niet goed aan maar Sculpten met Dynotop moet je ook alleen gebruiken op plaatsen waar het heel gedilateerd moet zijn.

Ik weet niet of je nu de Multiresolution Modifier gebruikt dat werkt heel goed met sculpten.
Hiermee kun je bijvoorbeeld 3 x subdivide en de render op 3
Nu kun je de prieview op 1 zetten en dan blijft blender beter reageren.
 
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: IJp op 15 november 2014, 23:30:04 pm
Ik ben ook wat bezig geweest.
Het gaat bij mij ook niet zoals ik wil er gaan steeds vertex open staan en de computer word traag, dus daarom niet zo gedetailleerd.
Dit is het voor mij tot nu toe.
(http://s29.postimg.org/c4onoormb/Sculpt_blend.jpg) (http://postimg.org/image/c4onoormb/)
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: JvL op 16 november 2014, 09:40:28 am
Nounou, iedereen ineens druk aan het sculpten! Zo gauw ik eens wat tijd over heb ga ik toch ook eens een sculptje wagen.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: P D op 16 november 2014, 09:57:15 am
Ik ben ook wat bezig geweest.
Het gaat bij mij ook niet zoals ik wil er gaan steeds vertex open staan en de computer word traag, dus daarom niet zo gedetailleerd.
Dit is het voor mij tot nu toe.
Ziet er goed uit Ijp

Heb ook af en toe last dat er vertex open staan.
Het is wel leuk om met schulpt bezich te zijn maar je kunt er verder wijzig mee omdat het zoveel geheugen gebruikt.
Het is wel geschikt voor wat je gisteren schreef, voor hier en daar wat kleine details uit te werken.
Titel: Re: Het is zo simpel.
Bericht door: koos2 op 16 november 2014, 18:30:01 pm
Lekker bezig IJp.