Dutch Blender Community
Hulp => Modelleren => Topic gestart door: IJp op 08 november 2014, 20:06:28 pm
-
Sculpten is zo te zien heel simpel kijk maar :)
https://www.youtube.com/watch?v=yC7FzltqNl8&feature=share
En probeer het eens uit. ;)
-
Ga ik binnenkort zeker een keer proberen.
-
yep idd simpel ???
ge kunt er aan knoeien tot het goed is
-
super de luxe, wat Blender kan met de juiste persoon als Sculptor ;-)
-
Ben ook even aan het kleien geweest!!!
(http://s30.postimg.org/wgkmokum5/Schermafbeelding_2014_11_09_om_19_48_25.jpg) (http://postimg.org/image/wgkmokum5/)
-
Toch wel leuk dat kleien ;) ziet er heel goed uit.
Was dat de eerste keer. ???
-
Als ik hier thuis zeg dat ik even ga kleien dan denken ze dat ik heel wat anders bedoel.... ;D
Mooi hoor maar ik heb dezelfde vraag als ijp. Was dit de eerste keer? Zo ja dan ga ik even in een hoekje zitten huilen... ;)
-
Toch wel leuk dat kleien ;) ziet er heel goed uit.
Was dat de eerste keer. ???
Als ik hier thuis zeg dat ik even ga kleien dan denken ze dat ik heel wat anders bedoel.... ;D
Mooi hoor maar ik heb dezelfde vraag als ijp. Was dit de eerste keer? Zo ja dan ga ik even in een hoekje zitten huilen... ;)
Het is niet helemaal de eerste keer dat ik een gezicht modeleer.
Ik heb ongeveer 60 jaar ervaring met Portret tekenen, schilderen en boetseren (met klei en was).
Wel was dit de eerste serieuze poging in blender.
Sculpten doet me inderdaad denken aan kleien (niet aan bruine truien breien ;)) het is tot nog toe wel de moeilijkste techniek van alle.
Het voordeel van scupen is wel dat er een delete knop op mijn toetsenbord zit.
Het grootste probleem met blender is het gebruik van de tools die zeer onduidelijk aangeven wat ze precies doen. Zo heb ik bijvoorbeeld veel moeite met het maken van scherpe lijnen in het gezicht maar dat ligt natuurlijk ook wel aan de ervaring met deze techniek. Ik moet zeker eerst nog een goede tutorial volgen om deze techniek onder de knie te krijgen.
-
Groen van jaloezie. Goed dat je het laat zien. Een uitdaging om het ook eens te proberen, maar voorlopig geen tijd. Helaas.
-
Om gedetailleerd te werken heb je in sculpt mode de optie Dyntopo hier kun je de detail size instellen.
Bekijk deze tutorial maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=opsKPCCFbr4
En deze.
https://www.youtube.com/watch?v=m1BYWwFLp8U
-
Bedankt Ijp,
Ben al met Dyntopo aan de slag.
Het lukt al een stuk beter met het fijnere detaileren maar het blijft moeilijk en dat altijd wel zo blijven. Een mens zit nu eenmaal moeilijk in elkaar, dat had jezelf ook al ervaren ;)
Als ik wat verder ben laat ik het wel zien.
-
Zo kan het ook.
Ik heb een image op een plane geplaatst en toen geprobeerd met Dyntopo te modelleren. dat lukte niet.
Zodra ik dan dytopo inschakel, wordt de foto onzichtbaar.
Toen heb het plane met subsidie verdeeld en met de sculpt mode gemodelleerd, dan blijft de foto wel zichtbaar.
Het was niet veel meer dan 10 minuten werk en vindt het een vrij redelijk resultaat.
http://youtu.be/cowORTEVn1g
-
gRAPPIG
-
Nog even geoefend met met Dyntopo.
Het gaat al wat beter hoewel ik nog steeds moeite heb mooie rimpels te maken.
De ogen zijn niet wat het moet zijn maar het gaat in dit geval over het sculpten. 8)
http://youtu.be/RNIzagyW9C0
-
Gaat helemaal goed komen. De huidtexture bevalt me ook goed.
-
Dat ziet er al goed uit hoor. Misschien kun je hier wat mee voor de ogen?
(http://s28.postimg.org/rn60rr12x/Eye_shader.jpg) (http://postimg.org/image/rn60rr12x/)
-
Dat sculpten gaat je al goed af.
Probeer voor de rimpels maar eens de groeven te maken met Fcrease.
Zet bij Stroke/ smooth stroke aan en stel deze in zodat je er lekker mee werkt.
Ga nu door je rimpel groeven met Polish en daarna wat plaatsen verhogen met Clay.
-
Dat ziet er al goed uit hoor. Misschien kun je hier wat mee voor de ogen?
(http://s28.postimg.org/rn60rr12x/Eye_shader.jpg) (http://postimg.org/image/rn60rr12x/)
Wat is in dit geval eyecol in attribute
Ik weet wel hoe het werkt met attribute maar ik kan niet zien hoe eyecol eruit ziet.
Dat sculpten gaat je al goed af.
Probeer voor de rimpels maar eens de groeven te maken met Fcrease.
Zet bij Stroke/ smooth stroke aan en stel deze in zodat je er
lekker mee werkt.
Ga nu door je rimpel groeven met Polish en daarna wat plaatsen
verhogen met Clay.
Ijp; Ga ik zeker proberen.
-
Oh sorry, dat is natuurlijk niet te zien in de afbeelding. Dat is de Vertexcolor op de Object Data tab.
-
Oh sorry, dat is natuurlijk niet te zien in de afbeelding. Dat is de Vertexcolor op de Object Data tab.
Dat is in dit geval wel belangrijk om te ziet wat de maker gedaan heeft. Ik ga eens proberen om wat lijnen te tekenene die in de iris lopen
-
Sculpt met Dynotop lukt niet zoals ik het wil.Niet met zo'n verrimpeld kopje als dit voorbeeld.
Als ik hetzelfde resultaat wil hebben als het onderstaande filmpje kan mijn computer het niet meer aan en dat is toch niet zo'n kleintje.
Nu heb ik het maar weer met sculpt zonder dynotop gemaakt. Dit is wel een veel snellere methode en realistischer.
(Is ze niet lief???)
http://youtu.be/jk8qc3nkIZc
(http://s30.postimg.org/idsg62lb1/Schermafbeelding_2014_11_15_om_14_07_59.jpg) (http://postimg.org/image/idsg62lb1/)
-
Ziet er goed uit zeg! Of ze lief is weet ik niet want ik ken haar verder niet. ;D
Hoe heb je de ogen nu gemaakt?
-
Hoe heb je de ogen nu gemaakt?
Het oog is gemaakt met een foto (mix Shader, diffusse en emission)
Daarvoor een lens geplaatst met een glass shader
-
Dat is zeer goed gelukt in ieder geval.
-
Dat ziet er goed uit is dit weer gemaakt van een image op een plane?
En inderdaad mijn computer kan dat ook niet goed aan maar Sculpten met Dynotop moet je ook alleen gebruiken op plaatsen waar het heel gedilateerd moet zijn.
Ik weet niet of je nu de Multiresolution Modifier gebruikt dat werkt heel goed met sculpten.
Hiermee kun je bijvoorbeeld 3 x subdivide en de render op 3
Nu kun je de prieview op 1 zetten en dan blijft blender beter reageren.
-
Ik ben ook wat bezig geweest.
Het gaat bij mij ook niet zoals ik wil er gaan steeds vertex open staan en de computer word traag, dus daarom niet zo gedetailleerd.
Dit is het voor mij tot nu toe.
(http://s29.postimg.org/c4onoormb/Sculpt_blend.jpg) (http://postimg.org/image/c4onoormb/)
-
Nounou, iedereen ineens druk aan het sculpten! Zo gauw ik eens wat tijd over heb ga ik toch ook eens een sculptje wagen.
-
Ik ben ook wat bezig geweest.
Het gaat bij mij ook niet zoals ik wil er gaan steeds vertex open staan en de computer word traag, dus daarom niet zo gedetailleerd.
Dit is het voor mij tot nu toe.
Ziet er goed uit Ijp
Heb ook af en toe last dat er vertex open staan.
Het is wel leuk om met schulpt bezich te zijn maar je kunt er verder wijzig mee omdat het zoveel geheugen gebruikt.
Het is wel geschikt voor wat je gisteren schreef, voor hier en daar wat kleine details uit te werken.
-
Lekker bezig IJp.