Topic: Zonsondergang met wolken  (gelezen 4375 keer)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Gepost op: 16 januari 2015, 03:58:43 am »
Experimentje met wolken - het ging me voornamelijk om de kleur/belichting van de wolken, die aan de horizon geel is, hogerop roodchtig, en nog hogerop gewoon grijs.

Met een ocean-plane, een wolken-cube, 2 plane-lichten en een circle emitter zon voor de leuk.

Alleen word je natuurlijk na een tijdje blind en denk je dat je helemaal geweldig bezig bent, en dan is het beter om iemand anders er even naar te laten kijken. Bij deze, dus...  ;)



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2015, 11:18:01 am »
Als de zon op dit standpunt is, dan is de zee wat meer belicht. Nu is het een donkere vlek(in ieder geval op mijn monitor). Dus voor mij mag er wel wat meer licht op de zee. Ik denk ook dat het geheel wat spannender wordt als er nog een ander soort wolk voor deze schapenwolkjes schuift. De compositie is nu niet zo spannend, het is allemaal wat te gelijkmatig verdeeld.

Maar het zit er aan te komen.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2015, 13:00:41 pm »
De zee was meer omdat het iets spannender is dan een kale plane, maar het ging me dan ook alleen om de wolken - dat dat kleurverloop van de horizon naar dichtbij er een beetje natuurlijk uitziet.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2015, 13:03:30 pm »
Dat is prima gelukt.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2015, 13:16:29 pm »
Ziet er al leuk uit maar ik ben het eens met koos2.
Veder zou ik om de zon een gloed maken door hem op een andere layer te zetten en wat aanpassingen te doen in de node editor.
En de golven in de achtergrond zijn te hoog.
Misschien kun je er wat mee ;)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2015, 15:55:29 pm »
Het verloop van de kleuren op de wolken vindt ik zeer goed geslaagd.

Ik neem aan dat de wolken op een plane staan.
Is het niet mogelijk om dat plane te buigen zodat er meer beweging en perspectief in de wolken komt?

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2015, 16:05:34 pm »
Nee, de wolken zijn een afgeplatte cube met een noise texture + volume scatter. Ik heb hem een beetje geroteerd zodat ie aan het eind bijna de zee raakt, en daar achter, net onder de horizon, een rode en een gele emitter die de wolken schuin van onder belichten. Doordat de rode verder weg staat komt het licht verder naar voren. Verder de noise texture een beetje getweaked zodat de wolken in de verte nog wat verder verkleind worden om te voorkomen dat ik een enorme cube moest maken.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2015, 19:10:17 pm »
Heb net ook een luchtje gemaakt.

het bestaat ui 2 plane's een voor de lucht een voor het water en een sphere voor de zon.
Als je geïnteresseerd bent hier de beschrijving.
De zee is een plane met noise textuur met glossy








Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2015, 19:38:37 pm »
Nadeel van een plane voor de wolken is dat je geen diepte hebt - er is geen schaduw aan de kant van de wolken die naar je toe gekeerd is. Bij mijn eerste render zie je het ook niet zo heel goed, maar bij deze beter. Met een combinatie van Voronoi en Noise textures deze keer. En ja, de zee/zon zijn kudt...  ;)

Nadeel hiervan is dat het zo fokking traag rendert...  :-\



Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2015, 20:47:43 pm »
Wat ik vooral miste in je wolken was hoofdzakelijk het perspectief.
Dat de achterste wolken kleiner zijn dan de voorste.
Dat is nu in je 2e foto ook stuk beter. ;)
Het kleurverloop is ook goed.  ;D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2015, 23:26:48 pm »
Als het langzaam render door het water komt dan kun je het water ook op deze manier maken.
Zie tutorial.  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5PaTOSvWBGo